Syntyneiden määrä Suomessa on romahtanut
Vuonna 2017 tilastokeskuksen tänään julkaistun väestön joulukuun ennakkotilaston syntyi 50139 lasta.
Elävänä syntyneet:
2009 60430
2010 60980
2011 59961
2012 59493
2013 58134
2014 57232
2015 55472
2016 52814
2017 50139
Tämä on todella huolestuttavaa! Mistä alhaiset lukemat johtuvat ja mitä asialle voisi tehdä?
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kuviteltiin, että syntyvyys kääntyisi näissä laskuun kehityksen myötä. Toisin kävi.
Ai kävi? Minkähän tilaston perusteella?
Ei ainakaan näiden tosielämän lukujen valossa:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/Trends_in_TFR_1950-…
Ongelmana on jo parissa vuosikymmenessä se, että *maailmanlaajuinen* syntyvyys on alle uusiutuvuuden rajan. Tällä hetkellähän vain jokaisessa länsimaassa on kyseinen ongelma (Isralia lukuunottamatta).
Aika mielenkiintoinen "tilasto", kun viimeksi ennen joulua puhuttiin siitä, että afrikan maissa on edelleen yleistä että perheessä on 8 lasta........ Ja intian väkiluku senkuin kasvaa....
Tilasto on suoraan YK:n luvuista. Onko sulla muka esittää jokin parempi lähde vai?
Se, että "on edelleen yleistä" ei millään muotoa ole ristiriidassa kyseisen tilaston kanssa. On vain vähemmän yleistä, että perheessä on 8 lasta. Vaikka jollain olisi 80 lasta, se ei millään muotoa vaikuta tilastoon.
Miksi Intian väkiluvun kasvaminen olisi myöskään merkityksellistä? Tietenkin se kasvaa, koska väitehän ei suinkaan ollut, että jo nyt oltaisiin saavutettu uusiutumattomuuden taso. Ja väkilukuhan kasvaa pyramidiefektin takia vielä sen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Robotisaatio tekee työt. Japanissa in jo hoivarobotteja.
Enne tarvitae tänne mistään työntekijöitª.
Seksiribitit tulee, ne ei synnytä!Robotti on kaikkein ekologisin työntekijä, ei syö eikä pasko. Kun robotti tehdään kestäväksu se on ratkaisu ongelmiin.
Ja edelleenkään työntekijöiden tarvitseminen ei liity mitenkään väestömäärään, vaan väestön ikärakenteeseen.
Itse ajattelin romahduttaa sitä vähän lisää ja olla hankkimatta lapsia. Olisi kiva olla vaikka uusperheen äitipuoli, ja olla tärkeä ihminen miehen lasten elämässä. Silti, ei ole kiinnostusta hankkia omia. Maailmassa on ihan liikaa ihmisiä ja loputon kasvu ei ole mahdollista. Suomessakin saisi olla vähemmän.
Jos me ei itse aleta tehdä jotain ihmisten määrälle, niin voitte olla varmoja että jossain vaiheessa ihmiskunta kokee rajun pudotuksen. Onko se joku sairaus joka alkaa levitä hallitsettomasti vai puhtaan veden loppuminen ja sen aiheuttamat ongelmat tai jopa konfliktit, kuka tietää. Jos määrä saadaan vähenemään ja pidettyä kurissa, niin ainakin tämä pudotus lykkääntyy.
Toisaalta, mun puolesta ihmiset saisi kuolla sukupuuttoon. Mutta koska muiden tappaminenkaan ei ole ratkaisu, voi ainakin olla lisäämättä ihmisten määrää yhtään enempää. Me emme ole yhtään tärkeämpiä kuin muutkaan elävät olennot ja silti tuhoamme ympäristöömme ennennäkemättömällä tavalla. Jos asiaa tarkastelee suuremmalla skaalalla, ovat ihmiset oikea vitsaus.
Kun akateeminen pätkätyöläinen sinnittelee työkeikasta toiseen, ei houkuta hankkia lisää suita ruokittaviksi.
Kun kerran halutaan suomalaiset pyyhkiä maailmankartalta, miksi ei sitten anneta kaikille myrkkypiikkiä takapuoleen?
On vastuutonta synnyttää lisää väestöräjähdyksestä kärsivään maailmaan uusia, paljon kuluttavia länsimaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen parhaassa lapsentekoiässä ja oikeasti haluaisin lapsia, mutta suurin este etten edes harkitse niitä on maapallon tulevaisuus. Miten voisin olla niin itsekäs, että lisääntyisin aikana jolloin luonnonvarat on loppumassa ja tuntuu että koko maapallo on pian suuressa kriisissä :( tiedän että aika moni mun ikäinen nainen ajattelee samalla tavalla.
Tämän lisäksi vielä olen vielä opiskelija ja valmistun todennäköisesti pätkätyöläiseksi, niin ei sekään kannusta tekemään vauvoja :(
Täytyy sanoa, että kouluissa on tehty aivan jumalattomia virheitä, jos ihan aikuisten oikeasti aikuiset naiset Suomessa eivät hanki lapsia, jotta "maailma pelastuu".
Liikaa infoa liian tyhmille. Ei osata laittaa asioita niiden kokoluokkaan, ja murrutaan tietotuskan alla.
Minun kohdallani ei ainakaan ole kyse siitä että kuvittelisin yhden tai kahden lapsen hankkimisen olevan Suomessa ongelma. Totta kai kaikkien pitäisi kantaa oma vastuunsa, mutta toisaalta kukaan ei tätä syntyvyysasiaa koordinoi ja tämän valossa hyvin matala syntyvyys Suomessa ei oikein auta tilannetta.
Mua motivoi ennen kaikkea se, että en halua omien lapsieni elävän sen katastrofin aikana. Jos sinä olisit ollut synnytysiässä vaikka 1920-luvun alussa ja tiennyt mitä lapsiesi ikäluokalle tulee tapahtumaan, ihanko tosiaan olisit silti tehnyt sen lapsen? Tuota suurempaa itsekkyyttä en voi kuvitellakaan.
Vierailija kirjoitti:
On vastuutonta synnyttää lisää väestöräjähdyksestä kärsivään maailmaan uusia, paljon kuluttavia länsimaalaisia.
Senpä takia otetaankin joukoittain kehitysmaalaisia tänne länsimaihin kuluttamaan ihan yhtä lailla. Sekä se nyt on vastaus ongelmaan?? Väestönsiirto, jossa vähän kuluttavat kwhitysmaalaiset siirretään länsimaihin, jolloin heistä tulee paljon kuluttavia länsimaisia kehitysmaalaisia. Länsimaiset itse lopettavat lisääntymisen ja hyvinvointivaltion ylläpitämisen jolloin sivistynyt maailma häviää. Ja luonto ja ympäristö tuhoutuu uhan samalla lailla.
Vierailija kirjoitti:
On vastuutonta ottaa tänne kehitysmaalaisia kuluttamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lista korreloi aika hyvin tavallisen ihmisen ostovoiman kehityksen kanssa. Miksi lapsiperheitä ei tueta enemmän? Esim kotihoidontuki on pienempi kuin työttömyystuki, vaikka lapsen kasvattaminen sentään tuottaa uusia kansalaisia työttömänä olemisen sijaan. Eikö korvauksen pitäisi olla vähintään sama?
Miksi et ole valmis maksamaan omaa sikiämistäsi?
Voi luoja mikä nuija. Kai ymmärrät, että nämä lapset maksavat SINUN eläkkeesi ja hoitosi? Jos uusia lapsia ei tule, maksat kaiken itse moninkertaisena.
Onnea vaan tulevaisuuteen. Eiköhän tämäkin ratkaista mamuilla, jotka sinä saat sitten elättää.
Kiitos. Tämähän on tosin uranvalintakysymys. Ja sitten vielä sijoituskysymys. Pärjäisin todennäköisesti eläkepäiväni ilman yhteiskunnan tukea.
Kukakohan maksoi koulutuksesi?
Suomen valtio, niin kuin meidän kaikkien. Mutta olen jo tähän mennessä maksanut veroja sen verran, että pystyin tuon kommentin kirjoittamaan puhtaalla omallatunnolla.
Olen naimisissa, yhdessä kymmenisen vuotta. Molemmilla hyvä koulutus aloille, joilla työvoimasta pulaa. Minä saan pätkää ja projektia 2-5 työsuhdetta vuoteen, miehellä vakipaikka jo miltei sen kymmenen vuotta.
Ei voi mitään, mutta näen että lapsen kanssa tulee valmistautua kaikkeen eli minun tulisi pärjätä myös omillani, jos miehelle esim. kävisi jotain. Eli ei lapsia ennen kuin hklökohtainen taloustilanne vakiintuu. Toisin sanoen voivat lapset jäädä välistä, sillä kohta ollaan lähempänä 40 kuin 30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senpä takia otetaankin joukoittain kehitysmaalaisia tänne länsimaihin kuluttamaan ihan yhtä lailla. Sekä se nyt on vastaus ongelmaan?? Väestönsiirto, jossa vähän kuluttavat kwhitysmaalaiset siirretään länsimaihin, jolloin heistä tulee paljon kuluttavia länsimaisia kehitysmaalaisia. Länsimaiset itse lopettavat lisääntymisen ja hyvinvointivaltion ylläpitämisen jolloin sivistynyt maailma häviää. Ja luonto ja ympäristö tuhoutuu uhan samalla lailla.
Kyllä osa mitä tahansa kestävää ratkaisua on aivan selvästi väestön supistaminen myös länsimaissa. Noihin muihin osiinhan ei kukaan voi yksilöllisellä lapsenhankintavalinnallaan vaikuttaa ollenkaan, ja kyllä minustakin asiat pitäisi selvästi järjestää eri tavalla, mutta voin vain äänestää ja parhaassa tapauksessa tehdä asian eteen elämäntyöni. Sen sijaan synnyttäminen on täysin oma päätökseni.
Ympäristötuhohan ei sillä esty, että länkkärit tekee paljon pentuja ja pistää rajat kiinni vaikka miten päin koittaisit keksiä näille syy-yhteyttä. Sen enemmän syytä olla hankkimatta lasta, kun tässä tuskin käy kovin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vastuutonta ottaa tänne kehitysmaalaisia kuluttamaan
Kalergi suunitelma tuhoaa meidät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen parhaassa lapsentekoiässä ja oikeasti haluaisin lapsia, mutta suurin este etten edes harkitse niitä on maapallon tulevaisuus. Miten voisin olla niin itsekäs, että lisääntyisin aikana jolloin luonnonvarat on loppumassa ja tuntuu että koko maapallo on pian suuressa kriisissä :( tiedän että aika moni mun ikäinen nainen ajattelee samalla tavalla.
Tämän lisäksi vielä olen vielä opiskelija ja valmistun todennäköisesti pätkätyöläiseksi, niin ei sekään kannusta tekemään vauvoja :(
Täytyy sanoa, että kouluissa on tehty aivan jumalattomia virheitä, jos ihan aikuisten oikeasti aikuiset naiset Suomessa eivät hanki lapsia, jotta "maailma pelastuu".
Liikaa infoa liian tyhmille. Ei osata laittaa asioita niiden kokoluokkaan, ja murrutaan tietotuskan alla.
Minun kohdallani ei ainakaan ole kyse siitä että kuvittelisin yhden tai kahden lapsen hankkimisen olevan Suomessa ongelma. Totta kai kaikkien pitäisi kantaa oma vastuunsa, mutta toisaalta kukaan ei tätä syntyvyysasiaa koordinoi ja tämän valossa hyvin matala syntyvyys Suomessa ei oikein auta tilannetta.
Mua motivoi ennen kaikkea se, että en halua omien lapsieni elävän sen katastrofin aikana. Jos sinä olisit ollut synnytysiässä vaikka 1920-luvun alussa ja tiennyt mitä lapsiesi ikäluokalle tulee tapahtumaan, ihanko tosiaan olisit silti tehnyt sen lapsen? Tuota suurempaa itsekkyyttä en voi kuvitellakaan.
Alapeukuttajille joita varmaan vielä tulee lisää haluan sanoa, että ei varmaan ole kivaa tunnustaa tosiseikkoja etenkin jos ne omat lapset on jo tehtynä etkä voi enää vaikuttaa mitenkään siihen mitä heille tulee käymään tulossa olevina mullistuksen aikoina. Mutta se ei siitä sen vähemmän todeksi muutu, että valtavien katastrofien sarjaa kohti ollaan menossa. Ongelmien ratkaisemiseen niin, etteivät länsimaiden asukkaat joudu kärsimään, on vain häviävän pieni mahdollisuus.
Täältä löytyy tämän päivän Ylen uutinen alhaisesta syntyvyydestä.
Maailman väestösopimus
http://rikukivela.puheenvuoro.uusisuomi.fi/249510-maailman-vaestosopimus
Suomalaiset naiset eivät halua lisääntyä, joten vastaus on 200 000 ulkomaisen naisen houkuttelu Suomeen parisuhdemarkkinoita piristämään. Yksinkertaista. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Pudotusta vuoden 2016 lukemista vuoden 2017 lukemiin on noin 5,1 %.
Mikäli lasku jatkuu tasaista tahtia, ensi vuonna syntyy n. 47000 lasta ja kymmenen vuoden päästä 28500 lasta.
Ja Kiinakin luopui 1 lapsen politiikastaan.