Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työssökäyvä yh selviää, kun lapset täyttää 18 v. Kaikki tuet poistuu.

Vierailija
12.03.2018 |

Olen siis kaksosten työssäkäyvä äiti. Palkkani on 1700 € nettona. Lapseni täyttävä 17 v loppuvuodesta. Tällöin poistuu lapsilisä eli 306 €/kk.

Kun lapset täyttävät vuoden päästä 18 v, niin päättyy myös elatusmaksut sekä asumistuki laskee. Tämä tarkoittaa siis 650 € vähemmän/kk.

Lapsilla on tuolloin opintoja jäljellä reilu vuosi. Vuokramme on 750 €/kk. Miten ihmeessä me pystymme elämään? Tein laskelman toimeentulotukilaskurilla ja sitäkään emme tule saamaan.

Kertokaa yh:t, miten te pärjäätte?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi 18v lapsi, nettopalkka keskimäärin suunnilleen sen 1700 euroa kuukaudessa, asuminen maksaa 500 euroa ja muut pakolliset 300 euroa. 

Lapsi muutti omilleen noin vuosi sitten. Hänen asumisensa maksaa 450 euroa kuukaudessa. Hän saa asumistuen (noin 350 e) ja palkkaa 100-500 euroa kuukaudessa. Opintotukea hän ei saa. Toimeentulotukea joinain kuukausina jonkin verran. Opiskelee lukiossa. 

Helvetin tiukkaa on molemmilla. 

Siis maksatko hänen asumisen vai mitä? Jos muuttanut omilleen, niin miksi...? 

Vierailija
22/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsen isän velvollisuus maksaa elatusmaksua pääsy lapsen täyttäessä 18v, vaan aikaisintaan silloin kun lapsi valmistuu toisen asteen koulusta.

Väärin. Etä voidaan velvoittaa maksamaan koulutusavustusta 2. asteen opintojen loppuun asti. Lapsen pitää itse laittaa kanne vireille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsen isän velvollisuus maksaa elatusmaksua pääsy lapsen täyttäessä 18v, vaan aikaisintaan silloin kun lapsi valmistuu toisen asteen koulusta.

Höpö höpö, elatusmaksu loppuu siihen päivään kun lapsi täyttää 18, ellei toisin ole sovittu. Eli jos tulee täysi-ikäiseksi esim. 16. päivä niin puolikkaan kuun elatusmaksut maksetaan vielä.

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=15&t=4385

Vierailija
24/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuet on lapsilisät yh-korotuksella, joten muutos ei tule olemaan niin radikaali, ettenkö uskoisi selviäväni. Olen myös varautunut siihen jo pitkään ja säästänyt rahastoihin lasten opiskeluaikoja varten.

Vierailija
25/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isotuloinen🙃? Ap

Meidän kaupungissa ei ole Pelan toimistoa. Sivutoimistot eivät ole meitä asiakkaakseen suostuneet ottamaan, kun olen kysellyt. Kiitos sinulle, kun annat jollekin paremman tulevaisuuden 👍

Laita tuosta kirja-asiasta vielä sähköpostia niille Helsinkiin. Kokeile. Luulisi, että tuon voisi toteuttaa paikkakunnasta riippumatta, jotenkin.

Oletteko jossain pienemmässä kaupungissa? Ovatko lapset millaisessa oppilaitoksessa, kuinka isot kulut?

Voi kun tän pystyisi jotenkin järkkäämään.

Tohditko kysyä neuvoa koulun kansliasta? Mistä sen tietää, vaikka heillä ois yhteys johonkin tahoon, joka haluaa tuossa auttaa.

Muistan sen vääntämisen lukiokirjojen kanssa, nolon selittelyn opettajille, sen, etten kehdannut vanhemmille kertoa, mitä kaikkea olisin tarvinnut.

90-luvun lama. Dyykkasin kauppojen roskiksia ekat opiskeluvuodet. Jos se musta on kiinni, yhdenkään nuoren ei pitäisi siihen prässiin joutua.

Vierailija
26/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

24-no sulla on vähän eri tulot, jos saat vain lapsilisän yh-korotuksella.

Vierailija
27/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Etä voidaan velvoittaa maksamaan koulutusavustusta 2. asteen opintojen loppuun asti. Lapsen pitää itse laittaa kanne vireille.

No jos etä on fiksu ja haluaa säilyttää välit lapseensa niin maksaa kyllä ilman oikeudenkäyntiäkin.

Vierailija
28/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 🌻, ihana viesti. Kiitos ❤️.Ap

Vierailija
29/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta? Olisinpa taas tiennyt tänkin aiemmin. Ei meinaan meillä ole pojasta tullut elatusmaksuja päivääkään 18v jälkeen, vaikka koulu jatkuikin vielä vuoden verran. Mutta tytön kohdalla vois käydä toisin jos näin kerran on. Eli mites tämä nyt sitten toteutetaan, jos isä on toista mieltä eikä minun sanaa usko? Lastenvalvojan/Kelan kanssa?

Vierailija
30/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko totta? Olisinpa taas tiennyt tänkin aiemmin. Ei meinaan meillä ole pojasta tullut elatusmaksuja päivääkään 18v jälkeen, vaikka koulu jatkuikin vielä vuoden verran. Mutta tytön kohdalla vois käydä toisin jos näin kerran on. Eli mites tämä nyt sitten toteutetaan, jos isä on toista mieltä eikä minun sanaa usko? Lastenvalvojan/Kelan kanssa?

Kiitos, vastaus olikin jo tullut sillä välin kun näpyttelin omaa viestiä :)

Vierailija
31/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutustuki EI tule lähivanhemmalle vaan lapselle. Eli etä ei joudu enää maksamaan elatusmaksua mutta koulutustukea siis lapselle. Nyt googlataan ja jutellaan eri viranomaisten kanssa!

Vierailija
32/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa tuo etävanhemman maksama koulutustuki. Onko kenelläkään sen hakemisesta/saamisesta omakohtaista kokemusta? Kannattaako kanne nostaa?

Vierailija
33/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

24-no sulla on vähän eri tulot, jos saat vain lapsilisän yh-korotuksella.

Aloittajan nettotulot on vissiin n. 2650 kuussa. Ei mun netto paljon sitä isompi ole. Ja siitä olen tosiaan säästänyt ihan hyvän summan rahastoihin. Ehkä aloittajankin olisi pitänyt ajatella tätä aikaisemmin ja ennen kaikkea tehdä toimenpiteitä aikaisemmin.

Vierailija
34/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos etä on fiksu ja haluaa säilyttää välit lapseensa niin maksaa kyllä ilman oikeudenkäyntiäkin.

Jaa... Jos aikuiselle ihmiselle maksaisi elatusmaksua niin mihin se loppuisi? Lukion jälkeen tulee ammattiin valmistava opiskelu. Mites jos senkään jälkeen ei heti saa töitä, kannattaisiko silloinkin maksaa jos haluaa säilyttää välit?

Vierailija
35/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa tässä miettinyt itsekin. Poika täyttää 17 kesällä ja tyttö on pari vuotta nuorempi. Vuokra vesineen ja autopaikkoineen on yli 900€ kuussa, asumistukea saadaan 47€ ja elatustuki tulee Kelalta. Tulot on nettona 1600-1900€/kk + tuet. Autosta kun on vielä velkaa, samoin monesta muustakin. Välillä miettinyt itsariakin tämän tilanteen takia.

Vierailija
36/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutustuki EI tule lähivanhemmalle vaan lapselle. Eli etä ei joudu enää maksamaan elatusmaksua mutta koulutustukea siis lapselle. Nyt googlataan ja jutellaan eri viranomaisten kanssa!

Joo kiitos, näin se on meillä ollut jo amiksen alusta asti, kun tyttö muutti eri paikkakunnalle opiskelemaan. En minä mitään elatusmaksua toki enää saa, vaikka tyttö on vasta 16 (ja paljon pitää ostaa kaikenlaista...) Raha menee suoraan tytölle niinkuin kuuluukin. Mutta ihan joka tapauksessa hyvä tietää tämä!

T.äskeinen ihmettelijä

Vierailija
37/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki ja laina on pakko ottaa, nimittäin täysi-ikäiset tarvitsevat aika paljon kalliimpia asioita kuin pikku lapset. Juuri tämän vuoksi onkin Järjetöntä, että ne tuet loppuu juuri siinä vaiheessa kun menot ovat suurimmat.

Vierailija
38/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa tässä miettinyt itsekin. Poika täyttää 17 kesällä ja tyttö on pari vuotta nuorempi. Vuokra vesineen ja autopaikkoineen on yli 900€ kuussa, asumistukea saadaan 47€ ja elatustuki tulee Kelalta. Tulot on nettona 1600-1900€/kk + tuet. Autosta kun on vielä velkaa, samoin monesta muustakin. Välillä miettinyt itsariakin tämän tilanteen takia.

Voi kamala.. Et voi tehdä noin lapsillesi! Oletko miettinyt kuinka kamalaa heillä olisi kuolemasi jälkeen?

Vierailija
39/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 🌻, ihana viesti. Kiitos ❤️.Ap

Ole hyvä. ❤️

Tämän jälkeen selvitän lisää keinoja auttaa tuonikäisen opintomenoissa. Varmasti moni on tuossa tilanteessa. Ja miten tärkeää ois pitää nuoret opinnoissa kiinni ilman stressiä vielä tuostakin. Ei ole nuoruus helppoa missään ajassa.

Eli kiitos sulle, kun muistutit tärkeästä asiasta. Taas on yksi pieni tavoite.

Kaikkea hyvää teille jatkoon, älkää antako koskaan periksi.

Vierailija
40/62 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi etä maksoi mukisematta lukion loppuun elatusmaksua tai koulutustukea, tosiaan lapsille eikä minun tilille. Toinen onni oli, että lapset olivat vuoden välein ja pärjäsivät aika pitkälle yksillä lukion kirjoilla.

Joku tuossa ihmetteli miten pitkään lapsia pitää elättää niin kyllä minä lähivanhempana vielä nytkin kun ovat jo työssä "sijoitan" heihin varmasti kelan elatustuen verran kuussa, vaikka oma nettopalkka ei ole kuin 1800€/kk, vuosia on oppinut tulemaan pienellä toimeen niin jatkaa samaa.