Älykkäitä naisia vihataan...vai vihataanko?
Miehet kadehtivat ja pitävät uhkana. Naiset pitävät helposti omituisena. Moni yrittää kampittaa. Väitän kokeneeni tätä naisena jota yleensä väitetään älykkääksi. Jokin minussa herättää jatkuvasti närää. Se on rasittavaa ja haluaisin olla vain rauhassa. Koetteko samaa?
Kommentit (113)
Miksi ihmeessä älykkyydestä vaaditaan näin tuntemattomienkin kesken ihan kummallista todistelua ennen kuin osa keskustelijoista hyväksyy (tai on hyväksymättä) sitä? Tuntuu ettei mitään muuta adjektiivia joudu perustelemaan vaan keskusteluun osallistujat luottavat kertojan subjektiiviseen kokemukseen. Aina nämä älykkyyskeskustelut menevät samaan jankkaukseen älykkyyden luonteesta. Tätä juuri tarkoitin kun aikaisemmin sanoin että eiköhän vastaus alkuperäiseen kysymykseenkin selviä vastauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele älykkyys. Mensan testit ei kelpaa.
Miksi ei?
Siksi, koska en pärjännyt Mensan testissä mutta pidän silti itseäni älykkäänä. Ärsyttää siinä pärjänneet, eivät oikeasti edes ole älykkäitä.
Tätä on älykkyys vuonna 2018. Kaikkien on saatava olla älykkäitä, sillä kaikki muu olisi r4sismia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä älykkyydestä vaaditaan näin tuntemattomienkin kesken ihan kummallista todistelua ennen kuin osa keskustelijoista hyväksyy (tai on hyväksymättä) sitä? Tuntuu ettei mitään muuta adjektiivia joudu perustelemaan vaan keskusteluun osallistujat luottavat kertojan subjektiiviseen kokemukseen. Aina nämä älykkyyskeskustelut menevät samaan jankkaukseen älykkyyden luonteesta. Tätä juuri tarkoitin kun aikaisemmin sanoin että eiköhän vastaus alkuperäiseen kysymykseenkin selviä vastauksista.
Kauneutta joutuu. Muuten samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele älykkyys. Mensan testit ei kelpaa.
Miksi ei?
Siksi, koska en pärjännyt Mensan testissä mutta pidän silti itseäni älykkäänä. Ärsyttää siinä pärjänneet, eivät oikeasti edes ole älykkäitä.
Tätä on älykkyys vuonna 2018. Kaikkien on saatava olla älykkäitä, sillä kaikki muu olisi r4sismia.
Tottakai, ei ole reilua jos vain harva on älykäs. Jos ei pärjää testeissä, niin silloin on kuitenkin oikeasti enemmän älykäs kuin ne sosiaalisesti taitamattomat matemaattis-loogiset aspergerit, jotka saavat hyviä pisteitä älykkyystesteistä. Mielummin olen sosiaalisesti ja tunneälykäs, tai liikunnallisesti tai taiteellisesti älykäs. Jokainen on jollain moniälykkyysteorian osalla älykäs. Tyhmää ihmistä ei ole. Sosiaaliset taidot ovat kaikista tärkeintä, ja jokaiselta huippuälykkäältä ne puuttuvat. Mielummin olen siis omalla tavallani älykäs, liiasta älykkyydestä ei ole kuin haittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt älykkyydestä tiedä mutta kriittisiä, ei-alistuvia naisia vihataan. Tästä tulee yllättävän paljon lokaa muilta naisilta. Heitä häiritsee kun olen tietoinen naisen historiasta maapallolla ja osaan tehdä siitä omaa elämääni koskevia periaatteita. En esimerkiksi menisi miehen kanssa naimisiin koska se on alistavaa ja naisen asema mieheen on edelleen Euroopassakin alempi. Nainen määritellään miehen mukaan. Ensin isän, sitten aviomiehen. Länsi-Euroopassa nainen muuttuu miehensä rouvaksi.
Se että olen itsenäinen enkä halua objektisoida itseäni on kova paikka monelle. Moni nainen tietää tekevänsä pohjimmiltaan järjettömiä ratkaisuja, mutta tunteella ja turvalla eläminen on valtaosalle naisista elinehto.
Meitä kapinoivia vihataan.
Et kuulosta vahvalle naiselle, vaan ideologinsa taakse piiloutuvalle pelkurille.
Albahan ei muuta teekään kun haukkuu naisia palstalla illasta toiseen, tunnetaan myös sukunimihulluna.
Älykäs ihminen ei spämmää samasta aiheesta jatkuvalla syötöllä viestejä eli Alba ei ole kovin älykäs vaan ainoastaan pakkomielteinen.
Palstan älyköt tulleet keskustelemaan tähän ketjuun fiksusti.
Muuten sitten logiikka loistaa poissaolollaan ja kaikki on vaan yhtä suurta tunnemyrskyä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tuntevat epäluuloa asioita kohtaan, joita eivät voi määritellä, lokeroida. Ymmärrän jonkun ärtymyksen jos en sovi hänen käsityksiinsä mutta suon itselleni myös hauskuuden sekoittaa pakkaa.
En ota itseeni (tai koe vihana) ärtymystä esim. älykkyydestä koska näen yleensä siihen suoraan keskipisteeseen mistä toisen ärtymys tai umpimielisyys, ylimielisyys johtuu. Kateuskin on vain oire jostain. En pidä itseäni täydellisenä niin minun on helpompi olla itselleni armollinen kuin jonkun muun on. Saatan johonkin ilkeään tokaisuun vain katsahtaa henkilöön pitempään ja nähdä, siinä navan kohdalla yleensä, sisuskaluissa, epävarmuutta tai pelkoa hylkäämisestä. Mitäpä sitä sitten tarkemmin selvittelemään tai kostamaan. Kuin vesi hanhen selästä.
Elämä on oikeastaan kuin elokuvaa. Jos kohtaan järkyttävää ilkeyttä, niin suhtaudun siihen nykyään kuin draamaan, jossa on alku, keskikohta ja loppu. Siinä on yllättäviä käänteitä. Pahiksia jotka esittävät hyviksiä. Mietin että elämäni elokuva ei ole ainakaan tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet kadehtivat ja pitävät uhkana. Naiset pitävät helposti omituisena. Moni yrittää kampittaa. Väitän kokeneeni tätä naisena jota yleensä väitetään älykkääksi. Jokin minussa herättää jatkuvasti närää. Se on rasittavaa ja haluaisin olla vain rauhassa. Koetteko samaa?
Määrittele älykäs ja kerro miten se näkyy naisesta. Mainostatko sinä sitä itse vai miten tuot sen esiin ja miksi?
Miten olisi se mahdollisimman tieteellinen määritelmä, eli älykkyystestin tulos?
Älykkyys kun ei ole kenen tahansa mielipide toisen persoonasta, käytöksestä tai luonteesta.
Onko nyt puettu tavallisten rytkyjen tille jotain parempaa ja tultu juhlavasti pukeutuneina esittelemään älykkyyttä ja ottamaan kantaa älykkyyteen "älykkyysketjussa",Täh?
Miksi ette osoita älykkyyttä muissa ketjuissa? Onko älykkyyden esittäminen niin raskasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele älykäs ja kerro miten se näkyy naisesta. Mainostatko sinä sitä itse vai miten tuot sen esiin ja miksi?
Miten olisi se mahdollisimman tieteellinen määritelmä, eli älykkyystestin tulos?
Älykkyys kun ei ole kenen tahansa mielipide toisen persoonasta, käytöksestä tai luonteesta.
Eikä myöskään omasta persoonasta.
Minua on aina ihmetyttänyt joidenkin ihmisten pyrkimys nostaa itseään esiin painamalla muita ihmisiä alas, esimerkiksi vähättelemällä tai ilkeilemällä. En voi pitää ilkeää ihmistä kovin älykkäänä, tarpeeton miekan sivallus vie hohdon älyn terästä. Älykkyyteen liittyy usein kontrolli, hallittu ilmaisu, sanoilla on aina tarkoitusperänsä niin havainto ilkeästä tarkoitusperästä saa ihmisen vaikuttamaan matalamieliseltä, vähemmän älykkäältä. Joku kontrollissa pettää. Minulle älykkyys on kiteytynyt parhaiten henkisenä kyvykkyytenä valita oikein.
Vierailija kirjoitti:
Moni minua vähemmän älykäs voi olla viisaampi, mukavampi, hauskempi, empaattisempi jne,
Tästä tuli mieleen, mikä on viisauen ja älykkyyden ero? Onko älykkyys sitä, että on hyvät edellytykset oppimiseen ja viisaus taas on tietoa?
Olen miehisellä alalla toimiva akateeminen nainen, hankala itse arvioida, miten älykäs (tai älytön) olen. Pääosin sujuu ihan hyvin, välillä huomaan, että käyn jonkun itsetunnon päälle.
Yksityiselämässä hain jo nuorena hyvän itsetunnon ja älyn omaavaa miestä. Onneksi löysin miehen, jonka kanssa saan olla oma itseni. Tässä kelpaa elää perhearkea, kun on ajatteleva aikuinen kaverina.
On tosi raskasta esittää hupsua vain suojellakseen toisen egoa.
Hyvin kuvaa eroa sanonta, että älykäs selviää ongelmasta, johon viisas ei joudu.
Vierailija kirjoitti:
Minua on aina ihmetyttänyt joidenkin ihmisten pyrkimys nostaa itseään esiin painamalla muita ihmisiä alas, esimerkiksi vähättelemällä tai ilkeilemällä. En voi pitää ilkeää ihmistä kovin älykkäänä, tarpeeton miekan sivallus vie hohdon älyn terästä. Älykkyyteen liittyy usein kontrolli, hallittu ilmaisu, sanoilla on aina tarkoitusperänsä niin havainto ilkeästä tarkoitusperästä saa ihmisen vaikuttamaan matalamieliseltä, vähemmän älykkäältä. Joku kontrollissa pettää. Minulle älykkyys on kiteytynyt parhaiten henkisenä kyvykkyytenä valita oikein.
Ikävää, ettet voi pitää ilkeää ihmistä älykkäänä. Älykäs voi nimittäin olla luonteeltaan millainen tahansa. Itse ainakin todistetusti älykkäänä tunnistan aika hyvin älykkäät ihmiset, luonteenpiirteistä viis.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kuvaa eroa sanonta, että älykäs selviää ongelmasta, johon viisas ei joudu.
Todella typerä sanonta.
Vierailija kirjoitti:
Story of my life. :(
Vierailija kirjoitti:
En nyt älykkyydestä tiedä mutta kriittisiä, ei-alistuvia naisia vihataan. Tästä tulee yllättävän paljon lokaa muilta naisilta. Heitä häiritsee kun olen tietoinen naisen historiasta maapallolla ja osaan tehdä siitä omaa elämääni koskevia periaatteita. En esimerkiksi menisi miehen kanssa naimisiin koska se on alistavaa ja naisen asema mieheen on edelleen Euroopassakin alempi. Nainen määritellään miehen mukaan. Ensin isän, sitten aviomiehen. Länsi-Euroopassa nainen muuttuu miehensä rouvaksi.
Se että olen itsenäinen enkä halua objektisoida itseäni on kova paikka monelle. Moni nainen tietää tekevänsä pohjimmiltaan järjettömiä ratkaisuja, mutta tunteella ja turvalla eläminen on valtaosalle naisista elinehto.
Meitä kapinoivia vihataan.
Minä olen myös naimisissa, juridisista syistä lähinnä. Olen älykäs feministi enkä koe aviolittoni pienentävän minua mitenkään. En ole huomannut, että kukaan sen perusteella olisi aliarvioinut minua työelämässä tai muutenkaan, ei Suomessa eikä ulkomaiden työkuvioissa. Minulla on tosin hyvin selksästi oma ura, joten ehkä minulle on helpompaa erottua omillani.
En myöskään arvioi toisia siviilisäädyn tai siihen johtaneen periaatteen mukaan. Minulle on oikeastaan ihan sanantekevää, onko joku toinen naimisissa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni minua vähemmän älykäs voi olla viisaampi, mukavampi, hauskempi, empaattisempi jne,
Tästä tuli mieleen, mikä on viisauen ja älykkyyden ero? Onko älykkyys sitä, että on hyvät edellytykset oppimiseen ja viisaus taas on tietoa?
Minusta viisauteen kuuluu tiedon lisäksi tärkeänä osana elämänkokemus, sekä jonkinlainen perushumaanius.
Ihmiset tuntevat epäluuloa asioita kohtaan, joita eivät voi määritellä, lokeroida. Ymmärrän jonkun ärtymyksen jos en sovi hänen käsityksiinsä mutta suon itselleni myös hauskuuden sekoittaa pakkaa.
En ota itseeni (tai koe vihana) ärtymystä esim. älykkyydestä koska näen yleensä siihen suoraan keskipisteeseen mistä toisen ärtymys tai umpimielisyys, ylimielisyys johtuu. Kateuskin on vain oire jostain. En pidä itseäni täydellisenä niin minun on helpompi olla itselleni armollinen kuin jonkun muun on. Saatan johonkin ilkeään tokaisuun vain katsahtaa henkilöön pitempään ja nähdä, siinä navan kohdalla yleensä, sisuskaluissa, epävarmuutta tai pelkoa hylkäämisestä. Mitäpä sitä sitten tarkemmin selvittelemään tai kostamaan. Kuin vesi hanhen selästä.