Jouduin 24/7 huoltoasemalle töihin pakkohaun myötä, vihaan tätä työtä. Mitä voin tehdä?
Ei tämä ole päälle kolmekymppisen ihmisen työtä. Olen aiemminkin tehnyt vähän vastaavaa työtä nuorempana kesätöinä ja silloin se oli ok ja opetti tärkeitä työelämätaitoja ja sai "taskurahaa".
Minulle kävi niin ikävästi, että valmistuin alalle, joka ei enää työllistä. Oman alan paikkoja on hyvin vähän ja työllistyminen ylipäänsä edellyttäisi tutkijan uraa. Ei minusta ole sellaiseen.
Työkkäri kautta napsahti tämä paikka. Aluksi meinasin tehdä perinteisen pakkohakuhakemuksen ja olla saamatta paikkaa, mutta sitten päätin kokeilla.
Sain vakituisen sopimuksen, joten ei täältä enää ilman karenssia tai uutta työtä lähdetä. Ikävä kyllä en näe itseäni tekemässä tätä työtä kovin kauan. Raskas kolmivuorotyö ei ole minua varten. Yritän nyt säästää, jotta voin irtisanoutua kesällä. Ahdistaa ajatuskin, että jäisin tänne. Kesäkin menisi hukkaan, kun koko ajan pitäisi olla töissä pitkää päivää. Työehdot ja vapaapäiväsysteemi on todella surkea. Palkka luonnollisesti pieni.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tarjottiin myös töitä vastaavaan paikkaan.
Ei mua sitten valittu, kun hitaasti kävellä klenkkasin ..
Klenkkasin autolle ja otin kiven pois kengästä;DJos tommoseen paikkaan joutuu haastatteluun niin kannattaa antaa itsestään hönö vaikutelma jos ei halua tulla valituksi. On vaan vähän flegmaattinen ja tekee naiveja kysymyksiä.
Möiii möiii. Tuollaisen Mallu-Jasmiinanhan ne just haluaa sinne.
Parempi kun ylittää esiintyä älykkönä ja sellaisena että ainakin kuvittee olevansa paljon haastattelijaa fiksumpi.
Paskaduuniin halutaan hönö. Mutta kukaan ei palkkaa tyyppiä joka kuvittelee olevansa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi ja ilmeisesti meidän muiden pitäisi elättää sinut sohvalle?
No en minä kyllä sohvalla makaile, vaikka en töissä kävisikään. Työttömänä olen ollut hyvin aktiivinen monella tavalla, ja jaksanut panostaa elämän eteenpäin viemiseen aivan eri tavalla kuin tällaisissa töissä ollessani.
Tämä on väsyttävää ja syö itsetuntoa. Yhtään hakemusta en ole aloitettuani laittanut. Kaikki on ihan sama, ei jaksa, ei enää kiinnosta. Työ vie kaiken energian ja innostuksen.
Olen minä niitä verojakin maksanut, että en jaksa tuntea nyt syyllisyyttä. Ja tarkoitus on kyllä taas työllistyä, mutta tällaista työtä en pysty tekemään. Mieluummin käytän sen ajan järkevämmin.
Mihin viet sitä elämääsi eteenpäin työttömänä? Mikä on päämäärä?
No saada koulutusta vastaavaa, mielekästä työtä paremmalla palkalla ja elättää sillä itseni. Säilyttää mielenterveyteni ja fyysinen terveyteni, nauttia ja elää. Mahdottomia en vaadi, mutta fiksut työajat (ei vuorotyötä) ja kunnon työehtosopimuksen. Palkan tulee myös olla kohdallaan suhteessa työhön. Nyt ei näin todellakaan ole.
En halua viettää koko valveillaoloaikaani töissä. Nyt teen 14-22 ja 22-06 vuoroja eniten, tietty kaikki viikonloput. Vapaita yksi siellä toinen täällä, paitsi yövuorojen jälkeen enemmän. Ei tähän mahdu mitään muuta elämää. Ja elämässä on muutakin kuin työ!
Työttömänä jaksoin tosiaan etsiä aktiivisesti järkeviä töitä, hyödyntää urapalveluita, verkostoitua erilaisissa tapahtumissa ja pitää ylipäänsä itseni kartalla. Näistä poikikin pari oman alan pientä pätkää. Oli kaiken kaikkiaan parempi mieli ja valoisampi olo. Oli aikaa hyvinvoinnille ja ystäville.
Nyt en ole viimeiseen puoleen vuoteen jaksanut tehdä mitään tuollaista. Tunnen lähinnä eristäytyväni koko alani yhteisöistä, kun en ikinä ehdi tai jaksa mukaan mihinkään, enkä oikein tunne enää kuuluvani edes joukkoon. Olen vain hanttihommailija, mitä edes osaisin enää. Pari pätkääkin meni sivu suun tämän työn takia.
Ap
Kyllä niissä muissakin töissä joutuu valveillaoloaikana käymään, myös kesällä.
Fyysistä terveyttä ja kuntoa voisit kyllä alkaa parantaa jos kevyt huoltsikalla työskentely noin kovin sinut väsyttää ettet muuta jaksa. (Ja kyllä, nuorena olin just tuollaisella 24/7 huoltsikalla töissä, joten tiedän suunnilleen millaista työ on)
Irtisano itsesi, niin joku oikeasti motivoitunut saa paikkasi.
No minäpä selitän.
On vähän eri asia käydä töissä säännöllisesti arkisin noin 8-16 ja saada ne kaksi vapaata peräkkäin viikonloppuna, kuin 14-22 tai 22-06 miten sattuu, ja vapaita myös miten sattuu. Aamuja toki joskus, mutta ne ovat todella haluttuja. Vaikka pitäisi jakaa vuorot tasapuolisesti, niin ei se mene niin. Vanhimmat tekevät eniten aamua.
Sen klo 16 jälkeen ehtii vaikka mitä mitä, harrastaa ja levätä. 22 jälkeen ei, eikä oikein ennen klo 14, tai itseasiassa 13, koska työmatka. Yövuorot nyt taas on niin kuraa ihan joka tavalla, että en edes jaksa selittää.
Vähän epäilen, että olet oikeasti tätä tehnyt, ainakaan tällaisessa paikassa kuin minä, jos noin suvereenisti voit sanoa olevan kevyttä. Tai sitten et ole älynnyt, mitä kaikkea pitää oikeasti tehdä. Onhan täälläkin noita kassalla seisojia, jotka eivät osaa itse miettiä mitä muuta kannattaisi tehdä kuin seisoskella, mutta se kassalla olo on pieni osa työtä.
Pitää purkaa kuormia, kantaa astioita, roudata, tiskata, kävellä koko ajan ees taas, olla nopea, täydentää, pitää saniteettitilat tiptop, juosta kun on kiire. Tehdä useita asioita samaan aikaan ja vielä asiakaspalvella hymyssä suin. Askeleita tulee aika monta päivän aikana ja mitään ei saa tehdä kunnolla ja rauhassa, kun koko ajan joku keskeytys ja taas pitää juosta.
Ja tämä kaikki minimiehityksellä paineessa. Ehkä sun aikaan asiat oli vielä toisin.
Niin irtisanoudunkin heti, kun saan rahaa tarpeeksi kasaan karenssin ajalle. Vaikka kai silloinkin saisi toimeentulotukea.
Ap
Hanki joku kivempi kesätyö tai pätkätyö paikka. Kesällä on ainakin ravintola-alan hanttihommia hyvin tarjolla, lyhyt kuukauden työsopimus riittää.
Ja kas näin, karenssi on kierretty.
Tietenkin pitää muistaa, että vaikka joutuisi karenssiin nii tukupäiväthän ei suinkaan vähene, ne vain siirtyy. Mutta karenssin edessä pitää olla neljän kuukauden rahat takataskussa.
Ymmärrän sua täysin ap. Itse olen aineenopettaja ja olin ennen pitkään työttömänä. Ilmeisesti noille 24/7 huoltoasemille on vaikea saada työntekijöitä, kun minäkin tein sellaiseen pakkohaun ja sain työpaikan, vaikka haastattelussa vastasin kysymyksiin tahallani ihan päin mäntyä. Työskentelin Shellillä vähän päälle puoli vuotta, kunnes sain viran omalta alalta. Työ oli raskasta ja vaikutti henkiseen hyvinvointiin. Minulla vuorotyö (epäsäännöllinen vuorokausirytmi) aiheutti myös migreeniä viikottain, kun normaalisti saan kohtauksen vain kerran kuukaudessa. Ei ollut minulle soveltuva työ. Tsemppiä työnhakuun, toivottavasti saat paikan omalta alalta!
Vierailija kirjoitti:
"Tietty kaikki viikonloput"
Sori nyt vaan, mutta tuota en usko.
Liikenneasemilla on suurin työkuorma viikonloppuisin ja usein halutaan teettää kalleimmat tunnit uusilla halvimmilla työntekijöillä. Vakituiset pitään olleet tekee mieluiten töitä arkipäivinä ja virka-aikana. Uusi työntekijä laitetaan tekemään ne vuorot mitä muut ei halua. Jos tessi ei kiellä jatkuvia viikonlopputöitä, niin niitä saa tehdä.
Työssäkäyvänä on helpompi saada seuraava työpaikka eli tee tuota jonkin aikaa ja hae samalla mieluisampaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvänä on helpompi saada seuraava työpaikka eli tee tuota jonkin aikaa ja hae samalla mieluisampaa työtä.
Juuri näin! Haet aktiivisesti muita töitä. Työhaastattelussa sanot sitten vain että edellinen/nykyinen ei tuntunut omalta alalta. Älä missään nimessä sano että et tykännyt yms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tarjottiin myös töitä vastaavaan paikkaan.
Ei mua sitten valittu, kun hitaasti kävellä klenkkasin ..
Klenkkasin autolle ja otin kiven pois kengästä;DJos tommoseen paikkaan joutuu haastatteluun niin kannattaa antaa itsestään hönö vaikutelma jos ei halua tulla valituksi. On vaan vähän flegmaattinen ja tekee naiveja kysymyksiä.
Möiii möiii. Tuollaisen Mallu-Jasmiinanhan ne just haluaa sinne.
Parempi kun ylittää esiintyä älykkönä ja sellaisena että ainakin kuvittee olevansa paljon haastattelijaa fiksumpi.
Paskaduuniin halutaan hönö. Mutta kukaan ei palkkaa tyyppiä joka kuvittelee olevansa jotain.
Mut ku Mallulla on vähä selekä kipeenä ja motivaatiota ei oikein oo. Asiakkaatki on vähä pelottavia...
Toimeentulotukea saat vasta, kun ottamasi lopputilin rahat on "käytetty" - no, ehkä sitä lomarahaa ei ole kertynytkään paljon, jos et ole ollut vielä pitkään hommissa.
Miten muka kaikki akateemiset voi joutua Tommosiin töihin. Nyt en usko.
Varmin tapa välttää työllistyminen on väitellä tohtoriksi. On liian koulutettu kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Ei ole pakko ottaa vastaan niitä yhteiskunnan tukia, jos koet olevasi liian hyvä tuohon työhön.
"Kesä menisi hukkaan..." Oletko siis yli kolmikymppisenä vielä sillä mentaliteetilla liikkeellä, että kesä on festareita, aurinkorantaa ja siideriä? Kyllä se kesä on ihan työntekoa varten, niin kuin muutkin vuodenajat. Kesälomaa voi pitää, jos sen on (työnteolla tai opiskelulla) ansainnut.
Palkka on luonnollisesti pieni, koska noita hommia voi tehdä kuka vain ilman koulutusta.
Tiedät itsekin, mitä voit tehdä: säästä niin kauan, että pystyt irtisanoutumaan,tai löydä parempi työpaikka. Ei ole helppoa, ei. Ei aikuisten elämä ole koskaan ollut helppoa!
Menisitkö itse tuohon työhön, jos et tuurilla ja suhteilla olisi nykyisessäsi?
Helppohan se on lyhyen korren saaneille huudella.
On se vähän eria asia pistää joku arvoton juoppo/nisti aivottomaan työhön, kuin ihminen joka on kouluttautunut ja ansaitsisi paremman työn, ja ennenkaikkea siksi ettei koulutus mene hukkaan.
Sympatiat menivät siinä vaiheessa, kun puhuit toisista arvottomina. Ymmärrän toki pointin, mutta huh huh tuota sanavalintaa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saat vasta, kun ottamasi lopputilin rahat on "käytetty" - no, ehkä sitä lomarahaa ei ole kertynytkään paljon, jos et ole ollut vielä pitkään hommissa.
No voihan ne rahat nostaa ajoissa pois tililtä piirongin laatikkoon, tai siirtää vaikka jonkun toisen tilille viitteellä "lainan maksu" tms. Se sitten nostaa ne sieltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt vaan, mutta tuota en usko.Ei se mikään uskon asia ole. "Valot päälle" nyt sinä siellä
Aktiivimallia pukkaa
Kerropa nyt vielä, miten aktiivimalli edellyttää kaikkien viikonloppujen työskentelyä.
Onko teitä paljonkin täällä, jotka ovat järkyttuneitä aktiivimallista sen takia, että pelkäätte joutuvanne töhin. Minä kun luulin, että aktiivimallissa hiertää, se että tukia leikataan niiltä, jotka eivät pääse töihin vaikka kuinka yrittäisivät.
Pakottaminen ei kuulu demokratiaan. Onhan se nyt aika h-e-l-v-e-t-i-n ihmeellistä, että ihmisiä yritetään kiristää ja pakottaa vastaanottamaan työtä mihin he eivät millään muotoa sopeudu, tai mihin heillä ei ole mitään motivaatiota. Ei siinä ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt vaan, mutta tuota en usko.Ei se mikään uskon asia ole. "Valot päälle" nyt sinä siellä
Aktiivimallia pukkaa
Kerropa nyt vielä, miten aktiivimalli edellyttää kaikkien viikonloppujen työskentelyä.
Onko teitä paljonkin täällä, jotka ovat järkyttuneitä aktiivimallista sen takia, että pelkäätte joutuvanne töhin. Minä kun luulin, että aktiivimallissa hiertää, se että tukia leikataan niiltä, jotka eivät pääse töihin vaikka kuinka yrittäisivät.
Pakottaminen ei kuulu demokratiaan. Onhan se nyt aika h-e-l-v-e-t-i-n ihmeellistä, että ihmisiä yritetään kiristää ja pakottaa vastaanottamaan työtä mihin he eivät millään muotoa sopeudu, tai mihin heillä ei ole mitään motivaatiota. Ei siinä ole mitään järkeä.
Lisään vielä, että minulla on kaksi tutkintoa. Niin tänäkin aamuna sähköpostissa oli "hoiva-alan" ja jonkun kahvilatyöntekijän rekryjä. Ei liity mitenkään niihin aloihin, mistä minulla on työkokemusta, ammattitaitoa ja itseäni kiinnostavia töitä. Töitä olen tehnyt koko pienen ikäni ja kouluja käynyt ja nytkin on hakemukset vetämässä, mutta jos en saa töitä, niin ei se kyllä minun vikani ole.
Ja ei, en ole muuttamassa helsinkiin.
Ota se silleen, että Sulla ei ole vastuuta. Ihanaa! Nauti, asiantuntijatehtävissä kuolisit stressiin. Iso palkka ei korvaa ahdistusta ja unettomuutta.
Minä irtisanouduin tuollaisesta hommasta ja häivyin mielihyvin "huonompiin" hommiin. Pienempi palkka, mutta se rentous!!!
Käyttäjä10420 kirjoitti:
Olen varmaan tyhmä mutta huoltoasema työ ei ole raskasta. Menes kokeilee tehtaasseen ja sano vasta sitten että on raskasta. molempia kun olen tehnyt
Niin olen tehnyt minäkin ja minusta näiden(kään) töiden raskautta ei oikein voi keskenään vertailla. Kumpikin kuormittaa, mutta tietenkin eri tavalla niin fyysisesti kuin henkisestikin. Ihan yhtä typerää on vertailla ihmisten tuntemuksia, ihmiset kun on erilaisia ja yhtä kuormittaa se mikä toiselle on täysin yhdentekevä tai jopa työn paras puoli. Asiakaspalvelu esimerkiksi on juuri sellainen asia, toiset tykkää ja toiset ei voi sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole päälle kolmekymppisen ihmisen työtä. Olen aiemminkin tehnyt vähän vastaavaa työtä nuorempana kesätöinä ja silloin se oli ok ja opetti tärkeitä työelämätaitoja ja sai "taskurahaa".
Minulle kävi niin ikävästi, että valmistuin alalle, joka ei enää työllistä. Oman alan paikkoja on hyvin vähän ja työllistyminen ylipäänsä edellyttäisi tutkijan uraa. Ei minusta ole sellaiseen.
Työkkäri kautta napsahti tämä paikka. Aluksi meinasin tehdä perinteisen pakkohakuhakemuksen ja olla saamatta paikkaa, mutta sitten päätin kokeilla.
Sain vakituisen sopimuksen, joten ei täältä enää ilman karenssia tai uutta työtä lähdetä. Ikävä kyllä en näe itseäni tekemässä tätä työtä kovin kauan. Raskas kolmivuorotyö ei ole minua varten. Yritän nyt säästää, jotta voin irtisanoutua kesällä. Ahdistaa ajatuskin, että jäisin tänne. Kesäkin menisi hukkaan, kun koko ajan pitäisi olla töissä pitkää päivää. Työehdot ja vapaapäiväsysteemi on todella surkea. Palkka luonnollisesti pieni.
Niin no pitäisikö miettiä miksi olet päälle kolmikymppisenä tilanteessa että ettet ole siellä oman alan töissä ja uraa jo takana useita vuosia? Huoltoasemalle mennään töihin ehkä 18 vuotiaana kesätöihin mutta kun opinnot etenee niin kyllä sitten pitäisi alkaa viimeistään sitä omaa uraa kehittämään ja katsoa tulevaisuuteen eikä elää hetkessä niin pysyy työelämässä ja ajan hermolla.
Eihän se nyt ole mikään ratkaisu että toteat että joo oho, eipä työllistä, makaan kymmenen vuotta kotona ja oho, nyt työkkäri pakotti töihin ja olen samassa pisteessä kuin 15 vuotta sitten.
No jos ne oman alan paikat on opiskellessakin kiven alla ja menee suhteilla? Näin mulla oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Ei ole pakko ottaa vastaan niitä yhteiskunnan tukia, jos koet olevasi liian hyvä tuohon työhön.
"Kesä menisi hukkaan..." Oletko siis yli kolmikymppisenä vielä sillä mentaliteetilla liikkeellä, että kesä on festareita, aurinkorantaa ja siideriä? Kyllä se kesä on ihan työntekoa varten, niin kuin muutkin vuodenajat. Kesälomaa voi pitää, jos sen on (työnteolla tai opiskelulla) ansainnut.
Palkka on luonnollisesti pieni, koska noita hommia voi tehdä kuka vain ilman koulutusta.
Tiedät itsekin, mitä voit tehdä: säästä niin kauan, että pystyt irtisanoutumaan,tai löydä parempi työpaikka. Ei ole helppoa, ei. Ei aikuisten elämä ole koskaan ollut helppoa!
Menisitkö itse tuohon työhön, jos et tuurilla ja suhteilla olisi nykyisessäsi?
Helppohan se on lyhyen korren saaneille huudella.
On se vähän eria asia pistää joku arvoton juoppo/nisti aivottomaan työhön, kuin ihminen joka on kouluttautunut ja ansaitsisi paremman työn, ja ennenkaikkea siksi ettei koulutus mene hukkaan.
Sympatiat menivät siinä vaiheessa, kun puhuit toisista arvottomina. Ymmärrän toki pointin, mutta huh huh tuota sanavalintaa.
No mikä on ihmisen arvo?
Se on tasan nolla oletuksena.
Jos tekee hyviä asioita, voi kasvattaa arvoaan. Eli arvostaa elämäänsä, muita, pyrkii kehittämään itseään paremmaksi jne.
Sitten jos on juoppo/nisti niin eipä niillä ole käytännössä mitään arvoa muille eikä itsellekään.
Täällä yhteiskunta tarjoaa kuitenkin puitteet joilla voi itseään kehittää, ja työttömänkin arvo pysyy postitiivisenä jos ei pilaa kaikkea päihteillä.
Kukaan ei pakota käyttämään, se on vaan oma valinta.
Voit toki kertoa että kuinka arvokas on esim toistuva rattijuoppo joka tappaa silloin tällöin sivullisia?
Ihmisyys ei tee kenestäkään arvokasta, melko naivia jos näin kuvittelee.
Hae muita töitä koko ajan, luulisi huonon työn motivoivan hakemaan parempaa paikkaa ja samalla saa kuitenkin palkkaa, mitä muut työnhakijat ei saa. Annat paremman kuvan työnantajillekkin, kun olet töissä mutta haet uutta. Sano että kaipaat enemmän haastetta työssäsi.