Miksi joissain piireissä väheksytään 20-vuotiaita äitejä iän puolesta?
Mitä äidiksi tulemisen valmiuksia 20-vuotiaalta äidiltä puuttuu verrattuna 30-vuotiaaseen? Nyt ei siis puhuta rahasta tai muustakaan materiasta vaan enemmänkin henkisestä pääomasta. Useampikin sanonut että 20-vuotiaalla ei ole tarpeeksi elämänkokemusta voidakseen olla hyvä äiti. Mitä oman lapsen vanhemmuudelle tärkeitä tietoja ja taitoja tarkalleen siltä 20-vuotiaalta äidiltä "elämänkokemuksen puutteensa" vuoksi sitten puuttuu? Tietoa ja muistoja useissa eri maissa matkustelusta? Vaiko tietoa omasta ammatistaan, (esim. parturi-kampaajalla kampausten tekemisestä ja hiustenleikkuusta)? Miten tarkalleen ne seikat mitä tuohon sitten ikinä keksittekään vaikuttavat äidit henkisiin valmiuksiin olla äiti?
Kiitos vaivannäöstänne jos jaksoitte pohdiskella ja vastata kaikkiin kysymyksiin! :) Kommentoikaa toki silti ihmeessä muutakin mitä mieleenne juolahtaakaan aiheen tiimoilta.
Kommentit (180)
KAIKKI puuttuu. Kukaan ihminen ei ole kypsä ennen kuin on vähintään 25, 30 vielä parempi. Nää on just niitä juttuja, joita ei koskaan voi toiselle selittää, koska jos voisi, niin sinähän kypsyisit sillä selittämisellä. Jos joku koittaa jotain kertoa, et tajua siitä mitään kunnes riittävän ajan päästä huomaat itse ajattelevasi ihan samoin, ja joko muistat tai et ettet millään aiemmin voinut käsittää.
t. nuorten vanhempien lapsi, ikuisesti traumatisoitunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologia on 20-vuotiaan puolella, vaikka kukkahattutädit olisivatkin vastaan.
-Jaksaa valvoa, mutta ei tarvitse baareilla, kun voi valvoa oman lapsen kanssa.
-Kroppa toipuu synnytyksestä nopeammin, synnytys ja raskaus saattaa olla paljon helpompia.
-On vielä leikkisä äiti, kun omasta lapsuudesta ei ole ikuisuutta.
-Lapset tykkäävät nuoresta äidistä, myös naapurin lapset, sitä kehtaa esitellä.
-Äiti on vielä kärryillä uusista asioista, jolloin lapsikaan ei tipahda vanhana syntyneeksi.
-Tulee helpommin raskaaksi, ei tarvita keinotekoisia juttuja.
-Jaksaa matkustella ja touhuta lapsen kanssa. Eli lapsi ei syrjäytä muuta elämää.
-Kaverit raskaana about samaan aikaan, eikä 10-20 vuoden erolla.
Tässä on ihan joka kohta pielessä. Ai leikkisä. Päinvastoin. Leikkii aikuista
Keskimäärin eikä lapsi saadaan 28 v. Ihan yksin on äitinä nuorena. Nuorta äitiä kummaksutaan
20-vuotias on jo ihan Suomen lain mukaan aikuinen. Joten sinä rikot Suomen lakia. Ja kyllä siinä aikuistuu, kun laskut ja vastuut painaa päälle. Ei vaan voi pitkittää teini-ikää.
Ei kaikkien kaverit tai siskot tms ole täsmälleen samana vuonna syntyneitä...
Kuka kummeksuu nuorta äitiä?
Miten rikon lakia?
Aikuistuu tottakai mutta se on jotenkin leikkiä.
Kyllä parikymppisenä näyttää teiniäidit. Siskolta. Lapselta. Kummastuttaa ihmisiäTuo eri ikäiset kaverit. Se kai koskee vaikka 40v äidiksi tulevaa? Saa samaan aikaan lapsen kuin muutkin. Ei kaikkien kaverit ja siskot ole samana vuonna syntyneitä....
Taidat itse näyttää tosi vanhalta, jos 20-vuotiaat näyttää susta teineiltä? Kyllä 20-30-vuotiaat näyttää ihan ikäiseltään. Se että he näyttävät sinusta kovin nuorilta johtuu vain siitä, ettet ole sinut oman ikäsi kanssa.
Kyllä parikymppisenä äiti näyttää teiniäidit. Niin se vaan on ja säälittää
En tiedä, mitä piirejä tarkoitat, mutta uskoisin tuon johtuvan lapsuuden ja nuoruuden pidentymisestä. Ajatellaan, että miten voit nyt jo ryhtyä äidiksi, kun et ole saanut päättää omista asioistasikaan vasta kuin kaksi vuotta. Sain oman esikoiseni 24-vuotiaana ja olin silloin koko kaveripiirini vanhin ensisynnyttäjä. Mutta olenkin sukupolvea, jossa 10-vuotias oli itsekseen kotona, kun vuorotyötä tekevät vanhemmat olivat töissä. Nykyisin varmaan tehtäisiin lasu, jos 10 v olisi toistuvasti edes puoleen yöhön asti yksin, saatika koko yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kroppa toipuu synnytyksestä nopeammin, synnytys ja raskaus saattaa olla paljon helpompia.
-Äiti on vielä kärryillä uusista asioista, jolloin lapsikaan ei tipahda vanhana syntyneeksi.
-Jaksaa matkustella ja touhuta lapsen kanssa. Eli lapsi ei syrjäytä muuta elämää.
Keskimäärin eikä lapsi saadaan 28 v. Ihan yksin on äitinä nuorena. Nuorta äitiä kummaksutaan
20-vuotias on jo ihan Suomen lain mukaan aikuinen. Joten sinä rikot Suomen lakia. Ja kyllä siinä aikuistuu, kun laskut ja vastuut painaa päälle. Ei vaan voi pitkittää teini-ikää.
Miten rikon lakia?
Kyllä parikymppisenä näyttää teiniäidit. Siskolta. Lapselta. Kummastuttaa ihmisiäTuo eri ikäiset kaverit. Se kai koskee vaikka 40v äidiksi tulevaa? Saa samaan aikaan lapsen kuin muutkin. Ei kaikkien kaverit ja siskot ole samana vuonna syntyneitä....
Leikkii aikuista? Oletko kehitysvammainen tai muuten jälkeen jäänyt? Ymmärrän jos on omakohtaista kokemusta siitä että käy vähän hitaalla.
Itse 20- vuotiaana ostin asunnon, kävin töissä ja menin naimisiin. Aika kaukana leikistä oli mun elämä.
Ottaa näköjään koville kun pitää alkaa nimitellä...
Sellaista kotileikkiä se on nuorena. Mutta onneksi jokainen siitä kasvaa
Olisiko vähän alueellistakin.
Edellisellä paikkakunnallani aloin odottaa esikoista 26 -vuotiaana. Neuvolassa suhtauduttiin kuin teini-äitiin, jutut siis tasoa, että "mitenkäs kaverit suhtautuvat, kun te taidatte nyt olla piirienne ekat, jotka saa lapsen?". Joo ei, suurimmalla osalla oli jo lapsi, osa jopa toisella kierroksella.
Ja homma jatkui sitä rataa, asiat selitettiin kuin lapselle. Oletteko harkinneet tämän nyt tarkkaan, kai tiedätte paljonko kuluja lapsesta tulee olemaan jne. Ja lapsen synnyttyä sitä vasta saikin todistella, että homma on täysin hanskassa.
Muutettiin toiselle paikkakunnalle, neuvolasta tuli heti ihan toisenlainen kohtelu. Samoin esimerkiksi perhekerhossa ohjaaja kysyi, että onko lapsi ekani, vai onko minulla vanhempia lapsia hänen lisäkseen :D
Ystäväni teki vahinko lapsen 20-vuotiaana. Nyt tilanne on se, että hänellä on vieläkin koulu kesken. Ei ole työpaikkaa. Tuilla elää. Lapsen isä on renttu, ei hirveästi kiinnosta oma lapsi.
Tälleen jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä kannattanut jättää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuoden kuluttua tiedät miten olet kehittynyt.
Eikä ne taloudelliset asiat ole toisarvoista. Opiskeluaikana ei kannata hankkia lapsia. Mikä ihmeen kiire? Elämää on jäljellä vaikka kuinka. Ei kaksikymppisenä ole vielä pakko tehdä kaikkeaEihän kaikkea ole tarkotuskaan tehdä samanaikaisesti. Mä priorisoin asiat mulle tärkeimpään arvojärjestykseen. Mulle ykkösenä tulee se oma lapsi ja perhe. Sitten sen jälkeen on se koko elämä aikaa yhdessä rakkaimpien kanssa opiskella loppuun ja työskennellä ja tehdä muita juttuja.
Taloudelliset asiat on katottu tietenkin etukäteen. Eihän noilla tuilla leveästi elele, mutta mitään oikeesti tärkeääkään ei silti jää puuttumaan. Mulle se aika on merkityksellistä. On siinä mulle ainakin iso ero että koenko eläessäni sitä "unelmaelämääni" 10 vuotta enemmän vaiko 10 vuotta vähemmän.
ap
Haluat lapsen köyhyyteen
Köyhyyden voi määritellä monella tavalla. Suomessa virallisesti köyhiä ovat ne joiden tulot alittavat 60% koko kansan mediaanitulosta. Silloin köyhyys on suhteutettu toisten ihmisten tuloihin, ei niinkään siihen saako rahoillaan sen minkä tarvitsee. Tällä hetkellä mulle jää n. 400e/kk käyttörahaa laskujen jälkeen. En siltikään koe itseäni köyhäksi, koska saan kaiken sen minkä tarvitsen ja jää vielä 50-100e/kk säästöönkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten rikon lakia?
Leikkii aikuista? Oletko kehitysvammainen tai muuten jälkeen jäänyt? Ymmärrän jos on omakohtaista kokemusta siitä että käy vähän hitaalla.
Itse 20- vuotiaana ostin asunnon, kävin töissä ja menin naimisiin. Aika kaukana leikistä oli mun elämä.
Oudompaa on, että nykyään se ikinuoruus kestää sinne 35 -vuotiaaksi asti. Jos sitä aiemmin kehtaa perustaa perheen, ostaa asunnon, mennä naimisiin jne. niin puhutaan "kotileikistä".
Parempihan se on, että edes pieni osa osaa ottaa sen vastuun jo nuorempana, eikä leikitä teini-ikää sinne lähemmäs keski-ikään asti. Ennen oli täysin normaalia, että nainen sai esikoisensa parikymppisenä, nykyään taas kuiskutellaan "mitä se noin nuorena...".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten rikon lakia?
Taidat itse näyttää tosi vanhalta, jos 20-vuotiaat näyttää susta teineiltä? Kyllä 20-30-vuotiaat näyttää ihan ikäiseltään. Se että he näyttävät sinusta kovin nuorilta johtuu vain siitä, ettet ole sinut oman ikäsi kanssa.
Sun kirjoitustaitosi on säälittävää.
Täällä myös yksi joka on tehnyt kaikki asiat elämässään väärässä järjestyksessä ja saanut kuulla siitä.
Lapset sain parikymppisenä— Olisitte nyt vähän aikaa vielä odottanut, opiskelut kesken ja yhteiskunta joutuu teidätkin elättämään
Töihin menin kun kuopus täytti 2.v — Olisit nut vielä ollut kotona kotona lapsien kanssa kun ne kerran teitkin, lapsi kärsii suurista päiväkotiryhmistä
Autokouluun menin kun lapset aloitti koulun— nyt vasta tulit järkiisi, harmittaako yhtään ku jätit käymättä silloin nuorena
Naimisiin mentiin 15 vuoden seurustelun jälkeen varmaan suuri pettymys sukulaisille kun eivät päässeet sanomaan että ”mä sanoin että eroatte” joutuivat sitten vaan toteamaan että mitä sitä nyt enää naimisiin ku lapset ja talokin on jo hommattu.
Serkkuni taas on saanut niin paljon kehuja kun on tehnyt kaikki oikeassa järjestyksessä (mutta päätynyt kuitenkin samaan kuin minä, koulutus, 2 lasta, aviomies ja omakotitalo) siinä on kunnon likka, sano mummuni kun kahvilla kävin.
Minulla on lukiolainen kohta 18v tyttö. Toivon että hän saa opiskella ja kasvaa aikuiseksi vähän helpommalla kuin vauvan kanssa. Toivon että hän asuu yksin. Opettelee elämään ja hoitamaan asiansa. Ei teinisuhteen kanssa yhteen muuttoa. Ei lasta.
Aikaa on kyllä myöhemminkin
"Joissain piireissä" tarkoittaa tässä siis varmaan koulutettuja ja varakkaita ihmisiä? Tietyissä sosiaaliluokissa vanhemmuuden edellytykset vaan on korkeammat. Mutta jos on duunari ja haluaa kasvattaa lapsetkin ihan vaan duunareiksi, ei siinä sitten ole mitään outoa eikä edes haitallista että tekee 20-vuotiaana lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten rikon lakia?
Sun kirjoitustaitosi on säälittävää.
Koville näyttää ottavan....
Nyt nelikymppisenä olen todella onnellinen, että tein lapset parikymppisenä. Lapset ovat menestyneet ja opiskelevat korkeakoulussa. Vaikka rahaa ei ollut niin paljon kuin nyt - rakkautta ja jaksamista sitäkin enemmän. Ainut asia, mikä on jäänyt kaivelemaan, on yhteiskunnan ja ympäristön penseä suhtautuminen nuoriin vanhempiin. Tuen sijasta tuli aina vain mitä epämääräisimpiä kommentteja. Em. suhtautuminen on vain otollinen vahingoittamaan äitiyttä/isyyttä. Rakastan lapsiani yli kaiken ja olemme todella hyvissä väleissä. Myös sukupolvien ei ole liian suuri - ymmärrämme toisiamme.
Jokainen tekee lapsensa silloin, kun katsoo olevansa siihen kypsä, mutta huvin vuoksi ei kannata lykätä, jos lapsia haluaa. Ympärilläni on myös muutama surullinen ihmiskohtalo, kun nuorena on lapsentekoa liikaa lykätty, vanhempana niitä ei ole enää saatu lapsettomuushoidoista huolimatta.
Ihminen ei ole koskaan VALMIS äidiksi - äidiksi kasvetaan.
Niin, ja olen itsekin saanut koulutettua itseni sekä amk:ssa että yliopistossa, ja nyt olen työssä, jonka palkalla ellen mukavasti ja voin ja jaksan myös tarvittaessa auttaa aikuisia lapsiani.
1. Aivot ovat epäkypsiä vielä 25-vuotiaaksi asti. Koen itse 20-vuotiaat vielä teineinä joilla ei ole tarpeeksi vastuuntuntoa lapsen kasvatusta varten.
2. Kuinka moni on vielä yhdessä saman tyypin kanssa kuin 20-vuotiaana? Yleensä 20-vuotiaana äidiksi tulleet eroavat muutaman vuoden sisään lapsen isästä, jos isä jää edes lapsen syntymään asti. Tuntuu epäreilulta että lapselle järjestetään tällainen lapsuus.
3. Naisen kuuluisi hankkia parhaassa iässä työkokemusta tai mahdollisesti jatkokoulutus uraansa varten. 20-vuotiaana äideiksi ryhtyneet jäävät yleensä kotiäidiksi/yh-mammoiksi jotka sitten kodinhoitotukien loppuessa katkeroivat sitä etteivät koskaan hankkineet koulutusta ja joutuvat tekemään matalapalkkatyötä, jos työelämään palaavat ensinnäkään.
Tuossa nyt muutama syy. Totta kai poikkeuksia on ja jotkut ovat suorastaan syntyneet äideiksi ja opiskelevat ahkerasti vauvanhoidon ohella, mutta iso osa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi, että kaikki tuntemani 20v äidit pyöräyttää sen muksun jonkun epämääräisen säädön kanssa, elää vanhempien avustuksilla, juoksee edelleen samaan tahtiin baarissa, alkaa katua jossain vaiheessa, tekee lisää lapsia, katuu lisää ja lopulta masentuu.
Sitten ne jotka ovat lähempänä 30v ovat yleensä ehtineet olla saman miehen kanssa pidempään, menneet ehkä naimisiin, hankkineet ammatin, toteuttaneet haaveitaan esim matkustelemalla, panostamalla uraan, harrastamalla täysillä jne. Sitten kun se lapsi tulee, he ovat siihen sillä tavalla valmiita, että on helpompi keskittyä siihen eikä harmita kun se lapsi rajoittaa elämää.
Tämä on vain oma kokemus, mutta niinhän mielipiteet yleensä perustuu omiin kokemuksiin. Ymmärrän kyllä, että ihmiset on kovin erilaisia ja ei voi sanoa mikä on oikea aika tulla äidiksi. Mutta nykymaailmassa 20v on vielä todella nuori. Miksi silloin pitää jo se lapsi tehdä? Miksei vain tutkia vapaasti elämää ja nauttia vähän aikaa siitä, että on täysin vapaa? On ihan vasta tullut aikuiseksi ja saa päättää omista asioistaan. Miksei silloin kokeilisi kaikke mahdollista? Se lapsi on kuitenkin ihan hirveä vastuu ja rajoite, ja todella monia 20v alkaa harmittaa, kun he tajuavat sen ja näkevät vierestä miten kaverit ovat vapaita menemään.Mä olen 20-vuotias, mieheni kanssa lasta tällä hetkellä yrittävä yliopisto-opiskelija. Ei nyt mitenkään kovin kauan olla mieheni kanssa tunnettu, mutta kuitenkin asuttu yhdessä reilu vuosi ja oltu naimisissa puoli vuotta. Baareissa käyminen ei kiinnosta, enkä ole eläessäni edes juonut alkoholia. Mulle se elämän kaikkein hartain toive on pienestä lapsesta asti ollut saada oma perhe (mies ja lapsi/lapsia). En haaveile ulkomailla matkustelusta, koen sen ajatuksenkin enemmänkin vain stressaavana. Mä itse ajattelen sen äidiksi tulemisen olevan se kaikkein arvokkain ja suurin saavutus mitä voin vain ikinä elämässäni tehdä. Kaikki muu menee vain siinä sivussa. Työn koen olevan sitä varten että siitä saa rahaa jolla voi elellä vähän rennommin. Tietenkin haluan sen työn olevan mukavaa työtä ja tää ala jolla opiskelen vaikuttaa onnekseni olevan just sitä mitä etukäteen odotinkin. Koen tän elämän jota elän ilman lasta, olevan lähinnä sellaista eteenpäin löllymistä ilman todellista tarkoitusta. Mulle se elämän tarkoitus on saada elää mahdollisimman pitkään perheeseeni kuuluvien ihmisten kanssa, joita voin rakastaa viimeiseen hengenvetooni asti. Silloin koen saaneeni sellaisen oman "unelmaelämäni".
Miksi siis en toteuttaisi sitä? Mä koen jokseenkin loukkaavana ihmisten tuomitsevan asenteen ja erilaisten unelmien eriarvoistamisen. Miksi unelma maailman ympäri matkustelusta nuorena olisi jotenkin parempi kuin unelma lasten saamisesta nuoren?
ap
Se taitaa olla niin, että ihmisen kuvittelevat usein kaikkien haluavan ja arvostavan samoja asioita. Jos itse arvostaa "vapautta" ja matkustelua, lapsen hankkiminen nuorella iällä kuulostaa pöyristyttävältä. Mäkin tunnen pari ihmistä (mm. hyvä ystäväni), jotka hankkivat lapsen yo-opintojen keskellä parikymppisenä. En muista ajatelleeni, että he jäävät nyt jostain paitsi, kun he tekevät erilaisia valintoja kuin minä.
Ne jotka hankkivat lapsen kesken opintojen, ovat yleensä myös niitä joita ei ne sitsit ja muut opiskelijariennot pahemmin kiinnosta. Jos kiinnostaisi, niin eiköhän se lapsi jätettäisi hankkimatta.
Sitä juuri ihmettelen, ettei osata enää ajatella, että tuo toinen ei välttämättä halua samaa kuin minä.
Itse sain lapsen kesken amk -opintojen. Ja oli muuten samaan aikaan parhaimmillaan meitä neljä vatsa pystyssä samassa aloitusryhmässä :D Näistä kaksi on jo valmistunut, kaksi muuta (minä toinen näistä) vetelee viimeisiä opintopisteitä. En näe mitään moitittavaa, hyvin on mennyt ja lapsikin saanut olla kotihoidossa, kun saa järkättyä aikataulut vapaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten rikon lakia?
Oudompaa on, että nykyään se ikinuoruus kestää sinne 35 -vuotiaaksi asti. Jos sitä aiemmin kehtaa perustaa perheen, ostaa asunnon, mennä naimisiin jne. niin puhutaan "kotileikistä".
Parempihan se on, että edes pieni osa osaa ottaa sen vastuun jo nuorempana, eikä leikitä teini-ikää sinne lähemmäs keski-ikään asti. Ennen oli täysin normaalia, että nainen sai esikoisensa parikymppisenä, nykyään taas kuiskutellaan "mitä se noin nuorena...".
Ja ensiasunto on vielä 60-vuotiaana maksamatta, kun on matkusteltu ja harrastettu.
Itse ajattelen sen niin, että noin nuorena ei parisuhdekaan ole voinut ehtiä olla pysyvä tai vakaa kovin pitkään. Joo, ehkä sitten jos olette 14-vuotiaina tavanneet, mutta kun ihminen kehittyy 25-vuotiaaksi asti, eli parikymppinen ei välttämättä vielä edes tiedä kuka tai mikä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuoden kuluttua tiedät miten olet kehittynyt.
Eikä ne taloudelliset asiat ole toisarvoista. Opiskeluaikana ei kannata hankkia lapsia. Mikä ihmeen kiire? Elämää on jäljellä vaikka kuinka. Ei kaksikymppisenä ole vielä pakko tehdä kaikkeaEihän kaikkea ole tarkotuskaan tehdä samanaikaisesti. Mä priorisoin asiat mulle tärkeimpään arvojärjestykseen. Mulle ykkösenä tulee se oma lapsi ja perhe. Sitten sen jälkeen on se koko elämä aikaa yhdessä rakkaimpien kanssa opiskella loppuun ja työskennellä ja tehdä muita juttuja.
Taloudelliset asiat on katottu tietenkin etukäteen. Eihän noilla tuilla leveästi elele, mutta mitään oikeesti tärkeääkään ei silti jää puuttumaan. Mulle se aika on merkityksellistä. On siinä mulle ainakin iso ero että koenko eläessäni sitä "unelmaelämääni" 10 vuotta enemmän vaiko 10 vuotta vähemmän.
ap
Haluat lapsen köyhyyteen
Köyhyyden voi määritellä monella tavalla. Suomessa virallisesti köyhiä ovat ne joiden tulot alittavat 60% koko kansan mediaanitulosta. Silloin köyhyys on suhteutettu toisten ihmisten tuloihin, ei niinkään siihen saako rahoillaan sen minkä tarvitsee. Tällä hetkellä mulle jää n. 400e/kk käyttörahaa laskujen jälkeen. En siltikään koe itseäni köyhäksi, koska saan kaiken sen minkä tarvitsen ja jää vielä 50-100e/kk säästöönkin.
ap
Olet vielä niin nuori että tulisi ovat ihan tavalliset. Opiskelijan tulot. Menot muuttuvat myöhemmin. Ei ole järkevää tehdä lasta köyhyyteen.
Hassu!