Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kikka Vaaran vastine bloggaajalle: "Pyydän anteeksi koko sydämestäni"

Jee
04.03.2018 |

"Loin Kikka Vaaran halusta antaa ääni kaikille vanhemmille, äideille ja isille, jotka tekevät uskomatonta työtä kasvattaessaan lapsiaan. Loin sen rakkaudesta, kunnioituksesta ja ihailusta vanhemmuutta kohtaan ja sitä kaikkea, mitä se pitää sisällään. Halusin antaa komedian kautta äänen kaikille vanhemmille, koska vanhemmat ovat todellisia supersankareita.

Konkreettinen Kikan hahmo syntyi minun parhaasta ystävästäni, joka tullessani kerran hänen luokseen kylään, oli pukeutunut juuri kuin Kikka. Ystäväni on minun mielestäni maailman tunnollisin ja rakastavin äiti lapsilleen. Hän tekee ja antaa kaikkensa lastensa hyväksi ja tekee sen sydämestään. Samalla hän myös osaa nauraa itselleen ja on mitä rakastettavin heijaaja.

Yhdessä ystäväni kanssa ideoimme hahmoa. Itse en vielä ole äiti, ja halusin olla mahdollisimman totuudellinen oivalluksissani, jotka sitten pukisin komedian kautta Putoukseen sopivaksi. Ystäväni kertoi minulle tarinoita omista kommelluksistaan. Materiaalia kerätessäni ja tutkimustyötä Kikkaa varten tehdessäni, juttelin lisäksi monien äiti-ystävieni kanssa ja kuuntelin heidän kokemuksiaan. Lisäksi tutkin keskustelupalstoja ja keräsin tukimateriaalia googlen kuvahauista löytyvistä meme-muotoon saatetuista oivalluksista, sekä lukuisista keskusteluista bloggareiden kanssa. Halusin olla totuudellinen materiaalissani ja koska en ole itse äiti, halusin varmistaa, että oivallukseni tekisivät kunniaa äideille ja tukeutuisivat vahvasti realismiin, jota äidit päivittäin kohtaavat.

Kikan viime jaksossa pelattiin Joulupukin Kuumasta Linjasta tutulla estetiikalla. Yhtenä tukielementtinä tuossa estetiikassa päätettiin pitää katsojien lähettämät skriinille ilmestyvät ”tekstiviestit”. Kun sisältöä näihin viesteihin kasasin, kävin läpi kaikkea kauden alussa keräämääni tukimateriaalia. Osa televisiossa nähdyistä letkautuksista tulikin suoraan tai muokattuina niistä googlesta löytämistäni memeistä - ja osa näistä memeistä oli Mamma rimpuilee -blogista löytyviä oivalluksia.

Yksi memekuvista, joka materiaaleissani pyöri oli teksti: ”Jos se ei ole noro, se on tavallinen ripuli”. Tämä oivaltava letkautus oli jäänyt niin vahvasti mieleeni jo materiaalia kerätessäni, että kun Kikan laulujakso oli käynnissä heitin sen ilmoille laulujen välissä sitä sen tarkemmin suunnittelematta.

Mitä tulee Kikan kuvitteelliseen aviomieheen Jereen, niin kyseessä on oikeasti puhdas sattuma. Jeren nimeä pohdittiin ja muutettiin harjoituksissa useita kertoja - matkan varrella oli Penaa, Mattia ja Jaria. Lopulta kuitenkin päädyttiin käyttämään nimeä Jere. Kikan suhde Ouluun taas syntyy omien rakkaitten sukulaisteni kautta, jotka asuvat Oulussa. Sukulaisteni sukunimi on Vaara, ja minusta se oli loistava sukunimi hahmolleni. Kikka puolestaan löytyi siihen rinnalle helposti, koska olin nähnyt ystäväni keksivän vaikka ja mitä kikkoja temmeltäessään lasten kanssa kotona.

Olen kuitenkin syvästi pahoillani siitä, että Kikan suuhun ja Kuuma linja -showhun päätyi Mamma rimpuilee -blogista löytyviä lausahduksia ilman, että olin siihen erikseen pyytänyt lupaa. Haluan myös korostaa, että jokainen Putous-hahmo esityksineen on aina näyttelijän omaa käsialaa, ei Putouksen käsikirjoitustiimin. Tämä virhe onkin täysin omani. Mamma rimpuilee -bloggarin lähestymistapa äitiyteen on mielestäni upea, ja tarkoitukseni ei missään nimessä ollut pahoittaa hänen mieltään, vaan juurikin päinvastoin kunnioittaa häntä ja kaikkia muita äitejä. Pyydänkin siis anteeksi koko sydämestäni."

Alina Tomnikov

Kommentit (152)

Vierailija
41/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks kaikki blogaajat on poikkeuksetta idiootteja.

Koska ne haluaa julkisuutta keinolla millä hyvänsä, koska muuhun ei lahjat riitä.

Vierailija
42/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten se voi olla niin huono Putouksessa? Taitaa olla ainoa teatterikorkeanki käyny ja huonoin joka osa-alueella( impro, äänenkäyttö, eri roolit) vaikka esim. oli ihana siinä Donna sarjassa.

Ihanasta en tiedä, mutta huono se siinä Donnassakin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alina on ihana. I h a n a.

Vierailija
44/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä myötähäpeää herättävä hahmo. En ole ennen tuntenut tuota putousta katsoessani, vaikka en olisi hahmoista pitänytkään. Hoiti hommansa huonosti änkyttäen tilannetajuttomasti hokemaansa. 

Vierailija
45/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alina on ihana. I h a n a.

En ole koskaan pitänyt, ja tämän jälkeen vielä vähemmän.

Vierailija
46/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Tomlikov edes pyysi anteeksi? Eihän tuossa ole mitään anteeksipyydettävää! Ei kukaan omista yleisiä sanontoja. Se miehen etunimi nyt on ikävä yhteensattuma, mutta harvapa siitäkään olisi jaksanut tehdä numeroa...

No, joskus fiksumpi vain pyytää anteeksi, vaikka tietää ettei ole väärin tehnyt. Alina sai näin jutun päätökseen ja sanottua fiksusti oman kantansa. Mielestäni todella hyvä veto häneltä.

Liian monet alkavat jankkaamaan tätä, että sä et omista tätä sanontaa jne ja sitten tuo bloggaaja olisi vastannut takaisin kärkkäästi ym, eli iso riita vain syntynyt. Alina vältti tämän hienosti selittämällä ja pyytämällä anteeksi, vaikka tarvetta ei ollutkaan! Nyt bloggaaja ei enää voi urputtaa nolaamatta itseään enempää.

Vierailija
47/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopas oli ontuva anteeksipyyntö ja selostus hahmon synnystä. Jännän nopeasti kyllä kyhäsi tuon sepitelmän, ettei vaan ollut jo valmiina kun tiesi että ennemmin tai myöhemmin tuo plagiointi tulee ilmi?

Missä alkuperäinen ketju tästä aiheesta muuten on?

Älä nyt viitsi.

Ensin halutaan Alinalta selitys tai anteeksipyyntö, ja kun se saadaan, se ei kelpaa.

Mitäs sen pitäis nyt sit tehdä, tai sanoa?

Missä todellisuudessa anteeksipyyntö tekee tehdyn tekemättömäksi? Anteeksipyynnön idea on, että syyllinen saa myöntää katuvansa tekoaan mutta ei se tehtyä muuksi enää muuta.

Ja juuri siksi anteeksi voi antaa, mutta ei unohtaa. 

Vierailija
48/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää, että joku blogaaja keräilee blogiinsa yleisessä käytössä olevia vitsejä ja sanontoja ja luulee sen jälkeen omistavansa ne kaikki. Kertakaikkiaan törkeää. Eikä pelkästään tuota yksittäistä näyttelijää kohtaan, vaan meitä kaikkia muita, meitä tavallisia ihmisiä joilla on ihan yhtä paljon tai yhtä vähän oikeuksia yleisiin sanontoihin. Kohta ei varmaan saa edes kahvilassa toivoa kahvia, kun sekin lause on muka jonkun nirppanokkablogistin yksityisomaisuutta.

Vierailija
49/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos  olisi ammattilainen tekisi kyllä hahmonsa ilman meemi google hakua vitseihin.lol. missä luovuus alina? tyyppi saa upean mahdollisuuden, ekaa kertaa putouksessa, suuren yleisön edessä ja tämmöstä ala arvoista komediaa jota ei itse edes keksi? huh mikä taso

Vierailija
50/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Outoa että muut ketjut poistu missä kritisoitiin.

Alina myönsi että käytti muka ''puolivahingossa'' yhtä Bloggaajan lausetta laulussaan. En usko!

Suunnitelmallista pagiointia ja luuli ettei jää kiinni.

Väitti että olisi ollut yhteydessä bloggaajiin, mutta ei kuitenkaan tähän bloggaajaan??

Eihän se oo ollu yhteydessä bloggaajiin, puhunut ystäviensä kans ja googletellut matskua.

Lainannut meemejä, no niitähän jaetaan facessa koko ajan, miksi niitä tehdään jos niitä ei saa jakaa ja lainata?

Piäiskö näyttelijöiltä kieltää netin käyttö, ettei vaan vahingossakaan kopioi ketään?

Tuossa on varmaan ongelmana se, että Putous-tyyppi käytti jonkun toisen tekemää meemiä työssään eli ansaitsi sillä tavallaan rahaa. Jossain somessa voit levitellä, mutta muiden tekemillä meemeillä et saa tehdä itsellesi taloudellista hyötyä. 

Jos teet yleisestä sanonnasta, letkautuksesta tai vitsistä teoksen, niin omistat sen teoksen, mutta et sitä pohjaksi käyttäämääsi sanontaa/letkautusta/vitsiä. Tämä olisi hyvä blogistinkin ymmärtää. Putouksessa ei ole näytetty mitään nettimeemejä vaan puhuttu yleisessä käytössä olevia lauseita, joihin kenelläkään ei ole yksityisoikeutta. Tämä on todella synkkä päivä sananvapaudelle.

Vierailija
51/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin paskat läpät olisi pöllitty multa, olisin visusti hiljaa.

Vierailija
52/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopas oli ontuva anteeksipyyntö ja selostus hahmon synnystä. Jännän nopeasti kyllä kyhäsi tuon sepitelmän, ettei vaan ollut jo valmiina kun tiesi että ennemmin tai myöhemmin tuo plagiointi tulee ilmi?

Missä alkuperäinen ketju tästä aiheesta muuten on?

Älä nyt viitsi.

Ensin halutaan Alinalta selitys tai anteeksipyyntö, ja kun se saadaan, se ei kelpaa.

Mitäs sen pitäis nyt sit tehdä, tai sanoa?

Missä todellisuudessa anteeksipyyntö tekee tehdyn tekemättömäksi? Anteeksipyynnön idea on, että syyllinen saa myöntää katuvansa tekoaan mutta ei se tehtyä muuksi enää muuta.

Ja juuri siksi anteeksi voi antaa, mutta ei unohtaa. 

Nykyisin porukalla on tämä kummallinen kuvitelma, että omaa etuaan voi ajaa ties millä p*rseilyllä ja "sori siitä" on jokin vapaudu kaikesta vastuusta-kortti. 

Vierailija
53/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alina myönsi että käytti muka ''puolivahingossa'' yhtä Bloggaajan lausetta laulussaan. En usko!

Väitti että olisi ollut yhteydessä bloggaajiin, mutta ei kuitenkaan tähän bloggaajaan??

Eihän se oo ollu yhteydessä bloggaajiin, puhunut ystäviensä kans ja googletellut matskua.

Lainannut meemejä, no niitähän jaetaan facessa koko ajan, miksi niitä tehdään jos niitä ei saa jakaa ja lainata?

Piäiskö näyttelijöiltä kieltää netin käyttö, ettei vaan vahingossakaan kopioi ketään?

Mikä ammattilainen olet jos kopioit suoraan yhdestä blogista materiaalia etkä keksi jotain omaperäistä sinun hahmoosi? Ja hups, Jerekin oli sattumaa ja Oulu. En usko.

Miksi täällä on kerrottu että ihan yleistä mamma läppää, jutut olleet olemassa jo 15-20 vuotta sitten, kuten myös bloggarin "oivallus" että "kaikki muu on paskaa paitsi kusi". Ikivanha juttu.

Bloggaaja on siis itse lainannut ja kerännyt ihan yleisiä läppiä, ja nyt ne onkin hänen "omiaan".

Vierailija
54/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ammattilainen olet jos kopioit suoraan yhdestä blogista materiaalia etkä keksi jotain omaperäistä sinun hahmoosi? Ja hups, Jerekin oli sattumaa ja Oulu. En usko.

Oulussahan ei varmaan ole ketään toista Jereä, varsinkaan ketään jolla on vaimo ja lapsia??? No eipä..

Ja Oulussa käytetty murre on looginen valinta kun on itse sieltä kotoisin.

Vierailija
55/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää, että joku blogaaja keräilee blogiinsa yleisessä käytössä olevia vitsejä ja sanontoja ja luulee sen jälkeen omistavansa ne kaikki. Kertakaikkiaan törkeää. Eikä pelkästään tuota yksittäistä näyttelijää kohtaan, vaan meitä kaikkia muita, meitä tavallisia ihmisiä joilla on ihan yhtä paljon tai yhtä vähän oikeuksia yleisiin sanontoihin. Kohta ei varmaan saa edes kahvilassa toivoa kahvia, kun sekin lause on muka jonkun nirppanokkablogistin yksityisomaisuutta.

Miksi osallistut keskusteluun mistä et mitään ymmärrä?  Ei tuo nyt ihan reilulta ja rehelliseltä kuulosta, että blogisti (tai kuka vaan) tekee duunin, keksii itse ja keräilee hauskoja(?) sutkauksia ja sitten tulee joku luomisentuskaa poteva putous-tähti ja pöllii koko p*skan mainitsemalla sanallakaan sitä, että oma mielikuvitus ja kekseliäisyys on tasan nolla. Tuo on törkeää myös katsojia kohtaan, osa jengistä mitä ilmeisimmin piti tuota kikkaa jotenkin nokkelana ja hahmon luojaa taitavana ja totuus onkin tämä.

Vierailija
56/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos  olisi ammattilainen tekisi kyllä hahmonsa ilman meemi google hakua vitseihin.lol. missä luovuus alina? tyyppi saa upean mahdollisuuden, ekaa kertaa putouksessa, suuren yleisön edessä ja tämmöstä ala arvoista komediaa jota ei itse edes keksi? huh mikä taso

Kaikki, ihan kaikki, käyttää sketsihahmojen pohjana huomioita oikeasta elämästä, tosi moni näyttelijä on haastatteluissa kertonut.

Miksi kukaan vartija ei alkanut ulista pari vuotta sit kun oli se yksi vartija-hahmo, tai kukaan duunari kun oli se ay-aktiivi-mikälie-orava.

Tai kukaan venäläinen (esim Alina) kun oli se Svetlana Rönkkö-hahmo,kukaan savolainen kun oli se Kalevalainen jäsenkorjaaja jne???

Vierailija
57/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulussahan ei varmaan ole ketään toista Jereä, varsinkaan ketään jolla on vaimo ja lapsia??? No eipä..

Ja Oulussa käytetty murre on looginen valinta kun on itse sieltä kotoisin.

Todennäköisempää kuitenkin on, että lainaili tuolta samasta blogista vähän enemmänkin kamaa. Myös tuon Jere Oulusta.

Vierailija
58/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi osallistut keskusteluun mistä et mitään ymmärrä?  Ei tuo nyt ihan reilulta ja rehelliseltä kuulosta, että blogisti (tai kuka vaan) tekee duunin, keksii itse ja keräilee hauskoja(?) sutkauksia ja sitten tulee joku luomisentuskaa poteva putous-tähti ja pöllii koko p*skan mainitsemalla sanallakaan sitä, että oma mielikuvitus ja kekseliäisyys on tasan nolla. Tuo on törkeää myös katsojia kohtaan, osa jengistä mitä ilmeisimmin piti tuota kikkaa jotenkin nokkelana ja hahmon luojaa taitavana ja totuus onkin tämä.

Itse et taida ymmärtää.

Jos mä keräilen jotain yleisiä sanontoja ja kirjoitan ne nippuun, mä en silti todellakaan omista niitä. Ennemmin mun ehkä pitäis pohtia että onko mun mainittava jossain ettei nämä ole mun omia ajatuksia.

-eri

Vierailija
59/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän tässä ihmetyttää että valtakunnan suosituimman viihdeohjelman sisältö on kopioitu googlen hakutuloksista, olivatpa ne hakutulokset sitten lentäviä lauseita tai ei..

Vierailija
60/152 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä alan kirjoittaa blogia, ja kokoan sinne vaik laulujen sanoista pätkiä, niin sen jälkeenkö mä omistan ne, eikä kukaan muu saa niitä käyttää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi