Tom Packalén toivoi A-studiossa selvitystä sille, miten suostumuksen seksiin voi todistaa: ”Oisko se paperimuodossa vai joku appi?”
Mitä mieltä tästä? Itsehän olen siis mies ja tässä mielessä jonkinnäköinen todistus keino olisi ihan hyvä. En nimittäin halua rikosrekisteriä raiskauksesta ja harrastan seksiä mielelläni.
Jos tähän ei sitten tällaista todistus ratkaisua haeta, niin uskaltaako ylipäätään seksiä Suomessa edes harrastaa, vai onko sitä haettava ulkomailta? Pakottaminen seksiin on tietenkin aina väärin, mutta eikö esimerkiksi väärillä perusteilla syyttäminen ole yhtä väärin?
Tulisiko meidän lopettaa seksin harrastaminen kokonaan Suomessa? :D
Kommentit (1107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ymmärrä kyllää eikä eitä, on viisaampi jättää yritys sikseen. Ihan yleissääntönä ihmissuhteisiin.
Niin niin mutta pitääkö se vastaus olla paperilla ja tarvitaanko todistajat.
Käyvätkö jäävittömät täysi-ikäiset? Vai pitääkö olla julkinen notaari? Sopimukseen pitää varmaan kirjata myös sen voimassaoloaika. Oikeusministeriö voisi laatia mallisopimuksen: " Sopimus sukupuoliyhteydestä: Suostumme seuraaviin luonteeltaan seksualisiin tekoihin..."
Kyllä mä voisin antaa Packalenille ihan sopimuksen kanssa tai ilman...
Nato-kantakin ihan sama. Ei tulisi siitäkään riitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännä kuinka tämä tuntuu olevan kova paikka joillekin miehille.
Itse paljon ja lukuisten naisten kanssa seksiä harrastaneena tämä on aivan vierasta. Opetelkaa tuntemaan ja kunnioittamaan seksikumppaneitanne, niin ei tule ongelmaa.
Paitsi sitten kun sattuu kohdalle se todella epärehellinen yhden illan pano, joka valehtelee huvikseen tai rahaa kiristääkseen.
Juuri tämän takia kirjoitin, että opetelkaa tuntemaan ne seksikumppaninne.
Ihmetyttää muutenkin tämä tietynlaisten miesten valitus tästä. Tälläisiä asioita ei tarvitsisi pohtia, mikäli raiskaukset eivät olisi edelleen tänä päivänä niin iso ongelma. Puolustakaa ensisijaisesti naisten oikeuksia, niin ei tarvitse itkeä omista tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Galigula kirjoitti:
Mitä mieltä tästä? Itsehän olen siis mies ja tässä mielessä jonkinnäköinen todistus keino olisi ihan hyvä. En nimittäin halua rikosrekisteriä raiskauksesta ja harrastan seksiä mielelläni.
Jos tähän ei sitten tällaista todistus ratkaisua haeta, niin uskaltaako ylipäätään seksiä Suomessa edes harrastaa, vai onko sitä haettava ulkomailta? Pakottaminen seksiin on tietenkin aina väärin, mutta eikö esimerkiksi väärillä perusteilla syyttäminen ole yhtä väärin?
Mun mielestä tällaiset miehet, jotka kokevat suostumuksen hirveän vaikeasti ymmärrettäväksi asiaksi, saavat harrastaa seksiä vain keskenänsä. Eli tehkää itsellenne app, jolla löydätte toisenne ja jättäkää ihan kaikki naiset rauhaan.
Eihän tässä siitä ollutkaan kysymys vaan miten tämä suostumus todistetaan riitatilanteissa kun on sana sanaa vastaan.
Jostain syystä noin yksi kertainen asia on joillekin vaikea käsittää. Kun käräjillä ratkotaan juttuja, tuomari ei ole kaikkitietävä, vaikka jotkut eivät sitä pysty käsittämään. Luulevat, että ongelma on jokin ihan muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Galigula kirjoitti:
Mun mielestä tällaiset miehet, jotka kokevat suostumuksen hirveän vaikeasti ymmärrettäväksi asiaksi, saavat harrastaa seksiä vain keskenänsä. Eli tehkää itsellenne app, jolla löydätte toisenne ja jättäkää ihan kaikki naiset rauhaan.
Eihän tässä siitä ollutkaan kysymys vaan miten tämä suostumus todistetaan riitatilanteissa kun on sana sanaa vastaan.
Kannattaa käyttäytyä kuten normaalit aikuiset ihmiset ja tutustua seksikumppaniinsa niin välttyy ikäviltä riitatilanteilta.
Vittu miehet ovat TYHMIÄ. Kuka näitä yksinkertaisia sivistymättömiä ääliöitä ilman mitään sosiaalisia taitoja oikein kasvattaa?
Jos nainen riisuu housut ja pyllistää, niin toimeen ei pidä ryhtyä ilman suullista suostumusta, katsotaanko ihan normaali blowjobbi sellaiseksi? Vai pitääkö ensin tulostaa paperille, vai riittääkö että tulostaa tisseille? Tällaisia tuli mieleen.
Tomin ja muiden ruikuttajien maailma on kyllä aika erikoinen. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle normaalijärkiselle tuo on muka epäselvää? Jos ei osaa ollenkaan lukea toista ihmistä tai ymmärrä puhetta, kannattaako seksipuuhiin edes ryhtyä?
Ei meillä tavallisilla onneksi tuollaisia ongelmia ole.
Tulee varmasti tapauksia että ensin on suostuttu ja sitten aletaan syyttämään raiskauksesta.
Nitä on jo aivan tarpeeksi, ja lisää näköjään halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin tyrmistyneenä Packalenin sovinistista kantaa! Enkä todellakaan ole feministi, mutta herra tehokkaasti vyörytti syyn humalaisen naisen sekoilun syyksi! Hävetä saisi!
Sen verran luottamusta oikeuslaitokseen ja omiin kollegoihinsa poliisilaitoksella pitäisi olla, että kännisekoilut ja todelliset seksuaalirikokset osataan erotella. On aivan järkyttävää, että pienen lapsenkin pitää pystyä todistetusti kieltää pedofiilia raiskaamasta itseään tai muuten se on vain vähäpätöinen teko. Samoin aikuisen naisen.
Ei taida olla Tom itse kokenut mitään tuollaista ja ymmärrä, että tavallisia tallaajia tuollainen tilanne halvaannuttaa ja lamauttaa toimintakyvyn, joten vastustelu ja todistaminen voi "halvaantuneena" olla ihan psykofyysisestikin mahdotonta. Sen sijaan suostumuksellisen seksin ilmapiiri on aina myönteinen, joten henkilö on kykenevä ilmaisemaan tahtonsa.
Lain muutos toisi toisenlaisen ensisijaisen näkökulman tähän aiheeseen ja olisi siksi ehdottoman tärkeä. Ohjelmassa kansanedustajanainen puhui hyvin ja asiaa. Ei vouhottanut, vaan perusteli kantansa vakuuttavasti.
Ei kyllä halvaannuttanut raiskaajan ehdotus, että mitä jos hän raiskaisi sut nyt. Olin suht nuori likka, mutta kädessä oli sopivasti kauppakassi. Uhkasin huutaa ja hakata raiskaajan kauppakassilla ja maitotölkillä. Itseäni isomman miehen. Eipä ehdotellut enää mitään siinä puiston laidalla. Eli suullinen sopimus toimii ainakin suomiraiskaajien kanssa.
Jäljestäpäin luin lehdestä että juurikin siinä puistossa oli tapahtunut useampi raiskaus. En tiedä "tutustuinko" sattumoisin niiden tekijään. Jälkeenpäin kyllä hirvitti, mutta kun tilanne oli päällä, jokin alkukantainen raivo iski päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Galigula kirjoitti:
Kannattaa käyttäytyä kuten normaalit aikuiset ihmiset ja tutustua seksikumppaniinsa niin välttyy ikäviltä riitatilanteilta.
Just näin.
Vierailija kirjoitti:
Vittu miehet ovat TYHMIÄ. Kuka näitä yksinkertaisia sivistymättömiä ääliöitä ilman mitään sosiaalisia taitoja oikein kasvattaa?
Tyhmät, yksinkertaiset, sivistymättömät ääliöt ilman mitään sosiaalisia taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin tyrmistyneenä Packalenin sovinistista kantaa! Enkä todellakaan ole feministi, mutta herra tehokkaasti vyörytti syyn humalaisen naisen sekoilun syyksi! Hävetä saisi!
Sen verran luottamusta oikeuslaitokseen ja omiin kollegoihinsa poliisilaitoksella pitäisi olla, että kännisekoilut ja todelliset seksuaalirikokset osataan erotella. On aivan järkyttävää, että pienen lapsenkin pitää pystyä todistetusti kieltää pedofiilia raiskaamasta itseään tai muuten se on vain vähäpätöinen teko. Samoin aikuisen naisen.
Ei taida olla Tom itse kokenut mitään tuollaista ja ymmärrä, että tavallisia tallaajia tuollainen tilanne halvaannuttaa ja lamauttaa toimintakyvyn, joten vastustelu ja todistaminen voi "halvaantuneena" olla ihan psykofyysisestikin mahdotonta. Sen sijaan suostumuksellisen seksin ilmapiiri on aina myönteinen, joten henkilö on kykenevä ilmaisemaan tahtonsa.
Lain muutos toisi toisenlaisen ensisijaisen näkökulman tähän aiheeseen ja olisi siksi ehdottoman tärkeä. Ohjelmassa kansanedustajanainen puhui hyvin ja asiaa. Ei vouhottanut, vaan perusteli kantansa vakuuttavasti.
Kännisekoiluiden ja oikeiden raiskauksien erottelu on vaikeampi tehdä kuin sanoa. "Oikeuslaitokseen ja poliisin luottaminen" johtaa mielivaltaisuuteen joka tulee kostautumaan että raiskatuille, että valheellisten syytösten uhreille, koska siellä joku päättää mielivaltaisesti onko tässä tapauksessa kumpi oikeassa. Neuvostoliitossa ne sitä poliisiin uskomista kokeilivat yleisellä tasolla...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä voisin antaa Packalenille ihan sopimuksen kanssa tai ilman...
Nato-kantakin ihan sama. Ei tulisi siitäkään riitaa.
Sama täällä! Arto 62 v
S U O S T U M U S
seksin harjoittamiseen
..........................................................................kanssa
Päiväys.....................Paikkakunta..........................
Allekirjoitus.................................................................
Nimen selvennys
Tulostakaa näitä laukkuun ja lompsaan niin homma täytettynä on sillä selvä.
Palstan miesvihaajat tuli taas kerran öyhöttämään ketjuun.
Mistään ette osaa keskustella asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait tuohon tuon "naisen pitäisi kieltää tai...".
Sama tulee pätemään myös miehiin, eli kun mies sanoo, ettei uskaltanut kieltäytyä lamautumisen tähden, niin yhtä lailla tulee naiselle tuomio.
Reaalimaailma eroaa ideaalista siten, että tuollainen tulisi olemaan mahtava tilaisuus kiusantekoon ja myös kiristykseen ja se koskee sekä naisia, että varsinkin miehiä.
Tähän asti miehen on ollut vaikea tehdä perättömiä raiskausilmoituksia, kun teon on edellytetty vaativan fyysistä pakottamista, josta jää useimmiten jäljet. Nyt riittää, kun sanoo, että olin lamautunut.
Millä ihmeellä toinen osapuoli osoittaa, että näin ei ollut?
Minä näen tuon lain ongelmana juuri sen, että se altistaa mielivallalle. Siinä yritetään naivisti korjata ongelmaa tavalla, joka tuo paljon suuremman ongelman. Pitää olla aika mustavalkoinen ihmiskuva, jos kuvittelee, etteikö tuota käytettäisi hyväksi. Kun pikkurahanpuute iskee, hakeudutaan nussimaan ja seuraavaksi kiristämään rahaa tai hakemaan korvauksia oikeusteitse.
Packalen ei puhunut mitään siitä, etteikö normaali ihminen tunnistaisi tilannetta, jossa seksi on vapaaehtoista. Hän puhui siitä, miten se määritellään juridisesti. Jotta tuollainen laki voidaan länsimaisen oikeustajun mukaisesti laatia, tuohon pitää saada vastaus. Se vastaus ei voi olla jotakin ympäripyöreää, tai muuten kyseessä todellakin on mielivalta.
Mutta miksi se Sarkkinen teeskentelee, ettei muka ymmärrä ongelmaa?
Se on populisti.
Minä ymmärrän oikein hyvin sen ongelman, että joku saattaa lamautua, kun joku kärttää aggressiivisesti seksiä.
Sitä minä en ymmärrä, että ratkaisuksi ehdotetaan täysin mielivaltaista systeemiä, jossa entisen seksipartnerinsa voi toimittaa tuomiolle ilman minkäänlaisia näyttöjä asiasta.
Kas kun se rikospoliisi tulee, vie kuulusteluun ja kysyy, että olitteko sukupuoliyhteydessä tämän henkilön kanssa, juurikin se rehellinen sanoo, että kyllä olin. Seuraavaksi poliisi sanoo, että henkilö kertoo tulleensa raiskatuksi, mutta lamautuneena ei kyennyt vastustelemaan. Voitteko todistaa, että olitte saaneet suostumuksen?
Ja siinä sitä sitten ollaan.
Ruotsissahan ollaan niin pitkällä, että henkilö voi huomata tulleensa raiskatuksi puoli vuotta yhdynnän jälkeen, kun kuulee, että ex-partneri on ollut sängyssä muidenkin kanssa. Viittaan tietysti Assangeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät, yksinkertaiset, sivistymättömät ääliöt ilman mitään sosiaalisia taitoja.
Kehtaavat jopa valittaa pienistä oikeusmurhista ja urputtaa jostain iänikuisesta syyttömyysolettamasta! Ei sellaista voida seksuaalirikonsiin soveltaa! Mieluummin 99 syytöntä vankilassa kuin yksi syyllinen vapaana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännä kuinka tämä tuntuu olevan kova paikka joillekin miehille.
Itse paljon ja lukuisten naisten kanssa seksiä harrastaneena tämä on aivan vierasta. Opetelkaa tuntemaan ja kunnioittamaan seksikumppaneitanne, niin ei tule ongelmaa.
Paitsi sitten kun sattuu kohdalle se todella epärehellinen yhden illan pano, joka valehtelee huvikseen tai rahaa kiristääkseen.
No mitäpä sitten kannattaa tehdä? Jättää ne kertapanot väliin.
Jännää miten vajakkius ja rajakkius usein kulkevat käsi kädessä.