Ihan kauheaa - haluan häätää äitini pois kodistaan
Välimme ovat aina olleet muodolliset sillä emme pidä toisistamme. Haluaisin tehdä remontin kotitaloomme ja ottaa sen omaan ja veljeni käyttöön mutta äiti haluaa itsepäisesti asua siellä vaikka se on hänelle epäkäytännöllistä. Haluaisin että hän muuttaa palvelutaloon koska se olisi mukavampaa hänelle itselleen eikä rasittaisi niitä noin viittä ihmistä jotka joutuvat auttamaan häntä jatkuvasti nykyisessä asuinpaikassa.
Äitini määräävin luonteenpiirre on pihiys. Siksi hän ei suostu muuttamaan palvelutaloon. Häntä ei kiinnosta mitä veljeni ja minä haluaisimme tehdä kotitalomme kanssa vaikka me omistamme siitä puolet. Äiti on ankea ja tylsä ihminen, emmekä halua viettää aikaa hänen kanssaan. Tiedän hyvin että hänellä on hallintaoikeus taloon.
Minulla on puutetta elämänsisällöstä eikä minulla ole perhettä. Talon remontointi olisi kiinnostava projekti ja meillä olisi veljeni kanssa sille paljon käyttöä. En haluaisi ostaa mitään muuta taloa koska kotitalomme on ideaali, myös sijainniltaan.
Ihan hullu tilanne - onko minulla oikeutta edes ehdottaa äidille että hän muuttaisi pois? En vihaa häntä enkä halua olla töykeä, mutta hän ei tunnu ymmärtävän miten paljon hän rasittaa muita ihmisiä kun ei enää pysty asumaan itsenäisesti ilman apua.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs äiti. Muuttaisi vain suosiolla pienempään. Ap voisi varmasti avustaa tässä, ettei kulut nousisi sen suuremmiksi. Mikä teitä äidin puolustajia oikein vaivaa? Itsekkyys?
Sinä tässä haukut väärää puuta. Ketään ei saa pakottaa tuolla syyllä (lapsi haluaa rempata talon jota ei edes itse kokonaan omista) muuttamaan kohtuuhintaisesta kodistaan palvelutaloon jossa asumisen maksamiseksi oma koti pitää realisoita. Ttu mikä ahne tampio sinä itse olet.
Miten ap on osaomistusoikeutensa saanut? Perimällä?
Me olemme mieheni kanssa hankkineet omakotitalon ja melko ison kesämökin. Perintöjä ei olla juurikaan saaneet ja säästämällä ja itse tekemällä on saatu nuo aikaiseksi. Lapset perivät sitten.
Kyllä v*******si jos toisen meistä mentyä lapset alkaisivat savustaa toista ulos talosta. Ihmiset jotka eivät ole tikkua ristiin laittaneet noiden eteen.
Odottakoon kunnes kylmetään ja tehkööt sitten mitä ikinä haluavat.Ethän sitten odota, että lapsesi hoitavat sinut kotiin
Enpä tietenkään. Mutta jos haluavat saada talosta tai mökistä jonkinmoisen hinnan aikanaan niin voisi kannattaa vähän katsoa ettei mene pilalle jonkun vesivahingon tms seurauksena jos meillä jäljellejääneellä ei riitä enää voimia tai muistia asian korjaamiseksi.
Perinnöstähän voi toki myös luopua.Jos olisitte minun vanhempani, niin saisitte ihan rauhassa elää mökissänne ja talossanne. Ei olisi mitään kiinnostusta tavata teitä ja opettaa lapsenlapsiakaan mummoaan ja pappaansa tuntemaan. Minä pärjäisin kyllä ilman teitä ja te saisitte rauhassa nauttia seinistänne ja materiastanne.
Mutta perinnönjakoon kyllä ilmestyisit takuuvarmasti, se on niin monesti nähty.
Meidän molempien onneksi et ole lapsemme, meidän lapset kyllä käyvät mökillä mielellään ja ihan ilmoittautuvat itse ,ei tarvi houkutella.Mutta alkuperäisen kommenttini pointti oli se että viimeisiä aikojaan elävälle muistamattomalle vanhukselle mökin rapistuminen tai vahingot eivät ole enää varsinaisesti mikään menetys vaan perilliselle.
Eli siinä mielessä vanhan isän/ äidin auttaminen voi sataa omaankin laariin.Meillä on kyllä suunnitelma myydä itse omakotitalo koska se ei ole sellaisella paikalla että lapset todennäköisesti siihen koskaan haluaisivat muuttaa.
Sitten ostettaisiin kerrostaloasunto jossa yksinjääväkin voisi pärjätä paremmin eikä vanha , rapistunut omakotitalo jäisi lasten vaivoiksi.
Kerrostaloasunto olisi heidän helpompi myydä ellemme sitten joudu itse myydä sitäkin saadaksemme rahaa hoitoon vanhoilla päivillä.Ja muuten , jos rahan ja omaisuuden ahneita olisimme olleet, olisimme heti nuorena alkaneet ostaa osakkeita.
Varmasti oltaisiin rikkaampia nyt.
Mutta mökki on ollut rakas harrastus ja itse tekeminen niin talossa kuin mökilläkin.
Mietittiin sitä joitakin vuosikymmeniä sitten ja tähän päädyttiin.
Ei kaduta.Eihän teiltä mitään perintöä olisi jäämässäkään, kun asenne on, että itse olette kaiken tienanneet ja ostaneet seinät ja annetaan ihan tahallaan kaiken mädäntyä, ettei lapset saa mitään.
Jokainen tavallaan. Minäkin olen miehen kanssa kaiken itse tienannut ja rakentanut omin käsin. Olemme silti auttaneet lapsia ja jakaneet jo ennakkoperintöä heille, jotta heidän elämänsä olisi helpompaa, kuin meillä oli.
Jos suhtautuu omiin lapsiin oletusarvoisesti, että mitään ette saa ja olette kumminkin kärkkymässä perinnönjaossa, niin jotain on vialla minusta. Tai sitten jos olette lapsenne kasvattaneet sillä tavalla, että ovat kieli pitkällä vain odottamassa sitä, että saavat haudattua teidät ja pääsevät omaisuuteenne käsiksi, se on oman kasvatuksenne tulos ja saatte siitä syyttää vain itseänne.
Olettehan muistaneet niille mökillä käyville lapsille jo ilmoittaa, että mitään ette aio jättää, vaan aiotte jättää kaiken ihan tahallaan mädäntymään, ettei lapset hyödy mitään teidän tienaamasta omaisuudesta.
Mitä h*******ä? Missä olen sanonut että annetaan kaiken rapistua?
Kyse oli vanhuksesta joka ei enää muista tai jaksa . Sellaisen auttaminen on perillisen omakin etu vaikka se ei olisikaan päällimmäinen syy auttaa.
Mutta tämä nyt ei ole uutta että täällä kommentteja luetaan oman ajatus - ja arvomaailman mukaisesti.Enpä jaksa uskoa että lapseni mökillä käyvät perintö mielessään.
Saattaa nimittäin tulla sen verran pitkä odotus ( ei ole syytä uskoa että molemmat mentäisiin manan majoille vielä piiitkään aikaan) että eiköhän heidän motiivinsa ole ihan normaalit ja tavalliset.
Mökkielämästä nauttiminen ja yhdessäolo.
Etkä yhtään , siis yhtään, voi tietää oletteko auttaneet lapsianne enemmän kuin me omiamme ja vielä sen lisäksi kummipoikaa ja tämän lapsia.Me olemme mieheni kanssa hankkineet omakotitalon ja melko ison kesämökin. Perintöjä ei olla juurikaan saaneet ja säästämällä ja itse tekemällä on saatu nuo aikaiseksi. Lapset perivät sitten.
Kyllä v*******si jos toisen meistä mentyä lapset alkaisivat savustaa toista ulos talosta. Ihmiset jotka eivät ole tikkua ristiin laittaneet noiden eteen.
Odottakoon kunnes kylmetään ja tehkööt sitten mitä ikinä haluavat.Niistä pitää osata luopua, jos ei enää jaksa hoitaa. Ennen kuin kylmenee ja mielellään ennen kuin koko paketti on harmiksi kenelläkään. Myydä tai luovuttaa lapsille. Oletteko siihen valmiit?
Itsepä kärsivät, jos eivät hoida meidän taloa ja meitä, vaan antavat mädäntyä kaiken rauhassa. Heidän omaisuushan siinä menee pilalle. On lasten oma etu hoitaa vanhempansa ja heidän talonsa ja mökkinsä, jos haluavat tulla kärkkymään perinnölle. Perinnöstä voi myös kieltäytyä, jos ei halua olla osallisena talon ja mökin ylläpitoon
Kieltäytyisin edes tapaamastaa tuollaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Palvelutalossa asuminen on kallista. Siinä menee muutamassa vuodessa keskiverto omaisuus! Talo myyntiin?
Mihin se eläke häviää, jos muuttaa? Ei ole mikään ilmaista omakotitalossakaan, vaikka se olisikin maksettu.
Palvelutaloissa on normivuokrat, ja palveluja voi ostaa erillishintaan tarpeen mukaan. Hoivakodeissa on kiinteät kuukausimaksut, siinä vaiheessa kun asiakas tarvitsee kaikki mahdolliset palvelut. Nämä maksut voivat olla useita tuhansia kuussa, jolloin koko eläke menee niihin. Erotukseen voi saada palveluseteleitä kunnalta, mikä edellyttää että asiakkaan kunto on määritelty kunnan taholta sellaiseksi ettei kotona pärjääminen enää onnistu. Jos maksaa itse koko summan, voi hoivakotiin päästä ilman kunnan arviota. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ymmärrän.
Siis yhteisomistuksessa oleva kiinteistö rapistuu arvottomaksi purkukiinteistöksi kun yksi pitää kynsin hampain kiinni oikeuksistaan, sivuuttaen toisten oikeudet omaisuutensa turvaamiseen.
Näin käy jos vanhemmista toisesta aika jättää ja asumisoikeuksista määrää toimintakyvytön ja mahdolllisesti dementoituvakin ikääntyvä, joka kylmästi pitää todella huolen omasta oikeudestaan, vaikka avuntarve kasvaa ja kiinteistö rapistuu ympäriltä.
Pahimmillaan auttajat väsyy, köyhtyy ja rapistuu kilvan kiinteistön kanssa.
Kun sitten viimein kituuttaja, kiristäjästä aika jättää ja hautajaiset on ohi, voi kutsua puskutraktorin purkutöihin ja hellureit omatkin säästöt, saati perinnöt...
Niin, kannattaa pyrkiä tekemään sopimukset ajoissa!
Yksinkertainen ratkaisu on paras. Muutatte veljenne kanssa takaisin kotiin ja autatte äitiänne. Säästyy kotihoidon maksut jne. Remppaa saat tehdä mielinmäärin.
Vierailija kirjoitti:
Palvelutaloissa on normivuokrat, ja palveluja voi ostaa erillishintaan tarpeen mukaan. Hoivakodeissa on kiinteät kuukausimaksut, siinä vaiheessa kun asiakas tarvitsee kaikki mahdolliset palvelut. Nämä maksut voivat olla useita tuhansia kuussa, jolloin koko eläke menee niihin. Erotukseen voi saada palveluseteleitä kunnalta, mikä edellyttää että asiakkaan kunto on määritelty kunnan taholta sellaiseksi ettei kotona pärjääminen enää onnistu. Jos maksaa itse koko summan, voi hoivakotiin päästä ilman kunnan arviota. Korjatkaa jos olen väärässä.
Eläke on elämistä varten. Mitä joku petipotilas hyötyy isosta pankkitilistä, mitä ei käytetä? Asiakkaan käyttöön pitää kuukausittain jäädä muutaman kympin, vähän alle satasen summa omaan yksityiseen käyttöön.
Palvelutalossa asuminen on kallista. Siinä menee muutamassa vuodessa keskiverto omaisuus! Talo myyntiin?