Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain mensan nettitestistä 119. Kannattaako lähteä yliopistoon?

Vierailija
07.03.2018 |

Akateeminen menestys korreloi hyvin vahvasti älykkyysosamäärän kanssa, joten en oikein tiedä, kannattaako minun edes yrittää. Olen kiinnostunut psykologiasta. Mitä jos näin tyhmä ihminen menee vaan pilaamaan ihmisten elämää luullessaan, että on jotenkin pätevä psykologi?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äo on virallisten testien mukaan vähän alle sadan ja opiskelen psykologiaa.

Tässäpä tämä psykologia opiskelemaan lähtevien (myös humanistien) älykkyys olikin hyvin tiivistetty. 

T. DI

Vierailija
42/75 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö..selittäkääs kun en ymmärrä tuota hajontaa. Kävin testissä muistaakseni 2007 ja sain 136. Silloin kuuluin ylimpään 4% fraktiiliin mutta en päässyt sisään kun raja oli 141. Nyt sitten raja on 130 eli pääsisinkö sisään vai onko koko testikin muuttunut? Mietin siis että kokeilisiko taas. 2 krt saa yrittää, kolmatta ei enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei liikaa älyä pidä haluta. Mulla mensan nettitestissä 156 ja mensan virallisessa paikan päällä tehdyssä testissä 139. Elämä on vaikeaa monilla tavoin.

Mensan nettitestistä ja virallisesta ei ole saanut vuosikymmeneen tuollaisia tuloksia. Nykytestin mukaan tuloksesi olisi vähän reilu 120, joten ongelmasi tuskin johtuvat "liiasta" älykkyydestä. Onko sinulla kenties jokin fyysinen, psyykkinen tai neurologinen sairaus?

Jos olisit tyhmä, ongelmasi olisivat monta kertaa pahemmat. Usko pois.

Tarkistin asian, ihan mulla on se paperi tallessa, 139 on pisteet. Mulle aivan sama uskotko vai et. Olen akateeminen ja toimialajohtaja teknologiateollisuudessa joten en mielestäni psyykkisesti sairas. Kateus kaihertaa vai mikä oli ongelma?

No mikä päivämäärä testissä oli?

En ole tarvetta kateudelle, sain sinua paremmat pisteet testistä. Huomasin vain, ettei sinulla tunnu olevan minkäänlaista oikeaa tietoa tai ymmärrystä testiä kohtaan. Mitään "rajaa" ei ole ikinä laskettu "ihmisten älykkyyden laskun" vuoksi, kuten väität. Ainoastaan keskihajontaa on muutettu, eikä se tarkoita, että 15 vuotta sitten 148 pistettä saanut olisi älykkäämpi, kuin eilen tuloksen 131 saanut. He ovat yhtä älykkäitä. Sinun tuloksellasi ei pääsisi nykyisin lähellekään Mensan rajaa.

Vierailija
44/75 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö..selittäkääs kun en ymmärrä tuota hajontaa. Kävin testissä muistaakseni 2007 ja sain 136. Silloin kuuluin ylimpään 4% fraktiiliin mutta en päässyt sisään kun raja oli 141. Nyt sitten raja on 130 eli pääsisinkö sisään vai onko koko testikin muuttunut? Mietin siis että kokeilisiko taas. 2 krt saa yrittää, kolmatta ei enää.

Huoh... Et pääsisi, kun keskihajontaa on muutettu. Raja oli kylläkin 148 vuonna 2007.

Nykyisin raja on 131, joka vastaa tuota entistä 148. Eli entinen tuloksesi 136 vastaisi noin 120 nykypäivänä.

Vierailija
45/75 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mensan testi mittaa vain tietynlaista älykkyyttä.

Itse yritin joskus tehdä mensan testiä mutta alkoi vituttaa niin paljon etten saanut sitä edes loppuun. Olen koulutukseltani erään alan tohtori.

Tohtorikin voi olla älyltään keskiverto tai jopa sitä matalammalla tasolla. Olet siitä hyvä esimerkki. Hienoa, että sinulla on muita hyviä ominaisuuksia, joita tarvitaan etenkin pitkään kestävissä opinnoissa jopa enemmän kuin sitä varsinaista älykkyyttä.

Vierailija
46/75 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh... Et pääsisi, kun keskihajontaa on muutettu. Raja oli kylläkin 148 vuonna 2007.

Nykyisin raja on 131, joka vastaa tuota entistä 148. Eli entinen tuloksesi 136 vastaisi noin 120 nykypäivänä.

Nyt en ymmärrä. Onko testi muuttunut, koska äo ei muutu, paitsi iän myötä vähän laskee? Jos kerran on koko ajan vaikeampi ja vaikeampi saada korkea tulos, niin eihän 100 voi olla enää keskimääräinen älykkyys? Saisiko keskimääräinen testaaja Mensan testistä nykyään 84 pistettä?

T. eri

Vierailija
47/75 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae ihmeessä! Älykkyys on muutakin kuin Mensan tesi. Psykologina etenkin sosiaalinen älykkyys on tärkeää joka ei tuossa testissä tule lainkaan ilmi.

Kyse on sosiaalisista taidoista, jotka opitaan. Ei niillä ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.

Yliopistoon on karsinta. Ei sinne noin vain "mennä".

Vierailija
48/75 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä. Onko testi muuttunut, koska äo ei muutu, paitsi iän myötä vähän laskee? Jos kerran on koko ajan vaikeampi ja vaikeampi saada korkea tulos, niin eihän 100 voi olla enää keskimääräinen älykkyys? Saisiko keskimääräinen testaaja Mensan testistä nykyään 84 pistettä?

T. eri

Et taida olla kovin älykäs? Keskihajontaa on muutettu, vaatimuksia ei ole pienennetty. Suosittelen pysymään teille tyhmemmille sopivissa aktiviteeteissa kuten jääkiekko ja mölkky.

Vierailija
49/75 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äo on virallisten testien mukaan vähän alle sadan ja opiskelen psykologiaa.

Tässäpä tämä psykologia opiskelemaan lähtevien (myös humanistien) älykkyys olikin hyvin tiivistetty. 

T. DI

Ja sulla joku neurobiologinen tunnevamma, kuten kaikilla insseillä, eiks je

Vierailija
50/75 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

meikämanne on valtiotieteen maisteri ja tuotantotalouden DI . siitähii huolimatta oon rakennuksila apu-miehenä.... onkohan sitä täys PÖNTTÖ ??! tais männä koulun käynnnit ihan hukan persiiseen..!!! ( VOI  PER...E !!)

Vierailija
51/75 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lähihoitaja ja äö on Mensan kotitestin mukaan 119.

Lukion kävin, mutta en koskaan kirjoittanut.

Tosin minulla on vaikea masennus.

Vierailija
52/75 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse yritin joskus tehdä mensan testiä mutta alkoi vituttaa niin paljon etten saanut sitä edes loppuun. Olen koulutukseltani erään alan tohtori.

Sama,menee hermo niitä kulmioita tuijotellessa.Koulutus :vanhan ajan insinööri.

Mä tein sen testin netissä ja sitkeästi jaksoin loppuun asti vaikka alkoi vituttaa ne jutut. :D Niin ja koulutukset lukio ja lähihoitaja+opiskelen sairaanhoitajaksi. Testin tulos 100. 

Vierailija
53/75 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, se testaa älykkyyttä. Älyä tarvitaan tosin vain tietty määrä jotta pärjää vaikeissakin asioissa, suurin osa onnistumista on työtä lopultakin. Muistaakseni Edison ja Einstein olivat tätä mieltä myös aikoinaan.

Vierailija
54/75 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kestä epävarmuutta omasta kyvykkyydestäsi ja osaamisestasi, ei kannata lähteä yliopistoon.

Jos osaat suhtautua kriittisesti omaan osaamiseesi ja käsitellä puutteellisuuteesi (eli ihmisyyteesi!) liittyvät tunteet kypsästi, kannattaa lähteä yliopistoon.

Tätäkin voi muuten sitten oppia.

Vierailija
55/75 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei liikaa älyä pidä haluta. Mulla mensan nettitestissä 156 ja mensan virallisessa paikan päällä tehdyssä testissä 139. Elämä on vaikeaa monilla tavoin.

Kävit ilmeisesti testissä silloin, kun siinä käytettiin keskihajontaa 24. 

Mensan raja oli silloin 148. 

Tuloksesi on hyvä

Vierailija
56/75 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein nuo laatikkotestit summassa, sain yli 70.

Siitä näkee kuinka luotettavia testit ovat 🤣

Vierailija
57/75 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa saisit tällä uudella systeemillä 126. 

Vierailija
58/75 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä nettitestillä pääse yliopistoon eikä tuo lukema takaa että valmistuisit. Kyse on enemmän motiivista eli löytyykö ala johon haluat panostaa sen tarvittavan vaivannäön jotta saat kaiken suoritettua ja valmistuttua.

Tietty joillain aloilla jo sisäänpääsy on se suurin kynnys ja itse opiskelu on paljon vaivattomampaa.

Vierailija
59/75 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa saisit tällä uudella systeemillä 126. 

Ei. Mensan raja vuonna 2007 oli 148. Eli 136 on 12 pistettä alle Mensan rajan, joka on 131. 

Uudesta testistä tulisi siis 99 

Vierailija
60/75 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gaussin käyrän leveyden määrittää se mitä keskihajontaa käytetään. Mensa hyväksyy sen ylimmän 2% joukkoonsa testatuista ja jossain vaiheessa nuo siirtyi käyttämään eri keskihajontaa kuin ennen. Testikin tai ainakin sen pisteytys muuttui myös. Eli jos ennen pääsi jollain 140-150 tuloksella sisään niin nykyään riittää tuo reilu 130. Molemmat lukemat määrittää sen missä kohtaa se 2% raja kulkee noiden käyttämällä keskihajonnalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän