Syntyneiden määrä Suomessa on romahtanut
Vuonna 2017 tilastokeskuksen tänään julkaistun väestön joulukuun ennakkotilaston syntyi 50139 lasta.
Elävänä syntyneet:
2009 60430
2010 60980
2011 59961
2012 59493
2013 58134
2014 57232
2015 55472
2016 52814
2017 50139
Tämä on todella huolestuttavaa! Mistä alhaiset lukemat johtuvat ja mitä asialle voisi tehdä?
Kommentit (299)
Ihmiset ovat siis tulossa järkiinsä. Kunpa aiemminkin olisi puhuttu vapaaehtoisesta lapsettomuudesta, jotta nuoret olisivat voineet tehdä ratkaisunsa vapaammin ja elää hyvän elämän ilman lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kuviteltiin, että syntyvyys kääntyisi näissä laskuun kehityksen myötä. Toisin kävi.
Ai kävi? Minkähän tilaston perusteella?
Ei ainakaan näiden tosielämän lukujen valossa:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Trends_in_TFR_1950-…
Ongelmana on jo parissa vuosikymmenessä se, että *maailmanlaajuinen* syntyvyys on alle uusiutuvuuden rajan. Tällä hetkellähän vain jokaisessa länsimaassa on kyseinen ongelma (Isralia lukuunottamatta).
Intia ja afrikka, näissä syntyvyys ei laske. Kyse ei ollut länsimaista. Luetun ymmärrys, ja silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lista korreloi aika hyvin tavallisen ihmisen ostovoiman kehityksen kanssa. Miksi lapsiperheitä ei tueta enemmän? Esim kotihoidontuki on pienempi kuin työttömyystuki, vaikka lapsen kasvattaminen sentään tuottaa uusia kansalaisia työttömänä olemisen sijaan. Eikö korvauksen pitäisi olla vähintään sama?
Miksi et ole valmis maksamaan omaa sikiämistäsi?
Voi luoja mikä nuija. Kai ymmärrät, että nämä lapset maksavat SINUN eläkkeesi ja hoitosi? Jos uusia lapsia ei tule, maksat kaiken itse moninkertaisena.
Onnea vaan tulevaisuuteen. Eiköhän tämäkin ratkaista mamuilla, jotka sinä saat sitten elättää.
Kiitos. Tämähän on tosin uranvalintakysymys. Ja sitten vielä sijoituskysymys. Pärjäisin todennäköisesti eläkepäiväni ilman yhteiskunnan tukea.
Kukakohan maksoi koulutuksesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kuviteltiin, että syntyvyys kääntyisi näissä laskuun kehityksen myötä. Toisin kävi.
Ongelmana on jo parissa vuosikymmenessä se, että *maailmanlaajuinen* syntyvyys on alle uusiutuvuuden rajan. Tällä hetkellähän vain jokaisessa länsimaassa on kyseinen ongelma (Isralia lukuunottamatta).
Intia ja afrikka, näissä syntyvyys ei laske. Kyse ei ollut länsimaista. Luetun ymmärrys, ja silleen.
Kehtaa vielä vinkua luetunymmärtämisestä, vaikka on itse sokea.
Mikäs se keltainen viiva on tuossa kuvassa, mikä? Olisko Afrikka? Olisko se menossa hurjaa vauhtia alas? No olisi.
Intiassakin on syntyvyys puolittunut viimeisten 40 vuoden aikana.
Minusta vauvat ja pikkulaps et ovat ihaninta maailmassa. Silti nille, joilla on esim. 3 lasta voitaisiin ajatella jotain verhelpotusta. Hassulta tuntuu kun työtoveri vieressä kehuu, että jää paljon enemmän käteen palkasta, kun ei tarvitse maksaa hoitomaksuja, eikä ostaa kenellekkään ruokaa. Minä vastaavasti maksan kolmen lapsen elatuksen kai sitten ikuisesti, kun eivät ne nuoret edes nykyään pääse töihin. Eihän kukaan poliitikoista aja keskiluokkaisen lapsiperheen etuja, kai siinä vanhemmat ottavat ison urakan, myös taloudellisesti. Lapsie hankkimista pitäisi tukea. Kaikki vain pelottelevat avioerolla. Kiitos siitäkin.!
Vierailija kirjoitti:
Olen parhaassa lapsentekoiässä ja oikeasti haluaisin lapsia, mutta suurin este etten edes harkitse niitä on maapallon tulevaisuus. Miten voisin olla niin itsekäs, että lisääntyisin aikana jolloin luonnonvarat on loppumassa ja tuntuu että koko maapallo on pian suuressa kriisissä :( tiedän että aika moni mun ikäinen nainen ajattelee samalla tavalla.
Tämän lisäksi vielä olen vielä opiskelija ja valmistun todennäköisesti pätkätyöläiseksi, niin ei sekään kannusta tekemään vauvoja :(
Täytyy sanoa, että kouluissa on tehty aivan jumalattomia virheitä, jos ihan aikuisten oikeasti aikuiset naiset Suomessa eivät hanki lapsia, jotta "maailma pelastuu".
Liikaa infoa liian tyhmille. Ei osata laittaa asioita niiden kokoluokkaan, ja murrutaan tietotuskan alla.
Naisten ja miesten kuviteltu palkkaero johtuu vain ja ainoastaan vain siitä, että nainen synnyttää ja hoitaa lapsia.
Se on ihan oma valinta, turha ruikuttaa.
Vapaaehtoisesti lapsettoman naisen euro on 99 centtiä.
Tuttavapiireissä on paljon vapaaehtoisesti lapsettomia, jotka tyydyttävät äitiyden kaipuutaan ottamalla pienen koiran. Koirahan on sama asia kuin ottolapsijohin kiintyy ja sitä rakastaa. Sillä erolla, että koira ei kuluta tavaroihin eikä vaatteisiin jne. Koira elää vain noin 10vuotta. Ihminen 80v.
Mikä ekiteko tyydyttää äitiydenkaipuu yhdellä koiralla elämänsä aikana.
Suomeen muuttaa sen verran väkeä että eiköhän täällä väestöpohja ole turvattu. Rajataan vähän persujen valtaa eikä äänestetä niitä niin saadaan rajat auki. Mikään maa ei tule autioitumaan niin kauan kuin etelässä ja idässä on mellakkaa.
Ennen vanhojapiikoja pidettiin luusereina ja loisina, nykyään äitejä. Siis jokin asennevamma , jolla pienten lasten äitejä haukutaan. Pankaa ne syrjäytyneet poikaparat pakkotyöhön. Se keskustan AS hutaa kurkkusuorana: pienet lapset kaikki tarhataan ja äidit heti töihin 7Euron tuntipalkalla, Suomi nousuun. Ei kukaa normaali äiti maailmassa muuallakaa halua laittaa vauvaikäistä laitoshoitoon. Pieni jää siellä kontatessa ihan jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sou? Niitä syntyi kuitenkin yli 50 000 niin ei tilanne ole paha. Tulevaisuudessa töitä ei kuitenkaan riitä kaikille niin hyvä ettei tuon enempää synny
Töitähän on sitä vähemmän, mitä vähemmän ihmisiä syntyy. Töiden määrä ei ole mikään vakio per maa, vaan se on suhteessa väkilukuun.
Tästä syystä et näe Kiinassa 2,5 miljoonaa työllistä ja 1300 miljoonaa työtöntä.
Kun popula harvenee, niin perintöjen koko kasvaa ja varallisuutta kertyy nykyistä enemmän.
Jos teet yhden lapsen seitsemän sijaan niin on selvää että yksi lapsi perii koko potin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoinen "tilasto", kun viimeksi ennen joulua puhuttiin siitä, että afrikan maissa on edelleen yleistä että perheessä on 8 lasta........ Ja intian väkiluku senkuin kasvaa....
Robotisaatio tekee työt. Japanissa in jo hoivarobotteja.
Enne tarvitae tänne mistään työntekijöitª.
Seksiribitit tulee, ne ei synnytä!
Robotti on kaikkein ekologisin työntekijä, ei syö eikä pasko. Kun robotti tehdään kestäväksu se on ratkaisu ongelmiin.
Tähän on vain yksi ratkaisu:
Lisää lapsia paskamaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen parhaassa lapsentekoiässä ja oikeasti haluaisin lapsia, mutta suurin este etten edes harkitse niitä on maapallon tulevaisuus. Miten voisin olla niin itsekäs, että lisääntyisin aikana jolloin luonnonvarat on loppumassa ja tuntuu että koko maapallo on pian suuressa kriisissä :( tiedän että aika moni mun ikäinen nainen ajattelee samalla tavalla.
Tämän lisäksi vielä olen vielä opiskelija ja valmistun todennäköisesti pätkätyöläiseksi, niin ei sekään kannusta tekemään vauvoja :(
Täytyy sanoa, että kouluissa on tehty aivan jumalattomia virheitä, jos ihan aikuisten oikeasti aikuiset naiset Suomessa eivät hanki lapsia, jotta "maailma pelastuu".
Liikaa infoa liian tyhmille. Ei osata laittaa asioita niiden kokoluokkaan, ja murrutaan tietotuskan alla.
En mä usko että maailma pelastuu sillä että mä jättäisin lapset tekemättä. Ajattelin vaan säästää mun syntymättömät lapset siltä, että ne joutuu kohtaamaan öljyvarojen loppumista, ilmastonmuutoksen aiheuttamia katastrofeja ja kansainvaelluksia ja siitä aiheutuvia konflikteja yms.. Voihan se olla että tulevat katastrofit ei oo niin suuria kuin nyt ennustetaan, mutta voisinko mä elää sen asian kanssa että mun lapset joutuu kärsimään? Vain sen takia että mä halusin vauvoja..
Japanissa syntyvyys on madannut pitkään. Siksi he panostavat robotteihin.
Varallisuus kasaantuu harvemmille.
Mikäpä on ollessa ja eläessä peribtörahoilla kun robitit tekee työn.
Ei tarvita mistään rajijen ulkopuilelta ketään tulijaa.
Hallitus vihaa naisia. Erityisesti nuoria naisia. Lapsen hankinta on aivan järkyttävä taloudellinen riski, ja nyt hallitus kerää sitä mitä kylvää.
Sama täällä, ei kannata tehdä lapsia aina vasn kurjistuvaan maailmaan.
Meillä on 1 lapsi. Oltaisiin haluttu 2-3. Mutta jäin määräaikaisesta työsuhteesta äitiyslomalle eikä työsuhdetta jatkettu äitiysloman jälkeen, koska "jäät kuitenkin kohta kotiin". Nyt olen työtön ja elämme miehen tuloilla. Tulemme toimeen hädin tuskin. Ei ole rahaa elättää toista lasta. Tästä jo hankitustakin pitää pitää huoli!
Oletko sitä mieltä, että tyttöjen kannattaa jättää kouluttautuminen väliin, käydä talouskoulu, mennä parikymppisenä naimisiin ja aloittaa heti lastenteko? Oletko ihan varma, että nainen voi luottaa siihen, että mies elättää perheen ja kantaa vastuunsa naisesta naisen elämän loppuun asti?