Ammatit, joista uskoisit selviävän ilman mitään ammattitutkintoa ja koulutusta?
Tietenkin perehdytys työhön sallitaan.
- siivooja
- tarjoilija
Kommentit (356)
Siivooja, olen tehnyt aikoinaan monta vuotta siivoustöitä sivutyönä. Olen myös nuorena ollut pari vuotta sairaalassa siivoamassa Tukholmassa. Mitään koulutusta ei ole ollut, sairaalassa lyhyt perehdytys.
On paljonkin töitä joita voisi tehdä ilman tutkintoa, aikaisemmin se oli ihan normi, että esim keskikoulusta siirryttiin suoraan työelämään. Suurin ero nykyaikaan lienee se, että nykyään pitää olla jonkunlaiset it-taidot, ennenhän ei koneita ollut. Olen itse ollut kaupassa, toimistohommissa, leipomossa töissä ilman koulutusta. 30v suoritin tutkinnon työn ohessa. Pärjäsin kyllä töissäni ilmankin mutta on se myöhemmin auttanut etenemisessä ja palkkakehityksessä.
Näitä olen tehnyt ilman koulutusta:
- hotellisiivooja
- tiskari
- kahvilan tarjoilija ja kassa
- matkamuistomyyjä
- metsänistutus
- taimitarhalla harventaja
Siivojan töitä taitanee suurin osa tehdä ilman koulutusta, perehdytys riittää, mutta toki esimerkiksi terveyskeskuksien ym. siivoojilla toivoisi olevan koulutuksen. Eli arvostan kyllä, jos joku siivooja kouluttautuu. Tarjoilijan työn uskon myös onnistuvan ilman koulutusta, mutta varmasti koulutuksesta on hyötyä, erityisesti jos haluaa edetä urallaan. Postinjakajan työhön ei liene nytkään olemassa edes mitään koulutusta?
Lastenhoitajana, lastentarhanopettajana ja luokanopettajanahan ihmiset kuvittelevat voivansa työskennellä vain koska ovat joskus olleet lapsia ja käyneet päiväkotia&koulua. Mutta kyllä lapsiryhmän hallitseminen, yksilöllinen hoito ja opetus ikätason mukaan, sekä kehitystason yksilöllinen seuraaminen ja arviointi vaativat koulutuksen. Puhumattakaan siitä, mitä nykyiset opetus- esiopetus ja varhaiskasvatussuunnitelmat vaativat edellä mainituilta. Kertonee myös paljon siitä, kuinka arvostamme lapsuutta, kun sen ajatellaan olevan niin yhdentekevä, ettei ole oikeastaan väliä kuka lapsia hoitaa tai opettaa, kun ovat isoissa ryhmissä ilman vanhempiaan. Varsinkin jos mietitään aivan pienimpiä lapsia (alle 3-vuotiaat), joilla tapahtuu valtava kehitys elämässään nimenomaan aikuisen avustamana.
Yksi ns. koulutuksen vaativa työ, jota uskoakseni voisi tehdä ilman koulutustakin perehdytyksellä, on ns. perinteinen sihteerin työ. Uskon että se on työ, mikä opettaa tekijänsä. Tosin nykyään sihteerit kulkevat johdon assistentti -nimityksillä yms., joten voin olla väärässä hyvinkin.
-ruudinkeksijä
-lipunmyyjä
-myyjä
-ostaja
-toimitusjohtaja
-tuotantopäällikkö
-työnjohtaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten huomaisitkin pilanneesi asiakkaan kalliit lattiat, koska valitsit siihen väärän puhdistusaineen ja puhdistustavan :O
Netistä voi etsiä mikä puhdistusaine sopii millekin pinnalle. Ei ole ydinfysiikkaa.
Miten tunnistat pinnan ilman koulutusta?
Ei niitä pintamateriaaleja niin montaa erilaista ole. Tiedän sillä olen työskennellyt rakennusalalla.
On niitä aika paljon. Lisäksi vaikuttaa se miten itse pintamateriaali on käsitelty :p
Olen oppinut oman työni ihan tekemällä, mitään varsinaista koulutusta ei ole. Olen ollut hyvä työssäni ja päässyt etenemään hyvin.
Ihan kauheasti en kuitenkaan viitsi töissä mainita, että olen vain ihan "väärää" linjaa opiskellut amis. Alaiseni ovat kuitenkin yliopiston tai vähintään amk:n käyneitä ihmisiä, joten voisi aiheuttaa turhaa mielipahaa. Etenkin noilla yliopiston käyneillä on kumma olettamus, että amislaiset ovat jotenkin yksinkertaisia.
Monet it-alan hommat hoituvat ihan samalla tavalla koulutetulta kuin "vain" harrastautuneelta ihmiseltä.
-puhelinmyyjä
- siivooja
- kassaneiti
- pankkivirkailija <---se joka on tiskin takana kun nostaa käteistä yms
-taksikuski
- tiskaaja
- ala-asteen opettaja
- lastentarha opettaja
-
Kotiäiti. Olen ollut kauan kotiäiti itsekin, ja tiedän ettei siihen pestiin edes auttaisi mikään koulutus! Rankka ja arvostettava työ se kuitenkin on. Kaikkien pää ei sitä kestä ja odottavat vain työhön pääsyä. Mutta kotiäidin työtä pitää tehdä sydämellä, sillä siitä ei makseta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin noilla yliopiston käyneillä on kumma olettamus, että amislaiset ovat jotenkin yksinkertaisia.
Valitettavan usein se on totuus. Ei se huonommaksi ihmiseksi silti tee.
Palomies, jos osaa pelata ristikontraa tai tuppea tai muita keskivaikeita korttipelejä.
Varmaan useita hommia pystyisi tekemään jollain tasolla ilman koulutusta. Nykyisin tosin melkein hommassa kuin hommassa pitää hallita jollain tasolla lainsäädäntö, joten pitää ylipäätään tietää, mitä pitää tietää. Toki ihminen, joka ylipäätään on jotain opiskellut tai ihan itseoppinut, niin asioita osaa. Sama se, onko työlainsäädäntöön esimerkiksi tutustunut itse vain jossain opiskellen.
Vierailija kirjoitti:
-puhelinmyyjä
- siivooja
- kassaneiti
- pankkivirkailija <---se joka on tiskin takana kun nostaa käteistä yms
-taksikuski
- tiskaaja
- ala-asteen opettaja
- lastentarha opettaja
-
Kai nyt vähimmäisvaatumuksena noihin ammatteihin olisi edes oman ammattinimikkeen oikeinkirjoitus. Enpä välittäisi kieltämättä, että omia lapsia opettaisi ihan kuka tahansa niin päivähoidon kuin koulun puolella. Vaikka valitettavasti päiväkodeissa kai tämä on ihan arkea sijaistuksien vuoksi (kouluttautuneita liian vähän). Mitä olen täältä lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti. Olen ollut kauan kotiäiti itsekin, ja tiedän ettei siihen pestiin edes auttaisi mikään koulutus! Rankka ja arvostettava työ se kuitenkin on. Kaikkien pää ei sitä kestä ja odottavat vain työhön pääsyä. Mutta kotiäidin työtä pitää tehdä sydämellä, sillä siitä ei makseta palkkaa.
Sinä, joka alapeukutit tätä: Olet siis sitä mieltä, että kotiäidin työ on niin vaativaa, että se vaatisi koulutuksen? No sehän on hienoa kuulla. Kotiäitien arvostusta alapeukkusi vain lisää. Kiitos! : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten huomaisitkin pilanneesi asiakkaan kalliit lattiat, koska valitsit siihen väärän puhdistusaineen ja puhdistustavan :O
Netistä voi etsiä mikä puhdistusaine sopii millekin pinnalle. Ei ole ydinfysiikkaa.
Miten tunnistat pinnan ilman koulutusta?
nämä ovat ihan oikeasti asioita jotka useimmat ihmiset tietävät muutenkin. monet tietävät siivoamisesta paljonkin koska se on kuitenkin asia jota jokainen ihminen tekee.
Ja sillä on homeutettu monta julkista rakennusta kun on päästetty kouluttamattomat ihmiset läträämään miten sattuu.
Siivooja
Kaupan kassa
Lastenhoitaja
Ravintolatyöt
Kokki
Palkanlaskenta
Näitä olen itse tehnyt ilman koulutusta
Kirjastotyö, tiedän kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri. Esa Laiho oli hyvin pidetty ja arvostettu ”lääkäri”, samoin se mm. Karkkilassa toiminut ”terveyskeskuslääkäri”. Sillä että kuuntelee potilasta ja on/esittää taitavasti empatiaa pärjää aika pitkälle.
Miten tää juttu vaan jatkuu vaikka todettu vääräksi niin monessa paikassa. Laiho ei ollut missään tapauksessa ”arvostettu”, kollegat ja potilaat näkivät kyllä että jotain omituista oli. Farmaseutit näkivät että lääkemääräykset pielessä jne. Missä asia meni pieleen oli ilmoitusvelvollisuus ja Valviran valvonta.
T. Laihon uhrin omainen
Osaan haavanhoidon joo, tukisidokset, insuliinin annostelun ja annon. Omaisteni vointia olen tarkkaillut huolella ja järjestänyt apua, kun ollut tarpeen.