Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kikka Vaaran vastine bloggaajalle: "Pyydän anteeksi koko sydämestäni"

Jee
04.03.2018 |

"Loin Kikka Vaaran halusta antaa ääni kaikille vanhemmille, äideille ja isille, jotka tekevät uskomatonta työtä kasvattaessaan lapsiaan. Loin sen rakkaudesta, kunnioituksesta ja ihailusta vanhemmuutta kohtaan ja sitä kaikkea, mitä se pitää sisällään. Halusin antaa komedian kautta äänen kaikille vanhemmille, koska vanhemmat ovat todellisia supersankareita.

Konkreettinen Kikan hahmo syntyi minun parhaasta ystävästäni, joka tullessani kerran hänen luokseen kylään, oli pukeutunut juuri kuin Kikka. Ystäväni on minun mielestäni maailman tunnollisin ja rakastavin äiti lapsilleen. Hän tekee ja antaa kaikkensa lastensa hyväksi ja tekee sen sydämestään. Samalla hän myös osaa nauraa itselleen ja on mitä rakastettavin heijaaja.

Yhdessä ystäväni kanssa ideoimme hahmoa. Itse en vielä ole äiti, ja halusin olla mahdollisimman totuudellinen oivalluksissani, jotka sitten pukisin komedian kautta Putoukseen sopivaksi. Ystäväni kertoi minulle tarinoita omista kommelluksistaan. Materiaalia kerätessäni ja tutkimustyötä Kikkaa varten tehdessäni, juttelin lisäksi monien äiti-ystävieni kanssa ja kuuntelin heidän kokemuksiaan. Lisäksi tutkin keskustelupalstoja ja keräsin tukimateriaalia googlen kuvahauista löytyvistä meme-muotoon saatetuista oivalluksista, sekä lukuisista keskusteluista bloggareiden kanssa. Halusin olla totuudellinen materiaalissani ja koska en ole itse äiti, halusin varmistaa, että oivallukseni tekisivät kunniaa äideille ja tukeutuisivat vahvasti realismiin, jota äidit päivittäin kohtaavat.

Kikan viime jaksossa pelattiin Joulupukin Kuumasta Linjasta tutulla estetiikalla. Yhtenä tukielementtinä tuossa estetiikassa päätettiin pitää katsojien lähettämät skriinille ilmestyvät ”tekstiviestit”. Kun sisältöä näihin viesteihin kasasin, kävin läpi kaikkea kauden alussa keräämääni tukimateriaalia. Osa televisiossa nähdyistä letkautuksista tulikin suoraan tai muokattuina niistä googlesta löytämistäni memeistä - ja osa näistä memeistä oli Mamma rimpuilee -blogista löytyviä oivalluksia.

Yksi memekuvista, joka materiaaleissani pyöri oli teksti: ”Jos se ei ole noro, se on tavallinen ripuli”. Tämä oivaltava letkautus oli jäänyt niin vahvasti mieleeni jo materiaalia kerätessäni, että kun Kikan laulujakso oli käynnissä heitin sen ilmoille laulujen välissä sitä sen tarkemmin suunnittelematta.

Mitä tulee Kikan kuvitteelliseen aviomieheen Jereen, niin kyseessä on oikeasti puhdas sattuma. Jeren nimeä pohdittiin ja muutettiin harjoituksissa useita kertoja - matkan varrella oli Penaa, Mattia ja Jaria. Lopulta kuitenkin päädyttiin käyttämään nimeä Jere. Kikan suhde Ouluun taas syntyy omien rakkaitten sukulaisteni kautta, jotka asuvat Oulussa. Sukulaisteni sukunimi on Vaara, ja minusta se oli loistava sukunimi hahmolleni. Kikka puolestaan löytyi siihen rinnalle helposti, koska olin nähnyt ystäväni keksivän vaikka ja mitä kikkoja temmeltäessään lasten kanssa kotona.

Olen kuitenkin syvästi pahoillani siitä, että Kikan suuhun ja Kuuma linja -showhun päätyi Mamma rimpuilee -blogista löytyviä lausahduksia ilman, että olin siihen erikseen pyytänyt lupaa. Haluan myös korostaa, että jokainen Putous-hahmo esityksineen on aina näyttelijän omaa käsialaa, ei Putouksen käsikirjoitustiimin. Tämä virhe onkin täysin omani. Mamma rimpuilee -bloggarin lähestymistapa äitiyteen on mielestäni upea, ja tarkoitukseni ei missään nimessä ollut pahoittaa hänen mieltään, vaan juurikin päinvastoin kunnioittaa häntä ja kaikkia muita äitejä. Pyydänkin siis anteeksi koko sydämestäni."

Alina Tomnikov

Kommentit (152)

Vierailija
101/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄITIUNIFORMU! :DDD Voi jestas mitä itsekeskeisyyttä! Vauva-palsta=maailman napa!

Vierailija
102/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Outoa että muut ketjut poistu missä kritisoitiin.

Alina myönsi että käytti muka ''puolivahingossa'' yhtä Bloggaajan lausetta laulussaan. En usko!

Suunnitelmallista pagiointia ja luuli ettei jää kiinni.

Väitti että olisi ollut yhteydessä bloggaajiin, mutta ei kuitenkaan tähän bloggaajaan??

Eihän se oo ollu yhteydessä bloggaajiin, puhunut ystäviensä kans ja googletellut matskua.

Lainannut meemejä, no niitähän jaetaan facessa koko ajan, miksi niitä tehdään jos niitä ei saa jakaa ja lainata?

Piäiskö näyttelijöiltä kieltää netin käyttö, ettei vaan vahingossakaan kopioi ketään?

Mikä ammattilainen olet jos kopioit suoraan yhdestä blogista materiaalia etkä keksi jotain omaperäistä sinun hahmoosi? Ja hups, Jerekin oli sattumaa ja Oulu. En usko.

Oulussahan ei varmaan ole ketään toista Jereä, varsinkaan ketään jolla on vaimo ja lapsia??? No eipä..

Ja Oulussa käytetty murre on looginen valinta kun on itse sieltä kotoisin.

Eikö tuo ole kotoisin Keravalta? No oli mistä oli, mutta ei tuo ainakaan osaa oulun murretta vaan savvoohan tuo viäntää.

No ei kyllä puhu savoa. Enemmän tuo todellakin muistuttaa Oulun murretta. Oululainen ei "veännä" vaan lisäilee kirjaimia "oispa kahavia." Itse muualta tänne Oulun alapuolelle muuttaneena, kyllä tunnistin puheen oulun murteeksi.  Itse osaisin kyllä savon, ja sen tästä toisesta murteesta erotan.

Enemmän tuo mielestäni muistuttaa Kainuun kuin Oulun murretta. Esim. hokema "onko ne jo muuttanu pois kottoo" olisi oululaisittain "onko ne jo muuttanu pois kotua".

Kotua?? Ei ole Oulun murretta, ehkä enempi sieltä etelämmästä niinku Ylivieskasta, siellä ne sannoo kans että maitua.

T. Paljasjalkanen Oululainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kikkeliskokkelis kirjoitti:

ÄITIUNIFORMU! :DDD Voi jestas mitä itsekeskeisyyttä! Vauva-palsta=maailman napa!

No, jos Alina olisi oikeasti asiansa osaava ja haluaisi tehdä roolihahmonsa kunnolla, niin hän tekisi taustatyön hieman paremmin. Kautta-aikojen on äideillä ollut ne "äitimerkit", joilla ulkoisesti voi leimautua muihin äiteihin. Kuin eläimet laumoihin. Joskus oli Marimekon raitapaidat, välillä hiuksissa saparot. Jos Alina olisi perehtynyt riittävästi, olisi hän löytänyt Äitejä tyyliromahduksen partaalla -ryhmän, joka on ryhmänä yksi romahdus. Siellä himoitaan ja kotiutetaan ihanuuksia kuten Beehive-mekko, joka menee ihan kaikelle vartalotyypille joustavan trikoon ansiosta. Tästä voimme olla montaa mieltä, mutta trikoota - trikoota sen olla pitää!

Joten kyllä, äideillä on uniformunsa eikä se ole Alinan luoma yöpaitasortsiasu.

Vierailija
104/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei siitä (mikälie) pokemon hahmosta kukaan ulise? Eikö hän nyt sit matki suoraan sieltä juttuja? Vai johtuuko tämä siitä että hän on lihava mies ja Alina on kaunis nainen, joten hänen teknisiin puututaan. Puhumattakaan suurimmasta osasta muita sketsihahmoja joita on ollut...

Vierailija
105/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei siitä (mikälie) pokemon hahmosta kukaan ulise? Eikö hän nyt sit matki suoraan sieltä juttuja? Vai johtuuko tämä siitä että hän on lihava mies ja Alina on kaunis nainen, joten hänen teknisiin puututaan. Puhumattakaan suurimmasta osasta muita sketsihahmoja joita on ollut...

Koska maailman isoin mielensäpahoittaja ja kaikesta loukkaantuva on: suomalainen äiti!

Vierailija
106/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Outoa että muut ketjut poistu missä kritisoitiin.

Alina myönsi että käytti muka ''puolivahingossa'' yhtä Bloggaajan lausetta laulussaan. En usko!

Suunnitelmallista pagiointia ja luuli ettei jää kiinni.

Väitti että olisi ollut yhteydessä bloggaajiin, mutta ei kuitenkaan tähän bloggaajaan??

Eihän se oo ollu yhteydessä bloggaajiin, puhunut ystäviensä kans ja googletellut matskua.

Lainannut meemejä, no niitähän jaetaan facessa koko ajan, miksi niitä tehdään jos niitä ei saa jakaa ja lainata?

Piäiskö näyttelijöiltä kieltää netin käyttö, ettei vaan vahingossakaan kopioi ketään?

Tuossa on varmaan ongelmana se, että Putous-tyyppi käytti jonkun toisen tekemää meemiä työssään eli ansaitsi sillä tavallaan rahaa. Jossain somessa voit levitellä, mutta muiden tekemillä meemeillä et saa tehdä itsellesi taloudellista hyötyä. 

No mites tää bloggaaja sitten.

Kirjoittelee muiden kertomia sutkautuksia blogissaan ja tienaa sillä rahaa.

Alkaa vielä välittämään niitä sutkautuksia omikseen 🤔

Nostaa oikein mekkalan jos joku muu niitä uskaltaa käyttää.

Sekö sitten on ok ja hyväksyttävää?

Oikeasti tämä johtaa siihen,ettei kukaan kohta uskalla käyttää edes omia ajatuksia missään töissään. Joku muuhan on voinut ne jo aiemmin jonnekin kirjoittaa ja väittää omikseen.

Voin olla väärässäkin, mut luulen että ne sutkautukset oli valittu skriinille "tekstareiksi", koska oletettiin että kaikki tietää niiden olevan ikivanhoja läppiä, myös tämä bloggaaja joka oli ne nettimeemin muotoon vääntänyt.

Jos mä otan jonkun ikivanhan vitsin, tai monta, ja kirjoitan ne blogini yhteyteen niin en voi kieltää ketään niitä käyttämästä, koska ne ei ole mun keksimiä, mä vaan olen kasannut niitä yhteen paikkaan. Mun ehkä olis jopa kohteliasta huomauttaa, jos joku ei tajua, että olen vaan kopioinut siihen hauskoja juttuja, ne ei ole mun omia.

Mut ainakaan en voisi väittää niitä mun omaisuudeksi.

Vierailija
107/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei siitä (mikälie) pokemon hahmosta kukaan ulise? Eikö hän nyt sit matki suoraan sieltä juttuja? Vai johtuuko tämä siitä että hän on lihava mies ja Alina on kaunis nainen, joten hänen teknisiin puututaan.

Huomasin tuolla somessa, että melkein kaikki paheksujat oli naisia, mistä sitten johtuukaan. Samoin oli Sofia Belorfin tiikerikohussa taannoin. :)

Vierailija
108/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suora lainaus Mamma rimpuileen blogista:

"No, nyt kun ollaan näin vuoden alussa, niin ajattelin luoda muutaman oman aforismikuvani. Perhehenkisesti, totta kai. Teille, meille, sisustustarraksi, kansikuvaksi, työpaikan mukiin. Lohdutukseksi, kannustukseksi, self-helpiksi."

Eikö hän suorastaan KANNUSTA lainaamaan näitä?

Vierailija
109/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen lainaus mamma rimpuileelta:

"Jälkimmäinen on toki yleisesti kuultu viisaus lapsiperheissä, eikä varsinaisesti mikään minun aivojeni tuotos. Jos tarkkoja ollaan, sen on aikoinaan joku lukijanikin heittänyt kommenteissa. "

(Kaada lasiin vain sen verran maitoa minkä jaksat lattilalta siivota)

Vierailija
110/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vähän epäilyttävää että tätä ketjua ennen kaikki alinaa kritisoivat ketjut poistettu, ja nyt yhtäkkiä kaikissa viesteissä haukutaan bloggaajaa ja ollaan alinan puolella. putoustyypit asialla? ;)

Ehkä ihmiset kuvitteli että blogiin on kirjoitettu joku kokemus tai kertomus jostain tapahtumasta tai päivästä, ja se olisi kopioitu sketsiksi, tai muuta vastaavaa.

Mutta näinhän ei ollut, blogiin oli kerätty yleisiä läppiä ja sutkautuksia, jotka moni on kuullut ihan muualta, jo kauan aikaa sitten. Ja nämä läpät sit oli sketsin lisänä "tekstareina" ruudulla, nehän ei siis edes olleet sketsin keskeinen sisältö, vaan vilahti nopeasti ruudulla, en tiedä olisinko niitä edes lukenut ellen tämän "kohun" takia olis katsonut sketsiä ja kiinnittänyt niihin erityistä huomiota.

Lisäksi "mutsi" kertoo blogissaan ettei ne ole hänen omia oivalluksiaan ja niitä saa lainata, ne on kaikkien iloksi sinne laitettu.

Vierailija
111/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin nyt ensimmäistä kertaa kyseiseen blogiin ja huh että kirjoittajasta tuli epäsympaattinen ja omahyväinen mielikuva. Hän kirjoittaa (kommenteissa) putousnäyttelijän käyttäneen hänen blogiaan ideapankkina ja tuntuu kuvittelevan omistavansa nuo kaikki vanhat sutkautukset, joita meillä jo omassa lapsuudessani vanhempani viljelivät. Tosi nolo ja huomionhakuinen kirjoitus blogistilta.

Vierailija
112/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä myötähäpeä bloggarin puolesta. Ihanko totta hän kuvittelee itse nuo kaikki vanhat vitsit keksineensä. 

Vierailija
113/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei siitä (mikälie) pokemon hahmosta kukaan ulise? Eikö hän nyt sit matki suoraan sieltä juttuja? Vai johtuuko tämä siitä että hän on lihava mies ja Alina on kaunis nainen, joten hänen teknisiin puututaan.

Huomasin tuolla somessa, että melkein kaikki paheksujat oli naisia, mistä sitten johtuukaan. Samoin oli Sofia Belorfin tiikerikohussa taannoin. :)

Alina on oikeasti kaunis, fiksu ja hyvä näyttelijä. Tienaa omat rahansa ja kaikenlisäksi tekee sen ”normaalisti”. Tuo tiikerin kanssa poseeraaminen oli ala-arvoista.

Vierailija
114/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta olihan se tosi mautonta Sofialta. Häntä ei voi asian tiimoilta puolustella. Alina taas ei minusta tehnyt mitään ihmeellistä rikkomusta, koska nuo sketsit on vanhempia kuin kyseinen bloggaaja itse.

Vierailija
115/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa paljon melua tyhjästä. Plagiointiin en ota kantaa, mutta samaa mieltä monen muun kanssa täällä, että Alinan Äiti-kliseet meni pusikkoon. Jo tätä palstaa lukemalla ja täältä kysymällä olisi saanu Palsta-mamman eli epä/täydellisen mammuskan prototyypin ja pari hokemaa kaupan päälle, kosteuspyyhepaketin hinnalla! ;D

Vierailija
116/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Alina on googletellut matskua ja törmännyt näihin nettimeemeihin, niin ehkä hän ei edes ole tiennyt niiden kaikkien olevan koottuna jonkun yhden ihmisen blogiin, tai on osan näistä kuullut ihan muuta kautta. Nämähän on jo ikivanhoja juttuja.

Nyt kun bloggaaja kertoo niiden olevan "viety" häneltä, niin Alina ei ala selittämään asian oikeaa laitaa, sehän kuulostaisi vain selittelyltä, vaan pyytää anteeksi asiaa jota ei edes ole tehnyt, ainakaan tietoisesti ja tietäen että meemit kaikki löytyy tästä yhdestä blogista.

En usko että hän ihan tarkoituksella olisi ottanut samasta lähteestä noin montaa juttua.

Vierailija
117/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä "lainattuja" juttujahan oli neljä? joten ei oikein voida vielä puhua että bloggaaja olisi käsikirjoittanut sketsin.

Kun katsoo sketsin maikkarilta, niin huomaa että nuo väitetyt lainaukset on hyvin pieni osa sketsiä, johon ei ehkä edes kiinnittäisi huomiota ilman että tietää katsoa tarkkaan niitä "tekstareita".

Ja edelleen, tiesikö Tomnikov niiden olevan samasta "lähteestä", vai onko kuullut/löytäyt ne tai ainakin osan niistä ihan muualta?

Vierailija
118/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alina kyllä myönsi kopioineensa osittain suoraan blogista. Luitteko ollenkaan tuota vastinetta?

Vierailija
119/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kikkeliskokkelis kirjoitti:

No, jos Alina olisi oikeasti asiansa osaava ja haluaisi tehdä roolihahmonsa kunnolla, niin hän tekisi taustatyön hieman paremmin. Kautta-aikojen on äideillä ollut ne "äitimerkit", joilla ulkoisesti voi leimautua muihin äiteihin. Kuin eläimet laumoihin. Joskus oli Marimekon raitapaidat, välillä hiuksissa saparot. Jos Alina olisi perehtynyt riittävästi, olisi hän löytänyt Äitejä tyyliromahduksen partaalla -ryhmän, joka on ryhmänä yksi romahdus. Siellä himoitaan ja kotiutetaan ihanuuksia kuten Beehive-mekko, joka menee ihan kaikelle vartalotyypille joustavan trikoon ansiosta. Tästä voimme olla montaa mieltä, mutta trikoota - trikoota sen olla pitää!

Joten kyllä, äideillä on uniformunsa eikä se ole Alinan luoma yöpaitasortsiasu.

Vain teillä some-mammoilla ehkä. Minulla on lasta ja en ole käyttänyt ällöjä trikoita. Tai sukkahousujakaan kuin viimeksi lapsena. Marimekkoa ei uraäidin vaatekaapista löydy.

Voi av- mammojen itsekeskeisyyttä. Miten minä tänne edes eksyin. Ei ikinä enää.

Vai saako sanoa ’ei ikinä’, kun matkii Ansaa.

Vierailija
120/152 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alina kyllä myönsi kopioineensa osittain suoraan blogista. Luitteko ollenkaan tuota vastinetta?

Mutta vain ne sanonnat jotka kuuluvat kaikille, joten ei olisi pyytänyt anteeksi kun ei ole tehnyt mitään väärää. Jo tässä on todettu bloggaajan oikein tarjonneen aforismeja käyttöön muille.