Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläiset, eikö teitä v--tuta maksaa itseänne kipeiksi surkeista läävistänne?

Vierailija
08.03.2018 |

Ja nämäkin rahat valuvat ulkomaisille sijoitusyhtiöille.

Kommentit (296)

Vierailija
61/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, täältä tuusulasta voi naureskella sekä helsinkiläisille että maalaisille. Okt 300+ neliötä keskustan kaksion hinnalla, Jumbo ja itis 15min ajomatkan päässä, voin käydä siellä helsingissä ”parempipalkkaisessa” työssä, lentokentälle 15 niin on helppo lähteä etelän lämpöön, paljon luontoa, hyvät koulut joissa suomalaisia oppilaita, hyvät harrastusmahdollisuudet, täällä asuu pelkkiä suomalaisia. En jaksa luetella enempää ettei muille tule paha mieli.

No mutta eikö se ole hienoa, että olet tyytyväinen? Kuulostat jotenkin siltä, että olettaisit kaikkien haluavan asua ja elää kuten sinä.

Itse en osaisi nauttia omakotitalosta, kerrostalo on paljon parempi minulle ja perheelleni. Eikä minulla ole autoa niin on kiva kun metroasema ja bussit on vieressä. Minäkin pääsen vartissa itikseen, jumbosta en tiedä kauanko menisi julkisilla kun jos mennään niin mennään miehen autolla, sinnekin vartissa.

Joku joka haluaa taas asua maalla ei välttämättä kaipaa mitään isoja hypermarketteja viereensä vaan haluavat asua vaikka järven rannalla tai metsässä tai pellon keskellä ilman naapureita ja arvostaa sitä hiljaisuutta.

Ihanaa, että Suomessa on erilaisia alueita.

Vierailija
62/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vtuta, olen valintani tehnyt. Helsinki on asuinpaikkani, olen valmis siitä maksamaan että saan olla täällä.

Kun lapset muuttavat kotoa myymme paritalon puolikkaamme pois ja muutamme aivan Helsingin keskustaan kerrostaloasuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaan, että Ap:lla ei olisi varaa edes läävään täällä. Ymmärrän, että potuttaa.

Vierailija
64/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vituta. Uudehko talo, Kela maksaa puolet asumisesta. Kaikki palvelut vieressä, 5 eri kauppaa, posti, bussipysäkit, metro, eri ravintoloita ym ym. 5 min itikseen ja 10 min keskustaan.

Vierailija
65/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muuten viitsii matkustella jollain työläisbusseilla ja muilla sosialistijunilla ja -metroilla? Auto se pitää olla.

Meilläkin iso katumaasturi ja isomman puoleinen sedan pihassa. Lapsetkin oppii ajamaan kunnon autoilla ja autoja voi hankkia lisää.

Ihanan vihreää.

Ihanan kapea maailmankuva

Vierailija
66/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muuten viitsii matkustella jollain työläisbusseilla ja muilla sosialistijunilla ja -metroilla? Auto se pitää olla.

Meilläkin iso katumaasturi ja isomman puoleinen sedan pihassa. Lapsetkin oppii ajamaan kunnon autoilla ja autoja voi hankkia lisää.

Ihanan vihreää.

Eivätkö ympäristöasiat ole sinulle tärkeitä?

Vierailija
67/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, täältä tuusulasta voi naureskella sekä helsinkiläisille että maalaisille. Okt 300+ neliötä keskustan kaksion hinnalla, Jumbo ja itis 15min ajomatkan päässä, voin käydä siellä helsingissä ”parempipalkkaisessa” työssä, lentokentälle 15 niin on helppo lähteä etelän lämpöön, paljon luontoa, hyvät koulut joissa suomalaisia oppilaita, hyvät harrastusmahdollisuudet, täällä asuu pelkkiä suomalaisia. En jaksa luetella enempää ettei muille tule paha mieli.

Tuusula on kylläkin just siellä maalla. Eihän sieltä pääse julkisilla mihinkään eikä mitään palveluita löydy. Ainoa hyvä puoli on suhteellisen lyhyt etäisyys Helsingistä. Vaikka näin kantakaupungissa asuvalle 30-45min Helsingin keskustaan tuntuu kyllä tosi pitkältä ajalta.

Mikä on

>auto

Lisäksi keskustaan 20min

Vierailija
68/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan vihreää.

Ei

Vierailija
69/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan vihreää.

Ei. Suomessa ne on hoidettu hyvin ja ei olla siitetty 200 milj. ihmistä tänne. Toki, 20 milj. voisi olla.

Vierailija
70/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vituta. Syitä:

- Voin olla rauhallisin mielin sen suhteen, että saan asunnostani myydessä paljon enemmän kuin olen siitä itse maksanut. Asuminen on siis myös sijoittamista ja säästämistä. 

- Lähellä on useita erilaisia ruokakauppoja, joilla on laadukkaat ja monipuoliset valikoimat. Jos minulle tulee mieleen tehdä vaikka Vietnamilaista ruokaa, löydän siihen tarvittavat tarpeet helposti ja nopeasti läheltä.

- Opiskelukaverit ja myöhemmin työelämän kontaktit ovat pääosin avarakatseisia, myönteisesti ajattelevia, mukavia ja menestyviä ihmisiä, joilla on oma elämä. Sellainen pikkukaupungeissa yleinen kyräily, juoruilu, kateellinen passiivis-agressiivisuus ja toisten menestyksen sabotoiminen jäivät minun elämässäni historiaan, kun muutin Helsinkiin.

- Kun deittailin ja käytin Tinderiä, tarjontaa piisasi ja pääsin toinen toistaan hauskemmille treffeille fiksujen, tyylikkäiden ja empaattisten miesten kanssa. Olen kuullut että pienemmissä kaupugeissa ei vain ole käyttäjiä niin paljon, että deittailu tuntuisi hauskalta.

- Kaupungissa on paljon kauniita virkistymiseen sopivia alueita kävelymatkan päässä kotoa. Olennaista on, että kävelymatkan säteellä voi omien toiveiden mukaan sekä lenkkeillä, kahvitella, shoppailla että käydä vaikka taidenäyttelyssä.

- Edelliseen liittyen: elämäni ei kulu hukkaan ruuhkassa seisoessa ja autolla edes takaisin suhatessa. Oletteko koskaan miettineet, kuinka paljon aikaa kuluu ihan vaikka vain päivittäisiin työmatkoihin, jos yhteen suuntaan matka on esim. 45 minuuttia? Itse haluan minimoida nuo tyhjäkäytiajat omasta elämästäni ja käyttää säästyneen ajan vaikkapa hyviin, pidempiin yöuniin.

- Kulttuuritarjontaa piisaa jokaiselle viikolle, jos vain kiinnostaa.

- Ravintoloissa on aidosti hyvää ruokaa ja paljon variaatiota. Käyn toisinaan Tampereella ja jo siellä ravintolatarjonta tuntuu olevan minun makuuni liian heikkotasoista ja yksipuolista.

- Ulkomaille lähteminen ja sieltä palaaminen käy kätevästi, kun lentokenttä on lähellä.

- Luontokohteita on riittävän lähellä, jotta niihin pääsee tarvittaessa nopeasti rentoutumaan.

- Meri ja saaristo ovat lähellä.

Siinä nyt ainakin joitakin syitä. Jos minulla olisi lapsia, mainitsisin myös mahdollisuuden saada lapset laadukkaaseen lukioon.

Vierailija
71/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kallista, mutta ei v*tuta, maksan mielelläni hyvinvoinnistani.

Vierailija
72/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki tykkää asua omakotitalossa, itselleni se olisi kauhistus. Meillä on kerrostalokämppä 2km keskustasta, kahdessa tasossa vähän vajaa 100 neliötä. Alakerran parvekkeella grillataan, yläkerran parvekkeella chillataan. Miehellä on töihin 10 min kävelymatka ja saarimökille tästä suhauttaa alle 1,5 tunnin (venematka mukaanlukien). Alaovelta 50 metrin päässä on kaksi ruokakauppaa, joista toinen on 24h auki. Kilometrin päässä on Suomen parhaaksi valittu Citymarket, siellä tehdään isommat ostokset. Venepaikka on Keilaniemessä, ei niin lähellä kuin voisi olla, mutta sinnekin ajaa 10 minuutissa ja vesille pääsee nopeasti.

Minä teen ihan hanttihommia, mutta mies on IT-alalla ja tienaa hyvin, bonukset on välillä järkyttävät. Tykätään asunnosta ja sijainnista kovasti, kaikki on lähellä. Hassua kyllä, myös Verkkokaupan 24h-kioskille on ollut usein käyttöä, sinnekin on alle 10 min kävelymatka. 

Kesällä on ihan parasta veneillä lähisaarissa ja käydä saariravintoloissa herkuttelemassa. Tai ajaa Kustaanmiekasta Ruotsin-laivan perässä. Ja yllättävän lähellä on sellaisetkin saaret, joissa voi kokea olevansa ihan luonnon helmassa.

Vierailija
73/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nämä kalliita neliöitä, mutta en kyllä ole keksinyt muutakaan paikkaa Suomesta, missä haluaisin asua, vaikka halvemmalla pääsisikin. Helsinki on synnyinkaupunkini, minne minä täältä menisin, minulla on täällä kaikki tutut ja sukulaiset. Kesämökkeily on sitten asia erikseen. Meidän koti ei ole mikään läävä, vaan oikein kivalla paikalla ja kivoissa Keskuspuiston maisemissa sijaitseva pientalo. Rantasauna ja uimaranta puuttuvat, se miinusta, mutta aika harvalla ne kuuluvat pihapiiriin muutenkaan, oli asuinpaikka missä hyvänsä. Kaikkea ei saa kukaan. Onneksi monet voivat itse vaikuttaa siihen, missä asuvat, ja valita itselleen sopivan kotipaikan. Meitä on monenlaisia ihmisiä monenlaisine tarpeineen ja haluineen, onneksi suuri osa voi tehdä omannäköisiään valintoja elämässä! Ei minulla ole tarve haukkua kenenkään koteja ja asuinpaikkoja. Uskon, että Suomessa on monta paikkaa, missä on hyvä asua ja elellä. Minulle ja perheelleni nyt  sattuu sopimaan tämä. 

Vierailija
74/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mielestäsi itsensä kipeäksi maksamista?

Vierailija
75/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyin Savossa, opiskelin Keski-Suomessa ja asuin sen jälkeen Varsinais-Suomessa.

Vasta muutettuani Helsinkiin 18 vuotta sitten tajusin, mitä olin jäänyt paitsi: kulttuuri, museot, teatteri ja elokuvat, ravintolat, tapahtumat, konsertit, loputtomat harrastusmahdollisuudet, lentokenttä lähellä...

Aina on valikoimaa, jos haluaa uuteen paikkaan syömään, näyttelyyn, ammattiteatteriin jne. Lapsille on ihania tapahtumia ja harrastuksia.

Ihmiset ovat kivoja ja kaupunki monipuolinen. Harrastan mieheni kanssa kävelyitä eri kaupunginosissa - aina oppii jotain uutta rakkaasta kotikaupungista.

En lähde täältä ikinä pois.

T. Entinen maalainen

Tästä tuli niin hyvälle mielelle! Olen itse Helsingissä syntynyt ja rakastan tätä kaupunkia. Tiedostan myös, että kaikille tämä ei sovi ja pahalta tuntuu niiden puolesta, jotka ovat muualta tulleet, täällä opiskelleet ja tänne töiden vuoksi joutuneet jäämään - mutta jotka eivät oikein koskaan tänne kotiudu, vaan haluaisivat pois. Sitten on se toinen ryhmä, joka on tullut muualta, ja joille Helsinki sopii. Oma mieheni on ties missä Pirkanmaalla syntynyt ja Vaasassa kasvanut, nuorena muutti tänne opiskelemaan ja hänestä on tullut pesunkestävä helsinkiläinen. 

Hassua kyllä, jotkut espoolaisetkaan ei opi Helsingissä viihtymään. Meidänkin talosta on pari kolme perhettä muuttanut pois takaisin Espooseen todettuaan, että keskustan läheisyydessä kerrostalossa asuminen ei sittenkään ole heitä varten. Mutta mahtavaa, että vaihtoehtoja on! Voi asua joko kaupungin sykkeessä, mutta jo ei tykkää, niin ihan pienen matkan päässä on jo melkein maaseudun rauha.

Vierailija
76/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun ei tarvitse pelätä sitä, että joskus mun asunto muuttuu arvottomaksi, toisin kuin siellä periferiassa. Monella on tilaa siellä, mutta ei mahdollisuutta myydä asuntoa tai muuttaa pois, vaikka töitä ei olisi. Monella paikkakunnalla asuntoa ei osta kukaan tai siitä ei saa edes rakennuskustannuksia pois. Täällä taas asunto on aina sijoitus.

Vierailija
77/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut provosoituvat näistä vastauksista? Jos jollekulle ooppera on tärkeä, se saattaa olla hänelle kynnyskysymys asua Helsingissä. Mitä siinä on alapeukuttamista? Toki saa alapeukuttaa, mutta itte vaan ihmettelen. Ja juu, en asu itse Helsingissä.

Vierailija
78/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesalaiset ne jaksaa aina vaahdota palveluista&julkisista.

Eli siellä vissiin ravataan joka päivä eri liikkeissä ja mihinkään ei voi kävellä/pyöräillä?

Muualla Suomessa pärjää kaupungeissa ilman autoa, kun matkat on 5-10km luokkaa niin pyörällä pääsee busseja nopeammin.

Mitälie palveluita sitten pitää olla? Vinkuintian hindujen käsinkutomia leipiä, mozabikistä tuotuja jakkaroita ja kello 4 aamulla australalaisia paahdettuja hämähäkkejä?

No meille ainakin täytyy olla mm. sairaala, fysioterapia ja muut kuntoutukset lähellä. Jokaisella on omat tarpeensa.

Noita ei löydy mistään muualta?

Ei samoja. Vaimoni saa Helsingissä loistavaa kuntoutusta. Muualla Suomessa tilanne ei valitettavasti ole yhtä hyvä, vaikka kaikkia pitäisi kohdella tasavertaisesti. Vaimoni ystävä muutti suuresta kaupungista (ei Helsinki) pienelle paikkakunnalle. Valitettavasti se huononsi hänen saamiaan tukia ja palveluitaan, mutta myös terveydenhoitoaan. Emme halua ottaa vaimon kanssa sitä riskiä, että hän saisi esimerkiksi yhtä laadukasta ja monipuolista fysioterapiaa kuin mitä hän tällä hetkellä saa.

Vierailija
79/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mielestäsi itsensä kipeäksi maksamista?

Tätä minäkin mietin. Tällä hetkellä maksetaan noin 1500€/kk (laina + vastike). Vielä jää noin viisi tonnia elämiseen. Kyllä se minusta ihan kohtuudella riittää. Jossain välissä on maksettu jollain neljän tonnin nettotuloilla 1200€/kk, mutta ei me silloinkaan nälkää nähty. Ja aina on ollut varaa tehdä yksi ulkomaanreissu vuodessa. Eikö se riitä, että on varaa maksaa asuminen ja sen lisäksi muu kohtuullinen elämä?

Vierailija
80/296 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulikat muuttaa sinne ja luulee että asuvat suomen isossa omenassa ja ovat valmiita maksamaan siitä etuoikeudesta aivan mitä tahansa. Huvittavan naiiveja ovat. Tietty jos elämän sisällöksi riittää kiire, bloggaaminen tunteistaan ja kakkujen syöminen kahvilassa niin kai sielläkin voi onnellinen olla. Normaalit ihmiset tosin tarvitsee enemmän, ja heille muu suomi onkin järkevämpi vaihtoehto.

Milloin viimeksi kävit oopperassa tai baletissa? Edes museossa? Noita mainitsemiasi asioita voi tehdä muuallakin jos ei ihan takahikiällä asu. Museokin luulisi löytyvän lähistöltäsi mutta valikoima voi olla suppea. Täällä monessa museossa käy useasti vuoden mittaan. Ei tämä toki Lontoota tai Wieniä voita, mutta parempaa ei saa muuttamatta Suomesta.

Kadehdin nuorena kaveriani, joka muutti Helsinkiin. Oli kuulemma kulttuuri ja tapahtumat ja kaikki ihana vieressä. Itse jäin pieneen kotikaupunkiini, koska sain vakituisen työpaikan ja arkana en uskaltanut sanoa itseäni irti ja muuttaa.

No tässä vanhempaa tuli puhetta hänen elämästään. Sanoi, että hän kulkee töissä, tulee töistä, käy kaupassa, hakee lapset, menee kotiin, tekee ruoan, siivoilee ja katselee telkkaria. Viikonloppuisin seisoskelee leikkipuistossa ja saunottelee ja juo lasin viiniä ja katselee telkkaria. Hämmästelin, että tuohan on ihan tavallista elämää. Hän nauroi, että oikeasti hän ei ole käynyt vuosiin niissä hienoissa kulttuuriharrastuksissa, koska se elämä on ihan tavallista sielläkin. Töissä ja kotona ja kurapuvun pesua ja perunan kuorimista.

Näin se taitaa suurimmalla osalla olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän