Voisko kirjastot olla vain kirjastoja?
Nykyään niissä järjestetään niin paljon oheistoimintaa, että itse alkuperäinen puuha eli kirjojen/lehtien lukeminen rauhassa hiljaisuudessa alkaa olla mahdotonta. Viimeksi kun piipahdin lehtienlukusalissa, eläkeläiset kälättivät keskenään, yksi vastasi jopa puhelimeensa ja höpötteli kuin ei olisi kirjastossa ollenkaan! Ei mennyt kauaa niin seinän takana olevassa huoneessa alettiin soittamaan livenä jazzia. Sain tarpeekseni ja lähdin.
Nyt luin kirjaston sivuilta että heidän tiloissaan on alkanut ns. olohuonetoiminta, johon houkutellaan mukaan erityisesti syrjäytymisvaarassa olevia ihmisiä (voitte itse päätellä, mitkä ryhmät kyseessä). Sehän vaan iloa lisääkin, kun aamupäivisin osa kirjastosta muuttuu äiti-lapsi-kerhoiksi ja iltapäivästä kahvitellaan useamman kulttuurin voimin! Mahtaa olla mukavaa niillä, jotka haluaisivat lukea esim. pääsykokeisiin rauhassa viereisessä hiljaisessa lukuhuoneessa...
Kommentit (103)
Tässä on kirjastoalan lehdessä haastateltu kirjastonhoitajaa (nykyään vissiin jo eläkkeellä), ja hyvin on samoja aatoksia nykykirjastolaitoksesta, mitä meillä täällä aaveellä :)
http://kirjastolehti.fi/artikkelit/kirjastoaatteen-mies/
"
”Ei näissä uusissa 2000-luvulla tulleissa palveluissa ole sinänsä mitään pahaa, mutta ne ovat hämärtäneet kirjastojen perustehtävän. En tiedä sitten kuinka paljon siinä on harkittua paradigman muuttamista, mutta lopputulos on ollut, että pääosa kirjastojen päättäjistä ei näytä arvostavan kokoelmaa, sisältötyötä ja tietopalvelua, vaan mitä tahansa muuta, jota ei voida tuomita vanhan perinteisen kirjaston ikävään imagoon liittyväksi.”
Poroilan mielestä nyt ollaan hukkaamassa koko yleisen kirjaston idea.
”Minulla on se käsitys, että aika monet kirjastonjohtajat uskovat, että näin kirjasto pelastuu. Minä taas uskon, että näin kirjastot tuhotaan kirjastoina. Ehkä isoimmissa taajamissa säilyy joitain puuhamaita, ehkä niissä on jotain sisältöjäkin, mutta kyllä yleisten kirjaston peruskonsepti on uhanalainen. Ei siksi, että ulkomaailma sen meiltä tuhoaisi, vaan koska ammattikunta on sisäisesti luopunut siitä perinteisestä ajattelusta, että kirjat ja muut sisällöt ovat kirjasto.”
Poroila ennustaa, että kymmenen vuoden kuluttua meillä on jäljellä 15–20 monipuolista kirjastoa, ja ehkä lisäksi joitain sivupisteitä."
Löytyykö täältä fiksuja ihmisiä, jotka tietäisivät miten tämän huolen voisi mahdollisimman tehokkaasti tuoda esille? Olen tainnut kerran jonkun palautelapun asiasta kirjoittaa, mutta miten aiheen voisi tuoda julkiseen keskusteluun ja asioista päättävät tahot kuulisivat tämänkin näkemyksen. Itse en todellakaan ole hyvä kirjoittamaan, joten mitään mielipidetekstiä Hesariin en todellakaan saa aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen malli voisi olla myös se, että samoihin rakennuksiin kirjastojen kanssa rakennettaisiin jotain avoimia asukas/kansalaistiloja. Näissä voisi sitten olla pingispöytää, pelikonetta ja tapahtumaa ja säpinää. Kirjastot sen sijaan jätettäisiin lukemiselle ja keskittymiselle varatuiksi rauhallisiksi tiloiksi. Tämä tietysti kustannuskysymys.
Minä taas sijoittaisin tulevaisuuden kirjastot pois inhottavista kauppakeskuksista rauhallisiin ja kivoihin maisemiin meren rannalle tai jugend-rakennuksiin puistojen läheisyydessä :)
Vau mikä ihana ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lisämaksulliselle/yksityiselle luksuskirjastolle tarvetta? Sisään pääsisi tietenkin vain klubikortin haltijat. Siis vähän niin kuin entisajan herrakerhojen lukuhuone upottavine nojatuoleineen, virvoketarjoiluineen, puisine kirjahyllyineen...
Suomessa tällaisten palveluiden markkinat on tapettu maksuttomilla julkisilla palveluilla. Vaikka julkinen palvelu on laadultaan huonoa, se kelpaa niin monelle ettei maksullinen laadukas palvelu löydä riittävästi maksavia asiakkaita. Itse kyllä voisin maksaa luksuskirjastosta.
Tämä todennäköisesti johtaa siihen, että lähitulevaisuudessa meillä on yksityiskirjastot kaikkineen maksuineen, josta saa lukurauhaa ja hyviä paperillisia kirjoja.
Surullinen mutta todennäköinen tulevaisuuden skenaario. Hyvin toimeentulevat ja koulutetut ihmiset ostavat laadukkaita yksityiskirjastopalveluita ja muu kansanosa saa tyytyä likaisiksi sotkettuihin, hälyisiin ja huonotasoisiin julkisiin "kirjastoihin", joissa iso osa määrärahoista investoidaan vartiointipalveluden ostoon ja erilaisiin oheistuotteisiin kuten pelikonsoleihin, 3D printtereihin, karaokelaitteisiin jne.
Tosi surullista, mutta tähän suuntaanhan se menee. Yksityiskirjastojen kylkiin vielä ne hyvät (ja homeettomat) yksityiskoulut.
Vierailija kirjoitti:
Lahden kaupunginkirjastossa järjestetään karaokea. Aiheuttaa myötähäpeää.
Ja hiljaisesta opintotilasta on poistettu ovet kokonaan! Lue siinä sitten pääsykokeisiin...
Noi tapahtumat voisi olla tiettyyn aikaan, että aidot krjaston käyttäjät uskaltaisivat tulla kirjastoon rauhoittumaan. En kyllä tunne ketään, joka haluaisi kirjastosta nuorisotalon.
Hämeenlinnassa oli ainakin jossain vaiheessa disko perjantaisin. 😁
Meidän kaupunkiin tuli uusi kirjasto kun vanha oli homeessa. Iso, komea rakennus. Odotin sitä innolla: vanha kirjasto oli kovin pieni ja sieltä oli siirretty paljon klassikoita varastoon uutuuksien tietältä.
Uusi kirjasto avattiin. Siellä on screenit jotka kertovat kirjaston tapahtumista, siellä on kahvila. Siellä on kaikenlaista äänekästä toimintaa.
Vanhat klassikot ovat edelleen varastossa. Kirjastosta lyötyy hyllymetreittän Fifty Shades of Greytä mutta ei ensimmäistäkään Zane Greytä.
Lapsia ei muuten ilmeisesti enää opeteta olemaan hiljaa kirjastossa.
Minulle kirjasto on aina ollut pyhättö, mutta nykyään on kovin vaikea kokea niin kun siellä on niin kova melu aina.
Sellainen herrainklubin tai Balliolin henkinen kirjasto sopisi minullekin.
Vierailija kirjoitti:
Hämeenlinnassa oli ainakin jossain vaiheessa disko perjantaisin. 😁
Ihan absurdia! Pitäisikö tässä itkeä vai nauraa...
Vierailija kirjoitti:
Joo, mut ajatelkaa meitä, jotka valitsi ammatiksi kirjastonhoitajan 90-luvulla. Opiskelin informatiikkaa ja kirjallisuutta ja kunnallishallintoa maisteriksi. Nyt pitäis olla tapahtumantuottaja ja nuorisotyöntekijä sen lisäksi. Jatkuvasti lisätään tehtäviä, medialukutaidon opettamista, työpajojen vetämistä jne.
Ja minä kun halusin vain ohjata ihmisiä hyvän kirjallisuuden äärelle...
Kaipaan kans vanhoja kunnon kirjastoja, ei voi mitään.
Nimim. "Ja palkka ei ole noussut kuin yleiskorotukset viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen, 2500 egee iankaikkiseen"
Opiskelen tällä hetkellä virkailijaksi ja meillä tosiaan on valinnaisissa tapahtumatuotanto, mediaohjaaja ja viestintä ja markkinointi.
Kirjojen lukeminen on toudellakin niin lääst siison. Nykynuoriso ja muut modernit ihmiset lukevat vain blogeja ja seuraavat vain vloggaajia ja muita somekanavien kummajaisia, joista vanhan koulukunnan ihmisillä ei ole harmainta hajuakaan. Olen kuullut monen modernin someihmisen kehuskelevan, että ei heillä ole enää televisiotakaan, sanomalehdistä puhumattakaan, koska he saavat kaiken tietämisen arvoisen tiedon somesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mut ajatelkaa meitä, jotka valitsi ammatiksi kirjastonhoitajan 90-luvulla. Opiskelin informatiikkaa ja kirjallisuutta ja kunnallishallintoa maisteriksi. Nyt pitäis olla tapahtumantuottaja ja nuorisotyöntekijä sen lisäksi. Jatkuvasti lisätään tehtäviä, medialukutaidon opettamista, työpajojen vetämistä jne.
Ja minä kun halusin vain ohjata ihmisiä hyvän kirjallisuuden äärelle...
Kaipaan kans vanhoja kunnon kirjastoja, ei voi mitään.
Nimim. "Ja palkka ei ole noussut kuin yleiskorotukset viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen, 2500 egee iankaikkiseen"
Opiskelen tällä hetkellä virkailijaksi ja meillä tosiaan on valinnaisissa tapahtumatuotanto, mediaohjaaja ja viestintä ja markkinointi.
^ Ja itse otin myös tämän perinteisen kokoelmatyön vaikka opettajat pelottelivat ettei sillä enää työllisty. Halusin silti ottaa sen kun se oli mielestäni kiinnostavin.
Ihmettelen mitä aikakautta ovat eläneet nämä, joille kirjasto on yhtä kuin museo. Meillä kunnankirjastossa oli pelien kilkettä ja nuorison metelöintiä jo 90-luvulla. Kirjaston rooli nyt vaan on murroksessa. Muutamien harvojen käyttämä kirjavarastoa kalliissa tiloissa keskellä kaupunkia VS elävä ja monenlaisille ryhmille palveluita tarjoava kaupunkiolo0huone.
Metelin lisäksi vielä se, että tämä lisätoiminta aiheuttaa henkilöstökulujen kasvua! Ei kirjaston tarvitse olla mikään toinen koti (vähävaraisille). Riittää että siellä vain on lainaus- yms. toiminnan lisäksi lukupaikkoja. Kyllä kolmas sektori pitää huolen, että suomalaisille on tarvittaessa järjestettyä tekemistä.
Lastenosastolla on säkkituoleja ja pelikonsoli, hirveä meteli johon kirjastonhoitajat yrittävät tuloksetta puuttua. Lautapelejäkin on, mutta eivät lapset innostu niistä. Paikasta on tullut karkkia mussuttavien, selfieitä napsivien ja kovaan ääneen huutavien esiteinien odotushuone.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen mitä aikakautta ovat eläneet nämä, joille kirjasto on yhtä kuin museo. Meillä kunnankirjastossa oli pelien kilkettä ja nuorison metelöintiä jo 90-luvulla. Kirjaston rooli nyt vaan on murroksessa. Muutamien harvojen käyttämä kirjavarastoa kalliissa tiloissa keskellä kaupunkia VS elävä ja monenlaisille ryhmille palveluita tarjoava kaupunkiolo0huone.
Tässä ketjussa juuri puhutaankin siitä, että suurin osaa nykyistä aikakautta elävistä ihmisistä ei tykkää, että kirjastoista tehdään levottomia "olohuoneita" ja vastustaa tällaista toimintaa. Monenlaisille ryhmille voi tarjota palveluita muissa tiloissa, esim. Nuorisotaloissa tai nettikahviloissa.
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö täältä fiksuja ihmisiä, jotka tietäisivät miten tämän huolen voisi mahdollisimman tehokkaasti tuoda esille? Olen tainnut kerran jonkun palautelapun asiasta kirjoittaa, mutta miten aiheen voisi tuoda julkiseen keskusteluun ja asioista päättävät tahot kuulisivat tämänkin näkemyksen. Itse en todellakaan ole hyvä kirjoittamaan, joten mitään mielipidetekstiä Hesariin en todellakaan saa aikaiseksi.
Laittakaa yleiskirjastojen web-sivuille ja fb selkeät negatiiviset palautteet kirjastojen viihtyvyydestä ja niiden tarjoamasta toiminnasta. Asiakkaiden tyytyväisyys on nykyään kaikki kaikessa, joten tämä voisi tepsia hyvin.
Oikeastiko jossain on tuollaista? Huh huh.
Olen pikkukunnan kasvatti ja meillä kirjastossa on työntekijän lisäksi parhaimmillaan viisi ihmistä kerrallaan. Kukaan ei sano sanaakaan, ainoat äänet ovat märkien kengänpohjien nirskahdukset lattiaa vasten jossain hyllyvälien takana ja satunnainen lainauskoneen piippaus. Kun olin töissä tiskillä, saattoi mennä tunti ilman että ketään näkyi.
Toivottavasti tätä kirjastoa ei ikinä lakkauteta.
Vierailija kirjoitti:
Lienen sitten poikkeuksellinen yksilö, kun käyn kirjastossa vaan lainaamassa kirjoja, ei haittaa vaikka siellä on joku lasten tapahtuma meneillään, kun keräilen haluamiani kirjoja hyllystä ja poistun heti kun oon ne lainannut.
Tämä onkin se huono asia. Miksi pitää hiipiä kirjastoon ja nopeasti hiiren hiljaa häipyä sieltä? Miksei saa rauhassa valita kirjoja ja jutella kirjastonhoitajan kanssa kiinnostavista kirjailijoista tai tehdä ammattilasen kanssa kirjallisuushakuja rauhassa?
Lähdeviittaus paikalla. Vai mitä?