Ammatit, joista uskoisit selviävän ilman mitään ammattitutkintoa ja koulutusta?
Tietenkin perehdytys työhön sallitaan.
- siivooja
- tarjoilija
Kommentit (356)
Olen ns. jännittäjätyyppi mutta sosiaalinen. Pidän siis ihmisistä mutta minun on vaikea olla heidän seurassaan.
Ammatinvalintani oli hyvin haastava tuon ongelman takia. Lopputuloksena ajauduin ruumiinpukijaksi hautaustoimistoon. Olen oikealla alalla ilman päivänkään koulutusta. Kiva homma!
Ihan kamalaa, että joku kokee ilman koulutusta selviävänsä 25-30 lapsen kanssa niin, että onnistuisi tukemaan jokaisen kasvua, kehitystä ja oppimista. Etenkin jos luokalle laitetaan kaksi S2-oppilasta, käyttäyttymisongelmainen, pari oppimisvaikeutta ja yksi, jolla hankaluuksia toiminnanohjauksessa. Se, että opetettavat asiat ovat helppoja eli lähes kaikki hallitsee alakoulun opetettavat sisällöt, ei tarkoita, että ne olisivat helppoja opettaa toisille.
Töitä, joita olen tehnyt ilman koulutusta:
- vaatekaupan siivooja
- kerroshoitaja
- tarjoilija
- liikunnanohjaaja
Kuitenkin uskon, että lisäkoulutuksella, olisin kaikkea em. tehnyt paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lukiopohjalla töissä toimisoapulaisena, siivoojana, rakennusapumiehenä ja kaupassa. Lisäksi esimerkiksi vartijaksi ja taksikuskiksi pääsee viikon koulutuksella ja yhteensä noissa ammateissa työskentelee satojatuhansia ihmisiä.
Taksikuskiksi ei pääse ilman koulutusta = ajokortti
Ajokortti ei ole mikään ammatillinen koulutus, vaan lupa ajaa tietynlaista ajoneuvoa. Jos nyt täysin kirjaimellisesti lukisimme otsikon, niin aika harvasta nykyisestä ammatista selviää "ilman minkäänlaista koulutusta" eli siis jos ei osaa lukea, kirjoittaa tai laskea.
Peruskouluun on oppivelvollisuus, joten ko. perustaitojen oletetaan olevan kaikilla. Sen sijaan ajokortin ajavat vain he joilla on siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ns. jännittäjätyyppi mutta sosiaalinen. Pidän siis ihmisistä mutta minun on vaikea olla heidän seurassaan.
Ammatinvalintani oli hyvin haastava tuon ongelman takia. Lopputuloksena ajauduin ruumiinpukijaksi hautaustoimistoon. Olen oikealla alalla ilman päivänkään koulutusta. Kiva homma!
Tekeekö joku sitä oikeasti? Luulin, että sillä vain rahastetaan extraa...
Näköjään on taas aika monella jäänyt känni päälle.
Vierailija kirjoitti:
No eikö ketjun tarkotuksena ollut miettiä mitä ammatteja voi KUKA TAHANSA tehä ilman koulutusta, ei vain paremmuuttaan huutelevat älyköt? Eli ammatit joita voi vaikka se täysin peruskoulun vitosen keskiarvolla läpäissyt oppilas oppia ilman kouluja.
Otsikossa lukee: "uskoisit selviävän". Tämä viittaa minuun eli mistä minä uskoisin selviäväni tai ylipäätään yksittäinen henkilö selviäisi. Tuskin sellaisia hommia juurikaan on, joista esimerkiksi luku- tai kirjoitustaidoton selviäisi. Tai ylipäätään kuka tahansa. Valitettavasti ihmiset eivät ole jokin yhtenäinen joukko, vaan joukossa on monenlaista taitajaa.
Sama ajatusvirhe vaivaa siinäkin ajatuksessa, että kuka tahansa työtön pystyisi työllistymään. Valitettavasti ne parhaat osaajat ovat jo töissä ja puolestaan heikkolahjaisemmat työttömänä, toki poikkeuksiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa, että joku kokee ilman koulutusta selviävänsä 25-30 lapsen kanssa niin, että onnistuisi tukemaan jokaisen kasvua, kehitystä ja oppimista. Etenkin jos luokalle laitetaan kaksi S2-oppilasta, käyttäyttymisongelmainen, pari oppimisvaikeutta ja yksi, jolla hankaluuksia toiminnanohjauksessa. Se, että opetettavat asiat ovat helppoja eli lähes kaikki hallitsee alakoulun opetettavat sisällöt, ei tarkoita, että ne olisivat helppoja opettaa toisille.
- vaatekaupan siivooja
- kerroshoitaja
- tarjoilija
- liikunnanohjaajaKuitenkin uskon, että lisäkoulutuksella, olisin kaikkea em. tehnyt paremmin.
Tässä puhutaan selviämisesti, ei työn suorittamisesta hyvin tai todella hyvin. Toki opettajankoulutus mahdollistaa sen, että työn tehnee paremmin, mutta lahjakas tyyppi kyllä selviytyy tuosta hommasta.
On aivan älytöntä, että samasta työstä maksetaan sama palkka kaikille. Valitettavasti kaikki eivät kykene suoriutumaan työstä yhtä hyvin, joten palkkauksen pitäisi perustua kyseisen henkilön tuotavuuteen eikä mihinkään taulukoihin. Tällä systeemillä ei ikinä saada sitä heikkolahjoista pitkäaikaistyöttömien sakkia työelämään, jos palkoissa ei voi huomioida kyseisen henkilön kyvykkyyttä. Palkkatuki on valitettavasti vaan vuoden pituinen tuki, mutta harvan tuottavuus vuodessa mihinkään nousee.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Esa Laiho oli hyvin pidetty ja arvostettu ”lääkäri”, samoin se mm. Karkkilassa toiminut ”terveyskeskuslääkäri”. Sillä että kuuntelee potilasta ja on/esittää taitavasti empatiaa pärjää aika pitkälle.
Kunpa oikeatkin lääkärit edes esittäisi empatiaa.
Nuoriso-ohjaaja, lastenhoitaja ja kaupankassa. Saattaisin pärjätä myös rakennusmaalarina ja ruotsinkielenopettajana.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Esa Laiho oli hyvin pidetty ja arvostettu ”lääkäri”, samoin se mm. Karkkilassa toiminut ”terveyskeskuslääkäri”. Sillä että kuuntelee potilasta ja on/esittää taitavasti empatiaa pärjää aika pitkälle.
Esa Laiho on periaatteessa ammattitaitoinen lääkäri, mutta valelääkärin hänestä teki yksi puuttunut lopputyö.
Kaupan kassa, pikaruokakokki, puutarhuri, postinjakaja, siistijä, kuvaamataidon opettaja (olen harrastanut kuvaamataitoa lapsesta asti ja kaikenmaailman kuvaamataitokouluja), opinto-ohjaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vaatekaupan siivooja
- kerroshoitaja
- tarjoilija
- liikunnanohjaajaKuitenkin uskon, että lisäkoulutuksella, olisin kaikkea em. tehnyt paremmin.
Tässä puhutaan selviämisesti, ei työn suorittamisesta hyvin tai todella hyvin. Toki opettajankoulutus mahdollistaa sen, että työn tehnee paremmin, mutta lahjakas tyyppi kyllä selviytyy tuosta hommasta.
En haluaisi lastani luokalle, jossa opettaja käy selviytymässä työpäivät.
Uusimman opsin vaatimusten täyttyminen vaatii kuitenkin opettajalta valtavasti sekä pedagogista sisältötietoa että tietoja ja taitoja eheyttävistä oppimiskokonaisuuksista, tutkivasta oppimisesta ja eriyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vaatekaupan siivooja
- kerroshoitaja
- tarjoilija
En haluaisi lastani luokalle, jossa opettaja käy selviytymässä työpäivät.
Uusimman opsin vaatimusten täyttyminen vaatii kuitenkin opettajalta valtavasti sekä pedagogista sisältötietoa että tietoja ja taitoja eheyttävistä oppimiskokonaisuuksista, tutkivasta oppimisesta ja eriyttämisestä.
No eiköhän jokainen haluaisi mahdollisimman pätevän ja osaavan siivoojan, kaupan kassan, tarjoilijan jne.
Oikeasti aika moni muukin kuin opettaja noista jotakin ymmärtää..
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti. Olen ollut kauan kotiäiti itsekin, ja tiedän ettei siihen pestiin edes auttaisi mikään koulutus! Rankka ja arvostettava työ se kuitenkin on. Kaikkien pää ei sitä kestä ja odottavat vain työhön pääsyä. Mutta kotiäidin työtä pitää tehdä sydämellä, sillä siitä ei makseta palkkaa.
Ei valitettavasti vaan ole ammatti, vaan valintoja elämässä ja eräs niistä seuraava ajanjakso, joka kestää aikansa.
Ai toimistopuolelle ei tarvii koulutusta, jos sun pitää osata myyntireskontran hoitaminen, kirjanpitoa, osata kokouskäytännöt, osata kieliä, taitaa exelit, wordit, powerpointit sun muut ohjelmat jne. niin miten niistä ilman koulutusta selviää, ei kyllä riitä pelkkä parin päivän perehdytys työn ohessa, jos asioiden täytyy sujua. Toisaalta, miksi edes vastaan näin tyhmiin aloituksiin? Miksiköhän tavallisissa toimistotöissä työskentelee nykyään tradenomeja ja fil.maistereita, kun ne on niin yksinkertaisia töitä. Suomessa kyllä ylikoulutetaan ihmisiä, kun ei kaikille tule koskaan riittämään niitä hyväpalkkaisia esimiestason töitä, mutta kun kansa on aivopesty ajattelemaan koulutuksen kaikkivoipuutta.
Kokki.
Olen itse ammatiltani kokki, mutten oppinut koulussa mitään mitä en olisi entuudestaan jo osannut.
Ajokortti ei ole mikään ammatillinen koulutus, vaan lupa ajaa tietynlaista ajoneuvoa. Jos nyt täysin kirjaimellisesti lukisimme otsikon, niin aika harvasta nykyisestä ammatista selviää "ilman minkäänlaista koulutusta" eli siis jos ei osaa lukea, kirjoittaa tai laskea.