Kuinka monta laskua saatte/maksatte kuukaudessa?
Olen kovasti ihmetellyt ihmisten valituksia siitä, kun niitä laskuja aina vaan tulee. Mistä teille niitä laskuja tulee?
Tässä mun laskut, yhden hengen talous, ei lapsia:
Kuukausittain:
Yhtiövastike
Puhelin
3 kk välein:
Sähkö
Hesarin tilaus
Vakuutukset
Hyvin satunnaisesti (3-5 kertaa vuodessa)
Jonkun lehden määräaikainen, edullinen tilaus
Lääkärilasku
Suuhygienistin lasku
Diners (jokin isompi kodinkone tai jokin isompi ostos ulkomaanmatkalla tai jokin huonekalu) tämä maksetaan kerralla pois puskurirahastosta
Kotiin ostetut palvelut (ikkunanpesu)
Eli käteistä käyttämällä eläminen tulee paljon edullisemmaksi. Kun kaikkea ostaa tyyliin että maksaa 50-100 euroa vähittäin, niin sillähän niitä laskuja tulee (ja vielä päälle tilinhoitomaksut ja korot). Ja sitten sitä onkin aina p.a., eikä pysty kartuttamaan pientäkään puskurirahastoa.
Näin meillä, miten teillä? Eläkkeeni on noin 2000 euroa brutto.
Kommentit (61)
Vuokra, kännykkä x2, netflix ja sähkö ovat ainoat kuukausittaiset maksut koko taloudessa. Halapaa on.
Minua ihmetyttää tuo että niin monella vakuutusmaksut tulee kerran vuoteen, eikö se niin ole hirmu suuri kertamaksu?
Vierailija kirjoitti:
Vuokra
Sähkö ja siirtolaskut
Päiväkotimaksut
Vakuutuslaskut (koti, 2x auto, 3x hoitokuluvakuutus, 2x henkivakuutus, koiran vakuutus)
Liikennevero
Puhelinlasku x2
Nettilasku
1x autolaina
1x opintolaina
Netflix ja viaplay (ok, näistä voisi karsia, mutta meillä ei tilata lehtiä tai käydä elokuvissa, teatterissa tms huvituksia, nämä tulee halvemmaksi)
Satunnaisia mutta välillä isojakin:
Omat ja lasten lääkärilaskut/hammaslääkärit/tk-maksut (vakuutukset korvaa osan mutta omavastuut)
Autojen korjauslaskut
Ihan tarpeeksi laskuja tuossakin. 2 aikuista ja 2 lasta.
Kuukaudessa oli kysymys ,tarvi koko vuoden menoja luetella
Vierailija kirjoitti:
Okt jäte, sähkö, vakuutus, nuohous, verot x2, tiemaksu, jätevesi....
2 osakkeen vastikkeet, vakuutukset, sähköt.
2 lainaa suoraveloituksessa.
2 auton vakuutukset ja verot.
Lapsen harrastusmaksut.
Elisaviihde.
Kodin nettiliittymä.
Visa.
Metsävakuutus.Sellanen 7 tulee joka kk ja vuodessa noista tulee 125 jos en väärin laskenut. Yksikään ei ole yllätys.
Siis KUUKAUDESSA!!!!!,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra
Sähkö ja siirtolaskut
Päiväkotimaksut
Vakuutuslaskut (koti, 2x auto, 3x hoitokuluvakuutus, 2x henkivakuutus, koiran vakuutus)
Liikennevero
Puhelinlasku x2
Nettilasku
1x autolaina
1x opintolaina
Netflix ja viaplay (ok, näistä voisi karsia, mutta meillä ei tilata lehtiä tai käydä elokuvissa, teatterissa tms huvituksia, nämä tulee halvemmaksi)
Satunnaisia mutta välillä isojakin:
Omat ja lasten lääkärilaskut/hammaslääkärit/tk-maksut (vakuutukset korvaa osan mutta omavastuut)
Autojen korjauslaskut
Ihan tarpeeksi laskuja tuossakin. 2 aikuista ja 2 lasta.
Kuukaudessa oli kysymys ,tarvi koko vuoden menoja luetella
No jos on kyse esim. tammikuusta niin kyllähän ne sitten tulee kaikki. Vakuutukset erääntyy ja vero tulee maksettavaksi tammikuussa, saattaa sähkölaskukin osua juuri siihen. Muut tulee joka kuukausi; vuokra, hoitomaksut jne. Sit vielä yllärinä päälle joku hammaslääkäripäivystysmaksu.
Ja joo, olen varautunut kaikkiin mutta kyllä niitä laskuja voi ihan tavisperheessä riittää, vaikka ei mitään osamaksuja ellokseen olisi niinkuin ap ehkä koitti vihjailla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki e-laskuna:
1x/kk: sähkö, sähkönsiirto, kaukolämpö, luottokortti
4x/kk: vesi, jäte,
1x/vuosi: vakuutukset, Hesari, yhtiövastikeOlikohan tässä kaikki?
Miksi sinulle tulee neljä kertaa kuussa, eli kerran viikossa vesi ja jätelasku. Paljonko te tuotatte jätettä ja lotraatte vettä?
Vuokra
Puhelinlasku
Sähkö
Mökkisähkö
Kiinteistövero
Kotivakuutus
Mökkivakuutus
Henkivakuutus
Autovakuutus
Matkavakuutus
Lasten harrastukset
Autovero
Hesari ja muut lehdet
Lisenssit
Kisamatkat, vaatteet ja muut välineet
Lukion materiaalimaksut
Yhdistysten jäsenmaksut
Auton huollot ja muut vastaavat maksan heti paikan päällä enkä osta osamaksulla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää tuo että niin monella vakuutusmaksut tulee kerran vuoteen, eikö se niin ole hirmu suuri kertamaksu?
Ainakin minulla se alennus on sen verran reilu, että sijoittamalla saman summan olisi vaikeaa saada samaa tuottoa, kuin alennus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulla se alennus on sen verran reilu, että sijoittamalla saman summan olisi vaikeaa saada samaa tuottoa, kuin alennus on.
No se on hyvä syy jos näin on.
Puhelinlasku ja vuokra kuukausittain. Kerran vuodessa vakuutukset ja työttömyyskassa.
Kahden aikuisen talous
Kuukausittain:
Vuokra
Autopaikka
Auton leasing
Sairausvakuutus
Puhelin
Netti
Spotify
Sijoitusasunnon vastike
3 kk:n välein
Sähkö
Kerran vuodessa:
Matkakortti
Autovero
Kotivakuutus
Auton vakuutus
Kahden yhdistyksen jäsenmaksut
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vain tapaturma- ja matkavakuutus, 125e vuodessa. En omista autoa ja kotivakuutuksen maksaa mies.
Sähkö, vesi. Ei muita, ei edes vuosittaismaksua, ei vakuutuksia jne
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi ne tulee meillä kaikki toukokuussa, tai pari eräpäivää on kesäkuun puolella mutta maksan nekin toukokuussa. Ainoa kk vuodessa kun tulee s-bonusta, mutta sitten tuleekin koko 5%.
Niihin on koko vuosi aikaa varautua, ei ne mikään yllätys ole.
Mulla laskuja:
Kuukausittain:
Vuokra ja vesi
Puhelinlasku
Netflix ja Spotify
Luottokorttilasku
3kk välein:
Sähkö ja sähkönsiirto
Netti
Kerran vuodessa:
Vakuutus
Ylioppilaskunnan jäsenmaksu
Sit muita kuukausittaisia menoja bussikortti ja matelijoiden ruuat yhteensä 55e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okt jäte, sähkö, vakuutus, nuohous, verot x2, tiemaksu, jätevesi....
2 osakkeen vastikkeet, vakuutukset, sähköt.
2 lainaa suoraveloituksessa.
2 auton vakuutukset ja verot.
Lapsen harrastusmaksut.
Elisaviihde.
Kodin nettiliittymä.p
Visa.
Metsävakuutus.Sellanen 7 tulee joka kk ja vuodessa noista tulee 125 jos en väärin laskenut. Yksikään ei ole yllätys.
Siis KUUKAUDESSA!!!!!,
Lisätään listaan vielä kuolinpesän ennakkoverot x3, sanomalehti ja 2x työttömyyskassa.... Niin tulee Keskimäärin 11 laskua KUUKAUDESSA.
Aattelin että jakolaskua ja kuukausien lukumäärän osais jokainen peruskoulun käynyt laskea.
Yhtiövastike, auton osamaksu, netti, puhelimet, kuntosali, lapsen harrastus ja lisenssi, harrastukseen liittyvät turnaus- ja muut maksut, vakuutukset (auto, koti, lapsi, kahdessa eri yhtiössä), sähkö, sähkön siirto, luottokortti (Netflix tulee luottokorttilaskulle), autovero, terveyskeskus-, sairaala- ja hammaslääkärikäynnit, virustorjunta kaikkiin tietokoneisiin (lasku kerran vuodessa), koulukuvaukset, ay-jäsenmaksu.
Nuo nyt ainakin.
Lasuja tulee ehkä kerran kuussa, oon koittanu lyhentää niitä mutta ei ne oo kutistunu sen pienemmäks. Joskus avaan niitä mutta sitten en. Jos meen rikki niin onneks on lasu.
Lainanlyhennys
päivähoitomaksut
puhelinlasku
visa (jos olen jotain ostanut sillä, yleensä max. 300€ ostoksen ja lyhentelen osissa, useimmiten tämä on nollilla)
auton vakuutusmaksut 3kk välein
piilolinssejä tilaan 3kk välein
Siinäpä ne minun omat. Jos tilaan joskus jostain nettikaupasta vaatetta itselle tai lapsille, niin sitten toki sekin lasku. Kipurajana on 100€ kerralla, että voi huoletta maksaa kerralla pois eikä heilauta budjettia mihinkään suuntaan :)
Puolisolle tulee kuukausittain:
lainanlyhennys
sähkölasku
vesimaksu
jätelasku
koti- ym. vakuutukset
netti
tv-kortti, muistaakseni parikymppiä kuukaudessa
Kuukausittain
- Sähkö
- Puhelinliittymä
- Vastike
Kerran vuodessa
- Kotivakuutus
- Tapaturmavakuutus
- Auton vakuutukset
- Ajoneuvovero
- Työttömyyskassan jäsenmaksu
- Vesilasku
- Hammaslääkäri (oikeastaan joka toinen vuosi vain käyn tarkistuksessa)
Jos tulee muita, ne on tilattuja/kulutettuja juttuja mutta siis hyvin harvoin mitään tilaan. En osta ikinä mitään osamaksulla.