Ihan kauheaa - haluan häätää äitini pois kodistaan
Välimme ovat aina olleet muodolliset sillä emme pidä toisistamme. Haluaisin tehdä remontin kotitaloomme ja ottaa sen omaan ja veljeni käyttöön mutta äiti haluaa itsepäisesti asua siellä vaikka se on hänelle epäkäytännöllistä. Haluaisin että hän muuttaa palvelutaloon koska se olisi mukavampaa hänelle itselleen eikä rasittaisi niitä noin viittä ihmistä jotka joutuvat auttamaan häntä jatkuvasti nykyisessä asuinpaikassa.
Äitini määräävin luonteenpiirre on pihiys. Siksi hän ei suostu muuttamaan palvelutaloon. Häntä ei kiinnosta mitä veljeni ja minä haluaisimme tehdä kotitalomme kanssa vaikka me omistamme siitä puolet. Äiti on ankea ja tylsä ihminen, emmekä halua viettää aikaa hänen kanssaan. Tiedän hyvin että hänellä on hallintaoikeus taloon.
Minulla on puutetta elämänsisällöstä eikä minulla ole perhettä. Talon remontointi olisi kiinnostava projekti ja meillä olisi veljeni kanssa sille paljon käyttöä. En haluaisi ostaa mitään muuta taloa koska kotitalomme on ideaali, myös sijainniltaan.
Ihan hullu tilanne - onko minulla oikeutta edes ehdottaa äidille että hän muuttaisi pois? En vihaa häntä enkä halua olla töykeä, mutta hän ei tunnu ymmärtävän miten paljon hän rasittaa muita ihmisiä kun ei enää pysty asumaan itsenäisesti ilman apua.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs äiti. Muuttaisi vain suosiolla pienempään. Ap voisi varmasti avustaa tässä, ettei kulut nousisi sen suuremmiksi. Mikä teitä äidin puolustajia oikein vaivaa? Itsekkyys?
Sinä tässä haukut väärää puuta. Ketään ei saa pakottaa tuolla syyllä (lapsi haluaa rempata talon jota ei edes itse kokonaan omista) muuttamaan kohtuuhintaisesta kodistaan palvelutaloon jossa asumisen maksamiseksi oma koti pitää realisoita. Ttu mikä ahne tampio sinä itse olet.
Miten ap on osaomistusoikeutensa saanut? Perimällä?
Me olemme mieheni kanssa hankkineet omakotitalon ja melko ison kesämökin. Perintöjä ei olla juurikaan saaneet ja säästämällä ja itse tekemällä on saatu nuo aikaiseksi. Lapset perivät sitten.
Kyllä v*******si jos toisen meistä mentyä lapset alkaisivat savustaa toista ulos talosta. Ihmiset jotka eivät ole tikkua ristiin laittaneet noiden eteen.
Odottakoon kunnes kylmetään ja tehkööt sitten mitä ikinä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs äiti. Muuttaisi vain suosiolla pienempään. Ap voisi varmasti avustaa tässä, ettei kulut nousisi sen suuremmiksi. Mikä teitä äidin puolustajia oikein vaivaa? Itsekkyys?
Sinä tässä haukut väärää puuta. Ketään ei saa pakottaa tuolla syyllä (lapsi haluaa rempata talon jota ei edes itse kokonaan omista) muuttamaan kohtuuhintaisesta kodistaan palvelutaloon jossa asumisen maksamiseksi oma koti pitää realisoita. Ttu mikä ahne tampio sinä itse olet.
Me olemme mieheni kanssa hankkineet omakotitalon ja melko ison kesämökin. Perintöjä ei olla juurikaan saaneet ja säästämällä ja itse tekemällä on saatu nuo aikaiseksi. Lapset perivät sitten.
Kyllä v*******si jos toisen meistä mentyä lapset alkaisivat savustaa toista ulos talosta. Ihmiset jotka eivät ole tikkua ristiin laittaneet noiden eteen.
Odottakoon kunnes kylmetään ja tehkööt sitten mitä ikinä haluavat.
Ethän sitten odota, että lapsesi hoitavat sinut kotiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakoon kunnes kylmetään ja tehkööt sitten mitä ikinä haluavat.Ethän sitten odota, että lapsesi hoitavat sinut kotiin
Enpä tietenkään. Mutta jos haluavat saada talosta tai mökistä jonkinmoisen hinnan aikanaan niin voisi kannattaa vähän katsoa ettei mene pilalle jonkun vesivahingon tms seurauksena jos meillä jäljellejääneellä ei riitä enää voimia tai muistia asian korjaamiseksi.
Perinnöstähän voi toki myös luopua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän samantapainen tilanne. Äiti haluaa asua kotona samalla tavalla, kuin isän eläessä. Eli nurmikko on aina leikattu, piha kolattu, puut pilkottu saunaan, pullat perjantaina tuoksuu keittiössä ja talo siivottu aina viikonlopuksi.
Paitsi että itse ei pysty enää tekemään mitään, mutta ei halua muuttaa tuettuun asumiseen, vaan odottaa, että me lapset ajamme joka viikko pitämään talosta ja hänestä huolta. Ihan sama, vaikka kädet on täynnä muutenkin työn ja lapsien takia.
Mutta lesken omistusoikeuteen ei saa puuttua. Olemme itsekkäitä ja ahneita, jos ehdotamme äidille, että muuttaisit isosta omakotitalosta pois
Äiti ostaa siivouksen ja pihatyöt. Ei ihan mahdottomia voi vaatia
Oma äitini teki niin kunnes muutti. Nyt käyn kerran viikossa kaupassa ja teen ruokaa. Muut palvelut ostaa.
Tasoa on pakko laskea
Jos äitini peruste jatkaa asumista kotitalossa olisi muu kuin pihiys, jos hän olisi siihen niin kiintynyt, niin suhtautuisin paljon suopeammin asiaan. Kuulostan varmasti itsekkäältä ja kylmäkiskoiselta mutta totuus on että äitikin on ollut varsin kylmä minua kohtaan aina. Elämä on raadollista tässä tapauksessa, huolehdin äitini hyvinvoinnista velvollisuudentunnosta, en rakkaudesta. Hän on myös aina ollut melko itsekäs eikä ymmärrä miten täysin hän alkaa olla muiden avun varassa.
Jos hän ostaisi ne palvelut mitä me, avustajakööri, hänelle teemme, maksaisi se saman kuin palvelutalossa asuminen. Loukkaamisen pelossa en uskalla edes puhua hänelle tästä.
Olisipa edes mukavaa auttaa häntä mutta nyt se on vain ikävä velvollisuus.
Ap
Ap anna äitisi asua omassa kodissaan niin kauan kuin se fyysisesti on mahdollista. Palvelut voi ostaa kunnalta tai yksityiseltä. Ja ilmeisesti asut omassa asunnossa, keskity siihen ja hanki sisältöä elämääsi. Ei äidin kodin remppaaminen voi olla elämäsi sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakoon kunnes kylmetään ja tehkööt sitten mitä ikinä haluavat.Ethän sitten odota, että lapsesi hoitavat sinut kotiin
Enpä tietenkään. Mutta jos haluavat saada talosta tai mökistä jonkinmoisen hinnan aikanaan niin voisi kannattaa vähän katsoa ettei mene pilalle jonkun vesivahingon tms seurauksena jos meillä jäljellejääneellä ei riitä enää voimia tai muistia asian korjaamiseksi.
Perinnöstähän voi toki myös luopua.
Jos olisitte minun vanhempani, niin saisitte ihan rauhassa elää mökissänne ja talossanne. Ei olisi mitään kiinnostusta tavata teitä ja opettaa lapsenlapsiakaan mummoaan ja pappaansa tuntemaan. Minä pärjäisin kyllä ilman teitä ja te saisitte rauhassa nauttia seinistänne ja materiastanne.
Palveluasumiseen, vanhainkotiin pääsevät: keskivaikeaa tai vaikeaa dementiaa sairastavat. Tai vuoteeseen hoidettavat, joille ei riitä esim. viisi kotihoidon käyntiä vuorokaudessa.
Kumpaan ryhmään äitisi kuuluu?
Voiko osansa myydä, äidille tai veljelle? Pääsisit vaivasta ja saisit rahaa, jolla tekisit jotain kivaa.
Älä suostu äitisi marionetiksi. Muuta kauemmas jos voit ja pidä välit kunnossa mutta etäisinä jos aletaan vaatia liikaa. Joskus voi auttaa mutta aina voi vedota välimatkaan. Jos muut tätä kadehtivat, kehota heitä miettimään itse mitä heidän kannattaisi tehdä.
Olen ymmärtänyt että hoivakotiin, tuettuun palveluasumiseen äitini ei voisi päästä koska ei ole dementiaa, pystyy vielä liikkumaan jonkin verran ja koska avustajia on. Hän voisi päästä vanhuksille tarkoitettuun vuokra-asuntoon, johon on mahdollista ostaa palveluja tarpeen mukaan. Nämä sijaitsevat lähellä kauppoja ja terveyskeskusta, toisin kuin kotitalo jonne on 20 km ko palveluista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välimme ovat aina olleet muodolliset sillä emme pidä toisistamme. Haluaisin tehdä remontin kotitaloomme ja ottaa sen omaan ja veljeni käyttöön mutta äiti haluaa itsepäisesti asua siellä vaikka se on hänelle epäkäytännöllistä. Haluaisin että hän muuttaa palvelutaloon koska se olisi mukavampaa hänelle itselleen eikä rasittaisi niitä noin viittä ihmistä jotka joutuvat auttamaan häntä jatkuvasti nykyisessä asuinpaikassa.
Äitini määräävin luonteenpiirre on pihiys. Siksi hän ei suostu muuttamaan palvelutaloon. Häntä ei kiinnosta mitä veljeni ja minä haluaisimme tehdä kotitalomme kanssa vaikka me omistamme siitä puolet. Äiti on ankea ja tylsä ihminen, emmekä halua viettää aikaa hänen kanssaan. Tiedän hyvin että hänellä on hallintaoikeus taloon.
Minulla on puutetta elämänsisällöstä eikä minulla ole perhettä. Talon remontointi olisi kiinnostava projekti ja meillä olisi veljeni kanssa sille paljon käyttöä. En haluaisi ostaa mitään muuta taloa koska kotitalomme on ideaali, myös sijainniltaan.
Ihan hullu tilanne - onko minulla oikeutta edes ehdottaa äidille että hän muuttaisi pois? En vihaa häntä enkä halua olla töykeä, mutta hän ei tunnu ymmärtävän miten paljon hän rasittaa muita ihmisiä kun ei enää pysty asumaan itsenäisesti ilman apua.
Lesken asumisoikeuteen ei kajota.
Kyllä siitä saa luopua. Saman rahallisen edun voi järjestää yksiöönkin käppänälle.
Miten sinun käppänäsi ja isovanhempikäppänäsi voivat?
Karmea jälkikasvu on rasitteena.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että hoivakotiin, tuettuun palveluasumiseen äitini ei voisi päästä koska ei ole dementiaa, pystyy vielä liikkumaan jonkin verran ja koska avustajia on. Hän voisi päästä vanhuksille tarkoitettuun vuokra-asuntoon, johon on mahdollista ostaa palveluja tarpeen mukaan. Nämä sijaitsevat lähellä kauppoja ja terveyskeskusta, toisin kuin kotitalo jonne on 20 km ko palveluista.
Ap
Kirjoititko jutun tosissasi?
Huh.
Kuvittelin, että teksti on jonnepölinää, jota näyttää palstalla riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstähän voi toki myös luopua.Jos olisitte minun vanhempani, niin saisitte ihan rauhassa elää mökissänne ja talossanne. Ei olisi mitään kiinnostusta tavata teitä ja opettaa lapsenlapsiakaan mummoaan ja pappaansa tuntemaan. Minä pärjäisin kyllä ilman teitä ja te saisitte rauhassa nauttia seinistänne ja materiastanne.
Mutta perinnönjakoon kyllä ilmestyisit takuuvarmasti, se on niin monesti nähty.
Meidän molempien onneksi et ole lapsemme, meidän lapset kyllä käyvät mökillä mielellään ja ihan ilmoittautuvat itse ,ei tarvi houkutella.
Mutta alkuperäisen kommenttini pointti oli se että viimeisiä aikojaan elävälle muistamattomalle vanhukselle mökin rapistuminen tai vahingot eivät ole enää varsinaisesti mikään menetys vaan perilliselle.
Eli siinä mielessä vanhan isän/ äidin auttaminen voi sataa omaankin laariin.
Meillä on kyllä suunnitelma myydä itse omakotitalo koska se ei ole sellaisella paikalla että lapset todennäköisesti siihen koskaan haluaisivat muuttaa.
Sitten ostettaisiin kerrostaloasunto jossa yksinjääväkin voisi pärjätä paremmin eikä vanha , rapistunut omakotitalo jäisi lasten vaivoiksi.
Kerrostaloasunto olisi heidän helpompi myydä ellemme sitten joudu itse myydä sitäkin saadaksemme rahaa hoitoon vanhoilla päivillä.
Ja muuten , jos rahan ja omaisuuden ahneita olisimme olleet, olisimme heti nuorena alkaneet ostaa osakkeita.
Varmasti oltaisiin rikkaampia nyt.
Mutta mökki on ollut rakas harrastus ja itse tekeminen niin talossa kuin mökilläkin.
Mietittiin sitä joitakin vuosikymmeniä sitten ja tähän päädyttiin.
Ei kaduta.
Hanki itsellesi oma elämä ja jätä äitisi rauhaan. Palvelutalot eivät ole mitään paratiiseja vaan vanhusten säilytyskoppeja
Vierailija kirjoitti:
Jos äitini peruste jatkaa asumista kotitalossa olisi muu kuin pihiys, jos hän olisi siihen niin kiintynyt, niin suhtautuisin paljon suopeammin asiaan. Kuulostan varmasti itsekkäältä ja kylmäkiskoiselta mutta totuus on että äitikin on ollut varsin kylmä minua kohtaan aina. Elämä on raadollista tässä tapauksessa, huolehdin äitini hyvinvoinnista velvollisuudentunnosta, en rakkaudesta. Hän on myös aina ollut melko itsekäs eikä ymmärrä miten täysin hän alkaa olla muiden avun varassa.
Jos hän ostaisi ne palvelut mitä me, avustajakööri, hänelle teemme, maksaisi se saman kuin palvelutalossa asuminen. Loukkaamisen pelossa en uskalla edes puhua hänelle tästä.
Olisipa edes mukavaa auttaa häntä mutta nyt se on vain ikävä velvollisuus.
Ap
Minun äitini muutti omasta tahdostaan hankalan matkan taakse jäätyään leskeksi ja eläkkeelle. Olimme sitä mieltä ettei kannata. Jos hän ei sieltä tahdo pois edes tulevaisuudessa, olkoon siellä kunhan löydämme hyvän hoitopaikan. Sellaiseen hän haluaa itsekin.
Tässä välissä hän oli niin pahasti sekaisin,tietäen asian mutta itseään hoitamatta, että yksinkertaisesti väsyin häneen ja annan hänen olla. Olen katsonut sitä syntymästäni asti, enää ei tarvitse. Välissä on tietysti myös hyviä aikoja, mutta vanhuus lisää ongelmia.
Sukumökistä ostimme osan, että olisi jotain mitä periä. Tähän asti hoidimme sitä vapaaehtoisesti, omin rahoin.Muu perikunta ei osallistu ja äidin käsissä se oli vaarassa romahtaa. Myös mieheni remontoi heidän mökkiään itselleen, koska hän sen periikin.
Mieheni kanssa aiomme tehdä kaiken toisin, koska tiedämme millaista on olla kuin mato koukussa vanhojen sekopäiden kanssa. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanaton. Haluat häätää äitisi kotoaan jotta saisit itsellesi vähän mukavaa puuhasteltavaa remontin merkeissä?
Älä jaksa.
Se on äitisi talo. Voitte ostaa hänen puolikkaan jos myisi.
Äiti vuokralle ja tuhlaisi talosta saadut rahat.
Meillä vähän samantapainen tilanne. Äiti haluaa asua kotona samalla tavalla, kuin isän eläessä. Eli nurmikko on aina leikattu, piha kolattu, puut pilkottu saunaan, pullat perjantaina tuoksuu keittiössä ja talo siivottu aina viikonlopuksi.
Paitsi että itse ei pysty enää tekemään mitään, mutta ei halua muuttaa tuettuun asumiseen, vaan odottaa, että me lapset ajamme joka viikko pitämään talosta ja hänestä huolta. Ihan sama, vaikka kädet on täynnä muutenkin työn ja lapsien takia.
Mutta lesken omistusoikeuteen ei saa puuttua. Olemme itsekkäitä ja ahneita, jos ehdotamme äidille, että muuttaisit isosta omakotitalosta pois