Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä alaa sopisin opiskelemaan kuvailun perusteella?

Vierailija
12.03.2018 |

Olen 25v, ammatiltani lähihoitaja. Erikoistuin opiskeluissa mielenterveys-ja päihdetyöhön.
Työharjoitteluiden merkeissä sain monia erilaisia kokemuksia työskentelystä sosiaali-alalla: päiväkodissa, palvelutalossa, kotihoidossa sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisyksikössä.

Vahvuuksiani ovat auttavaisuus, muiden huomioiminen, tunneälykkyys ja hyvä tilannetaju. Olen kohtelias ja hyvä keskustelukumppani. Osaan lähestyä ihmisiä helposti niitä näitä juttelemalla.
Olen rauhallinen, ja olen saanut usein palautetta, että rauhallisuuteni tarttuu helposti muihinkin (esimerkiksi työpaikalla asiakkaisiin, joka on siis hyvä asia).
Olen koko ikäni ollut verbaalisesti lahjakas. Minulle eivät ole kirjalliset tehtävät, esseet ym. koskaan tuottaneet tuskaa ja tekstiä tulee vaivattomasti.
Opiskeluissa olen menestynyt parhaiten äidinkielessä, terveystiedossa, kulttuuritietämyksessä sekä terveystiedossa. Olen kiinnostunut erilaisista sairauksista, niin fyysisistä kuin psyykkisistä ja vapaa-ajalla katselen paljon terveyteen liittyviä dokukemtteja sekä luen erilaisia tutkimuksia ja artikkeleita. Olen myös kiinnostunut vieraista kulttuureista ja uusien kielin oppimisesta.

Lähihoitajana viihdyn parhaiten erilaisissa asumispalveluissa joissa ihmiset ovat ainakin jokseenkin omatoimisia ja tarvitsevat ohjausta, tukea, neuvomista, keskusteluapua, apua arkisissa askareissa.

Heikkouksiani ovat äärimmäisen huonot matemaattiset taidot, myöskään ruotsinkieltä en osaa 5 sanaa enempää. Koen, ettei hoidollinen työ ole juttuni (esim palvelutalossa tai sairaalassa osastolla työskentely).

Olen miettinyt jatko-opiskeluita, mutta minne?

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys:

Mietin lähinnä, sopisinko ylipäänsä enemmän opiskelemaan yliopistoon vai ammattikorkeaan?

Olen hyvä kirjoittamaan koski se sitten novelleja taikka koulutehtäviä ja tekstiä syntyy paljon vaivattomasti. Olen kiinnostunut uuden oppimisesta. Ihailen erilaisia tutkijoita ja heidän työtään. Tykkään lukea. Mutta kirjasta pänttääminen ei ole tuntunut omalta jutulta.

Toisaalta tykkään tehdä käytännön työtä ihmisten parissa ja käyttää työkaluna etenkin korviani ja suutani (työ jossa kuunneellaan ja keskustellaan ja autetaan ihmisiä) mutta hoidolliset toimenpiteet eivät minua kiinnosta.

Osaan toimia ryhmässä ja itsenäisesti, ja yksilö ja tiimityöskentely ovat molemmat tärkeitä mutta itse annan ehkä enemmän painoarvoa yksilön suoritukselle, minulle on tärkeämpää haastaa itseni ja haluan omalla panoksellani osoittaa osaamistani.

Vierailija
2/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan, terveydenhoitajan yms opinnot täytyy sulkea pois, koska et ole hyvä matematiikassa. Jotain muuta kuin hoitoalaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaksi? Päätellen tekstisi tasosta, osaan kirjoittaa yhtä hyvin kuin sinä.  Sekä ammattikorkeassa että yliopistossa tarvitaan kohtuu hyviä kirjallisia taitoja, ei enempää. Todista olevasi erityisen lahjakas tai muuten olet keskiverto!

Vierailija
4/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apukouluun vaan!

Vierailija
5/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopisit hyvin sosionomiksi.

Vierailija
6/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa. Mikset pysyttele lähärin hommissa, näyt sopivan siihen mainiosti.

Vierailija
7/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan, terveydenhoitajan yms opinnot täytyy sulkea pois, koska et ole hyvä matematiikassa. Jotain muuta kuin hoitoalaa?

Sairaanhoitajan tulee osata perusmatematiikka, ei sen kummempaa. Terkuin SH, lyhyen matematiikan keskinkertaisesti läpäissyt

Vierailija
8/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajaksi? Päätellen tekstisi tasosta, osaan kirjoittaa yhtä hyvin kuin sinä.  Sekä ammattikorkeassa että yliopistossa tarvitaan kohtuu hyviä kirjallisia taitoja, ei enempää. Todista olevasi erityisen lahjakas tai muuten olet keskiverto!

En usko että opettajan työhön soveltuisin. En tykkää olla esillä. :D

Mietin lähinnä kuulostanko enemmän yliopistoon soveltuvalta vai olisiko sosionomin opinnot sopivammat... Jos yliopistoon mielisin, ei alan tarvitse liittyä välttämättä hoitoalaan. Psykologia, äidinkieli ja vieraat kulttuurit kiinnostavat, samoin kaikenlaiset sairauksien syntymekanismit ja lääketeollisuuteen ja lääkkeiden kehittämiseen liittyvät asiat.

Vierailija
9/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa. Mikset pysyttele lähärin hommissa, näyt sopivan siihen mainiosti.

Ehkä se on sitten halu oppia uutta ja kehittää itseään, ja syventyä joihinkin mielenkiinnon kohteisiin enemmän.

Vierailija
10/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat sellaiselta ihmiseltä, joka voisi olla monelle avuksi terapeutin työssä. Ihanat ominaisuudet, jotka ovat lahja. Voit auttaa ihmisiä erityisellä tavalla. Menet hukkaan peruslähärinä. Ei opettajaksi, ehdottomasti hoitoalalla ihmisiä kohtaamaan, mutta vaativampiin tilanteisiin. Sairaanhoitajaksi eka, siitä erikoistumaan terapeutiksi tms.

Kaltaisiasi ihmisiä kaivataan kipeästi mielenterveystyössä. Todennäköisesti työ myös sopisi sinulle, nauttisit siitä. Varmasti AMK sh :lle tarjolla myös maisteriopintoja, jota kautta voit myös päätyä tekemään tutkimusta. Yliopisto ei ole kaikista paras alempaan korkeakoulututkintoon, sillä en usko, että olet läpiakateeminen ihminen. Sekin polku kuitenkin auki AMK sh jälkeen.

Vierailija
11/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että opettajan työhön soveltuisin. En tykkää olla esillä. :D

Mietin lähinnä kuulostanko enemmän yliopistoon soveltuvalta vai olisiko sosionomin opinnot sopivammat... Jos yliopistoon mielisin, ei alan tarvitse liittyä välttämättä hoitoalaan. Psykologia, äidinkieli ja vieraat kulttuurit kiinnostavat, samoin kaikenlaiset sairauksien syntymekanismit ja lääketeollisuuteen ja lääkkeiden kehittämiseen liittyvät asiat.

Psykologian ja farmasian ainakin saat unohtaa, vaativat molemmat matemaattisia taitoja.

Vierailija
12/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verbaalinen lahjakkuuteni ilmenee siis vaivattomana tekstin tuottamisena ja suhteellisen hyvänä oikein kirjoituksena. Olen ollut aina kiitettävän arvoinen kirjallisten koulutöiden toteuttamisessa. Jos määräyksenä on kirjoittaa 2 sivun essee, kirjoitan yleensä 10.

Ammattikoulun papereissa kaikki työharjoittelujaksoni olivat arvioitu kiitettäviksi, samoin psykologia, äidinkieli, kulttuurien tuntemus, etiikka, ympäristötietous, yrittäjyyskurssit, terveystieto.

Ykkönen rapsahti vain matematiikasta (jota meillä oli 5 pakollista kurssia).

Vierailija
13/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verbaalinen lahjakkuuteni ilmenee siis vaivattomana tekstin tuottamisena ja suhteellisen hyvänä oikein kirjoituksena. Olen ollut aina kiitettävän arvoinen kirjallisten koulutöiden toteuttamisessa. Jos määräyksenä on kirjoittaa 2 sivun essee, kirjoitan yleensä 10.

Ammattikoulun papereissa kaikki työharjoittelujaksoni olivat arvioitu kiitettäviksi, samoin psykologia, äidinkieli, kulttuurien tuntemus, etiikka, ympäristötietous, yrittäjyyskurssit, terveystieto.

Lahjakkuus? Kyllähän nyt normaaliälyiseltä aikuiselta ihmiseltä voi odottaa sujuvaa ja oikeakielistä tekstiä. Ei se mitään erityislahjakkuutta ole.

Vierailija
14/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat sellaiselta ihmiseltä, joka voisi olla monelle avuksi terapeutin työssä. Ihanat ominaisuudet, jotka ovat lahja. Voit auttaa ihmisiä erityisellä tavalla. Menet hukkaan peruslähärinä. Ei opettajaksi, ehdottomasti hoitoalalla ihmisiä kohtaamaan, mutta vaativampiin tilanteisiin. Sairaanhoitajaksi eka, siitä erikoistumaan terapeutiksi tms.

Kaltaisiasi ihmisiä kaivataan kipeästi mielenterveystyössä. Todennäköisesti työ myös sopisi sinulle, nauttisit siitä. Varmasti AMK sh :lle tarjolla myös maisteriopintoja, jota kautta voit myös päätyä tekemään tutkimusta. Yliopisto ei ole kaikista paras alempaan korkeakoulututkintoon, sillä en usko, että olet läpiakateeminen ihminen. Sekin polku kuitenkin auki AMK sh jälkeen.

Terapeutin työ kyllä kiinnostaisi. Mutta onko sairaanhoitajaksi opiskeleminen ensin ainoa vaihtoehto? Koen, että sairaanhoitajantyö ei ole minua varten. Vaikken tekisi alan töitä pitäisi opiskelun ja harjoitteluiden maittaa.

Vierailija
15/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjakkuus? Kyllähän nyt normaaliälyiseltä aikuiselta ihmiseltä voi odottaa sujuvaa ja oikeakielistä tekstiä. Ei se mitään erityislahjakkuutta ole.

Olen saanut koko ikäni kommentteja että olisin verbaalisesti lahjakas. Tiedä sitten. Viimeksi viime viikolla kuulin osallistuttuani avoimen yliopiston äidinkielen kurssille ja palautettuani tehtäviä. Itselläni on ollut tällainen käsitys että lahjakas olisin. Haaveammattini on kauan ollut kirjailija ja kyllähän tuolta pöytälaatikosta löytyy jos jonkinlaisia "kirjaksi" soveltuvia tarinointeja.

Vierailija
16/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole AP mutta näin asiaan puuttuen voin sanoa että monella tuntemallani yliopistonkaan käyneellä ihmisellä ei oikein tuo kirjoittaminen sujuvasti taivu oikeinkirjoituksesta puhumattakaan. Eikai ole sinulta pois jos ap kokee olevansa lahjakas kirjoittaja ja on saanut sellaista kommenttia osakseen joltain taholta?

Vierailija
17/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde lukemaan toimintaterapeutiksi. Voisi olla sun homma.

Vierailija
18/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kirjoitat 10 sivua vaaditun 2 sivun sijaan, se kertoo siitä, että et osaa tiivistää tekstiä ja poimia sinne vain tärkeimpiä asioita. Tuohon sivumäärään mahtuu paljon ihan huuhaata ja täytetekstiä. Kaunokirjallisuus tietty erikseen.

Vierailija
19/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kävi ikävästi ap:lle - asiallisesti tuli kysymään alavaihtoehtoja ja kun vahvuuksiaan kertoili kuten tätä kirjoittamispuolta niin heti kateelliset lynkkausjoukot liikkeellä

Vierailija
20/101 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kirjoitat 10 sivua vaaditun 2 sivun sijaan, se kertoo siitä, että et osaa tiivistää tekstiä ja poimia sinne vain tärkeimpiä asioita. Tuohon sivumäärään mahtuu paljon ihan huuhaata ja täytetekstiä. Kaunokirjallisuus tietty erikseen.

En tullut tänne nyt kysymään kenen mielestä olen kirjallisesti lahjakas ja kenen mielestä en.  Tiedän itse missä olen hyvä ja missä taas en ole. Ja käsitykseni vahvuuksistani perustuu myös muilta kuultuun palautteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän