Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En yksinkertaisesti tajua - miksi lukiolainen maksaa vuokraa eikä asu vanhempansa kanssa?

Vierailija
05.03.2018 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005590856.html

"Pojallani ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin ottaa opintolaina. Ilman ­sitä on mahdotonta selvitä ­lukion kustannusten lisäksi muistakaan menoista, kuten vuokrasta, sähköstä, ruuasta."

Lukiolainen asuu kotona, vanhempiensa luona, jotka maksavat sen vuokran ja sähkön ja yleensä myös ruoan. Mitä hittoa tässä on meneillään?

Lisäksi, miten 18-vuotias voi olla puolivälissä lukiota?

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä on muka kauheaa ottaa opintolainaa? Jos ei usko edes itse kykenevänsä työllistymään tulevaisuudessa, niin että lainan voi maksaa pois, niin on järjetöntä edes opiskella. Valtion takaama opintolaina on todella harvinaista luksusta sekä maailmassa että historiassa, ja sen lisäksi käytännössä nollakorkoista.

Vierailija
22/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä on muka kauheaa ottaa opintolainaa? Jos ei usko edes itse kykenevänsä työllistymään tulevaisuudessa, niin että lainan voi maksaa pois, niin on järjetöntä edes opiskella. Valtion takaama opintolaina on todella harvinaista luksusta sekä maailmassa että historiassa, ja sen lisäksi käytännössä nollakorkoista.

Yo-tutkinnolla ei työllistytä yhtään mihinkään. Siksi lukio-opintoihin ei haluta ottaa opintolainaa, koska opintolainaa joutuu ottamaan sen jälkeen myös amk- tai yliopisto-opintoihin. Lähes kymppitonnin velat niskassa ennenkuin lähtee edes opiskelemaan mitään ammatillista tutkintoa, on aika iso juttu, vaikka kolmannen asteen opintojen jälkeen työllistyisikin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden perheen, jossa lapset saivat lainata vanhempien autoa, mutta ajetuista kilometreistä pidettiin tarkkaa kirjaa ja kerran kuussa isukki sitten laskeskeli, paljonko auton käyttö on maksanut per nuppi. Varmaan tähän summaan jyvitettiin huollot, vakuutukset, verot ym. lisäksi.

Kasvatuksellisesti ihan fiksu systeemi. Jos jaksaa nähdä sen vaivan.

Vierailija
24/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan tukien maksimointia, kun jokaisella (isä, äiti, lapsi) on oma taloutensa. Jokaiseen saa erikseen omat asumis- ja muut tuet.

Vierailija
25/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää poikaa hakemasta tt-tukea? En ymmärrä. Sossu maksanee ylimenevän osan, mitä ei opintolainalla saa katettua.

Vierailija
26/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ymmärsin asian niin, että poika asuu äitinsä kanssa kyllä, mutt äiti ei pysty elättämään poikaa, kun ei pysty elättämään itseäänkään. Kun poika täyttää 18, äidin elatusvelvollisuus ei enää ole niin selvä asia, että hän saisi siihen tukia.

Poikaa käy sääliksi kyllä, tuossa on jo isot paineet lopettaa koko lukio ja mennä töihin, mutta se taas pilaa tulevaisuuden. Tähän todellakin kannattaisi käyttää verovaroja.

Vierailija
27/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää poikaa hakemasta tt-tukea? En ymmärrä. Sossu maksanee ylimenevän osan, mitä ei opintolainalla saa katettua.

Pointti oli, että lukiolainen ei haluaisi ottaa opintolainaa. Ymmärrän hyvin, miksi ei, vaikka olenkin nk kermaperse ja sellaisia ovat myös omat lapseni.

Vierailija
28/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos millään tasolla ymmärrät lukeemaasi, tässä puhutaan yksinhuoltajaäidistä, mikä tarkoittaa sitä että poika asuu äitinsä kanssa. Jos poika asuisi omillaan, ei puhuttaisi yksinhuoltajasta. Ilman pojan ottamaa opintolainaa, jolla tämä maksaa osuutensa täysi-ikäisyyden vuoksi pienenevästä toimeentulotuesta ja asumistuesta, ei äidillä ole mahdollisuutta selvitä mainitsemistaan menoista.

Uuslukutaidottomuus on todella hälyttävän korkealla Suomessa.

[qquote=Vierailija]https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005590856.html

"Pojallani ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin ottaa opintolaina. Ilman ­sitä on mahdotonta selvitä ­lukion kustannusten lisäksi muistakaan menoista, kuten vuokrasta, sähköstä, ruuasta."

Lukiolainen asuu kotona, vanhempiensa luona, jotka maksavat sen vuokran ja sähkön ja yleensä myös ruoan. Mitä hittoa tässä on meneillään?

Lisäksi, miten 18-vuotias voi olla puolivälissä lukiota?[/quote]

Vierailija
29/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaito hoi!!!

Kela vaati poikaa ottamaan opintolainaa eikä myöntänyt toimeentulotukea. Kun asia tuli Hesarin myötä julkisuuteen, myönsi Kelan etuuspäällikkö Kelan toimineen väärin .

Vierailija
30/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja poika asuvat samassa taloudessa ja se pienentää yhteiskunnan maksamia tukia.

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan tukien maksimointia, kun jokaisella (isä, äiti, lapsi) on oma taloutensa. Jokaiseen saa erikseen omat asumis- ja muut tuet.

Vierailija
31/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tulkinta on väärin ja tapauskohtaisesti voidaan ihan hyvin maksaa lapsen opintoja. Lue Hesarin juttu.

Vierailija
32/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukutaito hoi!!!

Kela vaati poikaa ottamaan opintolainaa eikä myöntänyt toimeentulotukea. Kun asia tuli Hesarin myötä julkisuuteen, myönsi Kelan etuuspäällikkö Kelan toimineen väärin .

Itse asiassa äiti ei missään sanonut, että poika olisi jo täyttänyt 18 ja Kela olisi vaatinut ottamaan opintolainaa. Päinvastoin, jutusta sai sellaisen kuvan, että poika täyttää 18 vasta myöhemmin, mutta äiti oli jo ennakolta ottanut selvää, mitä silloin tulee Kelan ohjeiden mukaan tapahtumaan.

Vierailija
33/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan tulkinta on väärin ja tapauskohtaisesti voidaan ihan hyvin maksaa lapsen opintoja. Lue Hesarin juttu.

Ei muuten ole mitenkään harvinaista, että Kelan tulkinta on väärin. Olen itsekin joutunut lapseni asioissa ottamaan yhteyttä Kelan lakimieheen, kun Kelan virkailijat väittivät ihan puuta heinää. Monet eivät vaan tiedä, että Kelan päätöksistäkin voi valittaa.

Vierailija
34/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Silloin valitaan lähilukio jos muuhun ei ole varaa. Asumme lukiolaisen kanssa 43 neliön kaksiossa ja ainakin pystyn koulun maksamaan. T. Työtön yh

Vierailija
35/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vissiin muutenkaan ole penaalin terävin kynä.

Ppikahan asui äitinsä kanssa, mutta täysi-ikäisenä hän on siis täysi-ikäinen ja äidin tuissa ei enää huomioida pojan osuutta vaan pojan katsotaan maksavan sen itse. Joutilaana saisi toimeentulotukea, opiskelijana on nostettava laina (paitsi että Kela tänään kommentoi ettei tarvitse).

Tammikuussa 2001 syntynyt on nyt 17-vuotias ja lukion ekalla. Vuoden 2019 tammikuussa hän on 18-vuotias ja kolmivuotisen lukion puolivälissä. Tää on melko yksinkertaista matematiikkaa kuitenkin.

Vierailija
36/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon matkaa 17 km, ei joukkoliikennettä. Vaihtoehtona on jäädä peruskoulun jälkeen kotiin tai muuttaa pois kotoa ja asua viikot muualla. Tätä on arki eteläsuomalaisissa kaupungeissa.

Vierailija
37/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku ei ymmärrä, että 18v voi olla puolessa välissä lukiota? Itse täytin 18v kesäkuussa, jolloin lukiota oli käyty 2v ja vielä yksi vuosi oli kolmesta vuodesta jäljellä. Jos olisin ollut syntynyt 1.1., olisi minulla 18v synttärinä ollut lukiosta jäljellä 1,5v/3v. 

Joulukuun lopussa syntynyt taas täyttää 18v yleensä kolmivuotisen lukion kolmannen vuoden puolivälissä, eli hänellä on koulua jäljellä enää puoli vuotta.

Vierailija
38/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Silloin valitaan lähilukio jos muuhun ei ole varaa. Asumme lukiolaisen kanssa 43 neliön kaksiossa ja ainakin pystyn koulun maksamaan. T. Työtön yh

Ei ole tämäkään kaikille mahdollista. Omassa tapauksessani vanhempani erosivat kun olin ala-asteen lopulla, emmekä me lapset tulleet toimeen äidin uuden puolison kanssa, joka huusi, kiristi, uhkaili väkivallalla ynnä muuta. Nuorimpana sisaruksena olin kotona pisimpään ja tilanne oli todella tulehtunut. Kuulin yksi yö seinän läpi, kun äidin uusi kumppani yritti suostutella äitiäni antamaan minut sijoitettavaksi. Molemmat olivat helpottuneita kun muutin pois kotoa ja itse olisin varmaan tappanut itseni, jos olisin joutunut jäämään sinne vielä pidemmäksi aikaa. Masennus ja syömishäiriö ehti kuitenkin tuossakin ajassa jo kehittyä, joka puolestaan pidensi lukio-opintoja.

Vierailija
39/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku ei ymmärrä, että 18v voi olla puolessa välissä lukiota? Itse täytin 18v kesäkuussa, jolloin lukiota oli käyty 2v ja vielä yksi vuosi oli kolmesta vuodesta jäljellä. Jos olisin ollut syntynyt 1.1., olisi minulla 18v synttärinä ollut lukiosta jäljellä 1,5v/3v. 

Joulukuun lopussa syntynyt taas täyttää 18v yleensä kolmivuotisen lukion kolmannen vuoden puolivälissä, eli hänellä on koulua jäljellä enää puoli vuotta.

Tää mua nauratti ihan erityisen paljon tässä avauksessa 😂😂. Tyhmä saa olla, mutta...

Erityisesti jos on lukenut linkittämänsä jutun "samana vuonna mutta eri aikaan syntyneet oppilaat joutuvat eriarvoiseen asemaan lukiota varten otettavan opintolainan määrässä. "

Eli todellakin, tammikuussa syntynyt käy lukiosta 1,5 vuotta täysi-ikäisenä, joulukuussa syntynyt taas 0,5 vuotta. Jos oletetaan kolmen vuoden olevan normi.

Vierailija
40/96 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta hämmästyttää aina uudestaan sillä, että täällä kaikki tietävät tukijärjestelmän kaikki yksityiskohdat. Se ei ole normaalia, tavalliset ihmiset eivät tiedä niistä yhtään mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi