Ammatit, joista uskoisit selviävän ilman mitään ammattitutkintoa ja koulutusta?
Tietenkin perehdytys työhön sallitaan.
- siivooja
- tarjoilija
Kommentit (356)
Sijoitusneuvoja.
Riittää, että kysyy uhrilta kaavan mukaiset kysymykset ja tämän jälkeen ehdottaa paria pankin rahastoa.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusneuvoja.
Riittää, että kysyy uhrilta kaavan mukaiset kysymykset ja tämän jälkeen ehdottaa paria pankin rahastoa.
Jep
Vaikuttavat silta tosiaan.
Saan jatkuvasti kutsuja tapaamaan moisia ja alkavat aina soitella esimiehelleen jos kysyn jotain.
Alankin olla aikamoinen tietäjä kansainvälisessä verosuunnittelussa :)
Silti oppii aina uutta. Jo pelkkä Suomen ansiverotus on hankla
Auton kokooja
siivooja
lähihoitaja
lastenhoitaja
kassa
Kirjastonhoitaja, lastentarhanopettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään siitä, että ihmiset on sitä mieltä, että lähihoitajana ei pärjää ilman koulutusta, mutta lääkärinä kyllä. Hohhoijaa taas kerran. Kiva, että syöpälääkäreitä, kirurgeja, nukutuslääkäreitä, ensiapulääkäreitä jne. arvostetaan näin paljon.
Älä nyt ole tosikko. :) Täällä viitattiin Esa Laihoon, mutta olihan hänellä taustalla lääketieteen opintoja ja harjoittelujaksoja. Ei vain ollut valmistunut eli ilman tutkintoa.
Ja toisaalta, vaikka olisi tutkintokin, ei välttämättä osaa ammattiaan. Voi olla kokemuksen puutetta ja muuten ei 'leikkaa'.
Ketjun otsikossa puhuttiin 'selviämisestä' - sehän ei tarkoita, että työn laatu olisi priimaa. Mutta onko näin aina ammattilaisillakaan? Opettajan oppilaat eivät opi...
Esa Laiholla ei ollut päivääkään lääketieteen opintoja tai harjoittelujaksoja takanaan, vaikka hänen asianajajansa toki muuta väitti. Ei ollut myöskään erityisen pidetty lääkäri, kollegat ja hoitajat huomasivat kyllä että oli ammattitaidoton. Sai jatkaa puoskarointiaan koska työskenteli vanhusten parissa, Valviraa ei kiinnosta jos pari mummoa kuolee,
Selviän tällä hetkellä yksin (en ole yrittäjä enkä yrittäjän sukulainen) erikoistavara/sekatavarakaupan myyjänä (ei elintarvikkeita), ilman että minulla siis myyjän ammatista tai tämän liikkeen tavaravalikoimasta olisi mitään omakohtaista osaamista olisi ennen tätä ollut. Näin menty puolitoista vuotta.
Näitä olen tehnyt ilman mitään koulutusta
Kioskimyyjä (sisälsi itsenäistä tilausten tekemistä, inventaariota, jääkiekkolippujen myymistä, Veikkauskoneen käyttämistä jne)
Toimistoapulainen (palkanmaksua, laskelmia)
Hotellisiivooja
Pitopalveluyyöntekijä
Keittiöapulainen
Kahvilatyöntekijä
Siivouspällikkö
Näyttelijä
Uskoisin pystyväni tekemään monia sosiaali- ja opetusalan töitä yleisellä elämänkokemuksella, tilannetajulla jne. Kuitenkaan en ns. henkisesti raskasta työtä (terapeutti, lastensuojelu) sillä kaipaisin koulutusta ja työkaluja omaan jaksamiseen; miten tehdä töitä aidosti ja sydämellä, mutta välttää oma kuormittuminen.
Itse toimin myyjänä kioskilla 16 vuotiaana ilman koulutusta. Myin kaikkea mitä kioskilla myydään ja myös veikkausta ja kukkien myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin matalampien koulutustason osaajilla oma osaaminen/älykkyys on niin matala, että voi olla vaikea ymmärtää, että joku älykkäämpi ja ylipäätään asioista tietävä voi osata sitä hommaa ihan ilman sitä koulutusta. Varsinkin hoitajilla on joku kumma ajatus, että ne omat työtehtävät on jotenkin ihan ylivaikeita ja haastavia. Tärkeää hommaa tietenkin, mutta onnistuu helposti älykkäältä tyypiltä perehdytyksen jälkeen.
Tervetuloa alas sieltä pilvilinnoistasi! Olen yliopistoon päätynyt hoitaja (6% hakijoista pääsi sisään). Pidin hoitajan työstäni ja mielestäni työtehtävät olivat haastavia. Toki työt voi hoitaa niin sanotusti vasemmalla kädellä, mutta jos halusit olla hyvä hoitaja ja tehdä työsi hyvin annettujen resurssien puitteissa, se oli haastavaa. Koko ajan oppi uutta. Uusia hoitotuotteita ja laitteita tuli vähän väliä. Hoitajien eduksi täytyy sanoa, että heillä on usein jalat maassa toisin kuin monella korkeakoulutetulla.
Ps. Koska kysyt kuitenkin miksi hain yliopistoon niin vastaan, että halusin parempaa palkkaa ja päivätyön.
Prostituoitu.
Työn oppii tekemällä.
Työkkärin täti.
Kattelee samoilta mol.fi -sivuilta kuin työtönkin sitä muka sopivaa duunia ja toteaa, ettei ole. Että kiinnostaisiko sosiaalialan hommat - ai ei vai, no eihän sulla tosiaan ole alan koulutusta. No, oletko miettinyt jotakin koulutusta jota tarttisit? Jaa, no ei meillä täällä ole tarjota mitään tietotekniikan ohjelmistokoulutuksia. No, tsemppiä nyt vaan! Tule kolmen kuukauden kuluttua uudestaan.
Siellä virastossaan ne laahustaa ja laskeskelee työpäivän minuutteja, että koska voisi pitää ylityövapaita taas. Tai vaikka etäpäivän.
Vierailija kirjoitti:
Näitä olen tehnyt ilman mitään koulutusta
Kioskimyyjä (sisälsi itsenäistä tilausten tekemistä, inventaariota, jääkiekkolippujen myymistä, Veikkauskoneen käyttämistä jne)
Toimistoapulainen (palkanmaksua, laskelmia)
Hotellisiivooja
Pitopalveluyyöntekijä
Keittiöapulainen
Kahvilatyöntekijä
Siivouspällikkö
NäyttelijäUskoisin pystyväni tekemään monia sosiaali- ja opetusalan töitä yleisellä elämänkokemuksella, tilannetajulla jne. Kuitenkaan en ns. henkisesti raskasta työtä (terapeutti, lastensuojelu) sillä kaipaisin koulutusta ja työkaluja omaan jaksamiseen; miten tehdä töitä aidosti ja sydämellä, mutta välttää oma kuormittuminen.
Peukutin. Mutta silti olen eri mieltä sosiaali- ja opetusalan töistä.
Vaatii yllättävän paljon tietoa sekä sen soveltamista käytännössä. Se ei onnistu niin helposti kuin voisi äkkiseltään kuvitella.
11 vuotta olen ollut lähihoitajana, ja vasta n. 4 vuotta olen pitänyt itseäni hyvänä hoitajana. Vieläkin tulee kuukausittain tilanteita, joissa todella joutuu miettimään miten juuri tämä tilanne ratkaistaan.
Sosiaalialan töissä ei ole aikaa etsiä tietoa esim. netistä, vaan on tunnettava alan lainsäädäntö. Täytyy todella tietää oikeudet ja velvollisuudet, tuntea Kelan etuudet ja hakea ne asiakkaalle oikein. Täytyy tuntea apuvälineet, mistä ne saa ja kellä niihin on oikeus, kuka maksaa ne itse ja kenellä niihin on oikeus ilmaiseksi. Moniammatillisen työryhmän jäsenenä toimiminen ei ole niin yksinkertaista, täytyy tuntea muiden työtehtävät omien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin matalampien koulutustason osaajilla oma osaaminen/älykkyys on niin matala, että voi olla vaikea ymmärtää, että joku älykkäämpi ja ylipäätään asioista tietävä voi osata sitä hommaa ihan ilman sitä koulutusta. Varsinkin hoitajilla on joku kumma ajatus, että ne omat työtehtävät on jotenkin ihan ylivaikeita ja haastavia. Tärkeää hommaa tietenkin, mutta onnistuu helposti älykkäältä tyypiltä perehdytyksen jälkeen.
Tervetuloa alas sieltä pilvilinnoistasi! Olen yliopistoon päätynyt hoitaja (6% hakijoista pääsi sisään). Pidin hoitajan työstäni ja mielestäni työtehtävät olivat haastavia. Toki työt voi hoitaa niin sanotusti vasemmalla kädellä, mutta jos halusit olla hyvä hoitaja ja tehdä työsi hyvin annettujen resurssien puitteissa, se oli haastavaa. Koko ajan oppi uutta. Uusia hoitotuotteita ja laitteita tuli vähän väliä. Hoitajien eduksi täytyy sanoa, että heillä on usein jalat maassa toisin kuin monella korkeakoulutetulla.
Ps. Koska kysyt kuitenkin miksi hain yliopistoon niin vastaan, että halusin parempaa palkkaa ja päivätyön.
Sivun 7 sairaalahuoltaja komppailee laiskasti gradua kirjoitellessaan, tosin alan sisäänottoprosentti oli 13 ja motiivina nähdä maailma sairaalan ulkopuolella. Ruoho ei todella ole sen vihreämpää. Täällä ryvetään motivaatio- ja kannustinloukussa; tarjolla on valmistumisen jälkeen murto-osalle verisen kilpailun jälkeen pätkää ja projektia, palkattomia ylitöitä, tiukkoja dediksiä ja stressiä huonommalla palkalla kuin leipätyössä. Ei oikeastaan vaivan arvoista, nyt kun ei ole enää taloudellista kannustinta nimeltä asuntolaina :-p Säilytin vanhan työpaikkani, voi olla, että sinne palaaminen on silti kannattavampaa...50% työajalla. (Kunhan jaarittelen, josko päätös tulisi tehtyä ennen kesää).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään siitä, että ihmiset on sitä mieltä, että lähihoitajana ei pärjää ilman koulutusta, mutta lääkärinä kyllä. Hohhoijaa taas kerran. Kiva, että syöpälääkäreitä, kirurgeja, nukutuslääkäreitä, ensiapulääkäreitä jne. arvostetaan näin paljon.
Älä nyt ole tosikko. :) Täällä viitattiin Esa Laihoon, mutta olihan hänellä taustalla lääketieteen opintoja ja harjoittelujaksoja. Ei vain ollut valmistunut eli ilman tutkintoa.
Ja toisaalta, vaikka olisi tutkintokin, ei välttämättä osaa ammattiaan. Voi olla kokemuksen puutetta ja muuten ei 'leikkaa'.
Ketjun otsikossa puhuttiin 'selviämisestä' - sehän ei tarkoita, että työn laatu olisi priimaa. Mutta onko näin aina ammattilaisillakaan? Opettajan oppilaat eivät opi...Esa Laiholla ei ollut päivääkään lääketieteen opintoja tai harjoittelujaksoja takanaan, vaikka hänen asianajajansa toki muuta väitti. Ei ollut myöskään erityisen pidetty lääkäri, kollegat ja hoitajat huomasivat kyllä että oli ammattitaidoton. Sai jatkaa puoskarointiaan koska työskenteli vanhusten parissa, Valviraa ei kiinnosta jos pari mummoa kuolee,
Laiho hakeutui tehtäviin, jossa hänellä oli mahdollisuus kysyä kollegoilta. Farmaseutitkin korjasivat joskus virheitä. Hänestä kanneltiin Valviralle ja tehtiin tutkintapyyntö poliisille ennen lopullista kiinnijäämistä, mutta Valviralla ei ollut resursseja tutkia ja poliisi jätti ilmoituksen käsittelemättä. Syyttäjä vaati rangaistusta kahdesta taposta, mutta näyttö ei riittänyt.
Pesulatyöntekijä, siivooja, ruohonleikkaaja, lähetti, meikkaaja, uimaopettaja, kouluttaja, kiinteistövälittäjä, myyjä, ostaja, tuotannonsuunnittelija...
Pienen perehdytyksen jälkeen normaaliälyinen ihminen osaa tehdä lähes mitä vain.
Ilman mitään floristin koulutusta olen tehnyt kukkakaupassa upeita joulukukka-asetelmia, sidottuja kukkakimppuja ja jopa hautaseppeleitä. Paketoin, palvelin asiakkaat ja hoidin myös kassa-asiat.
Työ vaati silmää kauneudelle. Sitä löytyi. Sitä ei koulutuksella saa.
Kansanedustajana pärjäisin siinä missä ne muutkin toopet.
Näitä töitä olen tehnyt ilman koulutusta:
- 7 kesää kokkina
- ruokatehtaalla työntekijänä
- siivoojana
- lastenhoitajana
- tein keikkaa vanhainkodin yöhoitajana opiskelijana (ei liittynyt mitenkään alaani)
- toimin firman sihteerinä parisen vuotta
- tein opettajan sijaisuuksia monta vuotta
- henkilökohtaisena avustajanakin olin vuoden
- Tupperware-konsulentti
Ja mikä vitsikkäintä; kaikissa työpaikoissa olivat aina pahoillaan kun lopetin ja sain tuurata niin paljon kuin halusin. Nyt luojan kiitos oman alan töissä.
Mielestäni on järkyttävää, miten moni uskoo selviytyvänsä luokanopettajana ilman mitään koulutusta. Millainen kuva teillä on opettajan työstä? Se ei todellakaan ole pelkkää lasten kanssa leikkimistä ja touhuamista, vaan suurempi osa työstä muodostuu kaikesta muusta kuin lasten kanssa tapahtuvasta toiminnasta. Kaikki kirjaamiset, raportoinnit, tukitoimet, vanhempien kanssa yhteydenpito, suunnittelu, moniammatillinen yhteistyö jne...
On hullua, että ihmiset uskoisivat selviävänsä hyvin opettajana ilman koulutusta, kun itse koen usein etten tiedä mitä minun tulisi tehdä ja miten selviän koko ajan kasvavien vaatimusten ja oppilaiden erilaisten ja jatkuvasti vaativampien tarpeiden kanssa. Kuitenkin olen opiskellut viisi vuotta opettajaksi ja jatkokouluttanutkin itseäni mm. erityispedagogiikan opinnoilla.
Mm. kansainvälisen pörssiyrityksen markkinointikonsulttina olen työskennellyt. Ainoa tutkintoni on ylipoppilastutkinto, muut opinnot jääneet kesken kun olen ollut sen verran haluttua tavaraa asiakkaiden keskuudessa.
Kansanedustaja ja ministeri