Ammatit, joista uskoisit selviävän ilman mitään ammattitutkintoa ja koulutusta?
Tietenkin perehdytys työhön sallitaan.
- siivooja
- tarjoilija
Kommentit (356)
Tää on taas tyypillinen kateudenlietsontaketju. Tai katkeruuden, jos oma ammatti mainittu. Tämmöiset ketjut... ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, olen tehnyt aikoinaan monta vuotta siivoustöitä sivutyönä. Olen myös nuorena ollut pari vuotta sairaalassa siivoamassa Tukholmassa. Mitään koulutusta ei ole ollut, sairaalassa lyhyt perehdytys.
On paljonkin töitä joita voisi tehdä ilman tutkintoa, aikaisemmin se oli ihan normi, että esim keskikoulusta siirryttiin suoraan työelämään. Suurin ero nykyaikaan lienee se, että nykyään pitää olla jonkunlaiset it-taidot, ennenhän ei koneita ollut. Olen itse ollut kaupassa, toimistohommissa, leipomossa töissä ilman koulutusta. 30v suoritin tutkinnon työn ohessa. Pärjäsin kyllä töissäni ilmankin mutta on se myöhemmin auttanut etenemisessä ja palkkakehityksessä.
Ja ajattelit, ettei sairaalabakteerien lisääntymisellä ja kouluttamattomilla siivoojilla ole yhteyttä keskenään?
Parturi-kampaaja.
Lemmikkieläinten hoitaja. Eläinkaupan myyjä.
Kirjanpitäjä. Sihteeri. Assistentti. Vastaanottovirkailija.
Siivooja. (Junat, hytit, hotellit, uimahalli, toimistot, työmaa)
Varastonhoitaja. Lähetti. Pakkaaja.
Postityöntekijä.
Tarjoilija.
Taksinkuljettaja.
Koulunkäynninohjaaja
Päiväkotiapulainen. Lastenhoitaja. Nuoriso-ohjaaja. Henkilökohtainen avustaja. Kodinhoitaja.
Järjestyksenvalvoja. Pysäköinninvalvoja.
Kassamyyjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lukiopohjalla töissä toimisoapulaisena, siivoojana, rakennusapumiehenä ja kaupassa. Lisäksi esimerkiksi vartijaksi ja taksikuskiksi pääsee viikon koulutuksella ja yhteensä noissa ammateissa työskentelee satojatuhansia ihmisiä.
Taksikuskiksi ei pääse ilman koulutusta = ajokortti
Rekkakuski, Toimitusjohtaja, Lääkäri, Pappi.
t. DI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin noilla yliopiston käyneillä on kumma olettamus, että amislaiset ovat jotenkin yksinkertaisia.
Yleensä yliopiston valitsee ne, jotka ylipäätään on asioista kiinnostuneita. Ammattikouluun taas päätyvät ne, joita kiinnostaa enemmän tupakka, naiset ja autot. Toki poikkeuksiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Esa Laiho oli hyvin pidetty ja arvostettu ”lääkäri”, samoin se mm. Karkkilassa toiminut ”terveyskeskuslääkäri”. Sillä että kuuntelee potilasta ja on/esittää taitavasti empatiaa pärjää aika pitkälle.
Esa Laiho oli opiskellut Venäjällä lääketiedettä monta vuotta, mutta ei ollut valmistunut lääkäriksi.
Ei hän opiskellut Venäjällä päivääkään. Yhdysvalloissa jossain collegessa joitakin opintosuorituksia.
Noh ainakin postinjakajana ja myyänä olen itse hommia ilman koulutusta tehnyt. Postinjakoon ei ees ole olemassa koulua vaan ihan työssä se opitaan. Siivoojana jossain perustason hommissa (toimisto tms) uskoisin hyvin pärjääväni, yleistietoni on sillä tasolla että eiköhän perehytys riittäisi että pärjäisi, ainhan voi soitta aja kysyä neuvoa kokeneemmalta - sairaalasiivoojaksi ja vastaavaksi varmasti on jo isompi koulutus tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin noilla yliopiston käyneillä on kumma olettamus, että amislaiset ovat jotenkin yksinkertaisia.
Yleensä yliopiston valitsee ne, jotka ylipäätään on asioista kiinnostuneita. Ammattikouluun taas päätyvät ne, joita kiinnostaa enemmän tupakka, naiset ja autot. Toki poikkeuksiakin on.
Asioistahan kiinnostumista tuo amisstereotypiasikin on :D
Varsinkin matalampien koulutustason osaajilla oma osaaminen/älykkyys on niin matala, että voi olla vaikea ymmärtää, että joku älykkäämpi ja ylipäätään asioista tietävä voi osata sitä hommaa ihan ilman sitä koulutusta. Varsinkin hoitajilla on joku kumma ajatus, että ne omat työtehtävät on jotenkin ihan ylivaikeita ja haastavia. Tärkeää hommaa tietenkin, mutta onnistuu helposti älykkäältä tyypiltä perehdytyksen jälkeen.
Peruskoulupohjalta olen ollut töissä osastonsihteerinä, hallintovirkailijana, tutkimusavustajana, pakkaajana, asentajaoperaattorina, siivoojana, prosessityöntekijänä ja nyt päälle nelikymppisenä kiinteistöalan sihteeri. Uskoisin pystyväni perehdytyksen jälkeen vaikka mihin työhön. Esim. Lääkärin, lakimiehen tai hoitajan työtä en osaisi.
Rakentaja (talonrakennusala, kyllä sementin sekottaminen onnistuu kun seuraa paketin ohjeita ja puutavarankin saa katkaistua sirkkelillä oikeanmittaiseksi - eivät ennenkään rakennustyömiehet mitään kouluja käyneet...)
Junan kuljettaja (menee nykyään niin automaattisesti muutenkin)
Bussikuski (jos saisin sen vaadittavan kortin, nyt on vain B-kortti)
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin matalampien koulutustason osaajilla oma osaaminen/älykkyys on niin matala, että voi olla vaikea ymmärtää, että joku älykkäämpi ja ylipäätään asioista tietävä voi osata sitä hommaa ihan ilman sitä koulutusta. Varsinkin hoitajilla on joku kumma ajatus, että ne omat työtehtävät on jotenkin ihan ylivaikeita ja haastavia. Tärkeää hommaa tietenkin, mutta onnistuu helposti älykkäältä tyypiltä perehdytyksen jälkeen.
Tuo lattianpuhdistus oli hyvä esimerkki; ehkä jollekin on oikeasti mahdoton ymmärtää, että joku toinen tunnistaa lattiamateriaalin ihan ilman sitä koulutusta. Ja ymmärtää katsoa, mitä aineitta mihinkin laitetaan.
Pikaruokala
Kassa
Hotellisiivous
Postinjakaja
Yleislääkärinä pärjää jos osaa tulkita labratuloksia. Eli katsoo onko tulokset viitearvojen sisällä.
Siitä ohjaa vaan jatkotutkimuksiin eteenpäin muille.
Koulutukseltani olen LuK ja yo-merkonomi. Tullut selvittyä kassana, myyjänä, taloushallinnon asiantuntijana (juuri lukion jälkeen), pizzakokkina ja graafisena suunnittelijana.
No eikö ketjun tarkotuksena ollut miettiä mitä ammatteja voi KUKA TAHANSA tehä ilman koulutusta, ei vain paremmuuttaan huutelevat älyköt? Eli ammatit joita voi vaikka se täysin peruskoulun vitosen keskiarvolla läpäissyt oppilas oppia ilman kouluja.
Moni työ,johon vaaditaan tradenomin koulutus on onnistunut myös ilman mitään kaupallisen puolen opintoja.