Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämän muuttaminen ihanaksi: hakekaa lääkikseen!

Vierailija
10.03.2018 |

Yhteishaku lähestyy niin annan kaikille rahan arvoisen vinkin: hakekaa LÄÄKIKSEEN.

Lääkiksestä valmistuu 5-6 vuodessa riippuen opiskeletko hampaalla vai yleisellä. Ei väliä kummasta valmistut, tienestit tulevat olemaan tähtitieteelliset. Työajatkin voit itse sanella! Aloitteleva lääkäri tienaa työuran alussa mukavasti että saa asuntolainat kuitattua nopeasti. Työllistyminen on hyvää.

Te kaikki jotka mietittä näitä sote-aloja esim sairaanhoitajaa terveydenhoitajaa...niin unohtakaa ne!! Kumpi sinä haluaisit olla? Terveydenhoitaja 2000€/kk palkalla kirjoittamassa sairauslomalappusia tk:ssa vai 10 000€/kk tienaava lääkäri joka myös tekee samoja töitä? Vähän isommalla korvauksella vaan. Elämä on valintoja täynnä!

Kommentit (180)

Vierailija
141/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hittoonelukat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haen jo tänä keväänä.:) en jaksa enää olla sairaanhoitaja palkalla jolla ei elä! Ja niska limassa saa raataa pikku eurojensa eteen...no thanks!!!

Olen itsekin sairaanhoitaja (ja terveydenhoitaja) ja tällä hetkellä tienaan työpaikassani n. 3200e kuussa. Miten sillä palkalla ei muka elä? Lisäksi työni on todella mukavaa, ei tarvitse raataa.

Hitsi! Palkkasi on isompi kuin eläinlääkärien!

Höpö höpö. Siinä kandit ohjelmassa eläinlääkärit kertoi tienaavansa todella paljon enemmän.

Vierailija
142/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taivaiden halki kirjoitti:

Finnairin pilotiksi pääsee 2 vuoden koulutuksella.

Taidan vaihtaa lentoyhtiötä.

Joka yhtiön pilotit opiskelee 1,5-2v ei sen kauempaa. Lopeta lentäminen kokonaan! 🤦

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitoalalla ja saan yli 4 tonnia kuussa.

Vierailija
144/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennonjohtajat opiskelee 1,5v ja veturinkuljettajat 9kk.

Vierailija
145/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret miehet haluu gyneksi jotta pääsee pimpsoi tutkimaan :)

Vierailija
146/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret miehet haluu gyneksi jotta pääsee pimpsoi tutkimaan :)

Syöpiä tutkimaan. Voi miten mukavaa. Ja naiset ei edes mene miesgyneille yksityisellä. Nuoret naiset nimenomaan eivät mene, vanhemmat kyllä

Vierailija
147/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi mä opiskelinkin gyneksi. Saan tutkia nuorten naisten pilluja ja mulle vielä maksetaankin siitä. Kun vastaanotelleni tulee parikymppinen fittness kissa jolla on vieläpä posliini kiitin onneani että oli tiukat alushousut ettei seisokki näkynyt. Oli kyllä pakko sen jälkeen pitää pieni tauko... eli kävin kädellä vessassa että kun olo kävin tuskaiseksi.

Provohan tämä on, mutta tällaiset fantasiat kyllä paljastavat hienosti sen, kuinka monella perusjampalla ei ole alkeellisintakaan käsitystä gynekologin työstä.

Edes ensimmäisen kesän kandeja ei kiinnosta ne ulkosynnyttimet missään muussa kuin ammatillisessa mielessä. Joillakin voi tietysti joskus olla liikaa tunteita pelissä, eli jännittävät ja nolostelevat tilannetta potilasta enemmän, mutta erektiota ei varmasti saa kukaan siinä tilassa aikaiseksi.

Kuvittelet varmasti myös, että ryppyinen makkaranpätkäsi kiihottaisi suuresti naispuolista urologia?

Vierailija
148/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noi lääkärin hommat nyt niin kummallisia ole. Tai on, jos olet terveyskeskuksessa tms ja ovesta saattaa tulla mitä vaan jolla voi olla mitä vaan. Se vaatii osaamista ja ammattitaitoa ja hermoja.

Mutta sitten nämä ortopedit, korvalääkärit ym erikoislääkärit, aamusta iltaan ja vuodesta toiseen samaa yksinkertaista duunia, leikkelet polvikierukoita, kurkistat korvaan ja puhaltelet sinne ilmaa, taikka pilluun. Onpas vaikeaa!

Niiden erikoislääkäreidenkin on opiskeltava ensin 6v yleislääkäriksi. Kaikki on yleislääkäreitä. Yleislääkärinä harjoitellaan ihan kaikkea ja opiskellaan ihan kaikkea laidasta laitaan. Eli kyllä se on kaikkea osattava väkisin jos meinaa lääkiksestä joskus pois päästä. Ihan sama vaikka se erikoistuminen olisi korvataudit tai silmäsairaudet, niin yleislääkäriksi sinä silti joudut ensin opiskelemaan. Tätähän ne jotkut manaakin kun joudut esim. Gynekologiaa opiskelemaan vaikka korvalääkäriksi jakajat. Semmosta se on.

Vierailija
149/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sairaanhoitajallakin hirvittävän iso vastuu ja virheillä voi olla vakavia seurauksia. Vastuu ei näy palkassa. Tienatakseni sen vajaa 3000€/kk joudun tekemään raskasta 3-vuoroa ja osa sairaanhoitajista määrää lääkkeitä.

Mutta lääkäri ne kaikki määräykset antaa ja on ssyytettynä aina. Toki sh:lla on iso vastuu, sitä en kiellä. Totuushan on että nämä lääkärit ja hoitajat ja muut voittavat kaikki caset aina oikeudessa. Virheitä sattuu kaikkialla missä on ihmisiä. Se on kamalaa, mutta niin se vaan menee.

Vierailija
150/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää jaksako. Ihan googlesta löytyy lääkäri-VES.

Erikoistuva lääkäri 3190/kk ja loppuvaiheen erikoistuva 3700, erikoislääkäri sitten jotain yli 4000/kk.

Isompaa palkkaa on mahdollista saada päivystämällä. Eli tekemällä lisätyötä sen 38, 25h/vko vai mitä onkaan lisäksi.

Kyllä perusmerkonomikin saa helposti 5000eur/kk jos tekee sitä duuniaan 16h päivässä. Tai jos pitää vain 2-3 vapaapäivää per kuukausi.

Vierailija
151/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ktm:ät tekee käytännössä eli millaista on ekonomin työ? Pärjääkö alalla vain matemaattisesti lahjakkaat?

Minun vahvuudet on kielet, taide, biologia, maantiede, historia, mutta niillä aloilla ei tienaa. Olen valmistunut luonnontieteellisestä tiedekunnasta, mutta oman alan töitä en ole löytänyt. Opettajan työtä en halua tehdä, koska minulla ei ole luontaista auktoriteettia :D Teen hanttihommia ja tienaan n. tonnin kuussa. Olisi pitänyt suunnata eläin-

tai hammaslääkikseen.

Voisinkohan biologina opiskella ympäristöoikeustiedettä tms? Lakimiehen hommat tuntuu puuduttavan tylsältä, mutta ehkä ympäristönsuojelu motivoisi.

Ekonomit tekee hyvin erityyppisiä töitä riippuen pääaineista; tässä muutama tyypillinen esimerkki aikalailla yleistäen: 

- Laskentaekonomi (pääaine laskentatoimi ja rahoitus); esim. pankit ja vakuutusyhtiöt myynti-, asiantuntija- ja johtotehtäviä, tilintarkastusta, controllerin töitä (käydään yritysten tilejä ja taloudellista tilannetta läpi, yritetään erilaisin projektein tai toimenpitein (esim alihankkijoita tai materiaaleja vaihtamalla) kehittää tuottoja - yleensä yhdessä yksiköiden tai yritysten johdon kanssa). Controller usein auttaa lukujen puolesta ja johto sitten päättää tehdä/käynnistää jotain projekteja ja toimenpiteitä, joskus controllerit ovat niissä isommassa roolissa, joskus puhtaasti lukujen pyörittelijöitä ja seuraajia. Raportointia kuuluu myös usein tehtäviin, eli taloudellisten lukujen esittämistä ymmärrettävässä muodossa johdolle ja muille sidosryhmille. 

- Markkinointiekonomi, nykyisin tekevät perinteisen markkinointityön lisäksi paljon somea. Markkinointia eri muodoissaan: tuotesuunnittelua/konseptointia, kohderyhmien analysointia (eli ketkä ostavat tuotteita, miksi - tarjooman kehittämistä), asiakasviestintää, asiakastapahtumia, tapahtumiin/messuille osallistumista, mainontaa, somemainontaa/somekanavien ylläpitoa, blogiyhteistyötä, videoiden/muiden markkinointimateriaalien tuottamista, jakelua, krääsän tilailua, asiakastutkimusten tekemistä (esim. asiakastyytyväisyys, tuotteiden kehittäminen, potentiaaliset asiakkaat)... työ voi olla ihan laidasta laitaan. Nykyisin someen liittyviä töitä on paljon tarjolla kun ovat pienempienkin yritysten saatavilla, isoissa yrityksissä hyvillä markkinointibudjeteilla olevia töitä on tarjolla aika rajallisesti. 

- Johtamisen opiskelijat. Päätyvät usein HR-tehtäviin eli rekrytoijiksi, muutoin koulutus on aika yleisluontoista ja pelkällä johtamisen opiskelulla voi olla haastavaa työllistyä. Esimiestehtävissä opinnoista voi olla hyötyä, mutta sinne päästäkseen pitäisi osata muutakin.

- Kansainvälisen liiketoiminnan opiskelijat tietävät muita ekonomeja enemmän yritysten kansainvälistymisestä, eli yritystoiminnan laajentamisesta / käynnistämisestä ulkomailla. Eri maiden erityispiirteistä jne. Voivat erikoistua esimerkiksi kestävään kehitykseen. 

- Yritysjuridiikkaa lukeneet voivat työllistyä yritysten lakiosastoille tai konsulteiksi (eli yrityksillä on jokin ongelma, joita konsultti tulee ratkomaan). Voivat erikoistua esimerkiksi patenttiasioihin.

- Kvanttiekonomit ja taloustieteilijät ovat matemaattisimpia ekonomeja; tilastomatematiikkaa, talouden toiminnan malleja ja muuta jännittävää. Taloustieteilijät opiskelevat talouden toimintaa mikro- ja makrotasolla. Matikasta pitävälle löytyy tosi kiperiä pähkinöitä purtavaksi ja oikeasti hyvät matemaattiset osaajat on kuumaa tavaraa työmarkkinoilla. Taloustieteilijöitä on määrällisesti paljon enemmän kuin kvantitatiivisten menetelmien hallitsijoita. Työ? Matemaattisten mallien ja tilastojen pyörittelyä ja tuottamista. 

- IT-ekonomit (lukeneet esim informaatioverkostoja tai tietojärjestelmätiedettä tai muuta IT:tä liippaavaa, eri aikoina ollut erilaisia nimikkeitä) työllistyvät tyypillisemmin yritysten IT-osastoille tai konsulttitaloihin IT-projekteihin eri rooleihin. Riippuen kuinka tekninen tutkinto on ollut, voi olla mitä vain koodaamisesta projektien vetämiseen (esim. uuden IT-järjestelmän käyttöönotto), tai IT-osaston vetämiseen. 

(jatkuu)

Vierailija
152/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

(jatkuu)

Riippumatta pääaineesta ekonomit tyypillisesti toimivat erilaisissa yritysten tai yhteisöjen toiminnan pyörittämisen / kehittämisen asiantuntija- ja johtotehtävissä, monesti projekteissa. Käytännön tasolla työ on usein paljon palavereissa istumista, asioiden selvittelyä ja analysointia, ajatustyötä siitä miten asioita voitaisiin tehdä paremmin ja tehokkaammin, powerpointtien väsäämistä, ihmisten ohjaamista & tiimeissä toimimista tai niiden johtamista, esittämistä, budjetointia (yrityksen/yksikön rahatilanteen ja sen käytön suunnittelua - rekrytointeja, projektien rahoittamista), yhteistyökuvioita yritysten tai yhteisöjen kanssa... Näissä matikan ja Excelin osaamisesta on hyötyä, mutta matemaattisesti ei kovin lahjakas tarvitse olla, että työssä pärjää. Talous- ja kvanttipuolella tarvitaan enemmän. 

Kieliä opiskellaan kauppatieteellisessä paljon, niiden osaamisesta on yrityksissä paljon hyötyä, riippuen tietty minkä toimialan työt itseä kiinnostavat. Erityisesti isoissa globaalisti toimissa yrityksissä arvostetaan kielitaitoa kovasti... 

Noin ylipäänsä ekonomin työn voi yhdistää melkein mihin tahansa toimialaan. Tietty toisiin toimialoihin sopii paremmin toiset pääaineet. Kiinnostaa sitten ympäristöalaan liittyvät yritykset, IT- ja teknologia-yritykset, teollisuus, perustuotanto, pankki- ja vakuutusala, kaupan ala, muoti, mikä tahansa - omasta kiinnostuksesta voi tehdä ekonomin papereilla itselle sopivan työn. Kunhan on hyvä siinä mitä tekee ;) 

Vierailija
153/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua harmittaa olla heikkolahjainen ja koulussa huonosti menestynyt. No pääsin sitten AMK:iin sairaanhoitajaksi opiskelemaan ja läpäisin koulutuksen. Jos olisin älykkäämpi niin hakisin lääkikseen kuten siinä Syke -sarjassa ollut sairaanhoitaja. Olen kateellinen lääkäreille ja harmittelen miksi en itse ole älykäs. Mutta oon sitä mieltä että lahjakkaat ja älykkäämmpät ihmiset ansaitsevat hyvän palkan.

Juujuu. Et sinä mikään sairaanhoitaja ole!

Vierailija
154/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin terveydenhuoltoalalla ehdottomasti mieluiten röntgenhoitaja, fysioterapeutti tai terveydenhoitaja. Lääkäriksi en missään nimessä haluaisi.

Vierailija
155/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärithän on ihan loppu! Painavat todella pitkää päivää ja paljon haasteita kokoajan. Vastuusta nyt puhumattakaan. Palkka koulutukseen nähden on täysin kohdillaan, ei ainakaan missään nimessä liian korkea. Hirvittävän pitkä koulutus, saman rahan saa joistain ammateista paljon helpommalla.

Vierailija
156/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekonomeilla ei ole hääppöinen työtilanne ainakaan Suomessa. Kortistoon saattaa joutua.

Vierailija
157/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekonomeilla huono työllisyystilanne. Kannattaa tarkkaan miettiä minkä ammatin valitsee ja mihin on resursseja. Olen lukenut älyvuotoa sattuneista syistä ja siellä hakee lääkikseen mm sairaanhoitajia, farmaseutteja, jopa valmiita DI , ainakin pari proviisoria, sitten niitä jotka hakee neljättä viidettä kertaa. Hyvin harva keskeyttää lääkiksessä. Jotain muuta kiinnostaa joku muu ammatti ja se hänelle suotakoon. Psykologiksi on myös vaikeeta päästä. Pääasia että on itse tyytyväinen ammattiin oli se sitten mikä vaan. 

Vierailija
158/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hittoonelukat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haen jo tänä keväänä.:) en jaksa enää olla sairaanhoitaja palkalla jolla ei elä! Ja niska limassa saa raataa pikku eurojensa eteen...no thanks!!!

Olen itsekin sairaanhoitaja (ja terveydenhoitaja) ja tällä hetkellä tienaan työpaikassani n. 3200e kuussa. Miten sillä palkalla ei muka elä? Lisäksi työni on todella mukavaa, ei tarvitse raataa.

Hitsi! Palkkasi on isompi kuin eläinlääkärien!

Höpö höpö. Siinä kandit ohjelmassa eläinlääkärit kertoi tienaavansa todella paljon enemmän.

Höpö ittellesi, olen eläinlääkäri. Kesäkandit tekevät kesän ajan sijaisuuksia, joista maksetaan hyvin. Joutuvat kuitenkin ostamaan tuhansilla euroillä välineitä sitä kesää varten, omasta pussista. Klinikoilla alkupalkka voi olla jopa vain 2000 eur/kk vakituisessa työssä.

Vierailija
159/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ktm:ät tekee käytännössä eli millaista on ekonomin työ? Pärjääkö alalla vain matemaattisesti lahjakkaat?

Minun vahvuudet on kielet, taide, biologia, maantiede, historia, mutta niillä aloilla ei tienaa. Olen valmistunut luonnontieteellisestä tiedekunnasta, mutta oman alan töitä en ole löytänyt. Opettajan työtä en halua tehdä, koska minulla ei ole luontaista auktoriteettia :D Teen hanttihommia ja tienaan n. tonnin kuussa. Olisi pitänyt suunnata eläin-

tai hammaslääkikseen.

Voisinkohan biologina opiskella ympäristöoikeustiedettä tms? Lakimiehen hommat tuntuu puuduttavan tylsältä, mutta ehkä ympäristönsuojelu motivoisi.

palikkamatikalla pärjää kauppakorkeessa. Eläin ja hammaslääkis pääsykokeissa fykebi ja joitain kursseja pitkästä matematiikasta kannattaa huomioida. 

Vierailija
160/180 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiryhmistä lääkärit tekevät eniten itsemurhia.