Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1,5 vuotias syö todella huonosti

Vierailija
14.03.2018 |

Saan 1,5 vuotiaan syömään juuri ja juuri teelusikallisen tai kaksi per ruokailu. Tätä on jatkunut koko ajan. Syö huonosti ja nukkuu huonosti. Ei toivoakaan yhdestäkään kokonaisesta yöstä. Luulen että johtuu nälästä mutta ei syö. Olen yrittänyt kaikenlaisia eri ruokia. Jokin uusi ruokailukokeilu saattaa mennä niin että menee useampi lusikallinen mutta siihen se loppuukin. Ihan pelottaa kun ei ikinä syö mitään ja alkaa kauhea kiukuttelu kun näkee että tuon ruokaa. Syöttötuolissa ei istu ollenkaan vaan nousee koko ajan seisomaan. Kun kieltää alkaa huutaa niin ettei syömisestä tule enää mitään. Olen raskaana ja väsymys ja pahoinvointi on niin sanoinkuvaamatonta etten jaksa enää riidellä ruoasta. Tarjoan ja jos ei kelpaa niin sitten ei. Tarjoan pari tuntia myöhemmin uudestaan. Mitä tehdä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut sormiruokailua?

Vierailija
2/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie lääkäriin. Mulla ei kylläkään ole omia lapsia, mut ei kuulosta maalaisjärjellä ajateltuna normaalilta. Onko kovin laiha lapsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarjoat? Tarjoatko muuta ruokaa/juomaa, jos ei syö? Miten paljon kasviksia/juureksia/marjoja? Perussairauksia?

Vierailija
4/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei halua syödä itse. Annan kyllä sormisuolaa mutta heittää kaikki lattialle.

Lapsi on mittojensa puolesta alakäyrillä, ollut aina. Kukaan ei neuvolassa tai missään ota mitään kantaa tai tunnu olevan huolissaan. Kaikki vaan hokevat että hampaita tekee. Eikai se nyt koko ajan niitä hampaita tee sillä tavalla ettei syötyä saa?

Vierailija
5/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sois sormiruokaa*** typerä sanakirja.

Vierailija
6/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut samanlaista. Kasvoi omalla -3 käyrällään, mutta siis kasvoi. Kilpirauhasta tutkittiin ja vaikka mitä, mutta mitään ei löytynyt.

Nyt 3 vuotiaana on alkanut syömään paremmin, puurot ja maito maistuu nykyään. Melonia syö, ei oikein muita hedelmiä tai marjoja. Vitamiinit otetaan purkista, energia puurosta ja maidosta.

Vierailija
7/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut antaa lapsen itse tutustua ruokaan esim antamalla närppiä raejuustoa, uunissa pitkään ollutta riisipuuroa, hedelmiä paloiteltuna?

Sotkua saattaa tulla mutta ehkä innostus ruokaan löytyisi sitä kautta. Syöttekö samaan aikaan? Kokeile niin että taaperon ruokailusta ei tule painostava ja molempia ahdistava "ohjelmanumero" vaan käy siinä sivussa. Onko syöttötuolissa valjaat? Ovat meillä ainakin ihan ehdottomat. Netistä saa ostettua esim Sack n Seat merkkisen normituoliin ja syöttötuolin kätevästi käyvän konepestävän nauhasysteemin, joka ainakin meillä on tehnyt ulkona syömisestä jopa ihan kivaa. :)

Muista, että taapero muodostaa minäkuvansa sinun kauttasi, hän on olemassa katseesi kautta. Jos sinua ahdistaa, turhauttaa ja suoraan sanottuna veetuttaa, heijastuu se myös lapseen. Tiedän ettei oo aina helppoa mutta koita säilyttää positiivinen asenne. Monet alkavat syödä paremmin vasta isompina, ei ne nälkään kuole.

Mites esim maitomaiset miedot maut kuten turkkilainen jugurtti, viilit tms, siihen sotkettua hedelmää.

Hurjasti tsemppiä you can do it :)

Vierailija
8/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan vihanneksia, marjoja, hedelmiä, raejuustoa.. kaikenlaista. Pistää ehkä yhden suuhun, sylkee pois ja heittää kaikki lattialle.

-AP

Vierailija
9/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä pyörii tabletissa videot niin saan syötettyä ruokaa. Muuten huutaa tai ei vaan syö mitään. Tai välillä syö lusikalla 3-5lusikallista jotain herkkuruokaa tai pinaattilettuja, maissia tai riisiä sekä pastas käsin, mutta seuraavana päivänä ei sitten välttämättä syökään. Pilttiruat paljon käytössä, tavallista ruokaa ei oikein syö. Olen jumissa videoiden kanssa sillä nyt ei sitten myöskään ala syömään jos videot ei pyöri. Raivostuttavaa, mutta kun itsekin pitäisi syödä niin en kestä sitä itkemistä. Lisäksi paino on ollut kokoajan miinuskäyrällä, omalla käyrällään tosin, mutta en uskalla antaa lapsen syödä vain sitä määrää kuin sillä itsenäisesti söisi.

Vierailija
10/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista taidan hakea ne valjaat ja vaan antaa vaan itse tutustua ruokaan... onpahan koirasta ainakin tullut lihava kun on vuoden syönyt lattialta lapsen heittämät ruoat 😧

Vierailija
11/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi aistii vanhempansa hermostuneisuuden. Noin iso haluaa opetella jo itse syömään. Maidon ja vellin määrää pitää tietenkin rajoittaa. Alakäyrillä olevalle lapselle pitää antaa rasvalisä. Meillä se hoitui sillä, että annoin lusikalla rypsiöljyä suoraan suuhun.

Nykyään lapsi syö ihan normaalisti koska asiasta hätäileminen ja hössöttäminen lopetettiin. Lapsi haluaa nyt oppia itse yhtä sun toista ja se koskee myös syömistä.

Vierailija
12/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä pyörii tabletissa videot niin saan syötettyä ruokaa. Muuten huutaa tai ei vaan syö mitään. Tai välillä syö lusikalla 3-5lusikallista jotain herkkuruokaa tai pinaattilettuja, maissia tai riisiä sekä pastas käsin, mutta seuraavana päivänä ei sitten välttämättä syökään. Pilttiruat paljon käytössä, tavallista ruokaa ei oikein syö. Olen jumissa videoiden kanssa sillä nyt ei sitten myöskään ala syömään jos videot ei pyöri. Raivostuttavaa, mutta kun itsekin pitäisi syödä niin en kestä sitä itkemistä. Lisäksi paino on ollut kokoajan miinuskäyrällä, omalla käyrällään tosin, mutta en uskalla antaa lapsen syödä vain sitä määrää kuin sillä itsenäisesti söisi.

Oletko turhautunut lapseesi? Siltä tekstisi vaikuttaa silmiini. Jotenkin tuntuu, että lapsi haastaa sua. Videot tuntuvat pyörittävän oravanpyörää-mitä tapahtuu kun juniori syntyy? Onko kaksi lasta pyörittämässä ruuanlaittoarkea?

Vierailija
13/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että tavallista maitoa ei mene melkein millään. Puoli desiä on jo paljon kerralla useimmiten vain 20ml menee. Jugurtti ja raejuusto maistuu samoin juustosta tykkäisi syödä vaikka kuinka paljon mutta siinä on niin paljon suolaa että annan vain n. kaksi palaa päivässä. Imetän edelleen jotta kalsiumia tulisi tarpeeksi kun ruokamäärätkään ei ole isoja. Neuvolan 4dl maitotuotteita ei onnistu millään kun sitten ei menisi muuta ruokaa ja tulisi puutoksia. Keskikokoinen pilttipurkki menee tosin jo nykyään. Oma lapsi 1v9kk.

Vierailija
14/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko turhautunut lapseesi? Siltä tekstisi vaikuttaa silmiini. Jotenkin tuntuu, että lapsi haastaa sua. Videot tuntuvat pyörittävän oravanpyörää-mitä tapahtuu kun juniori syntyy? Onko kaksi lasta pyörittämässä ruuanlaittoarkea?

Sekoitit ap ja minut.

Ja kyllä tiedän että videoista tulisi päästä eroon, mutta minulla ei juuri nyt ole energiaa koska olemme molemmat kipeänä flunssasta ja olen kroonisesti väsynyt koska herää JOKA yö kerran. Viimeksi nukkui koko yön omassa sängyssä kuukausi sitten. Lisäksi nukkuu vain tunnin päiväunet, välillä vain 35 min. Mies tulee kotiin vasta puoli seitsemän yleensä viikolla.

Vierailija
15/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että tavallista maitoa ei mene melkein millään. Puoli desiä on jo paljon kerralla useimmiten vain 20ml menee. Jugurtti ja raejuusto maistuu samoin juustosta tykkäisi syödä vaikka kuinka paljon mutta siinä on niin paljon suolaa että annan vain n. kaksi palaa päivässä. Imetän edelleen jotta kalsiumia tulisi tarpeeksi kun ruokamäärätkään ei ole isoja. Neuvolan 4dl maitotuotteita ei onnistu millään kun sitten ei menisi muuta ruokaa ja tulisi puutoksia. Keskikokoinen pilttipurkki menee tosin jo nykyään. Oma lapsi 1v9kk.

Osta valsa-suojattua Valion juustoa. Siinä on maidon omia suoloja eikä mitään tavallista ruokasuolaa.

Vierailija
16/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jotain täytyy syödä, niin itse kokeilisin vaikka leikkien lomassa pussipuuroja/smoothieta, sohvalla telkkaria katsellessa vaikka jotain leipää, hedelmiä, juustoa? Eli jos se ongelma on juuri tuo ruokapöytä ja hän näkee että äitiä ahdistaa ja tuntee myös tuon paineen että nyt pitäisi sitten syödä. 

Jos ruokamäärät ovat valmiiksi minimaalisia ja syöjä on reippaasti yli vuoden, niin en kyllä huolehtisi mistään suolan määrästä vaan antaisin syödä jos kerran syö.

Vierailija
17/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasta myös tutkittu kun yhtäkkiä putosi käyrillä reilusti alaspäin 8kk ja 1 v. neuvolan välillä. Lähete lastenpoliklinikalle. Monet verikokeet otettu ja painoa tarkkailtu useaan kertaan. Ferritiinit nyt olivat alhaiset parissa edellisessä kokeessa ja punasolut pieniä ja nyt pitäisi aloittaa lisärauta. Mulle myös sanottiin, että anemia aiheuttaa ruokahaluttomuutta ja muutkaan ravintoaineet ei imeydy kunnolla jos on aneeminen. Voisko sunkin lapsi olla aneeminen? Pyydä neuvolasta apua tuohon asiaan, jos ruokailu on noin vähäistä niin kyllä puutostiloja varmasti tulee.

En itse ensin tajunnut kuinka pieniruokainen mun tyttö oli, koska esikoisella oli refluksi ja söi tosi vähän. Luulin että tämä kuopus syö tosi hyvin ja oli tyytyväinen kokoajan niin ejattelin että saa tarpeeksi. Edelleen on kyllä vaikeuksia ruoan kanssa... soseen pitää olla silkkisen sileää, eli 1v 5kk syö nyt puolivuotiaille tarkoitettuja soseita, itse en kotona saa tehtyä riittävän sileää... sormiruokailee kyllä, esim pastaa, hedelmiä, perunaa ja juustoa. Kreikkalaista jogurttia syö mielellään itse lusikalla, mutta maitotuotteitakin pitää nyt rajoittaa tuon anemian takia. Sen ruokasoseensa syö myös itse lusikalla ja tykkää niistä pussismoothieista. Noin puolivuotiaana alkoi myös sellainen, että ei ottanut tuttipullosta tai mitään muutakaan muovista suuhunsa, esim nokkamukia ja osasikin jo yksi vuotiaana sitten itse juoda tavallisesta lasista. Mutta lusikalla kun koittaa tavallista ruokaa syöttää niin yökkäilee tai sylkee ulos kaiken. Puuro on pahin yökkäilyn aiheuttaja. Nyt vähän editytty, ja pieniä määriä tavallista ruokaa on ottanut lusikastakin. Että kyllä näitä monenlaisia ruokailijoita on. Tavallisestihan tällaisen nirsoilijan varmaan vaan annettaisi odottaa että tulee kunnolla nälkä, että kyllä se joskus syö. Nyt vaan on pakko antaa sitä mitä neiti suostuu syömään, että ei ihan kasvu taas romahtaisi ja anemia pahene.... ja kyllä taas ärsytti käydä painoa tarkastamassa kun oli laihtunut korvatulehduksen ja siitä aiheutuneen syömättömyyden takia...

Vierailija
18/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoitit ap ja minut.

Ja kyllä tiedän että videoista tulisi päästä eroon, mutta minulla ei juuri nyt ole energiaa koska olemme molemmat kipeänä flunssasta ja olen kroonisesti väsynyt koska herää JOKA yö kerran. Viimeksi nukkui koko yön omassa sängyssä kuukausi sitten. Lisäksi nukkuu vain tunnin päiväunet, välillä vain 35 min. Mies tulee kotiin vasta puoli seitsemän yleensä viikolla.

Kyllä nyt kuulostas siltä, että lapsi on vaan keksinyt keinon manipuloida noita ruokailutilanteita ja kehittänyt siitä jonkun leikin. Onko oikeasti puutostiloja tai hälyttävää hidastumista kasvussa? Ja kalsiuimia on paljon muissakin ruoissa kun maidossa, esim seesamin siemenissä, kuivatussa ruusunmarjassa ja tofussa, soijarouheesssa ja monessa muussa on paljon enemmän kalsiumia kuin maidossa! Jos ei ole puutosyiloja tai kasvuongelmaa, niin flunssan jälkeen koitat vaan siitä tabletista eroon. Tuon ikäinen ymmärtää jo puhetta. Selität miksi tablettia ei tule, miksi pitää syödä ja pysyt tiukkana. Kyllä tuon ikäinen kestää jo sen kolme tuntia sitten seuraavaan ateriaan jos ei ekalla kerralla maistu, pikku tilkka vettä jos oikein janottaa, mutta ei mitään muuta ja vedellä ei saa mahaa täyttää. Voit toki tarjota niitä ruokia mitkä parhaiten menee alas, mutta aina pitäisi myös maistaa sellaista mikä ei ole niin mieluisaa. Enkä tarkoita mitään väkisin parsakaalin tunkemista jos oikeasti oksettaa vaan pikkuhiljaa. Anna tunnustella ruokia, haistelkaa ja tuoksutelkaa ja ihastelkaa mustikan hienoa muotoa ja paprikan ihanaa väriä. Vau paloauton punainen paprika, piipaa piipaa nyt se tulee suuhun nami nami... näin ainakin itse olen laiheliini lapsen lopulta saanut syömään paljon paremmin kun refluksi ja allergiat olivat väistyneet, ei mitään saanut jos ei ruokaa ollut syönyt ruoka-aikaan, ainakin kolme lusikallista piti maistaa. Ja näitä aion myös kokeilla toisen kohdalla, kunhan noista puutostiloista päästään ja kasvu normalisoituu.

Ja tuohon väsymykseen vetoaminen ei kannata. Onko se tekosyy sille, että tuntuu ettet löydä keinoa tai et uskalla olla tiukka. Pelkäätkö menettäväsi hermot lapseen? Sulla on sentään mies jonka kanssa voit keskustella ja pyytää ainakin henkistä tukea. Itse olet tuon tilanteen kehittänyt tabletin kanssa ja sinun on siitä myös päästävä eroon. Se ei ole lapsen vika vaan sinä sen tablettifiksaation olet aiheuttanut. Lapset saavat turvaa rutiineista ja halauvat pitää niistä kiinni. Mutta sinun tehtäväsi aikuisena on luoda järkevät ja turvalliset rutiinit. Itse olen ollut kummankin lapsen kanssa yksin ja refluksi vauva huusi ensimmäisen vuoden lähes ympärivuorokautisesti ja edelleen heräilee öisin, joskus monta kertaa yössä. Nuorempi ei heräile enää kun lopetin imetyksen 1v 2kk.

Terveisin 17.

Vierailija
19/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoitit ap ja minut.

Kyllä nyt kuulostas siltä, että lapsi on vaan keksinyt keinon manipuloida noita ruokailutilanteita ja kehittänyt siitä jonkun leikin. Onko oikeasti puutostiloja tai hälyttävää hidastumista kasvussa? Ja kalsiuimia on paljon muissakin ruoissa kun maidossa, esim seesamin siemenissä, kuivatussa ruusunmarjassa ja tofussa, soijarouheesssa ja monessa muussa on paljon enemmän kalsiumia kuin maidossa! Jos ei ole puutosyiloja tai kasvuongelmaa, niin flunssan jälkeen koitat vaan siitä tabletista eroon. Tuon ikäinen ymmärtää jo puhetta. Selität miksi tablettia ei tule, miksi pitää syödä ja pysyt tiukkana. Kyllä tuon ikäinen kestää jo sen kolme tuntia sitten seuraavaan ateriaan jos ei ekalla kerralla maistu, pikku tilkka vettä jos oikein janottaa, mutta ei mitään muuta ja vedellä ei saa mahaa täyttää. Voit toki tarjota niitä ruokia mitkä parhaiten menee alas, mutta aina pitäisi myös maistaa sellaista mikä ei ole niin mieluisaa. Enkä tarkoita mitään väkisin parsakaalin tunkemista jos oikeasti oksettaa vaan pikkuhiljaa. Anna tunnustella ruokia, haistelkaa ja tuoksutelkaa ja ihastelkaa mustikan hienoa muotoa ja paprikan ihanaa väriä. Vau paloauton punainen paprika, piipaa piipaa nyt se tulee suuhun nami nami... näin ainakin itse olen laiheliini lapsen lopulta saanut syömään paljon paremmin kun refluksi ja allergiat olivat väistyneet, ei mitään saanut jos ei ruokaa ollut syönyt ruoka-aikaan, ainakin kolme lusikallista piti maistaa. Ja näitä aion myös kokeilla toisen kohdalla, kunhan noista puutostiloista päästään ja kasvu normalisoituu.

Ja tuohon väsymykseen vetoaminen ei kannata. Onko se tekosyy sille, että tuntuu ettet löydä keinoa tai et uskalla olla tiukka. Pelkäätkö menettäväsi hermot lapseen? Sulla on sentään mies jonka kanssa voit keskustella ja pyytää ainakin henkistä tukea. Itse olet tuon tilanteen kehittänyt tabletin kanssa ja sinun on siitä myös päästävä eroon. Se ei ole lapsen vika vaan sinä sen tablettifiksaation olet aiheuttanut. Lapset saavat turvaa rutiineista ja halauvat pitää niistä kiinni. Mutta sinun tehtäväsi aikuisena on luoda järkevät ja turvalliset rutiinit. Itse olen ollut kummankin lapsen kanssa yksin ja refluksi vauva huusi ensimmäisen vuoden lähes ympärivuorokautisesti ja edelleen heräilee öisin, joskus monta kertaa yössä. Nuorempi ei heräile enää kun lopetin imetyksen 1v 2kk.

Terveisin 17.

Lisään vielä että meillä alkoi ruoka maistua huomattavsti paremmin kun lopetin imetyksen. Kannatan kyllä imetystä ja olisin jatkanut jos ei olisi ollut näitä syömisongelmia. Vaikka annoin aina ruokailun jälkeen, tyttö lopetti syömisen "kesken" kun tiesi saavansa maitoa...

Vierailija
20/25 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama. On ollut aina, söi kiinteitäkin vasta yli 8kk iässä muutamia teelusikallisia.

Nyt syö edelleen muutamia teelusikallisia, mutta imetän vielä niin saa kai siitä tarpeeksi että kasvaa.

Olen kokeillut kaikki. Uudet maut kiinnostaa häntä, hetken. Saa syödä sormin, saa syödä samalla kun kävelee, saa katsoa piirrettyjä kun syötän. Kun saan syötettyä joskus piirretyn avulla niin on ihan eri ihminen, tyytyväinen ja kylläinen. On myös oltu tiukkoja, syöty pöydässä. Syödään yhdessä samaa ruokaa, on kasviksia.

Ei syö leipää ollenkaan, ensimmäinen lapsi ikinä joka ei syö leipää.

Ainoa mitä syö on jäätelö.

Meillä ei stressata syömisestä, syö mitä syö ja ruokailuhetki on ihan mukava. Ei tuputeta, jos tuputtaa niin ei syö sittenkään joten turhaa.

Kolmas lapsemme, ensimmäinenkään ei syönyt paljon, toinen söi paljon ja tämä viimeinen ei syö ollenkaan..

Nyt olen alkanut epäilemään jotain allergiaa tai keliakiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan