Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisko kirjastot olla vain kirjastoja?

Vierailija
12.03.2018 |

Nykyään niissä järjestetään niin paljon oheistoimintaa, että itse alkuperäinen puuha eli kirjojen/lehtien lukeminen rauhassa hiljaisuudessa alkaa olla mahdotonta. Viimeksi kun piipahdin lehtienlukusalissa, eläkeläiset kälättivät keskenään, yksi vastasi jopa puhelimeensa ja höpötteli kuin ei olisi kirjastossa ollenkaan! Ei mennyt kauaa niin seinän takana olevassa huoneessa alettiin soittamaan livenä jazzia. Sain tarpeekseni ja lähdin.

Nyt luin kirjaston sivuilta että heidän tiloissaan on alkanut ns. olohuonetoiminta, johon houkutellaan mukaan erityisesti syrjäytymisvaarassa olevia ihmisiä (voitte itse päätellä, mitkä ryhmät kyseessä). Sehän vaan iloa lisääkin, kun aamupäivisin osa kirjastosta muuttuu äiti-lapsi-kerhoiksi ja iltapäivästä kahvitellaan useamman kulttuurin voimin! Mahtaa olla mukavaa niillä, jotka haluaisivat lukea esim. pääsykokeisiin rauhassa viereisessä hiljaisessa lukuhuoneessa...

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikkukaupungin pääkirjasto on siitä hyvä, että siellä on yläkerrassa kaikki kirjat ja ei mitään isoja ajanviettotiloja -nojatuoli siellä ja täällä. Sitten alakerrassa (sisääntulokerros) on kahvio ja "aulatilaa" sekä kerhohuoneita. Kirjaston kirja-osuus on aina rauhallinen, oikea kirjasto, ja alakerrassa on ikäihmisiä ja äiti-lapsi kerhoja.

Vierailija
62/103 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasto vois tehdä verkkokaupat.

Varsinainen kirjojen lainaaminen "kirjastoverkkokauppalainaamoon" ja hakeminen postista tai kirjaston luukulta valmiiksi lainattuna tai dronella kotiintoimitettuna yms. Rahaa säästyis kokoelmatyöhön.

Itse rakennukset selvemmin tapahtumiin ja muuhun toimintaan.

Hiljaiset lukuhuoneet kaupungin laidalle metsään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, minä rakastin kirjastoja yli 25-vuotta sitten ja edelleen. Uudistus ei ole yhtään huono.

Ainakin meillä Tampereella lehtienlukusali on erillisessä tilassa kuin vaikkapa Metso-live jossa muusikot esiintyvät. Musiikilliset tapahtumat järjestetään musiikki-osastolla.

Lapsille pääkirjastossa on upeat tilat sekä erillinen ovella suljettava satuhuone.

Vierailija
64/103 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoista on kehitetty eräänlaisia kaupungin olohuoneita joista löytyy monenlaista mukavaa. Toki lukurauhakin olisi hyvää taata mutta ei se kaikki uusikaan toiminta pahasta ole.

Samalla on luovuttu erillisistä lehtilukusaleista, usein kaikki on väliseinätöntä avointa tilaa.... ja äänet raikaa.

Vierailija
65/103 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kirjastoihin jokin oheistoiminta sopiikin, kuten lukupiirit, satutunnit, kurjailijavierailut, esitelmät, nukketeatteri... Mutta rauhallinen lukusali pitäisi silti olla.

Sen sijaan minusta esim. huumeiden välitys ei sovi kirjaston oheispalveluksi. Turun uusen pääkirjaston aulahan on muuttunut huumetoriksi. Siinä kätevästi nuorten osaston, yleisötietokoneiden ja lehtienlukutilan risteämispisteessä. Siinä hengailee aina nuorten joutilaiden miesten lauma.

Kirjojen ostoon tarkoitettuja rahoja joudutaan käyttämään vartioiden palkkaamiseen, että tilanne pysyy hallinnassa.

Vierailija
66/103 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikirjastossani ei ole juuri meluhaittoja, mutta ihmettelen sitä miksi 90% ihmisistä tulevat sinne ja istuvat rivissä räpeltämässä kännyköitään? Eikö sen voisi tehdä kotonakin? Lähinnä vanhukset lukevat lehtisalissa ja jokunen tyyppi lainaa dvd-levyjä.

Vierailija
67/103 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun oli tarkoitus jättää lapset 4- ja 6v Metson puuhahuoneeseen sillä välin kun olisin mennyt valkkaamaan omia kirjojani, mutta eivät he uskaltaneet jäädä kun siellä möykkäsi nejä 11-13v jonnea ES-tölkit kourassa ja kaksi kiroilevaa saman ikäistä tyttöä. Yhtäkään kirjaa en nähnyt luettavan mutta älypuhelinta selailtiin tauotta ja otettiin selfieitä.

Vierailija
68/103 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun oli tarkoitus jättää lapset 4- ja 6v Metson puuhahuoneeseen sillä välin kun olisin mennyt valkkaamaan omia kirjojani, mutta eivät he uskaltaneet jäädä kun siellä möykkäsi nejä 11-13v jonnea ES-tölkit kourassa ja kaksi kiroilevaa saman ikäistä tyttöä. Yhtäkään kirjaa en nähnyt luettavan mutta älypuhelinta selailtiin tauotta ja otettiin selfieitä.

Itse todistin tapahtumaa kun teinitytöt ottivat hyllystä kirjan, ottivat itsestään selfien sen kanssa, laittoivat kirjan edes sitä avaamatta takaisin hyllyyn ja alkoivat plärätä älypuhelimiaan :D Kai se kuva laitettiin jonnekin someen jollain #KirjastotIhanParasta4eva# kommentilla ?

Vierailija
69/103 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivisin kirjastoon, esim Espoon Sellon isoon kirjastoon, tulee koululaisia syömään eväitä. Eivät he kirjoja siellä lue tai lainaa. Dataavat älypuhelimillaan ja syövät välipalaa. Levittävät limumukit ja hampparipaketit pöydille. 

Vierailija
70/103 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tosiaan olisi parempi tehdä näistä kirjastoista vähemmän mukavia paikkoja. Asiakkaiden nuoleskelussa on menty liian pitkälle jos kirjastoista pyritään tekemään joitain toisia olohuoneita. Minulla on jo yksi olohuone. En halua kirjastossa käydessäni tavata heitä, joilla ei ole.

Vierailija
71/103 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pääkirjastosta ei onneksi vielä ole tullut olohuonetta. Kerran olen sattunut sinne n. 20 minuutin pituisen kantelekonsertin aikana, mutta muuten siellä on onneksi edelleen todella hiljaista. Jotain oheistoimintaa kirjason tiloissa järjestetään, mutta ne ei ole sen varsinaisen salin puolella, jossa opiskellaan, luetaan ja lainataan. 

Ala-asteikäisenä piti aina varata kirjastosta tunnin nettiaika, kun netti vasta teki tuloaan joka kotiin. Muistan ehkä ikuisesti sen tunnelman mikä kirjastossa oli kun kesälomalaisena meni "tunniksi nettiin" sen kaiken ulkona riekkumisen, uimisen ja jatkuvalta tuntuneen lomaaktiviteetin jälkeen. Rauha, hiljaisuus ja hyvällä tavalla pysähtynyt aika. Se teki jo silloin hyvää lapselle, ihmettelen suuresti eikö nykyajan tenavat kaipaa rauhoittumista, jos kerta kirjastoistakin pitää tehdä aktiviteettipuistoja.

Vierailija
72/103 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että on ikävä vanhaa pikkukylän kirjastoa. Koulun jälkeen valitsemaan mieluisaa vinyylilevyä, kuulokkeet mukaan kirjastotädiltä, joka laittoi musiikin valitulle paikalle kuulumaan. Siinä pehmoisessa nojatuolissa sai istua tuntikaupalla rauhassa lukemassa sarjakuvia, tiedelehtiä ja kirjoja.

Käsikirjasto oli mukavan tunnelmallinen, lähes aina sai yksikseen lukea mieleisiään teoksia, joita ei voinut lainata kotiin. Kirjastonhoitaja kävi ajamassa pois kaikki vähänkään kuppikuntia yrittävät teinit, jotka vain vetelehtivät ilman lukutarkoitusta. Se sopi alakouluikäiselle ujolle ja introvertille hyvin.

Nykyään tässä ison kaupungin kauppakeskuksen kirjastossa teinit räkättävät kovaan ääneen, puhe vilisee v***us*****aa, mummot ja papat huutavat kuulumiset toisilleen lehtisalissa. Pikkulapset juoksevat rinkiä ja kolisuttavat säilytyskaappien ovia ilman, että vanhemmat kiinnittävät metelöimiseen mitään huomiota. Kaikenlainen kunnioitus hiljaista lukemista kohtaan on mennyt. Pikaisesti tuolla jaksaa pari lehteä käydä lukemassa, mutta ei siellä mihinkään voi keskittyä.

Vierailija
73/103 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjasto vois tehdä verkkokaupat.

Varsinainen kirjojen lainaaminen "kirjastoverkkokauppalainaamoon" ja hakeminen postista tai kirjaston luukulta valmiiksi lainattuna tai dronella kotiintoimitettuna yms. Rahaa säästyis kokoelmatyöhön.

Itse rakennukset selvemmin tapahtumiin ja muuhun toimintaan.

Hiljaiset lukuhuoneet kaupungin laidalle metsään.

Tuo systeemi - verkkokirjasto - on jo käytössä. Kiitos kirjastolain muutoksen vuoden alusta, normaalivarauksesta ei enää peritä maksua (seutuvarauksesta menee). Niinpä voi tilata haluamansa lukemiset lähikirjastoon, odottaa, kunnes kännykkä piippaa niiden saapuneen noudettaviksi, ja hakea ne kerralla. Aikaa menee 2 minuuttia, tosin fiilistelyähän tässä ei ole. Se on tapettu tällä olohuonetoiminnalla. Aika kuvaavaa, jos kirjastossa työskentelevä kaipaa rauhaa ja hiljaisuutta työpäivänsä jälkeen, kuten joku aiemmin tässä ketjussa.

Vierailija
74/103 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää mölinää ja rummunpauketta kirjastoihin!

Vierailija
75/103 |
16.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastojen muuttumisesta monikulttuurisiksi kaupunkilaisten olohuoneiksi voitte kiittää Sunniva Drakea.

Vierailija
76/103 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kolme lastani osaavat käyttäytyä kirjastossa ja lainaavat sieltä paljon kirjoja. En ole koskaan kuulut metelöintiä kirjastosta, mutta meidän lähi kirjasto onkin semmoinen pikku huusholli. Miksi kirjastot pitäisi lakkauttaa? Kyllä minun siskoni ja hänen lapset lukevat kirjoja. Minä ja minun lapseni. Isäni ja äitini lukevat. Koko sukuni lukee. KIRJAKAUPAT PITÄISI LAKKAUTTAA! Kirjakaupoissa myydään nykyään kyniä, kumeja, leluja ja kaikkea muuta.

Vierailija
77/103 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sen kirjan voi lainata sieltä kirjastosta jos haluaa lukea rauhassa.

Vierailija
78/103 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, jonka joku nosti mutta sanonpa kuitenkin: varmaan 90 prosenttia kirjastolaisista ei pidä tästä trendistä ja moni kaipaa perinteisempää kirjastoa. Meillä ainakin, kasvavan keskisuuren kunnan pääkirjastossa ei taida olla yhtäkään, joka oikeasti haluaisi mitään "olohuonetta". Meillä ei onneksi tällaista olekaan, ihan perinteinen kirjasto ainakin toistaiseksi.

Usein nämä hienot visiot ja suunnitelmat tulevat mukaan kun suunnitellaan uutta kirjastorakennusta, ja on niin edullista lykätä kaikki avoimeen tilaan keskenään. Sitten kun kaikenmaailman nistit ynnä muut valtaavat tilaa, niille ei välttämättä "saa" tehdä mitään koska kirjasto on avoin kaikille.

Vierailija
79/103 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oodi on kyllä kauhea. Siis kiva varmasti jos haluaa ilmaisen aktiviteettipaikan mutta kirjastona se on kauhea. Suosittelen perinteisen kirjaston ystäville Rikhardinkadun kirjastoa, eivät ole vielä pilanneet sitä.

Vierailija
80/103 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän hakeuduin kirjastoalalle koska rakastan kirjoja, olen rauhallinen ja kirjastolla oli tärkeä vaikutus minuun lapsena. Valitettavasti tämä aktiviteettipuuhamaa-touhu on saanut minut vaihtamaan alaa, en jaksa tuollaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän