Ammatit, joista uskoisit selviävän ilman mitään ammattitutkintoa ja koulutusta?
Tietenkin perehdytys työhön sallitaan.
- siivooja
- tarjoilija
Kommentit (356)
Liikunnanopettaja. Eihän ne opeta mitään vaan höykyttävät lapsiraukkoja. Kuka tahansa osaa käskyttää ja puhaltaa pilliin.
Tyttäreni hoitaa tällä hetkellä erään yrityksen laskutusta ja reskontraa yo-tutkinnolla. Itse teen vastaavaa työt +sihteerin työt yo-merkonomin koulutuksella. Ihan turhaan istuin kauppaopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten suorittanut hygieniapassin muutaman tunnin perehtymisellä, joten tarjoilijan työkään ei olisi minulle vaikeaa.
Tämä on kova saavutus!!!!! Normaaliälykkyydellä varustettu ihminen saa tämän kokeenmuuten läpi ilman perehtymistä
Minä olen keskimääräistä hölmömpi ja huonomuistisempi, mutta tein ko. testissä yhden virheen. Maalaisjärjellä meni läpi, en siihen mitään lukenut. Oon aina ollut laiska lukemaan, seiskan oppilas.
Vierailija kirjoitti:
lähihoitaja
Sitten ei kannata viedä alle kouluikäistä lasta hammastarkastukseen, kun voit ja osaat tehdä sen itse.
Toki osaat myös varata tarvittavat välineet ja aineet paikkaukseen, poistoon, oikomiseen ja protetiikkaan. Ja avustaa hammaslääkäriä eri toimenpiteissä. Niin ja tietty huoltaa välineet oikein.
Itse en ainakaan osannut näitä ilman koulutusta. Terveisin lähihoitaja, joka suuntautunut suun terveyteen.
Ja tästä sinun kommentistasi huomaakin, ettei sinulla ole tähän alaan ymmärrystä/koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnanopettaja. Eihän ne opeta mitään vaan höykyttävät lapsiraukkoja. Kuka tahansa osaa käskyttää ja puhaltaa pilliin.
Huonoja (kouluttamattomia) liikunnan opettajia ollut sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Siivojan töitä taitanee suurin osa tehdä ilman koulutusta, perehdytys riittää, mutta toki esimerkiksi terveyskeskuksien ym. siivoojilla toivoisi olevan koulutuksen. Eli arvostan kyllä, jos joku siivooja kouluttautuu. Tarjoilijan työn uskon myös onnistuvan ilman koulutusta, mutta varmasti koulutuksesta on hyötyä, erityisesti jos haluaa edetä urallaan. Postinjakajan työhön ei liene nytkään olemassa edes mitään koulutusta?
Lastenhoitajana, lastentarhanopettajana ja luokanopettajanahan ihmiset kuvittelevat voivansa työskennellä vain koska ovat joskus olleet lapsia ja käyneet päiväkotia&koulua. Mutta kyllä lapsiryhmän hallitseminen, yksilöllinen hoito ja opetus ikätason mukaan, sekä kehitystason yksilöllinen seuraaminen ja arviointi vaativat koulutuksen. Puhumattakaan siitä, mitä nykyiset opetus- esiopetus ja varhaiskasvatussuunnitelmat vaativat edellä mainituilta. Kertonee myös paljon siitä, kuinka arvostamme lapsuutta, kun sen ajatellaan olevan niin yhdentekevä, ettei ole oikeastaan väliä kuka lapsia hoitaa tai opettaa, kun ovat isoissa ryhmissä ilman vanhempiaan. Varsinkin jos mietitään aivan pienimpiä lapsia (alle 3-vuotiaat), joilla tapahtuu valtava kehitys elämässään nimenomaan aikuisen avustamana.
Yksi ns. koulutuksen vaativa työ, jota uskoakseni voisi tehdä ilman koulutustakin perehdytyksellä, on ns. perinteinen sihteerin työ. Uskon että se on työ, mikä opettaa tekijänsä. Tosin nykyään sihteerit kulkevat johdon assistentti -nimityksillä yms., joten voin olla väärässä hyvinkin.
TARJOIlijana pitää mm tehdä drinksut, kaataa viinit, tilaa ruuat ja niissä n oma koodikieli. Se nyt ei ole kovi vaikeaa, vieläkin muistan 013 oli kossu, oliko 040 vodka, 120 leijonaviski jne.
Ei oppimisessa kauaa aikaa mennyt, mutta ei sitä kadulta voida vaan tulla ja alkaa myymään.
Veturinkuljettajan koulutus on suht lyhyt. Tosin sinne ei jokainen pääsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena pari vuotta töissä päiväkodeissa, tein sekä hoitajien että lastentarhanopettajien sijaisuuksia. Ei minkäänlaista koulutusta alalle. En saanut edes minkäänlaista perehdytystä. Ensimmäinen pesti oli päiväkotiapulaisena pari kuukautta, sehän oli helppoa eikä siihen tarvinnut mitään opetusta. Eka päivänä yksi hoitaja selitti, mitkä on apulaisen työt ja siinä se. Sain hyvän työtodistuksen ja seuraavana teinkin lastenhoitajan sijaisuuden. Sitten näitä kaikkia vuorotellen. Eipä ollut mitään ongelmia.
Lapset suorastastaan rakasti mua ja vanhemmat kiittelivät, sekös koulutettuja hoitajia tympi ja näyttivät kyllä usein avoimesti mulle, mitä mieltä ovat. Töitä olisi riittänyt jatkossakin, mutta lähdin opiskelemaan ihan toista alaa. En tosiaan ymmärrä, miksi joksikin lastentarhanopettajaksi pitää opiskella monta vuotta, sanoisin että vuosi riitäisi leikiten. Hoitajalle puoli vuotta, apulaiset ei tarvitse kuin päivän perehdytyksen. Edellyttäen tietysti, että ovat normaalilla älyllä varustettuja.
Tässä on oikein malliesimerkki ihmisestä, joka kuvittelee tietävänsä jonkun kämäsen apparihomman määräaikaispestin myötä mitä oikean hoitajan työ pitää sisällään. Lähihoitajana valmistut alalle, joka antaa valmiuksia toimia niin sairaalassa kuin siellä lastenhoitajana. Et siis opiskele vuosia vain lasten "leikitystä": Lastenhoitajana tehtäviin kuuluu myös vasu-suunnitelmat, toimintatuokioitten suunnittelut ssen pohjalta ottaen lasten yksilölliset tarpeet huomioon ja ties mitä muuta. Ei päiväkoti le lasten varasto jonne voi mennä vain leikkimään piiri pieni pyörii-juttuja lasten kanssa hatusta vetämällä, vaan siellä ihan pukemisesta alkaen on lasten kasvatukselle asetettuja tavoitteita joihin pyritään. Lisäksi on oltava valmius hoitaa eritystarpeisia lapsia.
No just noin toiminkin, ei se mitään koulutusta normaaliälyiseltä ihmiseltä vaadi. Toimintatuokiot nyt ihan helppoja, niitähän osaa järjestää vaikka silmät kiinni ja kädet selän taakse sidottuna. Erityistarpeisia lapsia oli myös, ei niin mitään ongelmia. Vanhemmat ihmettelivät, että mitä täällä päiväkodissa on tapahtunut, kun lapsi tulee niin mielellään sinne ja on kotonakin niin rauhallinen. Nimenomaan kun katselin sitä vakkarihoitajien ja opettajien toimintaa, niin päätin, että omia lapsia en ikinä vie päiväkotiin. Heille kaikki muu oli tärkeämpää kuin se lasten kanssa oleminen, heidän kuunteleminen ja sylissä pitäminen. Kaikkein mieluiten oltiin porukoissa ja juoruttiin, erityisesti lasten vanhemmista. Siinä olikin yksi suuri syy, miksi en lopulta alalle hakeutunut.
Ja hoitajista oli tietysti ihan hirveää, että kouluttamaton nuori tyttönen tuurasi lastentarhanopettajia, se kun olisi aina kuulunut koulutetulle, eli joku vakihoitaja lton tuuraajaksi ja minä tuuraamaan hoitajaa. En tiedä, miksi minut kuitenkin usein palkattiin lto:n paikalle, ehkä rahan takia.
Toki päiväkodeissa oli eroja, oli huonompia ja hitusen parempia, mutta ei yhtään oikein hyvää. Suurin osa henkilökunnasta näytti vihaavan työtään. Vanhemmat hoitajat olivat väsähtäneitä. Usein oli tunne, että mun pitäisi opettaa heitä, ei voinut uskoa että ovat ammattilaisia. Olihan joukossa muutama ihan hyväkin hoitaja tietysti, mutta enimmäkseen sellaista valittajaporukkaa.
Eli joo kyllä, puoli vuotta hoitajille ja vuosi lastentarhanopettajille olisi ihan riittävä koulutus, siinä ehtii opettaa vasun tekemiset vaikka kymmenen kertaa.
Puolivuotta hoitajalle? Tarkoitatko nyt lähihoitajaa?
Puolessa vuodessa voisi kyllä tulla vähän kiire, kun pitäisi perusteet opetella lasten ja nuorten hoitamisista, vammaispuolen asioista, mielenterveys ja päihdepuolen asioista, kuntoutuksesta, vanhusten hoidosta ja tietty kaikki tavalliset ensiapukurssit ja hygieniapassit pitäisi suorittaa. Ja sitten olisi vielä se erikoistumisalan syventävät opinnot.
Ja jos lukiota ei ole käynyt niin koulutukseen taitaa sisältyä vielä joitain yleissivistäviäkin aineita.
Itse en olisi ehtinyt pulessa vuodessa kaikkea, kahdellekin vuodelle oli ihan tarpeeksi opittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena pari vuotta töissä päiväkodeissa, tein sekä hoitajien että lastentarhanopettajien sijaisuuksia. Ei minkäänlaista koulutusta alalle. En saanut edes minkäänlaista perehdytystä. Ensimmäinen pesti oli päiväkotiapulaisena pari kuukautta, sehän oli helppoa eikä siihen tarvinnut mitään opetusta. Eka päivänä yksi hoitaja selitti, mitkä on apulaisen työt ja siinä se. Sain hyvän työtodistuksen ja seuraavana teinkin lastenhoitajan sijaisuuden. Sitten näitä kaikkia vuorotellen. Eipä ollut mitään ongelmia.
Lapset suorastastaan rakasti mua ja vanhemmat kiittelivät, sekös koulutettuja hoitajia tympi ja näyttivät kyllä usein avoimesti mulle, mitä mieltä ovat. Töitä olisi riittänyt jatkossakin, mutta lähdin opiskelemaan ihan toista alaa. En tosiaan ymmärrä, miksi joksikin lastentarhanopettajaksi pitää opiskella monta vuotta, sanoisin että vuosi riitäisi leikiten. Hoitajalle puoli vuotta, apulaiset ei tarvitse kuin päivän perehdytyksen. Edellyttäen tietysti, että ovat normaalilla älyllä varustettuja.
Olipas kerrassaan lapsellinen kommentti. Tästä mielipiteestä huomaa, ettei sinulla todellakaan ole pedagogista koulutusta, eikä alasta mitään ymmärrystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän lähdit toiselle alalle? Taisi olla niin, ettet päässyt kyseistä alaa opiskelemaan, jonka takia nyt katkeruus näkyy.
No, vauvan ylläpito😂.
Sujuu sekin ap hieman sitkausesti ilman mitään yleissivistystä.
No lastenhoito onnistuis ihan varmasti. Ja postinjako.
Kaupankassa, tarjoilija, siivooja, hotellin työntekijä, myyjä jossain muussa kuin ruokakaupassa, lääkärikeskuksen vastaanottoapulainen, päiväkodin lastenhoitaja.
Jos on harrastanut jotain aktiivisesti vuositolkulla, tokihan siinä tulee kokemusperäistä osaamista ja tietoa. Esim. yleispuutarhurina ja ratsastuksenohjaajana pärjäisin ok, remontoijana/maalarina myös, lastenhoitajana, nuorisotyöntekijänä, melonta- ja eräoppaana, matkaoppaana. Eläintenhoitajana, koirankouluttajana, henk kohtaisena avustajana, kodinhoitajana, ... lista on loputon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassa, pikaruokakokki, puutarhuri, postinjakaja, siistijä, kuvaamataidon opettaja (olen harrastanut kuvaamataitoa lapsesta asti ja kaikenmaailman kuvaamataitokouluja), opinto-ohjaaja.
Sekö riittää kuviksen opelle, että o harrastanut itse? :p
Kyllä. Tiedän eri tekniikoista ja miten niitä tehdääm, historiaa, väriteoriaa, kuvakulmista, leikkauksista jne.
Vierailija kirjoitti:
Ai toimistopuolelle ei tarvii koulutusta, jos sun pitää osata myyntireskontran hoitaminen, kirjanpitoa, osata kokouskäytännöt, osata kieliä, taitaa exelit, wordit, powerpointit sun muut ohjelmat jne. niin miten niistä ilman koulutusta selviää, ei kyllä riitä pelkkä parin päivän perehdytys työn ohessa, jos asioiden täytyy sujua. Toisaalta, miksi edes vastaan näin tyhmiin aloituksiin? Miksiköhän tavallisissa toimistotöissä työskentelee nykyään tradenomeja ja fil.maistereita, kun ne on niin yksinkertaisia töitä. Suomessa kyllä ylikoulutetaan ihmisiä, kun ei kaikille tule koskaan riittämään niitä hyväpalkkaisia esimiestason töitä, mutta kun kansa on aivopesty ajattelemaan koulutuksen kaikkivoipuutta.
Hahhah, nuo yllämainitut asiat voi ihan jokaikinen opetella. Minä olen vaativassa toimistotyössä (laaja käsite, en kerro enempää) peruskoulupapereilla ja kaiken olen opetellut itse. Työkavereina on paljon maistereita, eivätkä kyllä ole tippaakaan mua parempia. Ja olen alle 30.
Fiksut ja supliikit ihmiset pärjää. Ja ne jotka tekee.
Mistä vaan, jos perehdytetään, ja saa googlata ja lukea perusmatskua. Eli alussa ei ole mieletön kiire.
Lastenhoitaja päiväkodissa. Tätä tehnytkin vuosia lukiopohjalta ennen lto opintojani.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Esa Laiho oli hyvin pidetty ja arvostettu ”lääkäri”, samoin se mm. Karkkilassa toiminut ”terveyskeskuslääkäri”. Sillä että kuuntelee potilasta ja on/esittää taitavasti empatiaa pärjää aika pitkälle.
Juu. Kaikilta vaan crp, nta, pvk. Jos syö Marevania, niin inr lisäksi. Oireiden perusteella jatkotutkimuksiin (thx-rtg, ct, mri jne..). Röntgenlääkärit ne sitten lausuu ja jos jotain hoitoa tarvitaan, niin aina voi konsultoida kokeneempaa "kollegaa" :D
Tosi-tv julkkis