Ammatit, joista uskoisit selviävän ilman mitään ammattitutkintoa ja koulutusta?
Tietenkin perehdytys työhön sallitaan.
- siivooja
- tarjoilija
Kommentit (356)
Selviäisin useimmista puhehommista. Olen vakuuttava puhuja.
Sopisin myyjäksi, papiksi, sossuksi (joka olenkin), opettajaksi, psykologiksi, poliitikoksi, toimittajaksi, neuvottelijaksi yms supliikkihommiin.
Google taustatukena.
Pesulatyöntekijä
Siivooja
Toimistohommat
Kerhotäti :)
Myyjä
Raksa-apulainen
Lastenhoitaja
Näitä tein nuorempana, näihin ei ollut koulutusta
Vierailija kirjoitti:
Ai toimistopuolelle ei tarvii koulutusta, jos sun pitää osata myyntireskontran hoitaminen, kirjanpitoa, osata kokouskäytännöt, osata kieliä, taitaa exelit, wordit, powerpointit sun muut ohjelmat jne. niin miten niistä ilman koulutusta selviää, ei kyllä riitä pelkkä parin päivän perehdytys työn ohessa, jos asioiden täytyy sujua. Toisaalta, miksi edes vastaan näin tyhmiin aloituksiin? Miksiköhän tavallisissa toimistotöissä työskentelee nykyään tradenomeja ja fil.maistereita, kun ne on niin yksinkertaisia töitä. Suomessa kyllä ylikoulutetaan ihmisiä, kun ei kaikille tule koskaan riittämään niitä hyväpalkkaisia esimiestason töitä, mutta kun kansa on aivopesty ajattelemaan koulutuksen kaikkivoipuutta.
Eiköhän jokainen opi nuo atk-taidot jo ihan peruskoulussa ja lukiossa tai ihan itse oppien. Samoin joku myyntireskontra tai kokouskäytännöt ei ole mitään ydinfysiikkaa, vaan aika moni kyvykäs ihminen suoriutuisi tuosta ihan ilman tradenomin papereita.
Vierailija kirjoitti:
Olen ns. jännittäjätyyppi mutta sosiaalinen. Pidän siis ihmisistä mutta minun on vaikea olla heidän seurassaan.
Ammatinvalintani oli hyvin haastava tuon ongelman takia. Lopputuloksena ajauduin ruumiinpukijaksi hautaustoimistoon. Olen oikealla alalla ilman päivänkään koulutusta. Kiva homma!
Mun isän puki hautaustoimiston autonkuljettaja. Siis se, joka ajoi arkun sairaalasta hautausmaalle. Missä päin tulee niin paljon ruumita, että pelkästään niitä pukemalla elää.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassa, pikaruokakokki, puutarhuri, postinjakaja, siistijä, kuvaamataidon opettaja (olen harrastanut kuvaamataitoa lapsesta asti ja kaikenmaailman kuvaamataitokouluja), opinto-ohjaaja.
Sekö riittää kuviksen opelle, että o harrastanut itse? :p
On kyllä melkoiset luulot täällä monella itsestään. tai sitten hyvin heikko käsitys ko. ammateista. Selviytyä nyt pari päivää kokeilemassa varmaan monessakin jutussa voi, mutta selvityminen alan töissä oikeasti niin ettei pitkällä tähtäimellä aiheuta korjattavaa tai ongelmia on toinen juttu. Onhan sekin fakta että aika monella alalla vakityöntekijät joututvat keän lopussa kesätyöläisten jälkiä korjailemaan. Ovat "selviytyneet" päivittäisistä perustehtävistä kohtuullisesti, mutta moni asia tehty vähän sinnepäin tai jätetty oleellisia papereita täyttämättä ja ties mitä, mitä koulutuksen hankkinut ymmärtää työssään hoitaa perusasioitten lisäksi, ei ole osattu pitää työn vaatimaa tarvikevarastoa ajatasalla ja tilauksia sun muuta, vaikka niistä olisikin mainittu työn perehyttämisvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, olen tehnyt aikoinaan monta vuotta siivoustöitä sivutyönä. Olen myös nuorena ollut pari vuotta sairaalassa siivoamassa Tukholmassa. Mitään koulutusta ei ole ollut, sairaalassa lyhyt perehdytys.
On paljonkin töitä joita voisi tehdä ilman tutkintoa, aikaisemmin se oli ihan normi, että esim keskikoulusta siirryttiin suoraan työelämään. Suurin ero nykyaikaan lienee se, että nykyään pitää olla jonkunlaiset it-taidot, ennenhän ei koneita ollut. Olen itse ollut kaupassa, toimistohommissa, leipomossa töissä ilman koulutusta. 30v suoritin tutkinnon työn ohessa. Pärjäsin kyllä töissäni ilmankin mutta on se myöhemmin auttanut etenemisessä ja palkkakehityksessä.
Ja ajattelit, ettei sairaalabakteerien lisääntymisellä ja kouluttamattomilla siivoojilla ole yhteyttä keskenään?
Minä menin töihin nuorena sairaalasiivoojaksi kun heistä oli silloin pulaa. En ajatellut sairaalabakteereja. Sehän olisi ollut työnantajan asia, ei minun. Perehdytys oli lyhyt, käytiin läpi muutamat pesiaineet ja muut tarvikkeet, millä mikin pyyhitään sekä siivousjärjestys ym. En ole väittänyt etteikö sairaalasiivoojien koulutus ole hyödyllinen, kerroin vain kokemukseni kun kysymys kuului mitä hommia on mahdollista tehdä ilman koulutusta. Uskon että tuossakin työssä voi perehtyä ja kouluttautua työn ohellakin. En silloin sen enempää ajatellut asiaa koska tiesin etten jää alalle. Jos olisin jäänyt niin varmasti olisin hankkinut lisää koulutusta alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten huomaisitkin pilanneesi asiakkaan kalliit lattiat, koska valitsit siihen väärän puhdistusaineen ja puhdistustavan :O
Netistä voi etsiä mikä puhdistusaine sopii millekin pinnalle. Ei ole ydinfysiikkaa.
Mitoitetun työajan puitteissa et taida ehtiä googlettelemaan :D
Olin nuorena pari vuotta töissä päiväkodeissa, tein sekä hoitajien että lastentarhanopettajien sijaisuuksia. Ei minkäänlaista koulutusta alalle. En saanut edes minkäänlaista perehdytystä. Ensimmäinen pesti oli päiväkotiapulaisena pari kuukautta, sehän oli helppoa eikä siihen tarvinnut mitään opetusta. Eka päivänä yksi hoitaja selitti, mitkä on apulaisen työt ja siinä se. Sain hyvän työtodistuksen ja seuraavana teinkin lastenhoitajan sijaisuuden. Sitten näitä kaikkia vuorotellen. Eipä ollut mitään ongelmia.
Lapset suorastastaan rakasti mua ja vanhemmat kiittelivät, sekös koulutettuja hoitajia tympi ja näyttivät kyllä usein avoimesti mulle, mitä mieltä ovat. Töitä olisi riittänyt jatkossakin, mutta lähdin opiskelemaan ihan toista alaa. En tosiaan ymmärrä, miksi joksikin lastentarhanopettajaksi pitää opiskella monta vuotta, sanoisin että vuosi riitäisi leikiten. Hoitajalle puoli vuotta, apulaiset ei tarvitse kuin päivän perehdytyksen. Edellyttäen tietysti, että ovat normaalilla älyllä varustettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, olen tehnyt aikoinaan monta vuotta siivoustöitä sivutyönä. Olen myös nuorena ollut pari vuotta sairaalassa siivoamassa Tukholmassa. Mitään koulutusta ei ole ollut, sairaalassa lyhyt perehdytys.
On paljonkin töitä joita voisi tehdä ilman tutkintoa, aikaisemmin se oli ihan normi, että esim keskikoulusta siirryttiin suoraan työelämään. Suurin ero nykyaikaan lienee se, että nykyään pitää olla jonkunlaiset it-taidot, ennenhän ei koneita ollut. Olen itse ollut kaupassa, toimistohommissa, leipomossa töissä ilman koulutusta. 30v suoritin tutkinnon työn ohessa. Pärjäsin kyllä töissäni ilmankin mutta on se myöhemmin auttanut etenemisessä ja palkkakehityksessä.
Ja ajattelit, ettei sairaalabakteerien lisääntymisellä ja kouluttamattomilla siivoojilla ole yhteyttä keskenään?
Minä menin töihin nuorena sairaalasiivoojaksi kun heistä oli silloin pulaa. En ajatellut sairaalabakteereja. Sehän olisi ollut työnantajan asia, ei minun. Perehdytys oli lyhyt, käytiin läpi muutamat pesiaineet ja muut tarvikkeet, millä mikin pyyhitään sekä siivousjärjestys ym. En ole väittänyt etteikö sairaalasiivoojien koulutus ole hyödyllinen, kerroin vain kokemukseni kun kysymys kuului mitä hommia on mahdollista tehdä ilman koulutusta. Uskon että tuossakin työssä voi perehtyä ja kouluttautua työn ohellakin. En silloin sen enempää ajatellut asiaa koska tiesin etten jää alalle. Jos olisin jäänyt niin varmasti olisin hankkinut lisää koulutusta alalle.
Sellaisia harrastaja-hakukoneammattilaisia tässä ketjussa...
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melkoiset luulot täällä monella itsestään. tai sitten hyvin heikko käsitys ko. ammateista. Selviytyä nyt pari päivää kokeilemassa varmaan monessakin jutussa voi, mutta selvityminen alan töissä oikeasti niin ettei pitkällä tähtäimellä aiheuta korjattavaa tai ongelmia on toinen juttu. Onhan sekin fakta että aika monella alalla vakityöntekijät joututvat keän lopussa kesätyöläisten jälkiä korjailemaan. Ovat "selviytyneet" päivittäisistä perustehtävistä kohtuullisesti, mutta moni asia tehty vähän sinnepäin tai jätetty oleellisia papereita täyttämättä ja ties mitä, mitä koulutuksen hankkinut ymmärtää työssään hoitaa perusasioitten lisäksi, ei ole osattu pitää työn vaatimaa tarvikevarastoa ajatasalla ja tilauksia sun muuta, vaikka niistä olisikin mainittu työn perehyttämisvaiheessa.
Valitettavasti myös niissä koulutetuissa ihmisissä on suuria eroja; toiset osaavat asioita huomattaasti enemän ja toiset taas rimaa hipoen. Eivät alan ammattilaisetkaan ole mikään tasainen joukko eikä koulutus takaa sitä, että joku jotain osaisi.
Kirjastonhoitaja. Olen tehnyt työtä nyt epäsäännöllisen säännöllisesti joitakin vuosia, mutta virallisesti minua ei voida palkata, koska ylin tutkintoni on lukio. Vielä ei ole tullut vastaan yhtäkään tehtävää, johon olisin tarvinnut apua.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena pari vuotta töissä päiväkodeissa, tein sekä hoitajien että lastentarhanopettajien sijaisuuksia. Ei minkäänlaista koulutusta alalle. En saanut edes minkäänlaista perehdytystä. Ensimmäinen pesti oli päiväkotiapulaisena pari kuukautta, sehän oli helppoa eikä siihen tarvinnut mitään opetusta. Eka päivänä yksi hoitaja selitti, mitkä on apulaisen työt ja siinä se. Sain hyvän työtodistuksen ja seuraavana teinkin lastenhoitajan sijaisuuden. Sitten näitä kaikkia vuorotellen. Eipä ollut mitään ongelmia.
Lapset suorastastaan rakasti mua ja vanhemmat kiittelivät, sekös koulutettuja hoitajia tympi ja näyttivät kyllä usein avoimesti mulle, mitä mieltä ovat. Töitä olisi riittänyt jatkossakin, mutta lähdin opiskelemaan ihan toista alaa. En tosiaan ymmärrä, miksi joksikin lastentarhanopettajaksi pitää opiskella monta vuotta, sanoisin että vuosi riitäisi leikiten. Hoitajalle puoli vuotta, apulaiset ei tarvitse kuin päivän perehdytyksen. Edellyttäen tietysti, että ovat normaalilla älyllä varustettuja.
Tässä on oikein malliesimerkki ihmisestä, joka kuvittelee tietävänsä jonkun kämäsen apparihomman määräaikaispestin myötä mitä oikean hoitajan työ pitää sisällään. Lähihoitajana valmistut alalle, joka antaa valmiuksia toimia niin sairaalassa kuin siellä lastenhoitajana. Et siis opiskele vuosia vain lasten "leikitystä": Lastenhoitajana tehtäviin kuuluu myös vasu-suunnitelmat, toimintatuokioitten suunnittelut ssen pohjalta ottaen lasten yksilölliset tarpeet huomioon ja ties mitä muuta. Ei päiväkoti le lasten varasto jonne voi mennä vain leikkimään piiri pieni pyörii-juttuja lasten kanssa hatusta vetämällä, vaan siellä ihan pukemisesta alkaen on lasten kasvatukselle asetettuja tavoitteita joihin pyritään. Lisäksi on oltava valmius hoitaa eritystarpeisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, ettei heillä ole mahdollisuutta poimia kirsikoita kakun päältä kuten apulaisella.
Eipä tarvitse enää ihmetellä miksi jopa päättävä taho ajaa jopa yliopistokoulutuksia alas ja heikentää opetusta. Johan tästä ketjusta huomaa että ihmisten arvotus koulutusta ja kouluttautumista kohtaan on hyvin heikko. Moni solkottaa pärjäävänsä vaikka missä "googlettamalla" ja anta aymmärtää ettei mitään merkitystä ole millään syvän tason osaamisella - tärkeintähän on että selvityy.
Totuus on että tuo lastenhoitajanakin "pari vuotta tuosta vaan selvinnyt" on jättänyt takuulla kaikki paperityöt muitten kokeneitten hoitajien niskaan ja nämä kokeneet ammattilaiset on korailleet hänen jälkiään. Samalla kun hän hymistelee että no lapset tykkää hänestä ainaki, joten ei ala voi mitenkään vaatia koulujen käyntiä!
Minäkin siivoan sairaalassa, yksikössä, johon ei oteta enää edes sijaisia ilman ammattitutkintoa. Yritetty on, heiltä jäi liikaa tekemättä.
Työhöni kuuluu mm. pienimuotoinen välinehuolto, potilaiden avustaminen tutkimuksissa sekä siirtokuljetusten tilaus. Potilaita käy päivässä kolmisensataa, heidän tarttuvat sairautensa on huomioitava ja sekä rakennettava että purettava kosketuseritykset tutkimushuoneisiin nopealla aikataululla, jotta tutkimusaikataulut pitävät. Joihinkin tiloihin ei voi edes mennä normaaleissa työvaatteissa tai siivouskärryjen kanssa. Puhelin soi vähän väliä, ja puhelut priorisoidaan kaiken muun edelle. Niinpä työjärjestys on vain ohjeellinen, koko ajan on tiedettävä mitä on tehty ja mitä vielä tekemättä, ja seuraava vuoro jatkaa siitä, mihin edellinen jäi.
Tämän lisäksi ei enää lähdetä opettamaan perusasioita, kuten aseptiikkaa nk. kesätytöille. Sellainenkin aika on ollut, oli raskasta ja tehotonta myös muun henkilökunnan kokemana.
Ap:lla ei itsellään ole edes peruskoulun oppivelvollisuuden mukaiset opit hallussa, ainakaan äidinkielen (joka on välttämätön työkalu kaikelle muulle oppimiselle) osalta.
"Ammatit, joista uskoisit selviäväsi" olisi oikein taivutettu, sillä muuten pitäisi selvittää kuka on se "hän", josta puhutaan, mutta pelkkiin yksinkertaisen mielensä uskomuksiin (luulo ei ole tiedon väärti) luottavat vain uskontohihhulit ja pelkkä 'selviäminen', ei riitä kunnianhimoiselle pätevälle osaajalle.
Ammatit, joista uskoisit selvittävän? = Yleisesti, kohdistamatta tarkastelua kehenkään tiettyyn, 'uskoisit' kuitenkin sinämuodossa, kuvaa kohdetta, jolle kysymys esitettiin.
Myyjä, kassa, hyllyttäjä, parkkipirkko, lipunmyyjä ja -tarkastaja, teatterin kuiskaaja, oikolukija, kirjailija, puhelinvaihteen hoitaja, ajanvaraushenkilö, tsuppari, postinlajittelija ja -jakaja, huoltoaseman työtekijä, sairaala-apulainen, leikkikenttäohjaaja, kerhonvetäjä, liikunnanohjaaja, omaishoitaja, pesulatyöntekijä, vaatehuoltaja, tiskaaja, siivooja, erotuomari, pankkivirkailija jne. Suurta osaa noista töistä olen tehnyt opiskeluaikoina vain perehdytyksen jälkeen. Sairaala-apulaisena ollessani vanhemmat työkaverit vain näyttivät mitä pitää tehdä. Pankissa sain myös pienen perehdytyksen asiakaspalveluun. Bensaa opin jakamaan, kunhan sain pumpun toimimaan. Kerhon ohjajaa tarttee vain auktoriteettia ja erotuomari samoin. Normaalijärkinen oppii melkein mitä vain!