Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsensä kutsuminen kylään toisten luokse

Väsynyt
04.03.2018 |

Meille yrittää välillä kutsua itseään kylään tuttava, joka voi perua aiemmin sovittuja tapaamisia hyvinkin nopealla aikataululla tähän tyyliin: "Ei päästäkään käymään tänään, kun keksittiin tälle päivälle nyt muuta ohjelmaa". Siinähän sitten itse mietit, että mitä teet vieraita varten varattujen tarjoiluiden kanssa ja mitä itse päivälle keksisit.

Voihan tällaista ihmistä nähdä ohimennen kaupungilla ja joskus vaihtaa kuulumisia, eihän sitä riidoissa tietysti tarvitse olla. Vaikea vain estää omaa ärsytystä nousemasta pintaan, kun tämä tyyppi ehdottaa, että: "Sovitaan päivä, niin poikkean teille kahville". Tekisi mieli vastailla aika kärjekkäästi, ettei tällä tavoin hetken mielijohteesta ohareita tekevä ihminen ole tervetullut, sairastumiset yms. tietysti ovat erikseen. Eniten ihmetyttää se, että miten jollain oikein riittää pokka tällaiseen? Eikö yleensä itse pääsääntöisesti kutsuta vain omaan kotiin tai ehdoteta tapaamista kaupungilla? Toisen lievähkö painostaminen isännän tai emännän rooliin vastoin tahtoaan "joo, keskiviikkona minä voisin teillä kahvitella"-heitoilla tunnu kovin reilulta. Voihan tästä aina kieltäytyä vetoamalla muihin juttuihin, mutta tilanteena nuo eivät ole mukavia.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyyden pelko. Miten kauhea asia se voikaan meille sosiaalisille olennoille olla ja mihin kaikkeen se voi ihmisen ajaa, ellei pelkoaan ole oppinut käsittelemään. Tosi surullinen tilanne, jos ihminen yksinäisyyttä pelätessään päätyy hirveällä vimmalla änkemään ihan joka paikkaan ja lopputuloksena onkin se, että loppujen lopuksi kaikki ovat saaneet seurastasi aivan tarpeeksi. Ihmissuhteet vaativat päättäväisyy den lisäksi myös runsaasti hienovaraisuutta ja kykyä lukea tilanteita.

Tämoon selevä tappaus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen alkanut kutsua itseäni yhden tuttavaperheen luokse. Syynä se, että he ovat tehneet niin monta kertaa oharit kun olen kutsunut heidät meille. Aina on joku lapsi köhäinen, kissa pitää viedä leikattavaksi tms. Toisinaan on päädytty jopa siihen että me lähetäänkin kahvipullien ja tarjoilujen kanssa heille, kun eivät syystä tai toisesta voi poistua kotoaan. Joten on helpompi ehdottaa tapaamista suoraan heillä kun siihen se kuitenkin yleensä päätyy. 

Tässä on arkkityyppi ihmisestä, joka ei tajua, ettei tapaaminen kiinnosta vastapuolta. Syyt ovat tekosyitä, koska vastapuoli ei syystä tai toisesta kehtaa sanoa suoraan, että kiinnostaa nämä tapaamiset saman verran kun hatullinen p***aa. Tämän ketjun lukeneena ja jo jonkin verran eläneenä voin kertoa, että taustalla on lähes aina itsekäs motiivi. Kysymys ei aina ole tyhmyydestä tai tapakasvatuksen puutteesta. Toisia ei vaan haittaa se, ettei heistä pidetä. Ei heistä ole ennenkään pidetty. Saadakseen haluamansa toisilta, on painettava päälle, kumottava vastaväitteet ja tungettava luunsa toisen kotiin. Muuten jää yksin. Voin rehellisesti sanoa, etten itse ole kutsunut itseäni viidenkymmenen vuoden aikana kuin kahdelle tai kolmelle serkulle/ystävättärelle käymään. Kutsuja tulee muutenkin enemmän kuin ehdin käymään ja meillä käy vieraita kuin rotan häntää. Mutta se edellyttää aitoa vieraanvaraisuutta ja se taas on epäitsekkyyttä. En mene ikinä kenenkään jääkaapille eikä meillä vieraiden tarvitse keitellä kahviaan. Useimmissa juhlissa tunnen suunnatonta myötähäpeää, kun nuoret ihmiset änkeävät ensimmäisenä voileipäkakun kimppuun, lohkovat lounaan kokoisia paloja piittaamatta muista ja ylioppilaan 80-

vuotiaat isovanhemmat ovat viimeisenä jonossa, kun eivät kilpajuoksussa pärjänneet.

Vierailija
82/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luokse tuli tuttava käymään, kun halusi nähdä pitkästä aikaa... lähtiessä selvisikin, ettei hänellä sattunutkaan olemaan rahaa paluumatkaan, ei ollut muistanut käydä automaatilla jne. No lainasin matkarahat, mitä siinä muutakaan olisi voinut. Lupasi tietysti maksaa pian takaisin. Parin viikon päästä aloin kysellä maksun perään, kun tilille ei mitään ollut ilmestynyt, vaikka tilinumeron olin antanut. Juuri oli kuulemma summa laitettu maksuun, mutta kolmeen kertaan piti eri otteeseen kysellä mistä kiikastaa ennen kuin se tilille ilmestyi. Eipä ole sen jälkeen enää kaverista kuulunut mitään... Juu, ystävät ovat kultaakin kalliimpia, mutta en kyllä toisten seurasta sentään maksamaan rupea. Kyllä pienikin velka pitäisi pyrkiä hoitamaan ripeästi ja oma-aloitteisesti lainaajan taholta pois eikä toivoa toisen kaikessa hiljaisuudessa unohtavan asiaa tai häveliäisyyttään jättävän velkomista parin kerran jälkeen sikseen. Omat menot pitää suunnitella tulojen mukaan eikä reissata toisten piikkiin. Jos johonkin ihan välttämättömään sen sijaan rahaa tarvitsisi, niin luulisi, että omaa rahatilannetta voisi ennen lainan kysymistä vähän avata sille kaverillekin, jolta lainaa kysyy. Ei kaikilla ole rahaa ylenmäärin toisille jaetaltavaksi, vaikka auttaa tekisikin mieli.

Vierailija kirjoitti:

Sitten ovat nämä kaverit ja kaverit. Hyvä syy tulla pitkän tauon jälkeen kylään tai kysyä kuulumisia. Vierailun todellinen syy onkin rahan pummaaminen.

Parhaimmillaan jos tuohon sortuu suostumaan, saa penätä pientäkin summaa loputtomiin takaisin. Sitten joskus maksetaan pitkin hampain. Kohta ollaan taas uutta vippiä vailla.

Tuolla toiminnalla tekee itsestään äkkiä entisen kaverin. Etsivät uuden rahoittajan ylimitoitetulle elämälleen kustannuksineen. Kovin usein on tupakka tai juoma oikeasti loppu, ei mikään ruoka tai pakolliset lääkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten piikkiin on joistain niin mukava poiketa syömään / kahville, säästöä se on pienikin säästö... Ja kun ei omia rahojaan ole laittanut kiinni tarjoiluihin, niin voi aina keksiä nopeasti jotain muuta tekemistä sovituista jutuista huolimatta vaikka joku kylään odottaisikin... Ei, kaikki ihmiset eivät osaa antaa arvoa ystävyydelle tai pitää siitä huolta. Kypsymättömät ihmiset näkevät toiset vain heidän käytettävissään olevina resursseina, eivät tuntevina ja ajattelevina ihmisinä, vertaisinaan. 😞

Vierailija
84/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap ihan suosiolla ajoittain käydä läpi omaa tuttavapiiriään ja tiputtaa siitä pois sellaiset ihmiset, joiden seura vie enemmän voimia kuin antaa. Toisten sisäiseen kaaokseen ei ole pakko mennä mukaan.

Vierailija
85/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun luettuani ymmärrän kyllä hyvin sen, miksi monissa maissa paikalliseen kulttuuriin kuuluu sopia tapaamiset kahvilaan tai ravintolaan. 😆

Vierailija
86/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään tykkää ihmisistä, jotka eivät osaa päättää. Saatetaan olla tulossa kauempaa kylään ja kysellään, voitaisko jäädä yöksi. Sovitaan aikatauluista ja laitat ison satsin ruokaa uuniin, käyt parhaimmillaan lainaamassa/ostamassa patjaa tms mihin nuo yövieraat voi mukavasti majoittaa. Sitten tyypit alkaa empiä että en mä tiedä tullaanko me sittenkään mutta voithan sä pakastaa ne leivonnaiset ja ruuat. Ok, niin voinkin, mutta kyllä tuo on minusta toisen ajan ylenkatsomista.

Tai sitten tullaan kylään ja sanotkaan että jäädään yöksi. Laitat pedit ja muut ja sitten sanotaankin yötä myöten että ei me jäädäkään yöksi.

Tekisi mieli sanoa tällaisille ihmisille että kyllä, olette tervetulleita mutta suunnitelkaa asianne sitten, koska minulla ja perheelläni on muutakin tekemistä kuin arpoa teidän mielenliikkeitänne.

Vierailija
87/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kahville/ teelle piipahtaminen" tarkoittaa nyt vain sellaista lyhyehköä vierailua päiväsaikaan, ei ruokaa, alkoholia, yöpymistä tms. Kestitys ei todellakaan ole se pääasia, vaan tapaaminen. Pöydässä ei tarvitse olla seitsemää sorttia, kaikki samana päivänä itse leivottua. Keksipaketti kaapin perältä riittää eikä ole edes välttämätön. Olkaa ihmiset hiukan joustavia älkääkä etsimällä etsikö loukkaantumisen aiheita toisista.

Ymmärrän, mitä tarkoitat ja on ihan kiva, että sinun mielestäsi kestitys ei ole pääasia. On niitäkin, joiden mielestä on. Olet kuitenkin missannut erään tärkeän pointin; vieras ei päätä vierailun ajankohtaa tai mikä on sopiva kestitys tai syy tulla käymään. Tämä kunnioituksen puute muita kohtaan on muuttunut ajan myötä, vaikka nuoremmat eivät varmasti ole sen tyhmempiä kuin edellisetkään sukupolvet. Ajatellaan vaan tavallaan järkevästi ja käytännöllisesti, enimmäkseen omalta kannalta, ei hienotunteisesti. Annan, anteeksi nyt, ehkä hieman karkean esimerkin: Jos olet laittamassa irtoripsiä omassa tai toisen asunnossa niin, että valtaat asunnon ainoan vessan. Jos joku tulee ovella ja sanoo, " anteeksi, mun pitäisi päästä vessaan" niin et voi vain itsekkäästi sanoa, että "pasko siinä vaan, ei se mua haittaa". Tai "ei se mua haittaa, jos sun kämppä on sekaisin, sua mä tuun kattoon etkä sun kämppää". Tai vaihtoehtoisesti, "ei se mua haittaa, jos sulla ei oo mitään tarjottavaa. Onko aina pakko syödä?" Toistan, että kysymys ei ole aina sinusta vieras ja siitä, mikä sua haittaa. Kysymys on siitä, mikä haittaa muita. Ymmärrä, että häiritset. Saatat ehkä jopa aiheuttaa kaverillesi parisuhdeongelmia, kun kaverisi puolison mielestä olet paikalla aivan liian usein, liian kauan ja ehkä jopa huonoa seuraa. Kaverisi siinä sitten yrittää tasapainoilla loukkaamatta ketään ja estää puolisoaan heittämästä sinua ulos ovesta.

Vierailija
88/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä kutsun monesti itseni kahville. En edes juo kahvia. En tarvitse mitään syötävää tai juotavaa. En ole menossa ruokatauolle vaan vaihtamaan kuulumisia. Joskus saatan ottaa lasillisen vettä tai jos kaveri keittää itselleen teetä, voin ottaa myös. Mitään herkkuja meidän kaveriporukassa ei ole tapana tarjoilla. Kunhan istutaan sohvalla ja juoruillaan kuulumisia.

Vierailija
89/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä itse itsensä kutsuvat eivät taida tajuta, että heitä ei todellakaan haluta tavata koska eivät ymmärrä alkeellisiakaan käytöstapoja ja valitettavasti heidän lapsensa työnnetään aina jonkun muun niskoille hoidettavaksi ettei vaan itse joudu hoitamaan tai tarjoamaan mitään. Kun lopettaa tarjoilut kokonaan niin eipä enää olla jatkuvasti tulossa käymään. Onneksi muut ystävät ovat aivan erilaisia ja heitä haluaa tavata useasti.

Tässä kirjoittaja tarttuu mielestäni tärkeään asiaan; siihen, että lapset luuhaavat muiden nurkissa liikaa niin, että ovat vaivaksi muille perheille. Olen tähän asiaan kummina puuttunut, kun vanhemmat ylpeilevät sillä, että 8-vuotias lapsi lähtee heti koulusta tultuaan kaverille, tulee myöhään illalla ja tätä on jatkunut kuukausikaupalla. Ihan on normaali, työssäkäyvä perhe, ei mitään alkoholi- tms. ongelmia.  Vastaus on "mut, kun se haluu mennä sinne, kun siellä on paremmat olosuhteet kuin meillä" (=varakkaampi, akateeminen perhe). Kyläily tapahtuu aina vain näinpäin. Olen hienovaraisesti vihjannut, että perheen vanhemmat eivät ehkä tykkää tästä, vaikka lapset tykkäävätkin olla yhdessä eivätkä riitele.

"Ollaan me kysytty, ei ne oo sanonu, ettei se saa niillä olla." Voi Pyhä Sylvi. Eihän ne fiksummat ihmiset kehtaa sanoa suoraan, että hoitaisitte nyt hitossa oman mukulanne. Jos teidän perheessänne lyödään totuuden torttuja päin naamaa, muut eivät toimi niin. Ymmärtäkää, että lapsenne häiritsee monella tavalla muita. Ihmiset eivät voi edes puhua rauhassa perheensä asioista, kun naapurin Ymmi on koko ajan hööröstelemässä. Mutta ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. Naapurissa nyt, jo toista vuotta luuhatessaan on tytöstä tullut hyvätapainen, kohtelias ja erittäin sosiaalinen, reipas koululainen. Osaa käyttäytyä paljon paremmin kuin kotona viihtyvä, vanhempi siskonsa. 

Vierailija
90/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on tympeää toisten juoksuttamista! Pakastimeen ei edes välttämättä aina uutta tavaraa juuri silloin mahdu ja lisäksi monet ruoat kärsivät pakastamisesta. Aika ylimielistä käytöstä toisilta ja vaikuttaisi kyllä omaan suhtautumiseen näihin ihmisiin.

-Ap

quote=Vierailija]En myöskään tykkää ihmisistä, jotka eivät osaa päättää. Saatetaan olla tulossa kauempaa kylään ja kysellään, voitaisko jäädä yöksi. Sovitaan aikatauluista ja laitat ison satsin ruokaa uuniin, käyt parhaimmillaan lainaamassa/ostamassa patjaa tms mihin nuo yövieraat voi mukavasti majoittaa. Sitten tyypit alkaa empiä että en mä tiedä tullaanko me sittenkään mutta voithan sä pakastaa ne leivonnaiset ja ruuat. Ok, niin voinkin, mutta kyllä tuo on minusta toisen ajan ylenkatsomista.

Tai sitten tullaan kylään ja sanotkaan että jäädään yöksi. Laitat pedit ja muut ja sitten sanotaankin yötä myöten että ei me jäädäkään yöksi.

Tekisi mieli sanoa tällaisille ihmisille että kyllä, olette tervetulleita mutta suunnitelkaa asianne sitten, koska minulla ja perheelläni on muutakin tekemistä kuin arpoa teidän mielenliikkeitänne.[/quote]

Vierailija
91/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kutsut itsesi kahville ellet kahvia juo? Etkö muuten vain voisi ilmoittaa, että olisi kiva nähdä ja kestitystä ei sua varten tarvitse laittaa? En tykkäisi susta vieraana yhtään, koska kokisin että olisit suotta hyppyyttänyt ensin tuolla "kahville"-tuloilmoituksella ja sitten vielä kieltäytymällä varatuista tarjoiluista. Muut eivät ole ajatuksenlukijoita, käytöksesi on sekavaa.

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä kutsun monesti itseni kahville. En edes juo kahvia. En tarvitse mitään syötävää tai juotavaa. En ole menossa ruokatauolle vaan vaihtamaan kuulumisia. Joskus saatan ottaa lasillisen vettä tai jos kaveri keittää itselleen teetä, voin ottaa myös. Mitään herkkuja meidän kaveriporukassa ei ole tapana tarjoilla. Kunhan istutaan sohvalla ja juoruillaan kuulumisia.

Vierailija
92/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kutsut itsesi kahville ellet kahvia juo? Etkö muuten vain voisi ilmoittaa, että olisi kiva nähdä ja kestitystä ei sua varten tarvitse laittaa? En tykkäisi susta vieraana yhtään, koska kokisin että olisit suotta hyppyyttänyt ensin tuolla "kahville"-tuloilmoituksella ja sitten vielä kieltäytymällä varatuista tarjoiluista. Muut eivät ole ajatuksenlukijoita, käytöksesi on sekavaa.

Vierailija kirjoitti:

Hassu juttu. Kukaan jonka luokse kutsun itseni kahville, ei ole koskaan keittänyt minulle kahvia. :D Kai he nyt minut tuntevat minut ja tietävät etten juo kahvia!

Mutta mikäli nyt puhutaan tuntemattomien luokse kyläilystä, kuten viestistäsi päättelin, niin ilmoittaisin "Hei, voisin tulla käymään jos sopii? Älä suotta laita kahvia tippumaan, tulen vain käymään. :)" Toisaalta, en tiedä miksi kutsuisin itseni ihmisten luokse kylään, jotka eivät edes tunne minua.

Vierailija
93/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ilmeisesti ole moneen vuoteen tutustunut kehenkään uuteen ihmiseen, jos tapasi noin hyvin joka puolella tunnetaan ja ajatus vieraaseen paikkaan kylään menosta on outo? Ok, kai noinkin voi sitten elää. Monelle vain tulee tarve etsiä elämäntilanteiden tai asuinpaikan muuttuessa myös uutta seuraa vanhojen tuttavien rinnalle.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu juttu. Kukaan jonka luokse kutsun itseni kahville, ei ole koskaan keittänyt minulle kahvia. :D Kai he nyt minut tuntevat minut ja tietävät etten juo kahvia!

Mutta mikäli nyt puhutaan tuntemattomien luokse kyläilystä, kuten viestistäsi päättelin, niin ilmoittaisin "Hei, voisin tulla käymään jos sopii? Älä suotta laita kahvia tippumaan, tulen vain käymään. :)" Toisaalta, en tiedä miksi kutsuisin itseni ihmisten luokse kylään, jotka eivät edes tunne minua.

Vierailija
94/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä.Oma lukunsa on myös sukulaiset, joille ei sovi ilmoittamamme lapsen syntymäpäiväjuhlien ajankohta, vaan ilmiottavat tulevansa heille itselleen sopivana päivänä - ja odottavat tietysti täyttä kestitystä! Ei, me ei järkkäillä juhlia monelle päivälle. Kahvit kyllä keitetään.

Kaikille niille, jotka ihmettelevät isovanhempien haluttomuutta tulla lapsenlapsen synttäreille, haluaisin kertoa kokemuksiani kummina sivusta seuranneena. Isovanhemmat eivät viihdy, jos vieraat tai isäntäväki ei lainkaan ota huomioon heitä tai heidän aikansa tapoja. Jos yhteisessä kahvipöydässä istuu kuusi- tai seitsemänkymppisiä isovanhempia, kuukuppi ei ole hyvä keskustelunaihe, trust me. Ei liioin ole ihan ok alkaa siinä imettämään, oli se kuinka luonnollista hyvänsä. Jos olet kylässä kutsuttuna vieraana, anna tilaa muillekin äläkä oleta, että kaikki ovat kiinnostuneita kohdunsuusi aukeamisen eri vaiheista synnytyksen aikana. Yritä löytää yleisempiä puheenaiheita kuin itsesi. Jos et pysty, ole edes hiljaa. Ja jos isäntäväki ei voi näille ikäihmisille keittää Juhla Mokkaa perusversiona, vaan tarjoaa erikoiskahvia hienosta koneestaan, isovanhemmat eivät kehtaa pyytää tavallista kahvia. Se, että kaikki viihtyvät, on kaikkien vastuulla. Turha yrittää opettaa vanhemmalle sukupolvelle uusia, sallivampia käytöstapoja. Heillä on oman aikansa käsitys siitä, mikä on hyvää käytöstä. Ottakaa se huomioon, niin ei tarvitse aina ihmetellä, miksi loistavat taas poissaolollaan lapsen kemuista. 

Vierailija
95/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ole moneen vuoteen tutustunut kehenkään uuteen ihmiseen, jos tapasi noin hyvin joka puolella tunnetaan ja ajatus vieraaseen paikkaan kylään menosta on outo? Ok, kai noinkin voi sitten elää. Monelle vain tulee tarve etsiä elämäntilanteiden tai asuinpaikan muuttuessa myös uutta seuraa vanhojen tuttavien rinnalle.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, en kutsuisi itseäni tuolla tavalla ihmisten luokse joita en tunne. Mikä ongelma?

Vierailija
96/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi perkele sentään! Kyllähän nälkäinen vauva ruokitaan heti, ei siinä jäädä miettimään isovanhempien ja muiden vieraiden fiiliksiä asiasta. Tuollaiset isovanhemmat ovat sieltä ja syvältä, ei tarvitse tulla ainakaan meille kylään noilla asenteilla.

Komisario Palmu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä.Oma lukunsa on myös sukulaiset, joille ei sovi ilmoittamamme lapsen syntymäpäiväjuhlien ajankohta, vaan ilmiottavat tulevansa heille itselleen sopivana päivänä - ja odottavat tietysti täyttä kestitystä! Ei, me ei järkkäillä juhlia monelle päivälle. Kahvit kyllä keitetään.

Kaikille niille, jotka ihmettelevät isovanhempien haluttomuutta tulla lapsenlapsen synttäreille, haluaisin kertoa kokemuksiani kummina sivusta seuranneena. Isovanhemmat eivät viihdy, jos vieraat tai isäntäväki ei lainkaan ota huomioon heitä tai heidän aikansa tapoja. Jos yhteisessä kahvipöydässä istuu kuusi- tai seitsemänkymppisiä isovanhempia, kuukuppi ei ole hyvä keskustelunaihe, trust me. Ei liioin ole ihan ok alkaa siinä imettämään, oli se kuinka luonnollista hyvänsä. Jos olet kylässä kutsuttuna vieraana, anna tilaa muillekin äläkä oleta, että kaikki ovat kiinnostuneita kohdunsuusi aukeamisen eri vaiheista synnytyksen aikana. Yritä löytää yleisempiä puheenaiheita kuin itsesi. Jos et pysty, ole edes hiljaa. Ja jos isäntäväki ei voi näille ikäihmisille keittää Juhla Mokkaa perusversiona, vaan tarjoaa erikoiskahvia hienosta koneestaan, isovanhemmat eivät kehtaa pyytää tavallista kahvia. Se, että kaikki viihtyvät, on kaikkien vastuulla. Turha yrittää opettaa vanhemmalle sukupolvelle uusia, sallivampia käytöstapoja. Heillä on oman aikansa käsitys siitä, mikä on hyvää käytöstä. Ottakaa se huomioon, niin ei tarvitse aina ihmetellä, miksi loistavat taas poissaolollaan lapsen kemuista. 

Vierailija
97/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin, että ei kahvipöydässä, kun isovanhemmat juovat kahvia. Voi mennä olohuoneeseen/makuuhuoneeseen. Niin, ei tarvi tulla ja eihän ne isovanhemmat sitten ilmestykään, MOT:

Vierailija kirjoitti:

No voi perkele sentään! Kyllähän nälkäinen vauva ruokitaan heti, ei siinä jäädä miettimään isovanhempien ja muiden vieraiden fiiliksiä asiasta. Tuollaiset isovanhemmat ovat sieltä ja syvältä, ei tarvitse tulla ainakaan meille kylään noilla asenteilla.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
98/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää huoliko ketään kylään ja älkää menkö kenellekään kylään jos on noin vaikeaa.

Vierailija
99/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää imetyshäpeää yrität täällä viljellä. Äiti ja vauva kaappiin piiloon juu, mukava niin kaikille... pienen vauvan äitihän ei seuraa eikä syötävää kaipaa. Imetys voi kestää pitkäänkin ja kyllä myös imettäjä saa olla juhlissa täysillä mukana!

Tarkoitin, että ei kahvipöydässä, kun isovanhemmat juovat kahvia. Voi mennä olohuoneeseen/makuuhuoneeseen. Niin, ei tarvi tulla ja eihän ne isovanhemmat sitten ilmestykään, MOT:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
100/113 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsit väärin. En pidä imettämistä mitenkään häpeällisenä saati että sitä pitäisi piilotella. Vanhemman sukupolven ihmiset, varsinkin miehet nyt vaan kiusaantuvat tilanteensta todella paljon, jos ventovieras ihminen kaivaa tissinsä tiskiin. Se on karu totuus, halusit tai et. Kiteytit itse sanomani aika hyvin. Imettäjän viihtyvyys menee edelle ja pohjimmiltaan ongelma onkin akselilla itsekkyys/epäitsekkyys. Otetaanko muut huomioon vai ei. Jos ei ota muita huomioon, ei voi valittaa, jos ei tule itsekään huomioon otetuksi. Imettäjä saa olla juhlissa täysillä mukana? Kenen juhlissa, oman suvun vai vieraan? Jos olet vieras, mielestäni lapsen isovanhemmat menevät edellesi.

Vierailija kirjoitti:

Typerää imetyshäpeää yrität täällä viljellä. Äiti ja vauva kaappiin piiloon juu, mukava niin kaikille... pienen vauvan äitihän ei seuraa eikä syötävää kaipaa. Imetys voi kestää pitkäänkin ja kyllä myös imettäjä saa olla juhlissa täysillä mukana!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi