Onko lestadiolaiset tollasia kun Putouksessa?
Siis Putous-sketsissä oli nämä lestadiolaiset pullahiiret. En tunne tai ole tavannu ketään lestadiolaisia, pukeutuuko ne noin vanhanaikasesti harmaisiin mekkoihin ja villatakkeihin ja on lihavia? Ihan uteliaisuutta vaan kyselen
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
En oo nähny koskaa lihavaa lestadiolaista. Ihmetyttää miks ne on niin hoikkia verrattuna kantaväestöön jossa puolet on ylipainoisia?
Ne urheilee tosi paljon ja syö aika terveellisesti ymmärtääkseni.
Ei saa olla otsatukkaa, hiuksia ei saa leikata.. :DD Mistä te näitä juttuja oikein revitte?
T. Ex vl
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla otsatukkaa, hiuksia ei saa leikata.. :DD Mistä te näitä juttuja oikein revitte?
T. Ex vl
Mietin samaa, jostakin huhupuheista repästy 😂 T. Toinen x vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain kuvaa missä lestadiolaiset olis? Siis nimeomaa tää tyyliasia, en tiiä miltä ne näyttää. Uteliaisuus iskee. Mistään ei löydä mtn kuvia.
http://janitaautio.com/2016/08/veeraa-ja-jompea-juhlimassa.html
Ihan tavallisia, moderneja ja koulutettuja ihmisiä ne on, en ymmärrä miks jotku kuvittelee että ne ois tosi erilaisia?
Ei ne kaikki ole, meidänkin kulmilla on ainakin kolmea eri "rotua", yhdet pukeutuu normaslisti, hiuksiakin leikataan, toiset pukeutuu suht normaalisti, ei avonaisiin paitoihin, mieluummin hameeseen, housutkin käy, mutta ei minihame, hiukset pitää olla värjäämättömät ja pitkät. Kolmannet pukeutuvat värittömästi, hame on pitkähkö, kuminauha vyötäröllä suora pötkö, huivi päässä, suoraan sanoen niinkuin pikkunoidat pääsiäisenä.
Lestadiolaisiakin on vissii erilaisia. Ite tiiän vaan näitä supertrendikkäitä ja muotitietoisia lestadiolaisia, jotka on ku suoraa muotiviikoilta tulleita. Vanhuksissa sitten vähän vanhanaikasempaa pukeutumista kyllä.
Kuten kaikessa väestössä myös lestadiolaisten keskuudessa pukeudutaan tietyissä rajoissa kuten tykätään ja tämä riippuu pitkälti perheestäkin. Mun suvussa minihameet ja tissit tiskissä saa aikaan kieroja katseita, muu menee. Pääkalloja ei oo kukaan kokeillut... Minä itse tykkään käyttää hameita, farkkuja, t-paitoja ja neuletakkeja. Mutta miksikään hiirulaiseksi mua ei voi sanoa. Iso osa mun vaatteista on EMP:n synkiöosastolta ja aivan näyttäviä. Mun lempihame on fiftarityylinen musta-pinkki polkadot-hame ja käytän usein sen kanssa tyllihametta ja maihareita. Kukaan ei pakota mua hame ja neule muottiin, mä vaan tykkään siitä tyylistä.
Ainoa ohje jonka kotoa olen saanut on, että ei tarvi kulkea nenäliinaan pukeutuneena saadakseen huomiota. Ja oon tästä ihan samaa mieltä, mun ei tarvi olla tissit tyrkyllä ja sotamaalauksessa saadakseni miehen, jos ei miellytä ihan nätisti pukeutunut ja huoliteltu (mutta meikkaamaton) nainen niin antaapi olla sitten.
Myös mun hiukset on pitkät, mutta niitä on silti kerrostettu ja usein ne on jollakin lettikampauksella tai sotkunutturalla, kun kuljen yliopistolla. Saisin leikata ne varmaan vaikka siiliksi,
mutta en halua lyhyempiä, sillä tykkään niistä pitkinä, kun niitä saa laitettua paljon enemmän.
Eihän ne lessut mitään normaalin näköisiä ole! Sisäsiittoista porukkaa!
Juurikin näin. Sisarukset tekevät keskenään lapsia lessuperheissä.
Kalle78 kirjoitti:
Juurikin näin. Sisarukset tekevät keskenään lapsia lessuperheissä.
Ahh aina yhtä ihanat nettitrollit ovat saapuneet. Tervetuloa ❤️
Tossahan se juttu oli nimenomaan pulla. Pullaa leivotaan omiin, seuraväen ja myyjäisvieraidenkin tarpeisiin ja sitä on myös yleensä tarjolla joka paikassa kun kahvipöytään menet. Osui ja upposi tännekin :D
Mutta ap, kaikki mikä on tv:ssä, on totta? Varsinkin Putouksen kaltaisessa sketsiohjelmassa ;)
Ihmettelin kun ohjelman alun jotkut sketsut eivät olleet yhtään hauskoja, lestasketsi oli yksi niistä. En nähnyt niiden ulkonäöissä mitään lestamaista (häiritsi myös naisnäyttelijöiden silmärajaukset ym meikit, sehän on se lestan selkein ja ehkä ainoa tunnusmerkki) ja sketsi oli muutenkin aivan köykäinen ja ihan liian pitkä. Ainoa hauska ja lestadiolaisuuteen oikeasti viittaava asia oli se hyvä huomio siitä, että lasten juhlia on koko ajan niillä lapsimäärillä ja herkkuja tulee syötyä sitten ihan liikaa.
Ehkä vitsi olis jonain parin lauseen punchlinenä mennyt mutta se vaan jatkui. Kuin olisi kuolleen hevosen potkimista katsonut.
Onneksi jakso parani loppua kohti.
Uskonnot nähdää aina noissa teatteripiireis tolleen yksinkertasesti
Vierailija kirjoitti:
Niin no, uskovat on yksinkertaisia 🤷🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, uskovat on yksinkertaisia 🤷🏼♀️
Ainakin lestadiolaisissa on paljon korkeesti koulutettuja, fiksuja ihmisiä 🤷🏼♀️ Kantsii käydä keskusteluja heidän kanssa, mielenkiintosta juttuseuraa ja paljon monimutkaisia ja fiksuja ajatuksia
Siis lestadiolaisissa on tosi laajalla skaalalla porukkaa, kukin pukeutuu ja laittautuu tyylillään. Ei ole mitään tiettyä normia.
Päällimäisenä tulee ehkä mieleen klassisen siisti ja hillitty tyyli. Mut sitten on sen ympärillä kaikenlaista muutakin tyyliä. Pitkät luonnolliset hiukset ovat aika suosittuja myös.
Miss Helsinki ehdokkaan Anniina Kankaan perhe on myös lestadiolainen. Joskus hänen instaansa seuratessaan olen huomannut todela tyylikkäitä ja nättejä kuvia perheeestään.
Uskonnollisille piireille vähän naureskellaan, onhan se vähän hassua että nykyajan keskellä eletään muutama sata vuotta jälkijunassa ja joku ukkokööri määrittelee miten saa meikata, pukeutua, harrastaa seksiä, kuinka monta lasta teet tai käytätkö ehkäisyä jne. Nuo kaikki ovat vahvasti yksityisasioita.
Vierailija kirjoitti:
Ihme sketsi kyllä 😅 Vissiin ideana oli että lestadiolaiset on pulla-addikteja kun kantaväestö on alkoholiaddikteja? Ihan outo sketsi, kuka lie keksiny
Pulla-addiktiosta en tiedä, mutta norttiaddikteja kuitenkin. Tämäkin johtuu ainoastaan siitä, että aikoinaan kun 60-luvulla SRK näitä suuria linjauksiaan teki (mm alkoholi-, televisio- ja meikkauskielto, niin tupakkaa ei kielletty siitä yksinkertaisesta syystä, että SRK:n pamput oli tupakkimiehiä.
**ttu mikä sairas hihhulilahko.
Kyllä ainakin lestanuoret pukeutuvat usein viimeisen päälle ja kiusaavat vaatimattomasti tai erikoisesti pukeutuvia:(
Uskonnollisille piireille vähän naureskellaan, onhan se vähän hassua että nykyajan keskellä eletään muutama sata vuotta jälkijunassa ja joku ukkokööri määrittelee miten saa meikata, pukeutua, harrastaa seksiä, kuinka monta lasta teet tai käytätkö ehkäisyä jne. Nuo kaikki ovat vahvasti yksityisasioita.
Vierailija kirjoitti:
Mietin että millonkoha putouksessa on lestadiolaisista sketsi, sen verran eksoottisina niitä täällä piskuisesa suomessa pidetään. Johan niistä on kirjaa, elokuvia, dokkareita, keskusteluohjelmia, teatteria, oopperaa ym tehty. Miettiikö kukaan muu että miltäköhä tuntuis seurata omaa ryhmää eksotisoivia juttuja? Varmaan outoa :D
Onhan se outoa, mutta toisaalta niin on ollut lapsuudesta saakka, että lestadiolaisena olen outolintu. On hämmentävää miten voimakkaita mielipiteitä oma elämäntapa voi herättää, varsinkin kun se itselle on täysin normaalia.
T. Vl
Vanhoillislestadiolaisilla lihavuus on syntiä.
Juurikin näin 👆🏻. Yleistettynä rauhansanalaiset meikkaa ja on korvakoruja ja tyylikin samanlaista kun kantaväestössä, ei erotu. Vanhoillislestadiolaiset ei meikkaile tai jos meikkaa, niin tosi kevyesti ja tyyyliltään tosi tyylikkäitä. Esikoislestadiolaisilla sitten on enemmän hametta, ja huivit kirkossa (ei muualla!)