Miten työssökäyvä yh selviää, kun lapset täyttää 18 v. Kaikki tuet poistuu.
Olen siis kaksosten työssäkäyvä äiti. Palkkani on 1700 € nettona. Lapseni täyttävä 17 v loppuvuodesta. Tällöin poistuu lapsilisä eli 306 €/kk.
Kun lapset täyttävät vuoden päästä 18 v, niin päättyy myös elatusmaksut sekä asumistuki laskee. Tämä tarkoittaa siis 650 € vähemmän/kk.
Lapsilla on tuolloin opintoja jäljellä reilu vuosi. Vuokramme on 750 €/kk. Miten ihmeessä me pystymme elämään? Tein laskelman toimeentulotukilaskurilla ja sitäkään emme tule saamaan.
Kertokaa yh:t, miten te pärjäätte?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki ja -laina.
Toiseen asteen koulutukseen ei tarjota enää opintotukea.
Minun piti tuossa vaiheessa vaihtaa työpaikkaa että selvittiin vaikka nuori opiskelikin alalla/koulussa jossa ei paljon kirjoja tarvinnut. Kävi tuuri kun sain työpaikan ja 500€ enemmän palkkaa kuussa. Isänsä ei olisi kuuna päivänä suostunut maksamaan mitään koulutustukea, onneksi lapsi sai opintotukea. Lainaa ei ole tarvinnut koska on kaikki lomat ollut töissä, myös ammattikorkean aikoina.
Pyydä vanhemmiltasi lainaksi tai ennakkoperintöä.
Minulla 1 aikuinen poika, vuokra 1100 kuussa, palkka 2000e. Lapsilisät on menneet pojan tilille ja elareita ei ole kulkenut koska viikko-viikko-systeemi. Ei asumistukea.
Poika on ollut 16v saakka kesät töissä.
Nyt on muuttanut opiskelemaan.
Neidit töihin tietysti. Ja olen itse tottunut siihen että rahaa ei ole koskaan eikä tule ikinä olemaan. Halpoja asuntoja ei pk-seudulla ole.
Hei.Täysi - ikäisen on mahdollista saada toimeentulotukea tuossa tilanteessa.
Hyvin selviää kun lapset muuttaa pois kotoa ennen kuin saa äidiltä sossupummitartunnan, ja äiti ymmärtää olevansa sen ikäinen että pitäisi alkaa elämässä pärjätä omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosi hankala vaihe. Saisivatko muksut opintotukea että saisivat valmistuttua? Olisiko mitenkään mahdollista että edes toinen tekisi vähän töitä? Sinulle lisätyötunteja jostain?
Selvittäkää oppilaitosdiakonin kautta, olisiko jostain opiskelurahaa saatavissa. Tietyillä paikkakunnilla on noiden kautta paljonkin avustuksia esim pienituloisen perheen nuoren kirjoihin ja mahd. tietokoneeseen. Mutta vaihtelee hyvin paljon. Samoin harkinnanvarainen toimeentulotuki eli vaikka ette olisi muuten oikeutettuja niin joku yksittäinen juttu voidaan korvata.
Tuo on iso epäkohta monelle pienituloiselle perheelle, että 2. aste on niin kallis. Ne mukulat täytyy kuitenkin saattaa maailmalle kunnialla.
18-vuotias muksu. Haloo!
Aikuinen se on.
Sen pitää varmaan tehdä työtä, jos ei yhteiskunta elätä. Iltaduunia.
Mihin toinen "elättäjä" katoaa 18-vuotispäivänä?Kun lapsi täyttää 18 vuotta, hänestä tulee täysi-ikäinen, mutta kotona asuvaa koululaista en vielä aikuiseksi sanoisi. Näin vanhemman näkökulmasta kyseessä on lapsi, ei se suhtautuminen muutu kuin taikaiskusta, kun vuosi tulee lisää ikää.
Ei kun hei, isot 18-vuotissynttärit, ja rahaa lahjatoiveena!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosi hankala vaihe. Saisivatko muksut opintotukea että saisivat valmistuttua? Olisiko mitenkään mahdollista että edes toinen tekisi vähän töitä? Sinulle lisätyötunteja jostain?
Selvittäkää oppilaitosdiakonin kautta, olisiko jostain opiskelurahaa saatavissa. Tietyillä paikkakunnilla on noiden kautta paljonkin avustuksia esim pienituloisen perheen nuoren kirjoihin ja mahd. tietokoneeseen. Mutta vaihtelee hyvin paljon. Samoin harkinnanvarainen toimeentulotuki eli vaikka ette olisi muuten oikeutettuja niin joku yksittäinen juttu voidaan korvata.
Tuo on iso epäkohta monelle pienituloiselle perheelle, että 2. aste on niin kallis. Ne mukulat täytyy kuitenkin saattaa maailmalle kunnialla.
18-vuotias muksu. Haloo!
Aikuinen se on.
Sen pitää varmaan tehdä työtä, jos ei yhteiskunta elätä. Iltaduunia.
Mihin toinen "elättäjä" katoaa 18-vuotispäivänä?Ei kun hei, isot 18-vuotissynttärit, ja rahaa lahjatoiveena!
Korjaan, kun lainaus meni äsken väärään paikkaan.
Kun lapsi täyttää 18 vuotta, hänestä tulee täysi-ikäinen, mutta kotona asuvaa koululaista en vielä aikuiseksi sanoisi. Näin vanhemman näkökulmasta kyseessä on lapsi, ei se suhtautuminen muutu kuin taikaiskusta, kun vuosi tulee lisää ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yh-äiti ja 19v abi. Palkka netto 2200. Ei mitään tukia. Omistusasunto lyhennys 600 EUR + vastike 120. Hyvin pärjätään kun jokainen ostos harkitaan. Syödään terveellistä itsetehtyä kotiruokaa. Vaatteet alesta ja kirpparilta. Oppikirjat käytettyinä. Tietokoneen ostin lukion ekalla osamaksulla.
Kehtaatkin.
Sulla isommat tulot ja vain yksi teini.
Ap:lla on kaksoset ja pienemmät tulot.
Minä se vasta kehtaan. Lapsiluku on jokaisen harkinnassa. Miksi vääntää useampi jos ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yh-äiti ja 19v abi. Palkka netto 2200. Ei mitään tukia. Omistusasunto lyhennys 600 EUR + vastike 120. Hyvin pärjätään kun jokainen ostos harkitaan. Syödään terveellistä itsetehtyä kotiruokaa. Vaatteet alesta ja kirpparilta. Oppikirjat käytettyinä. Tietokoneen ostin lukion ekalla osamaksulla.
Kehtaatkin.
Ap:lla on kaksoset ja pienemmät tulot.Minä se vasta kehtaan. Lapsiluku on jokaisen harkinnassa. Miksi vääntää useampi jos ei ole rahaa.
Niin, sitä pystyy itse päättämään tuleeko yksi lapsi kerralla vai kaksoset.
Ei se ole muuta kuin ruuasta tinkiä. Puuroa, hernekeittoa, makaronia. Pieni ruokabudjetti käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ennen pärjättiin?
Jatkuvaa valitusta nykyään.
No ennen koulunkäynti oli paljon halvempaa, edes nettiä ei ollut joskus 90- luvun lopullakaan yleisesti käytössä, saati tietokoneita jotka pakollisia kai nykyään, kirjoja sai käytettynä jne. Ennen myös eläminen oli halvempaa, kaikki maksoi vähemmän eli samalla rahalla sai enemmän.
Mitä ihmettä höpötät, ennen ei ollut peruskoulua vaan oppikoulussa oli lukukausimaksut, kitjat ja ruokailu olivat maksullisia. Millä tavalla eläminen oli halvempaa, selvennätkö. Lapsilisiä maksettiin 16v asti ja olivat summaltaan pienemmät, opintotukea ei ollut ollenkaan... Tässä nyt joku 2000-luvulla syntynyt muistelee menneitä.
Pärjäsin, koska rakastuin mieheen, jolla ei ollut mitään koulutusta peruskoulun jälkeen, joka oli siitä lähtien tehnyt raskasta ruumiillista työtä ja jolla vähän päälle nelikymppisenä oli molemmat polvet paskana. Miehen, joka halusi omille lapsilleen parempaa kuin mitä hänellä itsellään oli ollut. Vaikka hänestä tulikin etävanhempi, hän ei ole lakannut rakastamasta lapsiaan ja haluamasta heille edelleenkin kaikkea hyvää. Ei siis lakannut antamasta lapsilleen rahaa opintoja varten, vaikka lapset täyttivätkin 18.
Ovatko ap lapsesi edes kysyneet isältään taloudellista tukea opiskeluun?
Vierailija kirjoitti:
Samaa tässä miettinyt itsekin. Poika täyttää 17 kesällä ja tyttö on pari vuotta nuorempi. Vuokra vesineen ja autopaikkoineen on yli 900€ kuussa, asumistukea saadaan 47€ ja elatustuki tulee Kelalta. Tulot on nettona 1600-1900€/kk + tuet. Autosta kun on vielä velkaa, samoin monesta muustakin. Välillä miettinyt itsariakin tämän tilanteen takia.
Synkkä tilanne, mutta itsemurha ei ole hyvä ratkaisu, jäisi lapsille ikuinen ikävä ja syyllisyys. Toivottavasti saatte apua jostain! Jaksamista ❤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaatkin.
Ap:lla on kaksoset ja pienemmät tulot.Minä se vasta kehtaan. Lapsiluku on jokaisen harkinnassa. Miksi vääntää useampi jos ei ole rahaa.
No nyt oli tyly kommentti. Ihan tarkoituksella "teki" kaksoset? Niin olisiko se toinen pitänyt abortoida, jos vain yhden halusi??
ap tässä: Minulla on ihan luomukaksoset, että itse olin aina ajatellut, että yksi lapsi riittäisi minulle. Mutta tälle en nyt ikävä kyllä "voinut" mitään, heitä vain sattui tulemaan kaksi kerralla. Kiitos ja anteeksi :)
Kehtaatkin.
Ap:lla on kaksoset ja pienemmät tulot.[/quote]
Minä se vasta kehtaan. Lapsiluku on jokaisen harkinnassa. Miksi vääntää useampi jos ei ole rahaa.[/quote]
Vierailija kirjoitti:
Olen siis kaksosten työssäkäyvä äiti. Palkkani on 1700 € nettona. Lapseni täyttävä 17 v loppuvuodesta. Tällöin poistuu lapsilisä eli 306 €/kk.
Kun lapset täyttävät vuoden päästä 18 v, niin päättyy myös elatusmaksut sekä asumistuki laskee. Tämä tarkoittaa siis 650 € vähemmän/kk.
Lapsilla on tuolloin opintoja jäljellä reilu vuosi. Vuokramme on 750 €/kk. Miten ihmeessä me pystymme elämään? Tein laskelman toimeentulotukilaskurilla ja sitäkään emme tule saamaan.
Kertokaa yh:t, miten te pärjäätte?
Työssä käyvälle olisi tosi kiva että olisi perheverotus, jossa veroastetta laskisi se että yhden palkalla elätetään usempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehtaatkin.
Niin, sitä pystyy itse päättämään tuleeko yksi lapsi kerralla vai kaksoset.
Ja raskautuessaan tietää, kestääkö parisuhde. Niinpä. En minäkään alttarilla ”tahdon” sanoessani kuvitellut eroavani. Aatella, ettei kaikki mene aina suunnitelmien mukaan.
Älä viisastele. Se ei tee susta fiksumpaa vaan osoittaa vain tyhmyytesi. Tämä ei ole mielipideasia vaan koulutustuki on ihan tarpeelliseksi katsottu ja sen kesto on rajattu.