Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisko kirjastot olla vain kirjastoja?

Vierailija
12.03.2018 |

Nykyään niissä järjestetään niin paljon oheistoimintaa, että itse alkuperäinen puuha eli kirjojen/lehtien lukeminen rauhassa hiljaisuudessa alkaa olla mahdotonta. Viimeksi kun piipahdin lehtienlukusalissa, eläkeläiset kälättivät keskenään, yksi vastasi jopa puhelimeensa ja höpötteli kuin ei olisi kirjastossa ollenkaan! Ei mennyt kauaa niin seinän takana olevassa huoneessa alettiin soittamaan livenä jazzia. Sain tarpeekseni ja lähdin.

Nyt luin kirjaston sivuilta että heidän tiloissaan on alkanut ns. olohuonetoiminta, johon houkutellaan mukaan erityisesti syrjäytymisvaarassa olevia ihmisiä (voitte itse päätellä, mitkä ryhmät kyseessä). Sehän vaan iloa lisääkin, kun aamupäivisin osa kirjastosta muuttuu äiti-lapsi-kerhoiksi ja iltapäivästä kahvitellaan useamman kulttuurin voimin! Mahtaa olla mukavaa niillä, jotka haluaisivat lukea esim. pääsykokeisiin rauhassa viereisessä hiljaisessa lukuhuoneessa...

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Kerran joku äiti kyseli lastennurkkaukseen jääpalapussia tms., kun lapsi oli lyönyt päänsä liukumäessä. Silloin tajusin, että aika kauas oli menty sitten lapsuuteni päivien...

Vierailija
2/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä minäkin. Käyn usein Entressen kirjastossa Espoossa ja rauhasta ei ole tietoakaan. Viimeksi lapsia riehui ympäriinsä Harri Potter -teemaan pukeutuneina. Tapahtumaan liittyi tietovisa, joka kovaäänisistä kaikui läpi kirjaston. Kesällä satuin paikalle, kun kirjastossa esiintyi joku bändi!!

Lehtienlukupiste on samassa tilassa tämän kaiken tohinan kanssa. Olisipa edes ovi, jolla ääänet saisi rajattua. 

Monesti olen miettinyt, että missä lapset oppivat enää rauhoittumaan, kun kaikki ovat yhtä ostoskeskusta ja puuhamaata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä kaipaan hiljaisia kirjastoja. Aivan tarpeeksi jo joka luojan paikassa ohjelmaa, toimintaa, osallistumista ja aktiviteetteja. Koska niille jotka kaipaavat entisaikojen hiljaisuutta kirjastoihin suotaisi tämä?

Nykyään on lapsille puuhapaikat erikseen, eikö ne riitä? Myös hiljaisuutta kaipaavat pitää ottaa huomioon, miksi aina mennään meluajien ehdoilla?

Vierailija
4/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoista on kehitetty eräänlaisia kaupungin olohuoneita joista löytyy monenlaista mukavaa. Toki lukurauhakin olisi hyvää taata mutta ei se kaikki uusikaan toiminta pahasta ole.

Vierailija
5/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsee kirjastoissa eniten se että siellä pyörii porukkaa kuin sankojonossa. Kaikki tuolit on aina varattuja etkä saa olla hetkeäkään rauhassa ja yksin.

Vierailija
6/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mut ajatelkaa meitä, jotka valitsi ammatiksi kirjastonhoitajan 90-luvulla. Opiskelin informatiikkaa ja kirjallisuutta ja kunnallishallintoa maisteriksi. Nyt pitäis olla tapahtumantuottaja ja nuorisotyöntekijä sen lisäksi. Jatkuvasti lisätään tehtäviä, medialukutaidon opettamista, työpajojen vetämistä jne.

Ja minä kun halusin vain ohjata ihmisiä hyvän kirjallisuuden äärelle...

Kaipaan kans vanhoja kunnon kirjastoja, ei voi mitään.

Nimim. "Ja palkka ei ole noussut kuin yleiskorotukset viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen, 2500 egee iankaikkiseen"

Vierailija
7/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset lainaavat koko ajan vaan vähemmän kirjoja kirjastosta, joten kirjastojen täytyy kehittää myös muuta toimintaa, jotta niitä ei lakkautettaisi.

Vierailija
8/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirjoja lue enää kuin vanhat fossilit ja paperikirjat siirtyvät pian kaatopaikoille. Tulevaisuuden kirjasto on ekirjojen lainausta, mikäli joku vielä ylipäätään mitään lukee. Joten jotain muuta käyttöä nykyisille paperikirjavarastoille eli kirjastoille tuleekin keksiä.

Vierailija
9/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kotikaupungin kirjasto vetäsee pohjat. Kirjastoon esiintymislava jossa vois laulaa vaikka karaokea. Kas kun ei baaritiskiä samantien kylkeen.

Vierailija
10/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mut ajatelkaa meitä, jotka valitsi ammatiksi kirjastonhoitajan 90-luvulla. Opiskelin informatiikkaa ja kirjallisuutta ja kunnallishallintoa maisteriksi. Nyt pitäis olla tapahtumantuottaja ja nuorisotyöntekijä sen lisäksi. Jatkuvasti lisätään tehtäviä, medialukutaidon opettamista, työpajojen vetämistä jne.

Ja minä kun halusin vain ohjata ihmisiä hyvän kirjallisuuden äärelle...

Kaipaan kans vanhoja kunnon kirjastoja, ei voi mitään.

Nimim. "Ja palkka ei ole noussut kuin yleiskorotukset viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen, 2500 egee iankaikkiseen"

Millä alalla työnkuva EI ole muuttunut 30 vuoden aikana? Vaikea kuvitella koodaria itkemässä, että kun ei enää COBOLilla pärjää ja pitää jotain tekoälyjuttujakin omaksua, tai opettajaa valittamassa, että kun nykyään pitäisi lapsiakin osallistaa eikä vain luennoida korokkeelta 8 tuntia päivässä. 

Vierailija
11/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastot pitäisi lopettaa.

Miksi verorhoilla tollosta pitäisi kustantaan?

Vierailija
12/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siihen e-kirjojen lainaukseen tarvitaan kirjastoa? 

E-kirjojen osuus on alle 5% myydyistä kirjoista. Monelle perinteisen kirjan käsitteleminen, sen kansikuva, paperin laatu, tekstin luettavuus, koko "käyttöliittymä" on ylivertainen. Eläköön kirjat!

Vierailija
13/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset lainaavat koko ajan vaan vähemmän kirjoja kirjastosta, joten kirjastojen täytyy kehittää myös muuta toimintaa, jotta niitä ei lakkautettaisi.

Tämä! Olen itse kirjastossa töissä ja silloinkun ei ole mitään tapahtumaa, kirjastossa on vähän porukkaa. Kaikki kirjastot yrittävät vetää mahdollisimman paljon väkeä, että niitä ei suljeta tarpeettomana.

Vierailija
14/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä käy kirjastoissa iltaisin,tuntuu että joissain on ihan hulabaloo meininki iltaisin mitä oon kuullu,onko tosiaan näin?

Vierailija
15/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

16. Jos opettelet ensin lukemaan ja kirjoittamaan, ymmärrät, miksi kirjastoja tarvitaan. Tai onhan siellä kuvakirjojakin.

Vierailija
16/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi joutuu odottelemaan joka torstai harrastuksen alkua noin tunnin ajan Malmilla. Ohjasin hänet ensin kirjastoon kun ajattelin että siellä voisi rauhassa lukea kirjaa tai tehdä läksyjä. Mutta siellä pyörivä teinijengi meluaa ja tekee niin pelottavan vaikutelman, ettei lapsi uskalla viettää aikaa kirjastossa. Kuulemma henkilökunta kävi laimeasti komentamassa jengiä mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Jouduttiin siirtämään odottelu lähimpään kahvilaan. Sieltä typerehtijät sentään heitetään pois jos eivät ole maksavia asiakkaita.

Vierailija
17/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-kirjojen osuus on alle 5% myydyistä kirjoista. Monelle perinteisen kirjan käsitteleminen, sen kansikuva, paperin laatu, tekstin luettavuus, koko "käyttöliittymä" on ylivertainen. Eläköön kirjat!

Kirjoja lukee vain 5% suomalaisista.

Vierailija
18/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoja lukee vain 5% suomalaisista.

Haista sinä nyt kukkanen. Jos sinä olet lukutaidoton urpo, se ei tarkoita, että 95% on sinun kaltaisiasi.

Vierailija
19/103 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lapseni kanssa eräässä lasten konsertissa. Ohjeistin jo etukäteen että konsertissa ollaan hiljaa, istutaan kauniisti paikallaan jne. mutta tein täysin turhaa työtä- esiintyjä teki itse kaikkensa että lapset vastaisivat hänen kysymyksiinsä huutamalla kovaan ääneen jne. No, lapseni hyssytteli viereisiä muksuja ja sanoi "pitää olla hiljaa". :D

Kirjastossa sama homma: me menemme sinne lukemaan, muut tulevat syömään eväitä ja hengailemaan, osallistumaan työpajoihin ja pelaamaan pelikoneilla. Minusta on aika selkeä juttu miksi banaani ei ole ihanteellinen eväs kirjaa selaavalle taaperolle, mutta kun ei kirjastonhoitajaan puuttunut asiaan, niin minkäs minä voisin.

Vierailija
20/103 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistähän tuo lainausten määrien vähentyminen voisi johtua? Kun reilut kymmenen vuotta sitten oma esikoinen oli taapero, kävimme pari kertaa viikossa pienessä lähikirjastossa lukemassa kirjoja ja lainaamassa kotiinkin luettavaa. Lapseni oli menevä poika, joka ei kotona meinannut malttaa asettua kuuntelemaan satuja kovinkaan pitkäksi aikaa. Kotona kaikki muut virikkeet (lelut) meinasivat aina kaapata hänen huomionsa, vaikka kuinka olin rakennellut olkkarin nurkkaa rauhallista "lukupesää" tyynyistä ym. Kirjastossa ei siihen aikaan (ainakaan tuossa lähikirjastossa) ollut mitään muuta kuin niitä kirjoja ja rauhallinen tunnelma. Siellä poikani jaksoi kuunnella vaikka kuinka monta kirjaa peräkkäin istuskellessamme sylikkäin lastenosaston nojatuolissa. Aina kun yksi kirja oli luettu, hän kiikutti tyytyväisenä minulle seuraavan. Nämä olivat sekä pojalle että minulle mieluisia hetkiä ja loivat pohjan lukuharrastukselle. Nykyään asumme toisaalla täällä pk-seudulla ja lähin kirjasto on ostoskeskuksen yhteydessä toimiva levoton ja rauhaton paikka, jonne astun ainoastaan pakon edessä ja silloinkin yritän asioida mahdollisimman nopeasti. Kirjasto on levoton ja meluisa, tunnelmaltaan todella luotaantyöntävä. Uskon, että nykytyyli on karkoittanut kirjastoista ihmiset, jotka arvostavat rauhaa ja hyvää kirjallisuutta, olivat he sitten lapsia tai aikuisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi