"Ja palkkakin on on mukava, melkein 1800 e/kk"
https://yle.fi/uutiset/3-10117406
Heh, heh, heh. Sain työttömänä ollessani enemmän kuukaudessa käteen.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1800 taitaa olla se alin brutto mitä tuolla saa, luultavasti harjoittelijalle maksettava palkka eli 80% normaalista liksasta. Tällä logiikalla normaaliansio kuussa olisi 2250 euroa, joka osuu yhteen tuotantotyöläisen 15 euron keskituntipalkan kanssa. Tästä palkasta netoksi jää noin 1800 euroa, joten Ville voi mahdollisesti myös puhua nettopalkasta. Vuorotyössä voi saada myös erilaisia lisäkorotuksia jos tekee toisinaan yö- tai iltavuoroa, ja tietenkin pakolliset palkankorotukset vuosikokemuksen mukaan.
Ja pitäisikö oikeasti muka maksaa tehdastyöläisille 3500 euroa kuussa? Veikkaan että vähissä ovat ne jotka haluavat maksaa tuontasoisen palkan tuotteen hinnassa, vaikka tässä ketjussa kovasti valittavatkin. Itse olen ainakin ylpeitä näistäkin tehdastyöläisistä jotka tuota työtä tekevät sen sijaan että lojuvat kotona valittamassa vauvapalstalle miten tuilla tienaa paremmin.
Erilaisista perustason töistä ja hanttihommista ei kuulukaan maksaa 3500€/kk, tästä olen samaa mieltä. Korkeakoulutuksella ja pitkän työhistorin avulla saa yleensä parempia hommia ja vastuullisempia ja mielekkäämpiä työnkuvia lähestulkoon alasta riippumatta. Täten myös tilipussi lihoaa yleensä - tai jos ei lihoa, niin kannattaa vaikka olla työttömänä mieluummin ja etsiä parempaa duunia. On ihan 100% ymmärrettävää, ettei esim. koulutettu ja pitkän työhistorian tehnyt hakija ansiosidonnaisella lähde mihinkään pilipalihommiin, joista "tienaa" vähemmän kuin työttömänä ollessa. Tämän nyt sanoo terve järkikin, että työstä pitää saada palkkaa ja palkan määrän pitää olla selkeä rahallinen kannustin työn vastaanottamiselle.
Väitän, että perusjamppa Valmetin autotehtaassa ja vastaavissa laitoksissa saa rivimiehenä, osastosta riippumatta, ehkä nipin napin 2000€/kk bruttona eli ennen veroja. Tästä jää lapaseen useimmilla ehkä n. 1500€/kk tavanomaisilla vähennyksillä ja veroilla. Vuorolisät ja muut eivät valitettavasti palettia oleellisesti keikauta kokoonpanotöissä. Sitä paitsi vain todella harva haluaa koko ajan tehdä ilta- tai yövuoroa taikka olla kaikki viikonvaihteet kiinni.
Ylin johto ja työnjohto sekä välitasojen pikkupomot varmaan kuittaavatkin 2000€+/kk autotehtaalla, mutta perusammattimies tuskin kokoonpano- tai hallitöistä saa hirveän paljoa yli kahta tonnia tavanomaisella n. 40h/vko työajalla. Toki, jos painaa 70-80h viikossa monta kuukautta putkeen, niin palkkapussi on lihavampi, mutta harva viitsii uhrata itseään työn alttarille.
On ymmärrettävää, että tehtaalla ja Lapin sesonkikohteissa on "työvoimapula". Harva haluaa tehdä töitä nälkäpalkalla, polttaa aikaa ja hermoja pitkiin työmatkoihin joka päivä tai muuten tehdä yksitoikkoista ja omaa ammattitaitoa & koulutusta vastaamatonta työtä pitkään. Tehdas käyttää myös vuokrafirmoja, kuten Opteamia, välikätenä, joten juuri kukaan ei ole tehtaan palkkalistoilla vaan siinä on vuokrafirmabisnes takapiruna ja välikätenä. Jokainen vuokratyöntekijä tietää, millaista on olla vuokrattuna ammattilaisena jossakin puljussa.
Tunnin työmatka on ok jos työpäivä on max 8h eikä töis tarvi ajaa autolla!
Vierailija kirjoitti:
Eikös muka mikään laki tai asetus määrää, että taukotiloissa on oltava jääkaapit ja mikrot? Johan ne on kauppisen maa rakennus firman taukokopeissakin, niin luulis että satojen miljoonien liikevaihtoa tekevän tehtaan taukotiloissa myös. Täyttä vittuilua.
Henkilöstötilat ovat palautumista ja puhdistautumista varten.
Työpaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä pitää olla
asianmukaisesti varustettuja käymälöitä
riittävästi kelvollista juomavettä
ruokailua varten varattu ja sisustettu tila
jääkaappi ja mikroaaltouuni työntekijöiden mukanaan tuoman ruoan ja juoman säilyttämistä ja lämmittämistä varten
helppopääsyinen tila vaatteiden vaihtoa vaihtoa sekä tarvittaessa kuivausta varten
lukittava paikka vaatteiden ja henkilökohtaisten tavaroiden säilyttämiseen (esim. lukollinen kaappi)
kunnollista pesuvettä ja peseytymislaitteita, tai
erityisolosuhteiden vaatiessa tarvittava määrä peseytymis- ja kuivaamisvälineitä tai
lämmitettävä pesuhuone tai sauna, jossa on suihku tai muutoin lämmintä pesuvettä
jos erityiset olosuhteet niin vaativat, lepohuoneita tai oleskelutilaa lepoa sekä taukojen ja odotusaikojen viettämistä varten, jos lepo- ja odotusaikoja ei ole mahdollista viettää työhuoneessa.
Lähde: http://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/tyoymparisto/henkilostotilat
Meillä ei pienessä insinööritoimistossa ole mitään henkilökohtaisia lukittavia tiloja ja keittiö on myös neukkari. Taukoa ei pääse pitämään, jos on palaveri käynnissä. Vaatteita pystyy vaihtamaan vain pienessä vessassa, joita on yksi ja aina aamuisin siellä yksi tyyppi on paskalla, kun menen töihin. Ei jaksa pikkuasioista kuitenkaan nillittää. Monessakaan paikassa ei ole ollut paikkaa missä vaihtaa vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikaisena tarjoilijana voin sanoa että kelpaisi. Tuntuu niin isolta rahamäärältä, mutta tuollaisia summia en tule koskaan tienaamaan.
Ajattelit sitten koko työurasi vetää osa-aikaisena?
Minä myös ihmettelen. Mistähän suomalaisiin on periytynyt ajatus, että työtä ei voi yrittää hankkia yhtään enempää kuin sen yhden ja ainoan työpaikan? Mulla oli muinoin kaksi osa-aikaista paikkaa (puoli päivää konttorilla ja illalla siivousta), jonka jälkeen sitten kokopäivätyö ja vielä se iltasiivous päälle, ja toinen kaveri teki iltatyötä, kävi vetäisemässä tirsat ja jakoi yöllä Hesaria. Mutta offtopic.
1800 ei ole mikään hyvä palkka näillä elin- ja asumiskustannuksilla, varsinkin jos on yksineläjä.
Sanon ihan varovasti, että tässä(kin) on ajat muuttuneet - työmarkkinoilla on jos jonkinlaista 0-sopparia ja tarvittaessa töihin kutsuttavaa, vuokrattavaa, keikkatyötä jne. on hankalaa sumplia kahden tuollaisen kanssa: olet jo sopinut vuoron aamupäivälle x ja sulle tarjotaan toisesta duunista keikkaa y juuri samalle ajankohdalle. Pari kertaa voit toki sanoa ettet pääse, sen jälkeen tuskin enää soitetaan. Sama epävarmuus noissa hommissa kuin työmarkkinoilla yleensä nykyään.
Ja olen siis itse heti ylioppilasvuoteni jälkeen tehnyt välivuoden ajan kahta työtä: olin päivät päiväkodissa lastenhoitajan vakanssilla (! Ei onnistuis enää, pitää olla lähihoitaja) ja illat kaupan HeVi osastolla. Mulla vaihteli päiväkodissa 2 h työajat, kun päiväkoti oli avoinna klo 7-18. Kaupassa työvuoro alkoi aina samaan aikaan ja pystyin sopimaan kauppapäivät niille päiväkotipäiville kun tein 7-15 tai 8-16 vuoroa + lauantait joka toinen lauantai.
Moni haluaisi tehdä täyttä viikkoa edes siinä yhdessä duunissa, mutta ei saa tunteja.
Noh jos löytyy työntekijöitä 1800 €:n kk-palkalla, niin palkka on sopiva.
TTA kirjoitti:
Kuulostaapa pieniltä prosenteilta, voi olla, että pamahtaa mätkyvaade eli jälkiverot vuodelta 2017 ja 2018. Nämä tulevat aina jälkikäteen Verohallinnolta, kun männävuoden verotuspäätös valmistuu. Tai sitten et maksa verojasi Suomeen vaan jonnekin muualle, mikäli tuo stoori edes oli muuta kuin silliä ja kuravettä.
Minulla on pienet prosentit, koska on vähennyksiä. Ja minulla on myös pääomatuloja, joista menee ennakot. Pienillä tuloilla ne verot menee vähennyksillä tosi pieniksi. Jossain välissä kun sain työmarkkinatukea 800€/kk, siitä minun ei tarvinnut veroja maksaa ollenkaan. Palautuksia olen yleensä saanut jonkin verran johtuen vähennyksistä, joita en voi itse verotuksessa tehdä.
TTA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en näe tuossa ongelmana niinkään pientä palkkaa kuin sitä, että paikan päällä ei ole riittävästi asuntoja tarjolla ja töiden jatkuvuus on niin epävarmaa, ettei sen varaan pysty oikein elämäänsä rakentamaan. Ei missään muuallakaan työn jatkuvuudesta ole varmuutta, mutta jos jäät Uudessakaupungissa työttömäksi ja olet hankkinut sieltä omistusasunnon, niin onhan se kusinen paikka. Ei kukaan järkevä ihminen uskalla ottaa tuollaista riskiä.
Itsekin pääsin vasta muutama viikko sitten töihin pitkän työttömyyden jälkeen. Ansiosidonnainen oli loppusuoralla, sitä sain bruttona 1350€/kk. Nyt saan palkkaa 1800-1900€/kk ja olen siihen ihan tyytyväinen. Loppuvuodelle otin verokortin 1900€/kk tuloille ja ennakonpidätys on vain 1%. Toki eläkemaksuihin menee lisäksi, mutta mukava yllätys oli silti miten pienillä veroilla pääsee kun palkka on pieni. Työttömyyspäivärahasta meni 5% veroihin.
Ei se elämä aina mene käsikirjoituksen mukaan ja joskus pienipalkkainenkin työ voi olla ilon aihe.
Kuulostaapa pieniltä prosenteilta, voi olla, että pamahtaa mätkyvaade eli jälkiverot vuodelta 2017 ja 2018. Nämä tulevat aina jälkikäteen Verohallinnolta, kun männävuoden verotuspäätös valmistuu. Tai sitten et maksa verojasi Suomeen vaan jonnekin muualle, mikäli tuo stoori edes oli muuta kuin silliä ja kuravettä.
On kyllä minunkin mielestä melkoisen pieni veroprosentti. Oma bruttopalkkani on 1875 euroa ja veroprosentti 11. Mitään verovähennyksiä ei ole, mutta kirkollisveroa en maksa. Netto on alle 1500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa tuo oli nettopalkka? Kyseessä on kuitenkin työ, johon ei periaatteessa kai ole mitään koulutusvaatimuksia. En valittaisi.
Niin, voiko tuo millään olla bruttopalkka?? kun jossain mainostettiin että Valmet Automotivella on vuosipalkka 30 tonnia eli 2500 eur/kk. Sitten on ymmärrettävämpää... Ei YLEENSÄ mistään tehdastyöstä kai noin vähän tienaa, vai tienaako?
Kokoonpanossa palkka on 11e tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa tuo oli nettopalkka? Kyseessä on kuitenkin työ, johon ei periaatteessa kai ole mitään koulutusvaatimuksia. En valittaisi.
Mikä on sellainen palkka, josta valittaisit?
No jos koulutusvaatimuksena olisi korkeakoulututkinto ja tuo olisi bruttopalkka, niin valittaisin. Olen itse tällä vuosikymmenellä tehnyt kokoaikatyötä noin 1200 euron bruttokuukausipalkalla, että jos se antaa sinulle jotain perspektiiviä huonosta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Kelan päivärahojen jälkeen tuntuu varmaan hyvältä summalta, mutta alkanee vituttaa kohtuu nopeasti. Suomen palkat ryömii monella alalla tajuttoman matalalla!
No ei pidä paikkaansa, isot herrathan on sanoneet että suomalaisilla liian hyvät palkat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voiko tuo millään olla bruttopalkka?? kun jossain mainostettiin että Valmet Automotivella on vuosipalkka 30 tonnia eli 2500 eur/kk. Sitten on ymmärrettävämpää... Ei YLEENSÄ mistään tehdastyöstä kai noin vähän tienaa, vai tienaako?
On olemassa paljonkin tehdastöitä, joissa bruttopalkka on alle 2000 euroa kuukaudessa. Meilläkin mies teki ennen vuorotöitä tehtaalla (puunjalostukseen liittyvää), ja bruttopalkka lisineen oli n. 1900 e kuussa. Eräs sukulainen teki jotain elektroniikan kokoamishommia tehtaalla, ja kirosi myös sitä, että palkka ei ala kakkoselle. Taitaa olla paperiteollisuus ainoa ala, jossa maksetaan niitä isoja palkkoja.
Bruttoni on 2400 mutta on se kumma kun siitä häviää vähintään 600e aina jonnekin, veroprosentti 19 eikä veronpalautuksiakaan tule suuremmin. Tuntuu kuin joku ryöväisi palkastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa paljonkin tehdastöitä, joissa bruttopalkka on alle 2000 euroa kuukaudessa. Meilläkin mies teki ennen vuorotöitä tehtaalla (puunjalostukseen liittyvää), ja bruttopalkka lisineen oli n. 1900 e kuussa. Eräs sukulainen teki jotain elektroniikan kokoamishommia tehtaalla, ja kirosi myös sitä, että palkka ei ala kakkoselle. Taitaa olla paperiteollisuus ainoa ala, jossa maksetaan niitä isoja palkkoja.
Oma käsitykseni on että suurimmassa osassa teollisuutta jää alle 2000€ brutto kk ainakin alta nelikymppisillä duunareilla. Palkat jäätyivät 90-luvun laman aikana eivätkä koskaan nousseet. Vanhemmat työntekijät saivat joskus liukumia. Ylityö korvauksia ei ole maksettu prosentti korotuksilla kuin hyvin harvoin poikkeustilanteissa varmaan 20 vuoteen eli palkanalennus on jo toteutunut. Niitä ei aina maksettaisi edes 1/1 vaan annetaan vapaana eli se että teet ylitöitä joskus viikkokaupalla ei nosta tulotasoasi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Siinä luki, että autotehdas on hyvä paikka TOTTUA TYÖELÄMÄÄN eli henkilö itsekin tietää, että ei ole ammattilainen.
Tuo tunnin työmatka suuntaansa ei todellakaan ole paljon etenkin jos bussivuorot on sovitettu tehtaan vuorojen mukaan, jolloin ei tarvitse odotella 1-2 tuntia työpaikalla, kun kyyti lähtee myöhemmin.
Joo bussi tuo Turun keskustaan mutta esim klo 23.40 kun saapuu bussi iltavuoron jälkeen Turkuun niin eipä mene meillepäin ainuttakaan bussia. Eli pakko olisi mennä omalla autolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan päivärahojen jälkeen tuntuu varmaan hyvältä summalta, mutta alkanee vituttaa kohtuu nopeasti. Suomen palkat ryömii monella alalla tajuttoman matalalla!
No ei pidä paikkaansa, isot herrathan on sanoneet että suomalaisilla liian hyvät palkat!
Näyvissä on että ensin tuntipalkka on tarkoitus laskea 10€ tunti. Lisät haluttaisiin myös poistaa. Suomalaisten palkat tulevat asettumaan tuonne 500€ kk . Siinä on globalisaation lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
TTA kirjoitti:
Minulla on pienet prosentit, koska on vähennyksiä. Ja minulla on myös pääomatuloja, joista menee ennakot. Pienillä tuloilla ne verot menee vähennyksillä tosi pieniksi. Jossain välissä kun sain työmarkkinatukea 800€/kk, siitä minun ei tarvinnut veroja maksaa ollenkaan. Palautuksia olen yleensä saanut jonkin verran johtuen vähennyksistä, joita en voi itse verotuksessa tehdä.
No ihan miten vain, jos pääomatulosta tai yritystoiminnan ansioista menee vaikka 35% veroa, niin voi ollakin, ettei muista tuloista mene niin paljoa, vaikea sanoa, kun en tilannetta tunne sen tarkemmin.
Faktaa on kuitenkin se, että työttömyysetuus, kuten peruspäiväraha, ansiosidonnainen taikka työmarkkinatuki on aina ja poikkeuksetta verotettavaa tuloa eli siitä on maksettava verot Suomessa. Tätä voi toki kiertää ja kikkailla, mutta se ei asiaa muuta. Tämä on siis tieto, on turha väittää muuta selvästi dokumentoidusta asiasta; lisätietoa saa Verohallinnon sivuilta sekä Finlexin kautta Työttömyysturvalaista.
Kyllä 1800 eukkua kuussa on hyvä palkka.
Mä olen yliopstolla töissä ja saan bruttona tuon 1800€. Mielummin tuo summa kuin olisin saanut työttömänä jonkun paljon huonomman summan. Käteen jäänyt ansiosidonnainen oli suurin piirtein sama summa kuin nyt käteen jäävä summa.