Ystäväni teki todella törkeän tempun - miten toimin?
Mitä mieltä olette sellaisesta jos ystävä toistuvasti siirtää ennalta sovittujen tapaamisten kellonaikoja pienellä max 1h varoitusajalla? Jos hyvin usein ilmoittaisi ennen sovittua aikaa ja siirtelisi myöhemmäksi kellonaikaa. Mun ystävä tekee aika usein niin, ja minua se harmittaa koska omaa aikaani menee ihan hukkaan. Hän joskus saattaa myös ensin siirtää tunnilla myöhemmäksi sovittua aikaa ja sitten juuri ennen ilmoittaa että meneekin vielä toinen tunti. Jos taas olisin alusta alkaen tietänyt että tapaaminen siirtyy lopulta 2h olisin itse ehtinyt tehdä jotakin muuta sillä aikaa. Tästä asiasta olen pari kolme kertaa huomauttanut ihan asiallisesti ystävälleni, viimeksi eilen. Ja tämän johdosta sitten tulikin kauhea riita. Olen alkanut tuumimaan ihan tosissani haluanko itse enää olla hänen ystävänsä.
Eli itse tapahtuma:
Olimme ystäväni kanssa viikkoa ennen sopineet että lähdemme seuraavana lauantaina (eilen) yhdessä shoppailemaan ja illalla syömään ravintolaan. Vahvistimme vielä iltaa ennen, että menen hakemaan häntä kello 14 kaupungille. Pöytävaraus ravintolaan oli kello 18.
Ystävä soitti tuntia ennen sovittua aikaa, että hänen pitää vielä siivoilla kotona eikä olisi kahdeksi vielä millään valmis. Sanoi, että jos tulisinkin kolmeksi hakemaan häntä. Lupasin ilman mukinoita että asia käy.
Juuri ennen kolmea kun olin lähdössä häntä hakemaan hän soitti, että ei ole vielä ehtinyt suihkuun ja jos tulisinkin vasta puoli neljäksi ja lisäsi että ei ole minuutilleen varma onko puoleksi valmis että kai voin odottaa autossa hetken jos hänellä venähtää siitä puolesta vielä.
Olin tässä kohtaa turhautunut tähän toistuvaan ajan siirtämiseen. Sanoin ihan normaalilla äänellä että "No okei tulen puoli neljäksi, mutta toivottavasti olet silloin sitten valmis".
Tässä kohtaa ystäväni selvästi suutahti ja tiuskaisi että onko mulla jokin kiire johonkin että onko mulla nyt oikein minuutista kiinni kaikki. Vastasin, että ei mulla kiire ole mihinkään eikä minuutista tai kahdesta kiinni, mutta alunperin oltiin sovittu kello kahdesta ja hän on nyt toistuvasti siirtänyt kellonaikaa jolloin minun omaa aikaani on mennyt hukkaan. Ystäväni sanoi selkeästi hermostuneena, ettei jaksa vängätä puhelimessa kanssani ja hänellä olisi muutakin tekemistä ja löi luurin korvaani. Sitten laittoi viestin perään että "Mene sinä yksin sinne kaupungille kiertelemään. Mä en jaksa tulla kun sun kanssas on aina sama laulu näistä kellonajoista. En jaksa enää tätä. "
Laitoin viestin etten halua riidellä ja eikö voitaisi sinne kaupungille yhdessä mennä, sain vastaukseksi, että "En tule. Ei huvita. Meni juttu vituiksi.". Viestitin asian olevan selvä ja kysyin olemmeko menossa silti syömään illalla. Tähän hän ei enää vastannut vaikka lukikin viestin (näin whatsappissa siis lukeneen tämän).
Kävin yksin kaupungilla ja päätin viedä kotiin ostamani vaatteet. Ajoin kotimatkalla ystäväni talon ohi sillätavalla etäämmältä. Näin aivan sattumalta kun ystäväni tuli ulos pihaansa puhelin kädessä, ja pihaan kaartoi auto. Tunnistin auton erään hänen kaverinsa autoksi. Ystäväni hyppäsi auton kyytiin ja he lähtivät pois paikalta.
Ajoin tien sivuun ja koitin soittaa ystävälleni koska olin nähnyt hänellä olevan puhelin kädessä, mutta hän ei vastannut soittooni. Laitoin uuden kysymyksen viestillä syömään menosta johon ei vastannut.
Ystäväni ilmoitti myöhemmin illalla hieman ennen kello 18 jolloin pöytävaraus oli "En tule syömään".
Vastasin, että mielestäni hän toimi todella törkeästi minua kohtaan eikä hänellä ollut syytä alkaa tuolla tavalla kiukuttelemaan. Sanoin että hän olisi edes voinut perua syömäänmenon jo aiemmin päivällä. Tähän hän ei vastannut koskaan mitään.
Jatkuu ->
Kommentit (153)
Ystävyyssuhteissa on usein yksi joka soittaa pilliä ja toinen joka tanssii sen mukaan.
Sä olet se tanssija.
On omassa vallassasi, jatkatko sitä.
Mulla oli myös tollanen kaveri, joka lupasi etukäteen, että soitan 22.ltä. Sit tuli viestiä klo 23, että soitan kohta. 23.30 yritin soittaa, tuli viesti, että 5 min. Lopulta klo 24 tuli viesti, että olen ihan poikki, soitellaan huomenna.
Tai oltiin lähdössä kaupungille. Siirsi monta kertaa tuloaan, lopulta tuli 2 tuntia myöhässä.
En mä tollasta jaksa. Parempi olla lupaamatta mitään ja soittaa kun soittaa, mä vastaan jos vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen ihmisen kanssa voi tehdä niin että antaa hänen kiukutella ihan omassa ylhäisessä yksinäisyydessään ja itse etsii parempaa ja fiksumpaa seuraa.
Vastauksesi on melko itsestäänselvä mutta täyttä totta. Hankalaksi asian vain (ehkä omassa päässäni) tekee se, että olemme tunteneet koko ikämme ja olleet ystäviä. Eri asia, jos emme olisi tunteneet kauaa tai emme olisi kuitenkin niin läheisiä. Mutta siinäpä sen itse jo taas sanoinkin - ei läheiset ystävät toimi, ainakaan minusta, noin.
Tuntuu todella, että hän käyttäisi hyväkseen minua. On huomannut että olen ymmärtäväinen ja avulias. En ole useinkaan moittinut jos hän vetkuttelee ja siirtää tapaamisia. Ja nyt, kun olen alkanut hankkia selkärankaa ja sanoin TÄYSIN ASIALLISESTI että hänen odotuttamisensa ei tunnu kivalta ottikin nokkiinsa, alkoi kiukutella ja kosti sitten tuolla tavoin. Ilmeisesti hän ei kestänyt sitä, että ns, kritisoin häntä.
Kuulostaa hyvinkin paljon omalta "ystävältäni", jonka kanssa ollaan välirikossa. Riita lähti siitä kun minä vuosien sietämisen jälkeen rupesin laittamaan hanttiin, ja sehän ei hänelle käynyt. Nyt n. Puoli vuotta ollaan oltu puhumatta, ja suoraan sanottuna ei pätkääkään kiinnosta olla yhteydessä tähän hyväksikäyttävään "ystävään". Kyseinen ihminen harrasti tota samaa tapaamisten siirtelyä melkein aina kun jotain sovittiin. Ja usein se meni juurikin niin että samana päivänä (tapaamispäivänä) kun rupesin tarkentamaan aikaa milloin tavataan niin yleensä hänellä oli jotai tärkeämpää ilmennyt. Tai sitten toinen vaihtoehto oli että olisi pitänyt pitkin ja poikin kaupunkia hakea ja viedä häntä. Loppujen lopuksi sanomista tuli juurikin tästä älyttömästä kyydittämisestä kun ikinä en edes kiitosta saanut.
Vierailija kirjoitti:
No niin kuin sanoit, olet vasta viimeaikoina (kasvattanut itsellesi omanarvontuntoa ja oppinut pitämään puoliasi) sanonut ystävällesi tuosta odotuttamisesta. Sen olet tehnyt asiallisesti, joten mitään oikeaa hyvää syytä ei ole suuttua. Luulen että hän suuttui sen takia lapsellisesti koska teidän dynamiikkanne oli muuttumassa, kun pidit myös omia puoliasi eikä hän saanut pyöritellä sinua niin kuin on vuosikaudet tottunut. Onko suhteenne muuten ollut tasapuolinen niin, että olet kokenut saavasi yhtä paljon kuin annat ja panostat itse?
Tämä ketju (ja etenkin tämä kommentti) on ollut minulle niin avaava. Välini ovat juuri rikkoutuneet läheisimpään ystävääni kenet olin tuntenut koko elämäni. Dynamiikka suhteessamme oli juuri tuollainen. Miulla on aina ollut huono itsetunto ja olen alistuva luonne. Hän oli hallitseva ja käytti paljon hyväkseen empatiakykyäni tai säikäytteli suuttumalla ihmeellisistä asioista niin että taivuin hänen tahtoonsa. Suhteemme viimeisinä vuosina itsetuntoni on parantanut ja olen sen myötä alkanut arvostamaan itseäni enemmän. Sen ansiosta aloin sanomaan vastaan kun minua kohdeltiin kaltoin, siitä riidat alkoivat kun en enää suostunut olemaan kynnysmattona. Myöhästely oli myös samanlaista kuin ap:n tarinassa. Pienen myöhästelyn silloin tällöin ymmärrän kyllä, mutta aikataulut saattoivat muuttua tunnista yhdeksäänkin tuntiin aivan hänen mielialansa mukaan, tai peruuntua kokonaan. Tuollainen ihminen yksinkertaisesti arvottaa oman aikansa tärkeämmäksi kuin sinun aikasi. Kyse on kunnioituksesta, ja jos se ihmisten välillä toimii, ei ihminen käyttäytyisi noin. Oli tosi helpottavaa minulle päästää tästä ystävästä irti vaikka pelkäsin sitä pitkään ja nyt jälkikäteen muut ystäväni ovat auttaneet minua näkemään kuinka vanha ystäväni vain halusi ja otti miulta asioita ja energiaa itselleen muttei antanut mitään. Mie olen nyt oikeasti paljon onnellisempi.
Tekisin samoin, ku hän tekee. Ja useamman kerran. Viivyttelyä ja sit oharit. Pyytäsin myös lainaamaan esim 50€, et voisko heittää postilaatikkoon pikaisesti. En maksais takaisinkaan. Tuo ei oo ystävyyttä, tuo on hyväkskäyttöö.
Ota se kuva minkä "ystäväsi" kaveri on postannut heidän syömisistään ja lähetä se "ystävällesi" kuvatekstillä: WTF??
Sitten et vastaa enää ikinä hänen puheluihinsa tai viesteihinsä. Hän ei ole oikea ystävä sinulle.
Älä ole tuollaisen kaveri. Olet arvokkaampi.
Mulla on myös tuollainen ystävä. Aika usein kun ehdotan jotain, vastaa että on ihan hirmuista kiirettä.. Tyyppi tekee lyhyttä päivää ei lapsia jne. No pikku hiljaa tajuan, mikä on homman nimi.
Olen joutunut katsomaan narsismia perheessäni ja tuo on juuri samanlaista kuin tämän perheenjäseneni käytös. Et tule saamaan anteeksipyyntöä. Ystäväsi luulee kaiken pyörivän hänen ympärillään ja hänelle on täysin mahdotonta ottaa huomioon toisen tunteet.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu:
Olin ja olen todella loukkaantunut ja vihainen ystävälleni.
En ymmärrä miten ystäväni suuttui niin paljon tuollaisesta että kiukutteli/kosti ja pilasi yhteisen päivämme tai ainakin hän pilasi minun koko päiväni. Ensin olin käyttänyt aikaani hänen odottelemiseensa jonka jälkeen hän peruikin kaiken jolloin odotteluni olivat yhtä tyhjän kanssa. Kaikenhupuksi sopi itsellensä muuta tekemistä illaksi jättäen minut siihen uskoon, että menisimme yhdessä syömään ja tämänkin peruutti vasta juuri ennen kuin ravintolaan olisi pitänyt lähteä. Hän käytännössä katsoen tuhlasi minulta kokonaisen päivän tämän temppuilunsa takia.
Asiaa ei helpottanut, että tämä kaveri jonka eilen näin hakevan ystäväni, laittoi illalla nettiin kuvan missä oli tämän ystäväni kanssa syömässä jossain ravintolassa (eri ravintolassa kuin meidän oli ollut tarkoitus mennä).Mielestäni jutussa pahinta oli se, että hän oli sopinut täysin toisia suunnitelmia ja lähti toisen kaverin matkaan antaen minun olla uskossa että menemme syömän, mutta vasta paljon myöhemmin peruutti minulle syömäänmenon luultavasti ollessaan toisen kaverin kanssa syömässä. En ole ystävästäni kuullut mitään. Tuntuu etten jaksa tätä enää. Ystäväni on varsin pitkävihainen luonne ja hänen on todella vaikea myöntää koskaan että vika voisi olla hänessä.
Hänellä on jotkin muut ystävyyssuhteet päättyneet siihen että on tullut riitaa jonkun kaverinsa kanssa ja ottaessaan nokkiinsa on jäänyt odottamaan anteeksipyyntöä ja kun ei ole sitä saanut on lopettanut yhteydenpidon. Joissakin tilanteissa hän on ollut se osapuoli joka on toiminut typerästi toista kohtaan mutta ei itse ole koskaan pyytänyt anteeksi keneltäkään. Syy on aina jonkin toisen. Sitten hän muille kertoo riidastaan siinä valossa kuin hän olisi ollut "uhri". Voi olla että toimii samoin minuakin kohtaan ellen minä ota yhteyttä ja pyydä häneltä anteeksi.Olen joskus kinastellut muista asioista hänen kanssaan. Niissä tilanteissa olen saanut kuulla että "Jos olisit toiminut tai sanonut näin ja näin niin oltaisiin vältetty koko kina" - eli yrittää manipuloida minuakin uskomaan että vika olisi minun ja oli minun vastuullani että asiat menivät kuinka menivät.
Mitä tuollaisen ihmisen kanssa voi oikein tehdä?
Ei kannata olla tekemisissä. Kuulostaa narsistiselta ihmiseltä sekä kiusaa selvästi tahallaan. Katkaisisin sinuna välit. Ei tuollaiseen voi luottaa.
Ehkä ystäväsi ei halunnut alun perinkään lähteä kaupungille? Tai halusi, mutta ei kovin paljoa, joten priorisoi kaiken muun sitä ylemmäs?
En puolustele ystävääsi koska ymmärrän kuinka ärsyttävää tuo on, yritän vain ymmärtää miksi hän käyttäytyi noin. Oletko kenties ollut pomotteleva itse ystävyydessä, johon tuo "aina sama laulu" viittaisi?
Vierailija kirjoitti:
Ota se kuva minkä "ystäväsi" kaveri on postannut heidän syömisistään ja lähetä se "ystävällesi" kuvatekstillä: WTF??
Sitten et vastaa enää ikinä hänen puheluihinsa tai viesteihinsä. Hän ei ole oikea ystävä sinulle.
Tämä. Etkä oikeasti vastaa enää koskaan. Et mitään. Tai sit et vaan enää koskaan laita viestiä, soita, vastaa, yhtään mitään, täys hiljaisuus. Jos joskus kysyy, vastaat vaan et mitäs v***a? En ymmärrä mistä puhut ja vaikka hymyilet. Tai jos tuntuu ettet kehtaa olla vastaamatta kokonaan niin vastailet ympäripyöreitä "hyvin menee, kiirettä on, katellaan, ollaan kuulolla" niin kauan et tajuaa lopettaa. Feidaat.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta tässä oma kommenttini aiheesta. Todella lapsellista käytöstä ystävältäsi, sinuna miettisin, haluanko olla enää tekemisissä moisen ihmisen kanssa. Ottaisin ainakin tutkivasti etäisyyttä. Veljeni käyttää huumeita, ja alkuvaiheessa hänelle muodostui tuollainen samanlainen tapa, että aika ei enää merkinnyt hänelle mitään. Hän ei osannut olla täsmällinen eikä ymmärtänyt tuhlaavansa toisten aikaa, sillä hän ei enää osannut hahmottaa aikaa. Teki juurikin samanlaisia temppuja, ja antoi odotuttaa itseään. Soitin varoitussoiton kotipihastani, kun lähdin häntä hakemaan, ja uudelleen hänen kotipihastaan, että nyt ulos, niin siinä vaiheessa hän nousi vasta sängystä ylös. Erittäin raivostuttavaa. "Ystävälläsi" saattaa olla jokin ongelma, josta et tiedä. En sano huumeongelma, mutta esim. joku mentaalipuolen ongelma..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Etkä oikeasti vastaa enää koskaan. Et mitään. Tai sit et vaan enää koskaan laita viestiä, soita, vastaa, yhtään mitään, täys hiljaisuus. Jos joskus kysyy, vastaat vaan et mitäs v***a? En ymmärrä mistä puhut ja vaikka hymyilet. Tai jos tuntuu ettet kehtaa olla vastaamatta kokonaan niin vastailet ympäripyöreitä "hyvin menee, kiirettä on, katellaan, ollaan kuulolla" niin kauan et tajuaa lopettaa. Feidaat.
Näin olen toiminut narsistisen ihmisen kanssa, ja toimii!
Narsistiselle ihmiselle ei pidä antaa mitään; ei selittelyjä, ei riitaa, ei niin sanotusti lisätä bensaa tuleen. Hän nauttii siitä että saa aikaan draamaa, ja kyllä- vaikea uskoa mutta narsistinen ihminen nauttii siitä että saa toiselle pahan mielen. Se on nimeltään kiusantekoa, ja aikuisena ihmisenä on joskus vaikea uskoa että on joutunut siihen asemaan, että joku todella kiusaa sinua. Mutta näin se menee. Ainoa mikä auttaa on se, että kohtelet häntä kuin ilmaa. Mitään muuta ei voi tehdä.
Tekipäs hyvää lukea tämä ketju, kuulostaa tutulta. Toinen narsistisen ihmisen merkki on se, että hän ohjaa yhteisen tapaamisen. Hän määrää ravintolan johon menette, hän ohjaa mihin kauppoihin menette shoppaamaan, sinä et saa pienintäkään valtaa sanomalla oman mielipiteesi, sinun tehtäväsi on seurata perässä kuin pieni koira. Tai jos sanot, niin sitä ei huomioida. Usein myös puhutaan lähinnä hänen asioistaan, hän ei jaksa kuunnella sinun kuulumisiasi, ehkä esittää minuutin verran että on kiinnostunut. Itse olin tällaisen ihmisen ystävä pitkään, ja sitten aloin yhtäkkiä nähdä miten hän halusi aina pompottaa minua. Myöhästelyt kuuluivat myös kuvioon, tai se, että seison eteisessä ja odotan kun hän laittaa itsestään nätin. Odotin siis ikuisuuksia. Itse en voi tajuta kuinka kiero sinun täytyy olla, että saat tuollaisesta jotain kiksejä? Pyrkikää eroon tällaisista "ystävistä".
Vierailija kirjoitti:
Tekipäs hyvää lukea tämä ketju, kuulostaa tutulta. Toinen narsistisen ihmisen merkki on se, että hän ohjaa yhteisen tapaamisen. Hän määrää ravintolan johon menette, hän ohjaa mihin kauppoihin menette shoppaamaan, sinä et saa pienintäkään valtaa sanomalla oman mielipiteesi, sinun tehtäväsi on seurata perässä kuin pieni koira. Tai jos sanot, niin sitä ei huomioida. Usein myös puhutaan lähinnä hänen asioistaan, hän ei jaksa kuunnella sinun kuulumisiasi, ehkä esittää minuutin verran että on kiinnostunut. Itse olin tällaisen ihmisen ystävä pitkään, ja sitten aloin yhtäkkiä nähdä miten hän halusi aina pompottaa minua. Myöhästelyt kuuluivat myös kuvioon, tai se, että seison eteisessä ja odotan kun hän laittaa itsestään nätin. Odotin siis ikuisuuksia. Itse en voi tajuta kuinka kiero sinun täytyy olla, että saat tuollaisesta jotain kiksejä? Pyrkikää eroon tällaisista "ystävistä".
Äitini on tuollainen. Nauttii myös kun saa toiselle erittäin pahan mielen.
Sairasta. Pitkällä ystävyydellä ei ole mitään merkitystä, jos olet huomannut ystävän olevan tällainen. Tällaisista ihmisistä on myös hyvin vaikea päästä eroon, he kiemurtelevat aina takaisin ystäväpiiriisi. Heitä ei noin vain hyljätä, koska heidän egonsa ei kestä sitä. Siksi he keksivät kaikki mahdolliset temput, voittaakseen uudestaan luottamuksesi. Varoituksen sana on annettu ap:lle. Kannattaisi kuunnella sitä ja lukea vaikka tämä ketju uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ap:n kaveri kuulostaa hirveältä ihmiseltä, mutta kyllä ap:llakin vähän mopo karkasi käsistä, kun ajoi autolla stalkkaamaan kaverinsa kodin huudeille.......
Tuo kaverin käytöshän (=lähtee toisen kaverin kanssa vastaavasti syömään) on suoraan seurausta kaverin suuttumisesta ja tarkoituksena osoittaa ap:lle ja ehkä itselleenkin, että muitakin kavereita löytyy ja että hän ei ole riippuvainen ap:n seurasta. Selvä herneet nenään vetäneen tyypin "kosto".
Toki toki, mutta ei ole ihan tervettä ajaa kaverin kotiovelle stalkkaamaan, että mitä se kaveri oikein puuhailee! Ja kaveri on täysmulkku, se on aivan selvä, mutta ei ap:n touhu ihan tervettä ole.
Vai mitä itse ajattelisitte, jos joku kyttäisi asuntosi ulkopuolella tekemisiäsi? Pitäisitkö sitä ihan normaalina riidan jatkeena?
Kysyisin nyt teiltä lukuisilta alapeukuttajilta, että onko teistä todellakin normaalia mennä stalkkaamaan kaveria tämän kotioven ulkopuolelle?
Taitaa olla ainut ystäväsi?