olen niin vihainen kaverini lapselle :(
Ihan itketyttää.
Olin keittiössä laittamassa meille kahvia ja kaverillani oli kaksi lasta mukanaan. Kaverini lähti keittiöstä, huikkasi vaihtavansa vaipat vauvalle. Muutamaa minuuttia myöhemmin näin että hänen n. 3 vuotias lapsensa oli olohuoneessamme ja avanut kirjahyllyn ovet, repinyt siististä rivistä osan valokuva-albumeista ja repinyt niistä valokuvia. Minulla on ollut siististi kymmeniä albumeja kaapin sisällä, täynnä satoja valokuvia. Osa niistä kymmeniä vuosia vanhoja, jopa 1940-luvulta saakka. Nyt kymmeniä valokuvia rikki revittyinä.
Olin tyhmä, itselläni kun ei ole vielä lapsia, en tajunnut mitä tuhoa 3v. saa aikaan. Tosin kaverini on aina itse huolehtinut lapsista, enkä ole ollut mukana " kasvattamassa" ja komentamassa.
Surkea olo, niitä kuvia ei saa enää mitenkään takaisin filmeiltä. Olisi edes rikkonut jotain astioita tai melkein mitä tahansa muuta, mutta että valokuvia :(
Kommentit (92)
Mä olen tyytyväinen, kun äidiltä löytyi parin potretin kaksoiskappaleet ja loput mä katson sitten ajan kanssa.
Mä en ymmärrä silti miten tästä aloituksesta tuli näin erikoinen ketju.
Opin paljon uutta, mm. sen, että lapsien perään täytyy joka hetki katsoa, oli ne sitten äidin kanssa tai ei. Kotini ei ole mikään avotakkakoti, kuten joku jo ehti sadatella.
Minä menen nyt katsomaan Kaukaisia rantoja. On muuten aika hauska sarja :)
Lapsi on HÄNEN vastuullaan, ei sinun. Alunperinkin hänen olisi pitänyt kasvattaa lapsi niin, ettei tämä enää kolmevuotiaana tee kylässä tuollaisia tuhoja.
Hänen todellakin pitäisi korvata kuvien korjauksesta aiheutuvat kulut. Noin se menee ihan lainkin mukaan.
Lapset ovat kylläillessä jopa hieman ujoja koskemaan mihinkään. Voisin kuvitella tuollaista käytöstä 1-1,5 vuotiaalta.
Ap:llä on ihan oikeus olla vihainen!!!
Ja sitten ihmetellään miksi lapsettomat ystävät vähentävät yhteydenpitoa...
Ja ihan aiheesta näemmä, sillä turhan monet ovat sitä mieltä ettei vieraspaikassa tarvitse katsella omien lastensa perään.
Ehkä jollakulla kolkuttaa omatunto ja katsoo seuraavan kerran tiukemmin mitä ne kullannuput touhuavat.
Itselle kuitenkin kanssa tuli heti mieleen tietokoneella korjaaminen. Itse oon pelastanut useempia kuvia juuri tuolla tekniikalla.
voi aiheuttaa jollekin tosi paljon harmia ja mielipahaa. Ois edes sanonut sulle, että lapsi tulee sun seuraan keittiöön vaipanvaihdon ajaksi.
Olimme olohuoneessa, televisio päällä. Lapsi touhui ensin olohuoneessa antamieni värityskynien ja -kirjan kanssa. Lapsen äiti ei ikinä tuo mukanaan mitään. Siirryimme keittiöön koko porukka. Aloin laittamaan kahvia, pullaa ja voileipiä tarjoilukuntoon. Kaveri lähti kummankin lapsen kanssa isompaan vessaan, sijaitsee olohuoneen vieressä. Kaiketi vauva oli sottanut tai jotain, koska käytteli suihkua. En tiedä ajankulusta, koska kaveri myös kävi laittamassa vauvan sitteriin, haki huulirasvansa takitaskuta tai jotain. Sitten ajattelin hoitaa yhden asian ja kurkkasin olohuoneeseen. 3v. oli kuvien kimpussa. Osa (ne vanhimmat) olivat pahvilehtiin liimattuina ja siksi niin kiva piirustaa ja repiä irti ja rikki. Yhdellä sivulla on noin 4-8 kuvaa, joten kappalemäärä kasvaa äkkiä.
Olen itse ollut webmaster, suunnitellut myös vanhoista valokuvista kutsukortteja, joten tiedän miten vanhat kuvat saa ehjiksi. Tällaisia töitä muistellen kaverini sanoi, että työ on minulle helppoa (koska en ikinä puhu kuinka monta tuntia kuvienkäsittelyyn voi pahimmillaan mennä). Oikeastaan olen närkästynyt kaverini käytökseen ja siihen, ettei lasta toruttu.
En olisi jatkanut tätä juttua näin pitkälle, ellei minua olisi alettu haukkua itse syylliseksi. Olisin ehkä halunnut muutaman kannustavan kyllä se siitä, voi harmi - vastauksen tai jotain. Tai yksinkertaisesti ehkä halusin purnata johonkin ettei ole niin paha mieli.
Olen syyllinen siihen, että olen tottumaton av-palstailija.. :)
Omalle lapselleenkin voi suuttua pahastikin, jos tämä rikkoo jotain korvaamatonta.
Vierailija:
Nimittäin oon ite tehnyt duunia ikuisuudet www-alan suunnittelijana ja päivittäin tekemisissä " tietokoneen ihmeiden" kanssa eikä tullut mieleenkään että valokuvat voisi korjata tietokoneella. Käsittämätöntä että ystävä-äiti jonka lapsi on just rikkonut rakkaat kuvat muka vetäisi tällasen hihasta.
Ihan hyvin suunniteltu juttu kyllä.
Siis miettikää nyt vähän mitä kirjoitatte: Ap:lle tulee käymään vieraita ja vieraat rikkovat ap:n vanhoja valokuvia kymmeniä kappaleita. Ja tämä on nyt sitten ap:n vika??
Lapsi on vanhempiensa vastuulla. Äiti tässä on syyllistynyt siihen, ettei ole lastaan valvonut/opettanut tarpeeksi. Ei ole ap:n vika, vaikka asiaa kuinka ajattelisi.
Okei, ajatelkaa että tämä oli feikki, provo niin saatte paremman mielen :)))
Mutta jos olisikin ollut epätosi tilanne, niin hyvä herättää keskustelua, että osaatte varautua.
Hyvää päivänjatkoa kaikille ja kiitos niille, joilta sain lohdutusta pahalle mielelleni. Nyt on jo parempi mieli kun sai purkaantua täällä.
Seuraavan kerran kun avaan uuden aiheen, niin tiedän miten asia esittää :)
Jopa itse! Hyvä, ettei lasta sattunut tms. vakavaa kun ei kumpikaan eukoista tajunnut lasta (pitkään) aikaan katsoa!
ensin sanot että äiti sanoi että menee vaihtamaan vaippaa. sitten kai mä ajattelin että ne piirrustus vehkeet on keittiönpöydän ääressä, eikä olohuoneessa. olohuoneessa tarjolla, olepas sinä 3v tässä rauhassa yksin, piirtele vaikka sohvaan näillä jos et muuta keksi.
onneks me on lopetuttukin jo kyläilyt avotakkakodeissa, ja suoraan olen sanonut että: helpompi teidän tulla meille, niin ei tavitse huolehtia jos jotain menee rikki.
Vierailija:
Olen itse ollut webmaster, suunnitellut myös vanhoista valokuvista kutsukortteja, joten tiedän miten vanhat kuvat saa ehjiksi. Tällaisia töitä muistellen kaverini sanoi, että työ on minulle helppoa (koska en ikinä puhu kuinka monta tuntia kuvienkäsittelyyn voi pahimmillaan mennä). Oikeastaan olen närkästynyt kaverini käytökseen ja siihen, ettei lasta toruttu.
En olisi jatkanut tätä juttua näin pitkälle, ellei minua olisi alettu haukkua itse syylliseksi. Olisin ehkä halunnut muutaman kannustavan kyllä se siitä, voi harmi - vastauksen tai jotain. Tai yksinkertaisesti ehkä halusin purnata johonkin ettei ole niin paha mieli.
Olen syyllinen siihen, että olen tottumaton av-palstailija.. :)
Alkuperäisessä viestissä itkit sitä, että mikään ei pelasta kuvia. Jos kerran olet korjaillut kuvia tietokoneella, tiedät varmaan myös, että kuvat saa varsin hyvin pelastettua. Miksi se ei näy alkuperäisessä viestissäsi.
42 on pakko vielä vastata. Minähän olen täällä purnannut pahaa oloani, en sille lapselle. Olenko jossain vaiheessa sanonut, että lapsi sai KOKEA vihani tai suruni? Jätän edelleenkin kasvattamisen äidilleen.
Eli siis se Porvoon mitan epäilijä kuitenkin
Lisää tuli tossa noita epäloogisuuksia jos se äiti lähti vessasta joka on olkkarin viressä viemään toista ipanaa sitteriin niin silmät kiinnikö se käveli kun ei huomannut siinä vaiheessa toisen ipanan touhuja? Ei kukaan äiti jätä vilkaisematta mitä ipana tekee jos se kylässä on epäilyttävän hiljaa. Toinen juttu äiti raahaa kyllä kylään sitterin mutta ei leluja? Just...
Olet muutenkin aika säälittävä jos jaksat itkeä asiaa (oikeasti) jonka voi korjata! Jopa voit tehdä sen itse. Olet todella lapsellinen.
Vierailija:
Lause alkaa isolla alkukirjaimella. " Että" sanan eteen tulee pilkku. Ei montaa välimerkkiä peräkkäin.