Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ja palkkakin on on mukava, melkein 1800 e/kk"

Vierailija
16.03.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10117406

Heh, heh, heh. Sain työttömänä ollessani enemmän kuukaudessa käteen.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen palkka, tavallisesta työstä.

Mitä jollekin tehdastyöläiselle oikein pitäisi maksaa? Homma on yksinkertaista.

Tuet alas ja lisää halpatyövoimaa Suomeen, kiitos.

Vierailija
62/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs se suomalaisten mediaanipalkka olikaan? Siihen verrattuna ei ole tavallinen palkka. Ja työolosuhteet ovat tavallista huonommat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös muka mikään laki tai asetus määrää, että taukotiloissa on oltava jääkaapit ja mikrot? Johan ne on kauppisen maa rakennus firman taukokopeissakin, niin luulis että satojen miljoonien liikevaihtoa tekevän tehtaan taukotiloissa myös. Täyttä vittuilua.

Vierailija
64/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä pelkällä työttömyysrahalla noin paljon ole kyllä saanut. 

Mutta tuo palkka on surkea tällä Suomen hintatasolla, jotain muutoksia pitäisi ihan oikeasti tehdä jonnekin suuntaan että kahdeksan tunnin työpäivästä saisi jotain palkkaakin eikä vain palkaksi naamioidun vitsin.

Vierailija
65/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

xDDDDDDDDD...

Vierailija
66/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikaisena tarjoilijana voin sanoa että kelpaisi. Tuntuu niin isolta rahamäärältä, mutta tuollaisia summia en tule koskaan tienaamaan.

Ajattelit sitten koko työurasi vetää osa-aikaisena?

Minä myös ihmettelen. Mistähän suomalaisiin on periytynyt ajatus, että työtä ei voi yrittää hankkia yhtään enempää kuin sen yhden ja ainoan työpaikan? Mulla oli muinoin kaksi osa-aikaista paikkaa (puoli päivää konttorilla ja illalla siivousta), jonka jälkeen sitten kokopäivätyö ja vielä se iltasiivous päälle, ja toinen kaveri teki iltatyötä, kävi vetäisemässä tirsat ja  jakoi yöllä Hesaria. Mutta offtopic.

1800 ei ole mikään hyvä palkka  näillä elin- ja asumiskustannuksilla, varsinkin jos on yksineläjä.

Minusta se ei ole mitenkään huono ajatus, että yhdestä työstä saatavalla palkalla pitäisi voida tulla toimeen. Moni muu on varmasti samaa mieltä.

Yhdestä kokoaikaisesta työstä joo, mutta pitäisikö sinusta kaikkien osa-aikaistenkin pystyä lyhentelemään asuntolainoja vajailla työpäivillä ja työviikoillaan?

Entä jos ei saa kokoaikatyötä?

Eri

Vierailija
67/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoavustaja, Helsinki, brutto 1420 e, kokopäivätyö. Juu ei kaksista koulutustakaan vaadita, mutta..

Vierailija
68/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ihan ok palkka työlle joka ei vaadi koulutusta. Itse ennen koulujen käyntiä tein kassatyötä jota oli tarjolla vain 28-32 tuntia viikossa ja palkka 8 euroa tunnilta. Eli noin tonni bruttona käteen, ja vaikka olisi tehnyt täydet 37,5 tuntia olisi siitäkin tullut vain 1200. Ja itsekin olen kulkenut tunnin työmatkoja julkisilla ihan Helsingin sisällä, ei mitenkään poikkeavaa siis.

Älytöntä että tässäkin ketjussa ihmiset kerskailevat saavansa työttömyystuilla enemmän. Eihän tuo huippuliksa ole, mutta kyllä sillä elää ja tekee ainakin kunniallista työtä eikä loisi muuden rhaoilla. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Suomessa elämisen kustannukset ja palkkataso eivät ole tasapainossa.

Vierailija
69/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkataso on kiinni myös tuotteen jalostusarvosta. Metsäkonetehtaalla Pohjois-Savossa kokoonpanija ansaitsee huomattavasti enemmän.

Vierailija
70/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ihan ok palkka työlle joka ei vaadi koulutusta. Itse ennen koulujen käyntiä tein kassatyötä jota oli tarjolla vain 28-32 tuntia viikossa ja palkka 8 euroa tunnilta. Eli noin tonni bruttona käteen, ja vaikka olisi tehnyt täydet 37,5 tuntia olisi siitäkin tullut vain 1200. Ja itsekin olen kulkenut tunnin työmatkoja julkisilla ihan Helsingin sisällä, ei mitenkään poikkeavaa siis.

Älytöntä että tässäkin ketjussa ihmiset kerskailevat saavansa työttömyystuilla enemmän. Eihän tuo huippuliksa ole, mutta kyllä sillä elää ja tekee ainakin kunniallista työtä eikä loisi muuden rhaoilla. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Suomessa elämisen kustannukset ja palkkataso eivät ole tasapainossa.

Minusta ihminen, joka menee töihin vain silkasta työnilosta, on yksinkertaisesti typerä. Tosin en ole saanut luterilaista kasvatusta.

Vierailija
71/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ennen opiskelua sellaisessa osa-aikatyössä, mistä sain työkorvauksen (ennakonpidätys otettiin). En voinut tuntimäärääni todistaa luotettavasti. Opintojen jälkeen ja sen ajan lakien mukaan jäin sitten puolison tulojen takia nollille. Tästä on toki muutama vuosi aikaa, mutta kun sain työn josta sai 1870 eura brutto, tuntui se tosi kivalta. Vuoden olin ja sitten sain oman alan työn tonnia paremmalla palkalla.

Aika monelle tuntuu olevan vieras ajatus se, että kaikki eivät kuulu ns. "kaikenmaailman tukien" piiriin. Olen jopa aavistuksen järkkyttynyt, kun moni olettaa työttömien automaattisesti niitä saavan. Nykyään työmarkkinatuen saa hyvätuloisenkin puoliso, mutta mitää muita tukia ei heru jos toinen on töissä eikä varmana pidäkään. Monelle tämä tosin tulee yllätyksenä, ettei työttömyys statuksena oikeutakaan muihin tukiin kuin työttömyyskorvaukseen. Siispä tuo voi todella olla hyvä palkka, jos ei ole palkkaa tottunut saamaan. Kotona asuva nuori ei taida työmarkkinatukeakaan saada kuin puolet, jos vanhemmilla on hyvät tulot, vaikka ei välttämättä saa vanhemmilta mitään.

Vierailija
72/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 1800 taitaa olla se alin brutto mitä tuolla saa, luultavasti harjoittelijalle maksettava palkka eli 80% normaalista liksasta. Tällä logiikalla normaaliansio kuussa olisi 2250 euroa, joka osuu yhteen tuotantotyöläisen 15 euron keskituntipalkan kanssa. Tästä palkasta netoksi jää noin 1800 euroa, joten Ville voi mahdollisesti myös puhua nettopalkasta.  Vuorotyössä voi saada myös erilaisia lisäkorotuksia jos tekee toisinaan yö- tai iltavuoroa, ja tietenkin pakolliset palkankorotukset vuosikokemuksen mukaan. 

Ja pitäisikö oikeasti muka maksaa tehdastyöläisille 3500 euroa kuussa? Veikkaan että vähissä ovat ne jotka haluavat maksaa tuontasoisen palkan tuotteen hinnassa, vaikka tässä ketjussa kovasti valittavatkin. Itse olen ainakin ylpeitä näistäkin tehdastyöläisistä jotka tuota työtä tekevät sen sijaan että lojuvat kotona valittamassa vauvapalstalle miten tuilla tienaa paremmin. 

Vierailija
73/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihminen, joka menee töihin vain silkasta työnilosta, on yksinkertaisesti typerä. Tosin en ole saanut luterilaista kasvatusta.

Tällaiset kommentit todellakin saavat itseni kannattamaan aktiivimallia. Työ pitää kiinni yhteiskunnassa ja toisin kuin työttömän sohvalla, siinä on mahdollisuuksia edetä johonkin. Tietenkin siitä pitää maksaa kohtuullinen korvauskin, mutta noloa verrata palkkaa sosiaalitukiin. 

Vierailija
74/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lisää ulkomaalaisia Suomeen ja kansa kadulle?

Helpompaa olisi sunkin vaan muuttaa heti aitoon banaanivaltioon tai paremman puutteessa edes Viroon

Luulenpa kuitenkin että Suomen edut painaa roskapuheitasi enemmän.

Vierailija
75/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös muka mikään laki tai asetus määrää, että taukotiloissa on oltava jääkaapit ja mikrot? Johan ne on kauppisen maa rakennus firman taukokopeissakin, niin luulis että satojen miljoonien liikevaihtoa tekevän tehtaan taukotiloissa myös. Täyttä vittuilua.

Valmet haluaa ottaa rahat pois työpaikkaruokalalla.

Vähän 1800-luvun meininki, eikö kukaan kuulu liittoon?

Vierailija
76/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OK palkka ellei tarvi matkustaa landelle/tai siellä landella olisi kohtuuhintaisia asuntoja.

Myöskään vuorotyö ei ole sama kuin 7-15.30-työ.

Se on kirjoituksessasi älytöntä.

Vierailija
77/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset kommentit todellakin saavat itseni kannattamaan aktiivimallia. Työ pitää kiinni yhteiskunnassa ja toisin kuin työttömän sohvalla, siinä on mahdollisuuksia edetä johonkin. Tietenkin siitä pitää maksaa kohtuullinen korvauskin, mutta noloa verrata palkkaa sosiaalitukiin. 

Onko Valmet automotive siis voittoa tavoittelematon yritys?

Daimler nyt ainakin haluaa tehdä autoilla voittoa.

Miksi työntekijän kuuluisi työnkennellä +/-0-tavoitteella?

Teetkö itse niin?

Niin just.

Vierailija
78/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en näe tuossa ongelmana niinkään pientä palkkaa kuin sitä, että paikan päällä ei ole riittävästi asuntoja tarjolla ja töiden jatkuvuus on niin epävarmaa, ettei sen varaan pysty oikein elämäänsä rakentamaan. Ei missään muuallakaan työn jatkuvuudesta ole varmuutta, mutta jos jäät Uudessakaupungissa työttömäksi ja olet hankkinut sieltä omistusasunnon, niin onhan se kusinen paikka. Ei kukaan järkevä ihminen uskalla ottaa tuollaista riskiä. 

Itsekin pääsin vasta muutama viikko sitten töihin pitkän työttömyyden jälkeen. Ansiosidonnainen oli loppusuoralla, sitä sain bruttona 1350€/kk. Nyt saan palkkaa 1800-1900€/kk ja olen siihen ihan tyytyväinen. Loppuvuodelle otin verokortin 1900€/kk tuloille ja ennakonpidätys on vain 1%. Toki eläkemaksuihin menee lisäksi, mutta mukava yllätys oli silti miten pienillä veroilla pääsee kun palkka on pieni. Työttömyyspäivärahasta meni 5% veroihin. 

Ei se elämä aina mene käsikirjoituksen mukaan ja joskus pienipalkkainenkin työ voi olla ilon aihe.

Vierailija
79/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosituhannen vaihteessa tehdastöissä elektroniikkateollisuudessa. Ei sielläkään mitään koulutusta tarvinnut, työt opittiin siellä työpaikalla eikä ne kauhean monimutkaisia olleet. Palkkani oli jotain 10000 markkaa kuussa ja rahanarvonlaskurilla katsoin, että vuoden 2017 rahassa se olisi 2200€. Kun miettii miten muut palkat ovat tässä 17-18 vuoden aikana nousseet, niin kyllä tuo 1800€/kk tehdastyöstä tuntuu pieneltä. 

Järkyttävää oli lukea, että kassoille maksetaan vain 8€/tunti. Voiko tämä olla totta?

Vierailija
80/99 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei duunariammateissa, kuten tehdastyössä edetä. Minun puolestani työtön saa olla hyvällä omallatunnolla työtön. Luultavasti monella muullakin on elämässään muuta ja mielekkäämpää tekemistä kuin työ, etenkin jos menetetystä vapaa-ajasta ei hyödy mitään muuta kuin "kunnon kansalaisen" aseman. (Älä huoli, en ole tukien piirissä.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi