Itsensä kutsuminen kylään toisten luokse
Meille yrittää välillä kutsua itseään kylään tuttava, joka voi perua aiemmin sovittuja tapaamisia hyvinkin nopealla aikataululla tähän tyyliin: "Ei päästäkään käymään tänään, kun keksittiin tälle päivälle nyt muuta ohjelmaa". Siinähän sitten itse mietit, että mitä teet vieraita varten varattujen tarjoiluiden kanssa ja mitä itse päivälle keksisit.
Voihan tällaista ihmistä nähdä ohimennen kaupungilla ja joskus vaihtaa kuulumisia, eihän sitä riidoissa tietysti tarvitse olla. Vaikea vain estää omaa ärsytystä nousemasta pintaan, kun tämä tyyppi ehdottaa, että: "Sovitaan päivä, niin poikkean teille kahville". Tekisi mieli vastailla aika kärjekkäästi, ettei tällä tavoin hetken mielijohteesta ohareita tekevä ihminen ole tervetullut, sairastumiset yms. tietysti ovat erikseen. Eniten ihmetyttää se, että miten jollain oikein riittää pokka tällaiseen? Eikö yleensä itse pääsääntöisesti kutsuta vain omaan kotiin tai ehdoteta tapaamista kaupungilla? Toisen lievähkö painostaminen isännän tai emännän rooliin vastoin tahtoaan "joo, keskiviikkona minä voisin teillä kahvitella"-heitoilla tunnu kovin reilulta. Voihan tästä aina kieltäytyä vetoamalla muihin juttuihin, mutta tilanteena nuo eivät ole mukavia.
Kommentit (113)
Ja niin he jäävätkin. Kun yritän kertoa teille nuoremmille, mitä on epäitsekkyys ja toisten huomioon ottaminen tuntuu usein samalta kuin yrittäessäni kuvailla Tchaikovskyn Romanssia täysin epämusikaalisille ihmisille. Myös tuo epäkunnioitus vanhempia sukupolvia kohtaan pöyristyttää. Näitä ihmisiä, näitä lapsenlapsia tai tätä perhettä, missä ollaan kylässä, ei olisi olemassakaan ilman heitä. Isovanhemmat ja varsinkin heidän vanhempansa voivat olla lapsenlapsensa viimeisissä juhlissa, joita ei, anteeksi nyt, ole järjestetty vain tuttavapiirin äipän viihdytykseksi ja ravitsemiseksi imetysaikana. He saattavat tehdä kuntoonsa nähden huomattavia ponnistuksia ollakseen mukana tai saapuakseen paikalle. Äipällä on tulossa kymmeniä, kenties satoja kemuja elämässään, missä olla täysillä mukana. Tuo asenne, että imetän missä haluan ja koukkupolvet voi jättää kahvinsa kesken, jos ei miellytä, on kyllä surullista luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Julki-imetys on niin yleistä, että siitä vaivaantuvien on paras jäädä vain omaan kotiinsa kökkimään. Jos jotakuta vauvan imettäminen vaivaa, niin hän siirtyyköön itse suosiolla sivummalle ettei mitään vahingossa joudu näkemään.
Komisario Palmu kirjoitti:
Ymmärsit väärin. En pidä imettämistä mitenkään häpeällisenä saati että sitä pitäisi piilotella. Vanhemman sukupolven ihmiset, varsinkin miehet nyt vaan kiusaantuvat tilanteensta todella paljon, jos ventovieras ihminen kaivaa tissinsä tiskiin. Se on karu totuus, halusit tai et. Kiteytit itse sanomani aika hyvin. Imettäjän viihtyvyys menee edelle ja pohjimmiltaan ongelma onkin akselilla itsekkyys/epäitsekkyys. Otetaanko muut huomioon vai ei. Jos ei ota muita huomioon, ei voi valittaa, jos ei tule itsekään huomioon otetuksi. Imettäjä saa olla juhlissa täysillä mukana? Kenen juhlissa, oman suvun vai vieraan? Jos olet vieras, mielestäni lapsen isovanhemmat menevät edellesi.
Vierailija kirjoitti:
Typerää imetyshäpeää yrität täällä viljellä. Äiti ja vauva kaappiin piiloon juu, mukava niin kaikille... pienen vauvan äitihän ei seuraa eikä syötävää kaipaa. Imetys voi kestää pitkäänkin ja kyllä myös imettäjä saa olla juhlissa täysillä mukana!
Tarkoitin, että ei kahvipöydässä, kun isovanhemmat juovat kahvia. Voi mennä olohuoneeseen/makuuhuoneeseen. Niin, ei tarvi tulla ja eihän ne isovanhemmat sitten ilmestykään, MOT:
Vierailija kirjoitti:
No voi perkele sentään! Kyllähän nälkäinen vauva ruokitaan heti, ei siinä jäädä miettimään isovanhempien ja muiden vieraiden fiiliksiä asiasta. Tuollaiset isovanhemmat ovat sieltä ja syvältä, ei tarvitse tulla ainakaan meille kylään noilla asenteilla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä.Oma lukunsa on myös sukulaiset, joille ei sovi ilmoittamamme lapsen syntymäpäiväjuhlien ajankohta, vaan ilmiottavat tulevansa heille itselleen sopivana päivänä - ja odottavat tietysti täyttä kestitystä! Ei, me ei järkkäillä juhlia monelle päivälle. Kahvit kyllä keitetään.
Kaikille niille, jotka ihmettelevät isovanhempien haluttomuutta tulla lapsenlapsen synttäreille, haluaisin kertoa kokemuksiani kummina sivusta seuranneena. Isovanhemmat eivät viihdy, jos vieraat tai isäntäväki ei lainkaan ota huomioon heitä tai heidän aikansa tapoja. Jos yhteisessä kahvipöydässä istuu kuusi- tai seitsemänkymppisiä isovanhempia, kuukuppi ei ole hyvä keskustelunaihe, trust me. Ei liioin ole ihan ok alkaa siinä imettämään, oli se kuinka luonnollista hyvänsä. Jos olet kylässä kutsuttuna vieraana, anna tilaa muillekin äläkä oleta, että kaikki ovat kiinnostuneita kohdunsuusi aukeamisen eri vaiheista synnytyksen aikana. Yritä löytää yleisempiä puheenaiheita kuin itsesi. Jos et pysty, ole edes hiljaa. Ja jos isäntäväki ei voi näille ikäihmisille keittää Juhla Mokkaa perusversiona, vaan tarjoaa erikoiskahvia hienosta koneestaan, isovanhemmat eivät kehtaa pyytää tavallista kahvia. Se, että kaikki viihtyvät, on kaikkien vastuulla. Turha yrittää opettaa vanhemmalle sukupolvelle uusia, sallivampia käytöstapoja. Heillä on oman aikansa käsitys siitä, mikä on hyvää käytöstä. Ottakaa se huomioon, niin ei tarvitse aina ihmetellä, miksi loistavat taas poissaolollaan lapsen kemuista.
Olen kolmekymppinen naisista kiinnostunut nainen ja ihan rehellisesti voin todeta, että imettäminen esimerkiksi vastapäätä kahvipöydässä kiusaa minuakin. Ihan samalla tavalla kuin liian antavat kaula-aukot. Ei siitä tarvitse suivaantua, vaan ottaa kohteliaisuutena: Rinnat ovat minulle eroottisen mielenkiinnon ja seksuaalisen nautinnon kohde. Se että ne ovat vauvalle ruokakanisterit, ei tätä asiaa muuta mihinkään suuntaan. Minun mielenkiintoani tai seksuaalisen halun heräämistä se ei estä. Se että äiti tuntee itsensä ensisijaisesti vauvan ruokinta-automaatiksi ei tarkoita, että minä tuntisin niin. Minun puolestani voitte imettää missä haluatte, enkä sitä tuomitse, yritän omasta puolestani olla vilkuilematta. Mutta arvostan sitä, ettei tissiä nakata niin sanotusti pöydälle, vaan toimitaan hitusen hienovaraisemmin. Vauvalla on oikeus saada ruokansa, mutta ihan jo seksuaalisen itsetunnon kannalta voisitte muistaa, että imettävä nainen voi olla ympäristön silmissä todella seksikäs.
Imetyksen tehtävänä on turvata tulevien sukupolvien selviäminen tässä maailmassa. Sitä on tehty julkisesti kautta aikain, ei se ole mitään uutta vanhuksillekaan. Minua ei oikeastaan imettäjänä haittaa jos jollekin imetyksen seuraaminen tuottaa seksuaalista mielihyvää, kunhan hän ei ajatuksiaan tauotta tuo esiin, vaan antaa minulle imetysrauhan.
Entä jos olen juhlien emäntä? Pitäisikö minun ihan varmuuden vuoksi vaikka ristiäisissä kadota paikalta vauvan osoittaessa merkkejä nälästä ihan siltä varalta, jos joku paikallaolijoista ei julki-imettämisestä pidä?
Ymmärsit väärin. En pidä imettämistä mitenkään häpeällisenä saati että sitä pitäisi piilotella. Vanhemman sukupolven ihmiset, varsinkin miehet nyt vaan kiusaantuvat tilanteensta todella paljon, jos ventovieras ihminen kaivaa tissinsä tiskiin. Se on karu totuus, halusit tai et. Kiteytit itse sanomani aika hyvin. Imettäjän viihtyvyys menee edelle ja pohjimmiltaan ongelma onkin akselilla itsekkyys/epäitsekkyys. Otetaanko muut huomioon vai ei. Jos ei ota muita huomioon, ei voi valittaa, jos ei tule itsekään huomioon otetuksi. Imettäjä saa olla juhlissa täysillä mukana? Kenen juhlissa, oman suvun vai vieraan? Jos olet vieras, mielestäni lapsen isovanhemmat menevät edellesi.
Vierailija kirjoitti:
Typerää imetyshäpeää yrität täällä viljellä. Äiti ja vauva kaappiin piiloon juu, mukava niin kaikille... pienen vauvan äitihän ei seuraa eikä syötävää kaipaa. Imetys voi kestää pitkäänkin ja kyllä myös imettäjä saa olla juhlissa täysillä mukana!
Tarkoitin, että ei kahvipöydässä, kun isovanhemmat juovat kahvia. Voi mennä olohuoneeseen/makuuhuoneeseen. Niin, ei tarvi tulla ja eihän ne isovanhemmat sitten ilmestykään, MOT:
Vierailija kirjoitti:
No voi perkele sentään! Kyllähän nälkäinen vauva ruokitaan heti, ei siinä jäädä miettimään isovanhempien ja muiden vieraiden fiiliksiä asiasta. Tuollaiset isovanhemmat ovat sieltä ja syvältä, ei tarvitse tulla ainakaan meille kylään noilla asenteilla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä.Oma lukunsa on myös sukulaiset, joille ei sovi ilmoittamamme lapsen syntymäpäiväjuhlien ajankohta, vaan ilmiottavat tulevansa heille itselleen sopivana päivänä - ja odottavat tietysti täyttä kestitystä! Ei, me ei järkkäillä juhlia monelle päivälle. Kahvit kyllä keitetään.
Kaikille niille, jotka ihmettelevät isovanhempien haluttomuutta tulla lapsenlapsen synttäreille, haluaisin kertoa kokemuksiani kummina sivusta seuranneena. Isovanhemmat eivät viihdy, jos vieraat tai isäntäväki ei lainkaan ota huomioon heitä tai heidän aikansa tapoja. Jos yhteisessä kahvipöydässä istuu kuusi- tai seitsemänkymppisiä isovanhempia, kuukuppi ei ole hyvä keskustelunaihe, trust me. Ei liioin ole ihan ok alkaa siinä imettämään, oli se kuinka luonnollista hyvänsä. Jos olet kylässä kutsuttuna vieraana, anna tilaa muillekin äläkä oleta, että kaikki ovat kiinnostuneita kohdunsuusi aukeamisen eri vaiheista synnytyksen aikana. Yritä löytää yleisempiä puheenaiheita kuin itsesi. Jos et pysty, ole edes hiljaa. Ja jos isäntäväki ei voi näille ikäihmisille keittää Juhla Mokkaa perusversiona, vaan tarjoaa erikoiskahvia hienosta koneestaan, isovanhemmat eivät kehtaa pyytää tavallista kahvia. Se, että kaikki viihtyvät, on kaikkien vastuulla. Turha yrittää opettaa vanhemmalle sukupolvelle uusia, sallivampia käytöstapoja. Heillä on oman aikansa käsitys siitä, mikä on hyvää käytöstä. Ottakaa se huomioon, niin ei tarvitse aina ihmetellä, miksi loistavat taas poissaolollaan lapsen kemuista.
Keskusteluketjun aiheena on toisten kotirauhan kunnioittaminen. Yritin yleisesti keskustella muiden huomioonottamisen tärkeydestä kunnes joku tarttui tissiin ja haluaa kääntää junaa taas kerran imetysraiteelle. Jos kaikki ajattelevat vain itseään, on vain häviäjiä. Se, että jokin on yleistä, ei tee siitä hyvien tapojen mukaista. Kadulle sylkeminenkin on yleistä. Piittaamattomuus muiden tunteista johtaa siihen, että mielestään lomamatkansa ansainnut äippä itkeä tuhertaa, miten 7:n tunnin lennolla edessä istunut äijä veti selkänojansa taka-asentoon matkan ajaksi. Huomautukseen "täällä on vauva" äijä tokaisi, että hän on matkansa maksanut ja oma on ongelmasi, jos lähdit vauvan kanssa reissuun. Onko tämä tavoiteltava asiaintila? Kaikki vaan haistattelemaan pitkät toisten mukavuusalueelle.
Miksi pitää kyläillä? En ymmärrä yhtään. En ole koskaan (aikuisiällä) kutsunut ketään kotiini - en halua tänne ketään, tämä on minun rauhoittumispaikkani. Kesämökille olen pyytänyt, juhlia olen järjestänyt (muualla kuin kotonani), ystäviäkin on, eikä kukaan ole koskaan kaivannut kotiini pääsemistä. Ainoat, jotka tänne pyytämättä ja kysymättä änkävät, ovat mieheni vanhemmat, joiden ikäluokan ja asuinpaikkansa kulttuuriin on kuulunut se, että kenen luo hyvänsä voi mennä milloin hyvänsä. En ole heille asiasta koskaan 'suuttunut', olenpahan vaan todennut, että 'anteeksi, mieheni ei kertonut että meille tulee vieraita, aion nyt hieman siistiä paikkoja' ja imuri päälle. Kahvin kanssa ei ole tarjottavaa, koska emme itse sellaisia makeita syö, joten heiltä olen aina kysynyt, että alanko leipomaan. Ihan viime aikoina eivät ole näitä yllätysvierailuja tehneet ja hyvä niin. En myöskään itse mene kenenkään kotiin kutsumatta, enkä aina kutsuttunakaan - jotenkin kiusallista olla muiden kotona.
Ehkä arvon komisario sitten olisi voinut jättää imetyksen kommentoinnin kokonaan välistä, jos ei siitä sen laajemmin halunnut keskustella. Imetys on äidin ja lapsen välinen asia, johon ei ulkopuolisten sovi sekaantua ellei sitä erikseen pyydetä.
Keskusteluketjun aiheena on toisten kotirauhan kunnioittaminen. Yritin yleisesti keskustella muiden huomioonottamisen tärkeydestä kunnes joku tarttui tissiin ja haluaa kääntää junaa taas kerran imetysraiteelle. Jos kaikki ajattelevat vain itseään, on vain häviäjiä. Se, että jokin on yleistä, ei tee siitä hyvien tapojen mukaista. Kadulle sylkeminenkin on yleistä. Piittaamattomuus muiden tunteista johtaa siihen, että mielestään lomamatkansa ansainnut äippä itkeä tuhertaa, miten 7:n tunnin lennolla edessä istunut äijä veti selkänojansa taka-asentoon matkan ajaksi. Huomautukseen "täällä on vauva" äijä tokaisi, että hän on matkansa maksanut ja oma on ongelmasi, jos lähdit vauvan kanssa reissuun. Onko tämä tavoiteltava asiaintila? Kaikki vaan haistattelemaan pitkät toisten mukavuusalueelle.
Kiitos ap ymmärryksestä. On se oikeasti omaankin suhtautumiseen vaikuttanut, koska nämä tietyt ihmiset toimii näin lähes poikkeuksetta. Ihan mukavaa porukkaa noin muuten, mutta tuon piirteen takia eivät ole kovin toivottuja tai kaivattuja vieraita.
Mitään ymmärrystä ei toisen aikatauluille tunnu olevan muutenkaan. On puhe vaikka että no me ollaan töissä klo 15 saakka ja kotona sitten noin klo 16 - sitten voi tulla. Tälle hymistellään ymmärtäväisesti. Kuitenkin töistä tultuasi pihalla on autolastillinen närkästynyttä porukkaa, ja ihmetellen sanotaan että me ollaan odoteltu sua/teitä nyt tässä viimeiset kaksi tuntia. No öö, sanoinhan, että pääsen töistä vasta klo 15 ja olen tuntia myöhemmin kotona - minkä ihmeen takia pitää ängetä odottamaan jo klo 14?
Tai sitten kerrot, että meillä on aiemmin päivällä tällainen asia x, mutta klo x:n jälkeen olette tosi tervetulleita. Taas ymmärretään. Ja tullaan kolme tuntia ennemmin olettaen täyttä ylläpitoa, koska muuten olet laiska ja huono emäntä. Jestas sentään että ärsyttää, onneksi on tämä ketju mihin avautua:D
Vierailija kirjoitti:
No on tympeää toisten juoksuttamista! Pakastimeen ei edes välttämättä aina uutta tavaraa juuri silloin mahdu ja lisäksi monet ruoat kärsivät pakastamisesta. Aika ylimielistä käytöstä toisilta ja vaikuttaisi kyllä omaan suhtautumiseen näihin ihmisiin.
-Apquote=Vierailija]En myöskään tykkää ihmisistä, jotka eivät osaa päättää. Saatetaan olla tulossa kauempaa kylään ja kysellään, voitaisko jäädä yöksi. Sovitaan aikatauluista ja laitat ison satsin ruokaa uuniin, käyt parhaimmillaan lainaamassa/ostamassa patjaa tms mihin nuo yövieraat voi mukavasti majoittaa. Sitten tyypit alkaa empiä että en mä tiedä tullaanko me sittenkään mutta voithan sä pakastaa ne leivonnaiset ja ruuat. Ok, niin voinkin, mutta kyllä tuo on minusta toisen ajan ylenkatsomista.
Tai sitten tullaan kylään ja sanotkaan että jäädään yöksi. Laitat pedit ja muut ja sitten sanotaankin yötä myöten että ei me jäädäkään yöksi.
Tekisi mieli sanoa tällaisille ihmisille että kyllä, olette tervetulleita mutta suunnitelkaa asianne sitten, koska minulla ja perheelläni on muutakin tekemistä kuin arpoa teidän mielenliikkeitänne.
Itse en ole koskaan pitänyt siitä, että naiset iskevät tissiä vauvan suuhun vaikka keskellä ruuhkaisinta ostoskeskusta tai laivan buffettia ilman mitään suojaa tai rättiä. Häiritsee niin monta muuta ihmistä, että todellakin on parasta vetäytyä omiin oloihin ja rauhaan. Kestäisi vaikka tunteja sitten. Ei pidä hankkia lapsia, jos ei kestä ajatusta tuosta ja yleensäkin ihmisten suvaitsemattomuudesta. Vai pitääkö tiedustella hitaalla englannilla, mistä kehitysmaasta äiti mahdollisesti on kotoisin?
Laittaa vain pakkaseen jonkun helpon suolaisen ja makean tortun, ettei tarvitse kuin sulattaa, jos joku sattuu poikkeamaan. Ei siis ota mitään stressiä ainakaan, niin ei hatutakaan siihen malliin.
Vieraita varten varattu aika on pois muista kivoista jutuista, joita voisi sopia ja suunnitella vaikka pikaperuuttajia luotettavampien ihmisten kanssa. On aika tylsä olo, kun ensin mahdollisesti hetken turhaan odottelet ja sitten selviää viestillä, että saatkin viettää ajan ihan keskenäsi.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Laittaa vain pakkaseen jonkun helpon suolaisen ja makean tortun, ettei tarvitse kuin sulattaa, jos joku sattuu poikkeamaan. Ei siis ota mitään stressiä ainakaan, niin ei hatutakaan siihen malliin.
Mielipiteesi ei kiinnosta, minkä vuoksi sitä ei kysellä. Äidin ja lapsen etu tulevat tässä asiassa ensin. Hae apua jos noin vaikealta tuntuu tissin näkeminen vilaukselta jossakin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan pitänyt siitä, että naiset iskevät tissiä vauvan suuhun vaikka keskellä ruuhkaisinta ostoskeskusta tai laivan buffettia ilman mitään suojaa tai rättiä. Häiritsee niin monta muuta ihmistä, että todellakin on parasta vetäytyä omiin oloihin ja rauhaan. Kestäisi vaikka tunteja sitten. Ei pidä hankkia lapsia, jos ei kestä ajatusta tuosta ja yleensäkin ihmisten suvaitsemattomuudesta. Vai pitääkö tiedustella hitaalla englannilla, mistä kehitysmaasta äiti mahdollisesti on kotoisin?
Julki-imetys on niin yleistä, että siitä vaivaantuvien on paras jäädä vain omaan kotiinsa kökkimään. Jos jotakuta vauvan imettäminen vaivaa, niin hän siirtyyköön itse suosiolla sivummalle ettei mitään vahingossa joudu näkemään.