1,5 vuotias syö todella huonosti
Saan 1,5 vuotiaan syömään juuri ja juuri teelusikallisen tai kaksi per ruokailu. Tätä on jatkunut koko ajan. Syö huonosti ja nukkuu huonosti. Ei toivoakaan yhdestäkään kokonaisesta yöstä. Luulen että johtuu nälästä mutta ei syö. Olen yrittänyt kaikenlaisia eri ruokia. Jokin uusi ruokailukokeilu saattaa mennä niin että menee useampi lusikallinen mutta siihen se loppuukin. Ihan pelottaa kun ei ikinä syö mitään ja alkaa kauhea kiukuttelu kun näkee että tuon ruokaa. Syöttötuolissa ei istu ollenkaan vaan nousee koko ajan seisomaan. Kun kieltää alkaa huutaa niin ettei syömisestä tule enää mitään. Olen raskaana ja väsymys ja pahoinvointi on niin sanoinkuvaamatonta etten jaksa enää riidellä ruoasta. Tarjoan ja jos ei kelpaa niin sitten ei. Tarjoan pari tuntia myöhemmin uudestaan. Mitä tehdä?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä pyörii tabletissa videot niin saan syötettyä ruokaa. Muuten huutaa tai ei vaan syö mitään. Tai välillä syö lusikalla 3-5lusikallista jotain herkkuruokaa tai pinaattilettuja, maissia tai riisiä sekä pastas käsin, mutta seuraavana päivänä ei sitten välttämättä syökään. Pilttiruat paljon käytössä, tavallista ruokaa ei oikein syö. Olen jumissa videoiden kanssa sillä nyt ei sitten myöskään ala syömään jos videot ei pyöri. Raivostuttavaa, mutta kun itsekin pitäisi syödä niin en kestä sitä itkemistä. Lisäksi paino on ollut kokoajan miinuskäyrällä, omalla käyrällään tosin, mutta en uskalla antaa lapsen syödä vain sitä määrää kuin sillä itsenäisesti söisi.
Oletko turhautunut lapseesi? Siltä tekstisi vaikuttaa silmiini. Jotenkin tuntuu, että lapsi haastaa sua. Videot tuntuvat pyörittävän oravanpyörää-mitä tapahtuu kun juniori syntyy? Onko kaksi lasta pyörittämässä ruuanlaittoarkea?
Sekoitit ap ja minut.
Ja kyllä tiedän että videoista tulisi päästä eroon, mutta minulla ei juuri nyt ole energiaa koska olemme molemmat kipeänä flunssasta ja olen kroonisesti väsynyt koska herää JOKA yö kerran. Viimeksi nukkui koko yön omassa sängyssä kuukausi sitten. Lisäksi nukkuu vain tunnin päiväunet, välillä vain 35 min. Mies tulee kotiin vasta puoli seitsemän yleensä viikolla.Kyllä nyt kuulostas siltä, että lapsi on vaan keksinyt keinon manipuloida noita ruokailutilanteita ja kehittänyt siitä jonkun leikin. Onko oikeasti puutostiloja tai hälyttävää hidastumista kasvussa? Ja kalsiuimia on paljon muissakin ruoissa kun maidossa, esim seesamin siemenissä, kuivatussa ruusunmarjassa ja tofussa, soijarouheesssa ja monessa muussa on paljon enemmän kalsiumia kuin maidossa! Jos ei ole puutosyiloja tai kasvuongelmaa, niin flunssan jälkeen koitat vaan siitä tabletista eroon. Tuon ikäinen ymmärtää jo puhetta. Selität miksi tablettia ei tule, miksi pitää syödä ja pysyt tiukkana. Kyllä tuon ikäinen kestää jo sen kolme tuntia sitten seuraavaan ateriaan jos ei ekalla kerralla maistu, pikku tilkka vettä jos oikein janottaa, mutta ei mitään muuta ja vedellä ei saa mahaa täyttää. Voit toki tarjota niitä ruokia mitkä parhaiten menee alas, mutta aina pitäisi myös maistaa sellaista mikä ei ole niin mieluisaa. Enkä tarkoita mitään väkisin parsakaalin tunkemista jos oikeasti oksettaa vaan pikkuhiljaa. Anna tunnustella ruokia, haistelkaa ja tuoksutelkaa ja ihastelkaa mustikan hienoa muotoa ja paprikan ihanaa väriä. Vau paloauton punainen paprika, piipaa piipaa nyt se tulee suuhun nami nami... näin ainakin itse olen laiheliini lapsen lopulta saanut syömään paljon paremmin kun refluksi ja allergiat olivat väistyneet, ei mitään saanut jos ei ruokaa ollut syönyt ruoka-aikaan, ainakin kolme lusikallista piti maistaa. Ja näitä aion myös kokeilla toisen kohdalla, kunhan noista puutostiloista päästään ja kasvu normalisoituu.
Ja tuohon väsymykseen vetoaminen ei kannata. Onko se tekosyy sille, että tuntuu ettet löydä keinoa tai et uskalla olla tiukka. Pelkäätkö menettäväsi hermot lapseen? Sulla on sentään mies jonka kanssa voit keskustella ja pyytää ainakin henkistä tukea. Itse olet tuon tilanteen kehittänyt tabletin kanssa ja sinun on siitä myös päästävä eroon. Se ei ole lapsen vika vaan sinä sen tablettifiksaation olet aiheuttanut. Lapset saavat turvaa rutiineista ja halauvat pitää niistä kiinni. Mutta sinun tehtäväsi aikuisena on luoda järkevät ja turvalliset rutiinit. Itse olen ollut kummankin lapsen kanssa yksin ja refluksi vauva huusi ensimmäisen vuoden lähes ympärivuorokautisesti ja edelleen heräilee öisin, joskus monta kertaa yössä. Nuorempi ei heräile enää kun lopetin imetyksen 1v 2kk.
Terveisin 17.
Ei se lapseni mitään manipuloi, ei vaan syö jos ei ole jotain muuta tapahdu kuin ruoka eli ei ole kiinnostusta ruokaa kohtaan kuin satunnaisesti. Välipalat menee eli leipä ja jugurtti ja hedelmät mutta muu ruoka ei vaan useimmiten kiinnosta. Joskus sormiruokailee. Lautanen seisoo koskemattomana, eikä mikään täältä tulee helikopteri pröt pröt lusikka auta. Parhaiten syö kun huomio on kiinnittynyt johonkin muuhun eli heti aukee suu eli on nälkä kuitenkin. Kiinteitä aloitettiin 5kk jälkeen ja oli vaikea siirtyminen karkeisiin ruokiin. Nyt on poskihampaatkin mutta ei halua kauheasti kovia ruokia pureskella. Melkein alusta asti ollut sellainen että piti olla joku leikkikalu että söi tai maistoi ruokaa. En muista milloin videot tuli kehiin , en vaan jaksanut enää ruokapöydässä leikittää kun pitää itsekin syödä. Ja niitä videoita katsotaan vain ruokapöydässä ei muulloin yleensä.
Minua harmittaa kun toinen ei syö koska en halua että paino lähtee laskuun vaan että kasvaa, ja nyt on kasvanut koko ajan. 4kk ikäiseksi kasvoi hyvin, mutta 5kk jälkeen joutui painotarkkailuun, nyt sanovat että normaali kasvu, mutta paino on kokoajan jäljessä pituudesta. En halua stressata ruokatilanteesta jolloin ei varmana syö kun huomaa että minä olen stressissä.
Miehestä nyt ole mitään henkistä tukea, itse joudun sen huudon kuulemaan päivällä kun se mies ei tosiaankaan tule kotiin kuin puoli seitsemän jälkeen. Minulla kuitenkin on kokoajan melkein kaikki vastuu kun lapsi ei nukahda itsekseen vaan vaatii että äiti on se joka nukuttaa tai lohduttaa jos herää yöllä. Näin on ollut alusta asti. Imetystä ei ole enää yöllä ja yleensä muulloin ennen nukahtamista ja aamulla eli noin kolme kertaa päivässä.
No meillä oli todella nirso ruokailija ja ainoastaan lastenohjelmien avulla saatiin syötettyä ne harvat ruoat joita söi. Minua äitinä syytettiin neuvolan, läheisten ja hoitopaikan toimesta huonosta äitiydestä. Neljä vuotiaana lapsella todettiin add, mikä selittikin isoimmat ongelmat ja haasteet. Mut ne kolme vuotta olin vain se huono äiti ja se oli todella raskasta.
Ei tietenkään teillä ole välttämättä kyse siitä, mutta tosiaan syitä syömättömyydelle voi olla monia. Sanon vaan, että luota omaan vaistoon tuntuuko syömättömyys olevan normaalia nirsoilua vai onko kyse jostain isommasta. Usko mua, normaalin nirsoilun kyllä erottaa ongelmasyömisestä.
Tsemppiä kohtalotoveri!
Täällä kohta 2-vuotias pieniruokainen (ja myöskin vauva tulossa). Nyt lähempänä kahta vuotta on alkanut maistua paremmin, pahin aika oli alle vuodesta reiluun puoleentoista. Ja mulla niiin otti hermoon se syömisrumba ja stressasin, ja se ihan takuulla heijastui lapseenkin. Koko ajan lapsi on kyllä kasvanut, edes pikkiriikkisen, mutta kuitenkin kasvanut. Hoikka on edelleen, mutta terve ja perustyytyväinen, mitä nyt uhmaa aloittelemassa.
Välillä tuntuu että ne voi elää pyhällä hengellä, niin vähää se syöminen voi olla. Olkoon sitten jugurttia ja juustoa, eihän ne huonoja oo ollenkaan. Ompahan jotain. Minä annan välillä nakertaa myös nakkia, porkkanaa, rusinoita ja vaikka kuivattua mangoa leikkien lomassa. Meneepähän edes jotain.
Meillä menee ilta- ja aamupuurot (sauvasekoittimella hienonnetut kaurahiutaleet punaiseen maitoon keitettynä ison voisilmän ja jonkun hedelmäsoseturskauksen tai jogurtin kans) pelkästään tiettyjä lastenohjelmia katsoen sitterissä istuen. Tällä hetkellä suosittuja ohjelmia on Pikku Kakkosen Taavi, Kynä käteen ja Isot Koneet. :D Myös teletapit käy. Ja YouTubesta lumenaurausvideot. :D Kyllä mulla jatkuvasti hirvittää istuttaa lapsi tv:n eteen syömään mutta kun ei ne puurot mene muuten.
Muilla ruokailuilla istutaan aina yhdessä pöydän ääreen, illalla isäkin mukana, ja rauhassa ruokaillaan leppoisissa tunnelmissa. Huomaa että koko ajan alkaa uudet ruoat maistua ja kiinnostaa, vaikka edes muutaman haarukallisen verran.
Maitoa meillä ei oo koskaan juotu mistään muusta kuin Lansinoh-merkkisestä tuttipullosta, on se niin tarkkaa! Nykyiseen leikkasin vielä ihan pikkuisen suuremmaksi tutin reikää niin maitoa tulee vähemmällä imemisellä, mikä selkeästi miellyttää tuota jo lasista juomiseen tottunutta. Nyt saattaa pari desiä kiskaista kerralla, ja tämä äiti on pikkusen niinku mielissään näistä muutoksista. Ei näitä voi käsittää hyvin syövän lapsen vanhemmat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä pyörii tabletissa videot niin saan syötettyä ruokaa. Muuten huutaa tai ei vaan syö mitään. Tai välillä syö lusikalla 3-5lusikallista jotain herkkuruokaa tai pinaattilettuja, maissia tai riisiä sekä pastas käsin, mutta seuraavana päivänä ei sitten välttämättä syökään. Pilttiruat paljon käytössä, tavallista ruokaa ei oikein syö. Olen jumissa videoiden kanssa sillä nyt ei sitten myöskään ala syömään jos videot ei pyöri. Raivostuttavaa, mutta kun itsekin pitäisi syödä niin en kestä sitä itkemistä. Lisäksi paino on ollut kokoajan miinuskäyrällä, omalla käyrällään tosin, mutta en uskalla antaa lapsen syödä vain sitä määrää kuin sillä itsenäisesti söisi.
Oletko turhautunut lapseesi? Siltä tekstisi vaikuttaa silmiini. Jotenkin tuntuu, että lapsi haastaa sua. Videot tuntuvat pyörittävän oravanpyörää-mitä tapahtuu kun juniori syntyy? Onko kaksi lasta pyörittämässä ruuanlaittoarkea?
Sekoitit ap ja minut.
Ja kyllä tiedän että videoista tulisi päästä eroon, mutta minulla ei juuri nyt ole energiaa koska olemme molemmat kipeänä flunssasta ja olen kroonisesti väsynyt koska herää JOKA yö kerran. Viimeksi nukkui koko yön omassa sängyssä kuukausi sitten. Lisäksi nukkuu vain tunnin päiväunet, välillä vain 35 min. Mies tulee kotiin vasta puoli seitsemän yleensä viikolla.Kyllä nyt kuulostas siltä, että lapsi on vaan keksinyt keinon manipuloida noita ruokailutilanteita ja kehittänyt siitä jonkun leikin. Onko oikeasti puutostiloja tai hälyttävää hidastumista kasvussa? Ja kalsiuimia on paljon muissakin ruoissa kun maidossa, esim seesamin siemenissä, kuivatussa ruusunmarjassa ja tofussa, soijarouheesssa ja monessa muussa on paljon enemmän kalsiumia kuin maidossa! Jos ei ole puutosyiloja tai kasvuongelmaa, niin flunssan jälkeen koitat vaan siitä tabletista eroon. Tuon ikäinen ymmärtää jo puhetta. Selität miksi tablettia ei tule, miksi pitää syödä ja pysyt tiukkana. Kyllä tuon ikäinen kestää jo sen kolme tuntia sitten seuraavaan ateriaan jos ei ekalla kerralla maistu, pikku tilkka vettä jos oikein janottaa, mutta ei mitään muuta ja vedellä ei saa mahaa täyttää. Voit toki tarjota niitä ruokia mitkä parhaiten menee alas, mutta aina pitäisi myös maistaa sellaista mikä ei ole niin mieluisaa. Enkä tarkoita mitään väkisin parsakaalin tunkemista jos oikeasti oksettaa vaan pikkuhiljaa. Anna tunnustella ruokia, haistelkaa ja tuoksutelkaa ja ihastelkaa mustikan hienoa muotoa ja paprikan ihanaa väriä. Vau paloauton punainen paprika, piipaa piipaa nyt se tulee suuhun nami nami... näin ainakin itse olen laiheliini lapsen lopulta saanut syömään paljon paremmin kun refluksi ja allergiat olivat väistyneet, ei mitään saanut jos ei ruokaa ollut syönyt ruoka-aikaan, ainakin kolme lusikallista piti maistaa. Ja näitä aion myös kokeilla toisen kohdalla, kunhan noista puutostiloista päästään ja kasvu normalisoituu.
Ja tuohon väsymykseen vetoaminen ei kannata. Onko se tekosyy sille, että tuntuu ettet löydä keinoa tai et uskalla olla tiukka. Pelkäätkö menettäväsi hermot lapseen? Sulla on sentään mies jonka kanssa voit keskustella ja pyytää ainakin henkistä tukea. Itse olet tuon tilanteen kehittänyt tabletin kanssa ja sinun on siitä myös päästävä eroon. Se ei ole lapsen vika vaan sinä sen tablettifiksaation olet aiheuttanut. Lapset saavat turvaa rutiineista ja halauvat pitää niistä kiinni. Mutta sinun tehtäväsi aikuisena on luoda järkevät ja turvalliset rutiinit. Itse olen ollut kummankin lapsen kanssa yksin ja refluksi vauva huusi ensimmäisen vuoden lähes ympärivuorokautisesti ja edelleen heräilee öisin, joskus monta kertaa yössä. Nuorempi ei heräile enää kun lopetin imetyksen 1v 2kk.
Terveisin 17.Lisään vielä että meillä alkoi ruoka maistua huomattavsti paremmin kun lopetin imetyksen. Kannatan kyllä imetystä ja olisin jatkanut jos ei olisi ollut näitä syömisongelmia. Vaikka annoin aina ruokailun jälkeen, tyttö lopetti syömisen "kesken" kun tiesi saavansa maitoa...
Arvasin, että alapeukkuja tulee. Ehkä kirjoitin turhan kärkkäästi. Tarkoitus ei ollut syyllistää. En epäillyt sitä että äiti ei olisi väsynyt, tarkoitin vain sitä sitä ei voi käyttää syynä siihen ettei tuollaista asiaa muka jaksaisi. Vai onkos e siinä että 1v 9kk lapsi vasta. Olisko parempi sitten odottaa vaikka kaksi vuotiaaksi jos tuntuu jostain liian "julmalta". Mulla lapset ainakin tajuavat paljon ja ymmärtävät kun selittää. Esikoinen varsinkin tajusi kaiken hyvin, puhui pitkiä lauseita jo 1v 3kk. Lapsia toki on erilaisia, että ehkä ei sitten jollekin tuonkaan ikäiselle lapselle tuota syömiskoulua voi pitää, jos ei tajua oikeasti mistä kyse.
Mutta kyllähän tuollainen tablettitouhu lopulta aika mahdottomaksi käy. Mites sitten päiväkodissa, pitääkö siellä olla oma tabletti mukana. Tai kyläillessä tai ravintolassa. Jos meille joku tulee kylään, niin ei tähän pöytään kyllä tablettia tuoda kun muut tässä syö. Sehän vie kaiken keskittymisen ruokailusta ja aivot saavat sekavia viestejä jatkuvasti ruokaillessa. Jos liian aktiivisesti keskittyy muuhun, niin ei välttämättä lapsi tajua olevansa vielä nälkäinen tai vaihtoehtoisesti tv:n tai tabletin ääressä tulee ahmittua liikaa. Aikuisillakin varmasti tästä kokemusta. Aivot tarvitsevat ns. ruokarauhan. Ruokailu on paljon muutakin kun vain vatsan täyttämistä.
Tänään annoin haarukan pienemmälle, söi hyvin tavllista lasgnea. Ensin kokeilin syöttää taas lusikalla niin sylki ulos ja sormilla otti ruokaa sitten. Kokeilin haarukala antaa ensin itse, tykkäsi ja sitten annoin lapselle omaan käteen haarukan ja sillä pisteli ruokaa poskeen. Ehkä se oli vain tämä kerta, mutta huomenna kokeillaan uudestaan:)
En kyllä vielä rupea ruokakoulua pitämään. Sinun lapsesi oli ehkä aiemmassa kehitysvaiheessa, minun puhui 1,5 vuotiaana kyllä jo yli 30 sanaa mutta ei lauseita vielä. Nyt on jo lauseita käytössä mutta ei kyllä ole mitään ajantajua tai syy-seuraus tajua joten ruokailun lykkääminen kolmen tunnin päähän jos toinen ei syö, se olisi vain heitteillejättöä vielä tässä vaiheessa. Kun olemme vieraisilla niin silloin syö kun ympärillä tapahtuu, alkuun itsekin jotain, mutta kiinnostus lopahtaa heti kun ensimmäinen nälkä poistuu parin kolmen lusikallisen jälkeen. Ei voi jättää ruokailua tämän varaan, sillä sitten varmaan olisi vaatimassa jotain naposteltavaa läpi päivän kokoajan. Mieluummin syötän loput ja on selkeät ruoka-ajat hän kuitenkin tietää milloin on täynnä eikä suu silloin enää aukea. Toisin kuin nuorempi serkkunsa, joka voi välillä helpostikin syödä niin paljon että oksentaa.
Ja tekstisi oli nro 17 syyllistävä, kyllä tiedän itsekin että videoiden katselulle tulee tehdä jotain jossain vaiheessa. En vain tiedä miten se tehdään, ilman huutoa ja itkua se ei tule tapahtumaan, sitä on odotettavissa muutenkin kun uhmaikä alkaa. Lapset pitävät totutuista tavoista kiinni koska se luo turvallisuutta, mutta miten luodaan kiinnostus ruokaan jos sitä ei ole?
Jonkunlainen kiinnostus löytyy kyllä kun hedelmät,jugurtti,leipä sekä riisi, kana, juusto ja pasta menee mutta määrät ovat helposti pienet.
Arvasin, että alapeukkuja tulee. Ehkä kirjoitin turhan kärkkäästi. Tarkoitus ei ollut syyllistää. En epäillyt sitä että äiti ei olisi väsynyt, tarkoitin vain sitä sitä ei voi käyttää syynä siihen ettei tuollaista asiaa muka jaksaisi. Vai onkos e siinä että 1v 9kk lapsi vasta. Olisko parempi sitten odottaa vaikka kaksi vuotiaaksi jos tuntuu jostain liian "julmalta". Mulla lapset ainakin tajuavat paljon ja ymmärtävät kun selittää. Esikoinen varsinkin tajusi kaiken hyvin, puhui pitkiä lauseita jo 1v 3kk. Lapsia toki on erilaisia, että ehkä ei sitten jollekin tuonkaan ikäiselle lapselle tuota syömiskoulua voi pitää, jos ei tajua oikeasti mistä kyse.
Mutta kyllähän tuollainen tablettitouhu lopulta aika mahdottomaksi käy. Mites sitten päiväkodissa, pitääkö siellä olla oma tabletti mukana. Tai kyläillessä tai ravintolassa. Jos meille joku tulee kylään, niin ei tähän pöytään kyllä tablettia tuoda kun muut tässä syö. Sehän vie kaiken keskittymisen ruokailusta ja aivot saavat sekavia viestejä jatkuvasti ruokaillessa. Jos liian aktiivisesti keskittyy muuhun, niin ei välttämättä lapsi tajua olevansa vielä nälkäinen tai vaihtoehtoisesti tv:n tai tabletin ääressä tulee ahmittua liikaa. Aikuisillakin varmasti tästä kokemusta. Aivot tarvitsevat ns. ruokarauhan. Ruokailu on paljon muutakin kun vain vatsan täyttämistä.
Tänään annoin haarukan pienemmälle, söi hyvin tavllista lasgnea. Ensin kokeilin syöttää taas lusikalla niin sylki ulos ja sormilla otti ruokaa sitten. Kokeilin haarukala antaa ensin itse, tykkäsi ja sitten annoin lapselle omaan käteen haarukan ja sillä pisteli ruokaa poskeen. Ehkä se oli vain tämä kerta, mutta huomenna kokeillaan uudestaan:)