Tunnetteko yhtään laihduttanutta ihmistä, joka ei olisi lihonut takaisin?
Itse en tunne. Olen nyt oman elämäntapamuutokseni alkumetreillä, 3 kiloa hoikempana ja 27 kg vielä pudotettavaa edessä. Ja näin juuri erään tuttuni, joka laihdutti 4 vuotta sitten 50 kiloa. Ja hän oli lihonut kaikki ja ehkä vielä vähän enemmänkin. Ja näin on käynyt ihan kaikille tutuilleni ja kavereilleni. Myös itselleni aikoinaan.
Ja äsken luin vielä tutkimuksesta, miten laihduttajalle saattaa jäädä elinikäinen nälkä päälle. Itsellänikin on koko ajan nälkä. Ja ihan kamalaa, jos tämä ei tästä juurikaan helpotu.
Sitten taas tiedän muutamia tapauksia (etenkin miehiä) jotka saavat syödä ihan mitä haluavat ja pysyvät silti normaalipainoisina.
Liikuntapuoli itselläni on kunnossa ja omat liikakiloni olen kerännyt hiljalleen, en todellakaan mättämällä ruokaa vaan vain syömällä väärin (liikaa hiilareita). Tämä uusi ruokavalio on yhtä kiduttamista, siltä se ainakin nyt tuntuu, ja mietinkin miten elää tämän kanssa loppuelämä. Monikaan ei näemmä pysty, koska lihovat takaisin.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut painavimmillaan 125kg eikä mun edes silloin ollut koko ajan nälkä. Ei lihavat koko ajan syö.
Mulla on elämäntaparemontti menossa sekä Ozempic käytössä. En aio palata ylipainoiseksi sen jälkeen, kun pääsen normaalipainoon. Olen ollut koko aikuisikäni ylipainoinen joten nyt riittää.
Tiedän useita jotka ovat saaneet pidettyä normaalipainon sen jälkeen kun ovat laihtuneet.
Minä löysin vanhan ruokapäiväkirjani ja tarkastin energiasisältöjä huvikseni Finelin avulla. Söin lautasmallin mukaan mutta latasin lautasen toiselle puolelle kasvisten lisäksi öljypohjaista salaatinkastiketta 2-3 rkl, salaattisiemensekoitusta 2-3 rkl ja niiden lisäksi muutaman oliivin tai hieman aurinkokuivattua tomaattia öljyssä. Niistä kertyi ihan älyttömästi energiaa.
Nykyään teen salaattikastikkeen maustamattomaan jugurttiin sekoittamalla vaikka dippikastikejauhetta sekaan, jos on kiire ja käytän sitä. Sen lisäksi valitsen niiden salaattisiementen, oliivien ja aurinkokuivatun tomaatin välillä. En ota joka kerta kaikkea vaan yhden lisukkeen salaatin kanssa.
No mä en ole lihonut, vuosia sit pudotin 20kg normaalibmi:n keskelle ja siinä se on pysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina (kirjaimellisesti aina) ollut sillä mentaliteetill...ä? että on paljon helpompaa pysyä normaalissa painossa kuin laihduttaa. En ymmärrä miten ihminen kykenee syömään niin s##tanasti, että lihoo kymmeniä kiloja. Vaikka olen herkkuhullu, en silti ymmärrä miten sellaisia määriä pystyy syömään.
Syömällä yhden levyn Fazerin sinistä yli kulutuksensa viikossa lihoo 9-10 kiloa vuodessa.
Pah. Ei se ihan noin suoraviivaista ole, ellei makaa paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita lihavia ja paljon niitä jotka ovat laihduttaneet. Kaikki laihduttaneet ovat lihottaneet itsensä takaisin lihavaksi.
Tuntemani hoikat ovat aina olleet hoikkia. Eivät koskaan ole lihottaneet itseään.
Tollon, nostit esiin 8 vuotta vanhan aloituksen vain saadaksesi haukkua ylipainoisia.
Ap, lopeta laihdutus ja kitudieetit. Puhut elämäntapamuutoksesta, mutta kuten itsekin olet hoksannut, ei tule onnistumaan, jos sinulla on nyt koko ajan nälkä ja kaikki on yhtä kidutusta. Pitää löytää sellainen ruokavalio, jota pystyt ilman jatkuvaa nälkää ja kitumista noudattamaan lopuelämäsi ajan. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä syöt ja miten liikut.
Olen itse laihtunut neljän vuoden aikana nyt noin 30 kiloa (bmi 34:sta 24:ään). Nälkä ei ole ollut missään vaiheessa, vaan päinvastoin tuntuu, että syön koko ajan. Tämä on ehdottomasti nyt itselle sopiva ruokavalio ja helposti noudatettavissa loppuelämän ajan.
Myös omakohtainen painonhallinta kokemus. Laihdutin 105kg -> 75kg, vuosien saatossa. Tärkein tekijä laihdutukseen ja sitten taas painonhallintaan nyt normaalipainoisena on ollut ruokailutapojen pysyvä muutos. Eli ei syödä liikaa, eikä liian usein. Kalorit on laskettu pääpiirteittäin. Herkuttelu on myös kohtuullistettu.
Tunnen, mutta kaikki he ovat lihavuusleikattuja. Ilman leikkausta laihtuneet lihoneet kaikki takaisin ja osa korkojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntapuoli ei ole kunnossa jos on 30kg ylipainoa.
Täytyy muuttaa ne elintavat pysyvästi, ei se laihduttaminen muuten auta.
Liikunta ei laihduta. Ruoka laihduttaa. Tutki asiaa tykönäsi niin huomaat sen.
En tunne. Itse sain pois 14, joista 7 tuli takaisin 3 vuodessa. Nyt taistelen taas.. Onneksi tuli käytyä vaaalla. Muuten pettäisin itseäni edelleen. Omalta kohdaltani sanonkin, että säännöllinen punnitus on tärkein. Helposti kun luulee lihoneensa, alkaa pelätä sitä vaaan lukemaa ihan liikaa. Sitten pelkäät, ja seuraavassa kuussakin pelkäät, ja hups, 7 hitaasti ja järkevästi laihdutettua kiloa on tullut takaisin. Jos liikaa keskityn dieettiin, menee överiksi ja lopulta nälkä ja herkunhimo voittaa raivolla. Jos laihdutan mahdollisimman hitaasti, elämäntapana, toimii - mutta ei toimi sekään ellen käy vähintään kerta kuukauteen puntarilla, sen verta herkkusuu olen.
Minä itte, laihdutin 43 kg jonka jälkeen olen ollut BMI 18,5 tietämillä lähes 10 vuotta. Läskinä kinkunmetsästys ei tuottanut toivottua lopputulosta.
Tunnen, useita. Itse tiputin 15kg 30 vuotta sitten. Ja edelleen olen hoikka. Äitini, kummitätini, tätini, paras ystäväni, yhden ystäväni vaimo. Kaikki laihduttaneet eikä kilot ole tulleet takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Itseni. Painoin 10 v. sitten yli 100 kg, nyt 73-75 hujakoilla. Mannekiinimitoissa en ole eikä niihin tässä iässä (76 v.) enää kannata pyrkiäkään, mutta olo on riittävän kevyt ja syödä voi tarpeeksi vaikkei mielin määrin.
Vau, onnittelut! Minkä muutoksen teit elämäntavassasi? Kysyn, koska lähenen kuuttakymppiä ja painan tuon 100 kg.
Vierailija kirjoitti:
Naisten perusmoka on laihduttaa ilman proteiinia ja lihasharjoittelua.Tämän jälkeen energian kulutus on vähentyneen lihasmassan takia laskenut ja lihoo entistä helpommin takaisin ja ylikin.
Jaa. Tiputin 20kg ja todellakin vedin hiilareita. Rakastan pastaa, leipiä, pizzaa jne. Laskin vain kalorit tarpeeksi alas enkä harrastanut mitään "lihasharjoittelua". Juoksin, paljon. Se 20kg on pysynyt poissa nyt 28 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin 24 kiloa ja olen saanut Ozempicin avulla ne myös pysymään poissa. Toki oli jo alussa selvää, että sitä pitäisi käyttää loppuelämä.
Onneksi olkoon! Saanko silti sanoa, että minua hirvittää sen lääkkeen hinta. Jos sitä pitää käyttää loppuelämä, sitähän on loppuelämänsä vankilassa, varsinkin jos työt vähenevät/ joudut työttömäksi jne. Kaverini on ulosotossa ja elämä kaaoksessa ja meni silti tähän koukkuun. Nyt kun pitäisi säästää rahaa, tuhlaakin sitä ja tekee itselleen vielä kierteen kalliista lääkkeestäkin. En tiedä, korvaako tuota Kela hänelle/kellekkään. Kaiken huipuksi kirjoitetaan, että sitä pitäisi syödä koko elämä (niinkuin sinäkin tuossa myönsit ymmärtäneesi jo lääkkeeseen sitoutuessasi). Ihan järkyttävää rahastusta ihmisen elämällä!
Kyllä, useitakin mm. itse. 20 kiloa lähti kun jätti hiilihydraatit minimiin eikä ole palannut.
Ihmiset on sellaisia ääliöitä ettei ne huomaa muista kuin negatiiviset jutut. Kun joku laihtuu mietitään mikä sitä vaivaa arvostellen ja lihoessa sama arvostelu. Mitä vaan negaa kunhan ei tarvitse myöntää että joku onnistui vaikka minä en.
Tunnen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin 24 kiloa ja olen saanut Ozempicin avulla ne myös pysymään poissa. Toki oli jo alussa selvää, että sitä pitäisi käyttää loppuelämä.
Onneksi olkoon! Saanko silti sanoa, että minua hirvittää sen lääkkeen hinta. Jos sitä pitää käyttää loppuelämä, sitähän on loppuelämänsä vankilassa, varsinkin jos työt vähenevät/ joudut työttömäksi jne. Kaverini on ulosotossa ja elämä kaaoksessa ja meni silti tähän koukkuun. Nyt kun pitäisi säästää rahaa, tuhlaakin sitä ja tekee itselleen vielä kierteen kalliista lääkkeestäkin. En tiedä, korvaako tuota Kela hänelle/kellekkään. Kaiken huipuksi kirjoitetaan, että sitä pitäisi syödä koko elämä (niinkuin sinäkin tuossa myönsit ymmärtäneesi jo lääkkeeseen sitoutuessasi). Ihan järkyttävää rahastusta ihmisen elämällä!
Ozempicia ei syödä vaan se pistetään kerran viikossa. Jos se tehoaa, niin sen myötä ruokakulut pienenee. Maksaa n. 112€/kk. On se mulle ainakin iso raha, mutta pakko saada painoa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseni. Painoin 10 v. sitten yli 100 kg, nyt 73-75 hujakoilla. Mannekiinimitoissa en ole eikä niihin tässä iässä (76 v.) enää kannata pyrkiäkään, mutta olo on riittävän kevyt ja syödä voi tarpeeksi vaikkei mielin määrin.
Vau, onnittelut! Minkä muutoksen teit elämäntavassasi? Kysyn, koska lähenen kuuttakymppiä ja painan tuon 100 kg.
Tavallista ruokaa, mutta pienempiä annoksia. Ne kannattaa syödä määrättyinä aikoina, ettei tule huomaamatta naposteltua pitkin päivää. Hommasta ei saa kuitenkaan tehdä liian vaikeaa, koska sen täytyy jatkua lopun ikää. Esimerkiksi minun kiusaukseni olivat sipsit joita napsin lähes joka päivä, mutta nyt annan itselleni luvan yhteen noin 100 gr sipsipussiin viikossa, aina torstaisin. Voi että se torstain sipsipussi on herkkua, paljon parempia kuin jatkuvasti napsitut! Tottumuksen voima on suuri, ihminen tottuu helposti syömään liikaa mutta tottuu myös syömään vähemmän ja ajan mittaan se alkaa tuntua ihan riittävältä.
Et selvästi ymmärrä. Ei tosiaankaan tarvitse mättää ruokaa hulluna tai syödä sipsejä sohvalla, kyseessä on itseään ylläpitävä prosessi jos kunnolla alkuun pääsee. Mikä taas voi tapahtua esim. lääkityksen takia. Nykyiset istumatyöt eivät auta asiaa.