Itsensä kutsuminen kylään toisten luokse
Meille yrittää välillä kutsua itseään kylään tuttava, joka voi perua aiemmin sovittuja tapaamisia hyvinkin nopealla aikataululla tähän tyyliin: "Ei päästäkään käymään tänään, kun keksittiin tälle päivälle nyt muuta ohjelmaa". Siinähän sitten itse mietit, että mitä teet vieraita varten varattujen tarjoiluiden kanssa ja mitä itse päivälle keksisit.
Voihan tällaista ihmistä nähdä ohimennen kaupungilla ja joskus vaihtaa kuulumisia, eihän sitä riidoissa tietysti tarvitse olla. Vaikea vain estää omaa ärsytystä nousemasta pintaan, kun tämä tyyppi ehdottaa, että: "Sovitaan päivä, niin poikkean teille kahville". Tekisi mieli vastailla aika kärjekkäästi, ettei tällä tavoin hetken mielijohteesta ohareita tekevä ihminen ole tervetullut, sairastumiset yms. tietysti ovat erikseen. Eniten ihmetyttää se, että miten jollain oikein riittää pokka tällaiseen? Eikö yleensä itse pääsääntöisesti kutsuta vain omaan kotiin tai ehdoteta tapaamista kaupungilla? Toisen lievähkö painostaminen isännän tai emännän rooliin vastoin tahtoaan "joo, keskiviikkona minä voisin teillä kahvitella"-heitoilla tunnu kovin reilulta. Voihan tästä aina kieltäytyä vetoamalla muihin juttuihin, mutta tilanteena nuo eivät ole mukavia.
Kommentit (113)
Mä en vain kehtaa kutsua itseäni kylään. Käyn joskus paikkakunnalla, missä kaverini asuu. Hän ehdottaa aina tapaamista kahvilassa tai ravintolassa. Jonkun kerran olen ollut heillä ja onhan se rennompaa olla siellä pitkän bussimatkan jälkeen kuin kiireisessä kahvilassa. Silti olen aina suostunut kahvilatreffeihin, en halua olla vaivaksi kenellekään enkä tosiaan kaipaa että minua kestitään. Hänestä on selvästi kivempi tavata kaupungilla, siellä voidaan siis tavata. Syy voi olla sotkuinen koti tai se että haluaa ihmisten ilmoille ( on kotiäiti).
En oikein pidä hyvänä käytöksenä itsensä kutsumista. Mieluummin voi kuulostella mikä kaverista olisi kivaa.
"Kahville/ teelle piipahtaminen" tarkoittaa nyt vain sellaista lyhyehköä vierailua päiväsaikaan, ei ruokaa, alkoholia, yöpymistä tms. Kestitys ei todellakaan ole se pääasia, vaan tapaaminen. Pöydässä ei tarvitse olla seitsemää sorttia, kaikki samana päivänä itse leivottua. Keksipaketti kaapin perältä riittää eikä ole edes välttämätön. Olkaa ihmiset hiukan joustavia älkääkä etsimällä etsikö loukkaantumisen aiheita toisista.
Kaava on kuitenkin aina sama, olisin tulossa käymään nopeasti kahvilla eikä koskaan niin, että tulisitteko käymään meillä ja sovitaan aika. Ei todellakaan kiinnosta nähdä tälläisiä ihmisiä niin mikä siinä heidän on niin vaikeaa ymmärtää. Ilmeisesti monet ystävät ovat jo kieltäytyneet heidän tapaamisesta niin silti väkisin vielä yritetään tulla.
Vierailija kirjoitti:
Kaava on kuitenkin aina sama, olisin tulossa käymään nopeasti kahvilla eikä koskaan niin, että tulisitteko käymään meillä ja sovitaan aika. Ei todellakaan kiinnosta nähdä tälläisiä ihmisiä niin mikä siinä heidän on niin vaikeaa ymmärtää. Ilmeisesti monet ystävät ovat jo kieltäytyneet heidän tapaamisesta niin silti väkisin vielä yritetään tulla.
Ehkäpä nämä ihmiset eivät vain kaipaa isoa kestitysorganisaatiota, vaan haluaisivat pitää kevyemmässä muodossa kontaktia yllä? Eivät varmaankaan ymmärrä, mitä heistä ajattelet, jos vain postaat tänne palstalle etkä kerro heille itselleen, miten toivoisit toimittavan. Jos on kyse perheestä, niin yhden ihmisen on siitä helpompi irtautua tapaamiseen kuin järjestää asioita kaikkien aikatauluun sopivasti. En pidä ohareita itsekään suotavina, mutta et välttämättä tiedä, kuka perheestä ne lopulta aiheutti. Väkisin ei teille kukaan tule kylään, jos ei vierailu käy, niin sanot sen ihan selkeästi heille itselleen.
Tätä tämä juuri on! Oman vieraanvaraisuutensa asteen jokainen tietää, joten kyläilykutsut tulisi kohdistaa omaan kotiin. Silloin ei tarvitse ainakaan kurssailla, ettei mitään nyt olisi tarvinnut hössöttää.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa nää keskustelut. Kyllä ihmiset on selkeesti ilosia siitä että ihmiset tulee kylään! Hahahahaa.
Jos joskus harvoin satun "kutsumaan itseni" jonnekin kahville, en odota tarjoiluja saati edes kahvia (sillä en kahvia edes juo). Kuitenkin käytän vierailusta sanaa "kahville".
En myöskään keitä vierailleni kahvia. Jos he kahvia haluavat sanon, mistä löytyy kahvinkeittoon tarvittavat välineet ja jokainen vieras on tähän mennessä itse osannut kahvinsa keittää jos sitä haluavat.
Tottahan se on, että ohareiden tekeminen on ärsyttävintä koskaa. Ja tälläiset ihmiset on hyvä jättää omaan arvoonsa. Miksi edes haluat pitää välejä ko. Ihmiseen.
En koe että minulla olisi huonot käytöstavat vaikka pyötäni eivät notkukaan antimia. Oletan, että ystäväni vierailevat luonani minun takia, eivätkä siksi että saavat ruokaa. (Toki ei täälä nälkäisenä tarvitse olla, jos on nälkä voi asiasta kertoa)
En käsitä miksi kaikesta pitää pahoittaa mielensä
Jos kutsut itsesi kylään niin ymmärrätkö muutaman kieltäytymisen jälkeen ettei ole minkäänlaista halua seurustella kanssasi ilman kahvitteluakaan.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä itsensä kutsumista. Jos haluaa kahvitella kaverinsa kanssa, silloin kutsuu kaverin omaan kotiinsa eikä itseään kaverin kotiin. Ja tekee just sellaiset tarjottavat kuin viitsii ja haluaa.
Kyllä me saatetaan kavereiden kesken ehdottaa kyläilyä noinkin päin, mutta pidetään kyllä suunnitelmista kiinni.
Tuttavapiirissä on kyllä yksi tyyppi, jolla on aina niiiin kova ikävä meidän perhettä ja haluaisi nähdä ja ja... Mutta kun sovittu H-hetki koittaa, tyyppi ei saavu paikalle, vastaa puhelimeen tai edes ilmoita mitään. Joskus ilmoittaa käyvänsä kaupassa "Mulla menee vartti" mutta sen jälkeen hänestä ei kuulu. Todella mukavaa! Olenkin lakannut ottamasta häntä vakavasti. Ihan kiva ihminen muuten, mutta tuo tyyli on sieltä ja syvältä.
Ei kuulosta kivalta tyypiltä. Tuollaisia tuuliviirejä kyllä riittää. Heitä ei voi ystäviksi laskea, koska ystävään pitäisi voida luottaa. Ja ellei ihmiseen voi luottaa, niin ei hänen seuransa ole oikeastaan minkään arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me saatetaan kavereiden kesken ehdottaa kyläilyä noinkin päin, mutta pidetään kyllä suunnitelmista kiinni.
Tuttavapiirissä on kyllä yksi tyyppi, jolla on aina niiiin kova ikävä meidän perhettä ja haluaisi nähdä ja ja... Mutta kun sovittu H-hetki koittaa, tyyppi ei saavu paikalle, vastaa puhelimeen tai edes ilmoita mitään. Joskus ilmoittaa käyvänsä kaupassa "Mulla menee vartti" mutta sen jälkeen hänestä ei kuulu. Todella mukavaa! Olenkin lakannut ottamasta häntä vakavasti. Ihan kiva ihminen muuten, mutta tuo tyyli on sieltä ja syvältä.
Minusta on outo ajatus laittaa vieraat huseeraamaan toisten keittiössä. Kuinka avuton oikein olet, ettet ole oppinut käyttämään omistamaasi kahvinkeitintä? Eivät ole kovin monimutkaisia laitteita, ellet sitten kahvilatason konetta omista, mikä olisi hiukan outoa ellet kahvia juo.
-Ap
Ilman käytöstapoja kirjoitti:
Mua naurattaa nää keskustelut. Kyllä ihmiset on selkeesti ilosia siitä että ihmiset tulee kylään! Hahahahaa.
Jos joskus harvoin satun "kutsumaan itseni" jonnekin kahville, en odota tarjoiluja saati edes kahvia (sillä en kahvia edes juo). Kuitenkin käytän vierailusta sanaa "kahville".
En myöskään keitä vierailleni kahvia. Jos he kahvia haluavat sanon, mistä löytyy kahvinkeittoon tarvittavat välineet ja jokainen vieras on tähän mennessä itse osannut kahvinsa keittää jos sitä haluavat.
Tottahan se on, että ohareiden tekeminen on ärsyttävintä koskaa. Ja tälläiset ihmiset on hyvä jättää omaan arvoonsa. Miksi edes haluat pitää välejä ko. Ihmiseen.
En koe että minulla olisi huonot käytöstavat vaikka pyötäni eivät notkukaan antimia. Oletan, että ystäväni vierailevat luonani minun takia, eivätkä siksi että saavat ruokaa. (Toki ei täälä nälkäisenä tarvitse olla, jos on nälkä voi asiasta kertoa)
En käsitä miksi kaikesta pitää pahoittaa mielensä
Hyvin kiteytetty! Eivät kaikki ihmissuhteet ole vaivannäön väärtejä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsut itsesi kylään niin ymmärrätkö muutaman kieltäytymisen jälkeen ettei ole minkäänlaista halua seurustella kanssasi ilman kahvitteluakaan.
Toisten luokse kylään menossa ei ole mitään pahaa. Siinä on ihan valtava ero, että ehdottaa tapaamista kaverin kanssa ja kysyy haluaako toinen nähdä teillä, omassa kodissaan vai jossain kolmannessa paikassa. Se ei ole tunkeilua, vaan ihan normaalia sopimista.
Sen sijaan ahdistavaa on se, että ilmoittaa tulevansa noin vain toisten luokse kylään joko päivänä X tai samantien "kun nurkilla liikun". Ehdottomasti pitää aina kysyä mitä toinen vierailusta tuumaa eikä vain änkeä pelkällä röyhkeydellä toisten luokse. Valmiudet ottaa vieraita vastaan eivät välttämättä ole läheiselläkään ihmisellä yhtä hyvät. Vierailut on järjestettävä niin, että niistä jää molemmille hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
I feel you. Meillä on tuttu pariskunta, joka tekee lyhyellä varoitusajalla ohareita säännöllisesti. Sitten ihmettelevät, että miksi nähdään niin harvoin ja antavat ymmärtää, että se on meidän kiireisen elämän vika.... Joskus tekisi mieli suoraan sanoa.
Meillä oli kans tommonen :D Kaveri ja naapuri, joka aina puhui miten tulisi käymään tai me käytäisiin niillä, mutta kun sovittu ajankohta koitti niin kaveri olikin menossa jossain ihan muualla, mikäli edes viitsi vastata puhelimeen/viesteihin sen kertoakseen.
Oltiin paljon kotona koska vanhempainvapaa ja työttömyys ja sovittiin tapaamiset AINA naapurin menojen mukaan (vaikka yhtälailla hän oli kotiäitinä) silti kun lopulta saatiin tarpeeksemme jatkuvista ohareista ja annettiin naapurin kuulla kunniansa, tämä valitti kaikille yhteisille tutuille kuinka oltiin niin joustamattomia ja aina olisi pitänyt meidän mielen mukaan toimia. Sen jälkeen ei kiinnostanut olla tekemisissä enää ollenkaan.
Karmeimpia on nämä sukulaiset, jotka tunkevat mökille kutsumatta.
Niillä ei tule mieleen, että siihen saattaa olla syy, ettei vastaanotto ole ole riemastunut.
Esim. saattaa olla ainoa kerta koko kesänä kun pääsee mökille pariksi päiväksi, niin on se niin ihana kun pihalle porhaltaa joku kaukainen sukulainen, joka raivostuu suunnattomasti kun syöttövasikkaa ei teurasteta ja pöytää kateta kukkuraiseksi.
Voihan vee.
On se varmaan hienoa tuntea itsensä maailmankaikkeuden keskipisteeksi, kun muiden lomilla ei ole mitään väliä.
Tapaa jatkossa kaupungilla tai heitä vastakutsu. Esim, kaveris: voitas tulla teille kahville. Sinä joo ois kiva nähdä, nähdään vaihteeksi teillä, niin sun ei tarvi matkustaa.
Kävin pari kertaa kutsuttuna, mutta edes kahvia ei kylässä tarjottu. Isäntäväki vain kaljoitteli siellä keskenään. Ei tee siis mieli mennä noiden ihmisten luokse kylään.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Tapaa jatkossa kaupungilla tai heitä vastakutsu. Esim, kaveris: voitas tulla teille kahville. Sinä joo ois kiva nähdä, nähdään vaihteeksi teillä, niin sun ei tarvi matkustaa.
Nämä ap:n tuttavat kuulostavat ihan vain sellaisilta saamattomilta vätyksiltä, joilla taitaa olla ongelmia alkoholin kanssa. Ei välttämättä sellaista seuraa, johon itse halajaisin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävin pari kertaa kutsuttuna, mutta edes kahvia ei kylässä tarjottu. Isäntäväki vain kaljoitteli siellä keskenään. Ei tee siis mieli mennä noiden ihmisten luokse kylään.
-ApVierailija kirjoitti:
Huhhuh miten typeriä tuttavia ihmisillä on! Erakkona elelemällä pääsen helpolla, kun en kotiini vieraita päästä. Ihmisten tapaamisessa töissä on jo aivan tarpeeksi sosiaalista aktiviteettia minulle.
Okei, sinä et sitten varmaankaan ilmoita etukäteen tulevasi muiden luokse KAHVILLE. Yleensä vain vieraille koetaan asialliseksi kyläilyn aikana tarjota jotain pientä ellei vieras etukäteen ole ilmoittanut ettei kestitystä kaipaa.