Miten hoidan pintakuivaa ihoa, jossa on epäpuhtauksia?
Kommentit (133)
Pitää kokeilla mikä sopii kellekin. Minulla myös talvisin on öisin käytössä sininen nivea peltipurkissa oleva paksu voide. Levitän sitä reilusti ennen nukkumaanmenoa.
Jos jaksan vielä laittaa kahdesti viikossa ultrakosteuttavan (eli hyaluronihappo) kasvonaamion/maskin niin iho pysyy täydellisenä.
Nuo ovat eniten vaikuttavat minulla. Minä en voi käyttää öljyjä, en edes pesuaineena, tulehtuneita finnejä tulee kaikista öljyistä. Jotenkin ne eivät vaan sovi iholleni, joka on ohut ja herkkä ja kalpea.
Muutoin pesen kasvot iltaisin joko suihkussa erisan kasvojenpuhdistusaineella tai pyyhin kasvovedellä vain jos en mene suihkuun ja ei ole ollut meikkiä. Pääosin pyrin käyttämään suomalaisia erisan merkkisiä, ne ainakin sopivat iholleni ja haluan tukea suomalaista.
Aamuisin pyyhin kasvot kasvovedellä ja pistän ohuehkoa voidetta, kuten etanavoidetta tai muuta hieman geelimäistä, ei niinkään rasvaista/öljyistä. Sitten en yleensä käytä meikkiä kun näin ei kasvot ala kiiltämäänkään. Silmien alle saatan pistää peitevoidetta ja kosteuttavaa korealaista cushion foundationia punoittaviin kohtiin.
Itse hoidan nykyään seuraavasti ja itsellä on toiminut melko mukavasti:
- Aamuisin pesen kasvot vedellä ja sen jälkeen taputtelen läpi kasvovedellä. Hetken päästä laitan kosteusvoidetta, joka on oikein joku tehokosteusvoide (Lumene).
- Kotiin tultuani eli yleensä alkuillasta puhdistan puhdistusemulsiolla ja käytän taas kasvovettä niinkuin aamullakin.
- Ennen nukkumaanmenoa rasvaan itseni päästä varpaisiin ihoöljyllä (Ceraderm tai joku sellainen).
- Aina silloin tällöin käytän kosteuttavaa kasvonaamiota. Ehkä noin kerran pari kahdessa viikossa. (Olen hieman laiska tämän suhteen :D)
- Juon vettä 2-3 litraa päivässä. Oikeasti tällä on ollut vaikutusta ihon kuntoon. Tiedän, koska vielä noin vuosi sitten join ehkä tyyliin 5-6 dl/pv ja se oli liian vähän monestakin syystä.
Lactacyd-pesuaine ja Xyliderm-geeli apteekista. Itse taputtelen geelin alle myös Flow-kosmetiikan kosteuttavaa kasvovettä.
Silmien ympärille käytän itse lisäksi Lumenen kosteuttavaa seerumia ja rasvaisempia voiteita, muualle en finnien pelossa uskalla noita levittää.
Kuoria kannattaa hedelmähapoilla, mekaaninen hankaus ei itselleni ainakaan sovi. Luonnonkosmetiikan merkeistä ainakin Madaralla, Mossalla ja Juice Beautylla on noita kuorintoja.
Joku kosmetologi suositteli raapivaa sokerikuorintaa tms. Itselläni meni herkkä iho kamalaan kuntoon tuollaisesta kovakouraisesta kuorimisesta, mutta AHA-kuorintaa ihoni sietää.
Levitän siis kerran viikossa pestyille kasvoille Madara Peel -naamion, pesen pois, lopuksi hieron kasvoja hellästi lämpimällä vedellä kastellulla pehmeällä kasvopyyhkeellä. Sitten kuivaus kuivalla pyyhkeellä ja hoitotuotteet kasvoille. Näin lähtee kuollut ihokerros, mutta se ei naarmuunnu ja vahingoitu muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Joku kosmetologi suositteli raapivaa sokerikuorintaa tms. Itselläni meni herkkä iho kamalaan kuntoon tuollaisesta kovakouraisesta kuorimisesta,
Tässäkin ketjussa joku kosmetologi suosittelee sokeriakuorintaa...
Ihan vain tiedoksi niille, jotka haluaa kokeilla, että raju mekaaninen kuorinta esim. sokerilla tekee mikrorepeämiä ihoon, ja altistaa mm. tulehduksille.
Ei ikinä mitään noin rajua kuorintaa, oikeasti, en ymmärrä mitä noissa kosmekouluissa opetetaan suomessa (??), varmaan ne suosittelee jotain sitruuna + sooda kuorintaakin, tai muuta yhtä hirveää.
Joku skinfoodin black sugar ei ole sama asia, se on paljon hellävaraisempi kuin itse tehty sokerikuorinta, ja yleensäkin nykyään hapot on parempi vaihtoehto, oma suosikkini on esim. mandelic acid, joka sopii erityisen hyvin herkälle iholle.
Sokerilla tai suolalla kannattaa kuoria vain jos jauhaa ne ihan tosihienoksi jauhoksi vaikka morttelissa. Muuten ihan liian karheaa.
Täältä ääni Mossan entsyymikuorinnalle.
Olen masennuksen takia lopettanut ihonhoidon. Ei vain kiinnosta. Ei oleparempi saati huonompi kuin ennenkään. Ikää 45. Rypytön onneksi yhä. Illalla laitan essex hydrogeeliin sekoitettua acon kasvoöljyä ja kuorin pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Sokerilla tai suolalla kannattaa kuoria vain jos jauhaa ne ihan tosihienoksi jauhoksi vaikka morttelissa. Muuten ihan liian karheaa.
mikä tuon koko nimi on? itse löysin vain age excellence miracle mask joka on aha kuorinta.
joskus kosmetologi varoitti että mekaanisesta kuorinnasta seuraa vaan couperosa pidemmällä aikavälillä.
Puhdas arganöljy. Pieni tippa hierot ensin kämmeniin ja sitten varovasti kasvoihin. Luomiin ja nenänaluselle levitän runsaammin kun en on niin kuivat. Ei ole aiheuttanut näppylöitä vaikka olen akneen taipuvainen.
N24
Itse käyn useamman kerran viikossa saunassa, välillä laitan mutanaamion toviksi, en meikkaa enkä muuten hoida ihoa.Kotiin tullessani putsaan ihon misellivedellä ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä tuon koko nimi on? itse löysin vain age excellence miracle mask joka on aha kuorinta.
Juurikin tuo tuote kyseessä, pahoittelut väärästä termistä. Myyjä tarjosi tämän kun kyselin entsyymikuorintaa, mutta hapothan siinä kuorii tosiaan. Hinta oli jossain ekokaupassa noin 20e.
Vierailija kirjoitti:
Olen masennuksen takia lopettanut ihonhoidon. Ei vain kiinnosta. Ei oleparempi saati huonompi kuin ennenkään. Ikää 45. Rypytön onneksi yhä. Illalla laitan essex hydrogeeliin sekoitettua acon kasvoöljyä ja kuorin pari kertaa viikossa.
Et voi sanoa että olet lopettanut ihonhoidon, jos säännöllisesti kuorit ja kosteutat ja vielä öjyäkin jaksat sekoittaa siihen geeliin.
Tuossahan on enemmän ihonhoitoa kuin minun arkirutiinissani, johon kuuluu vain kasvojen vesipesu ja yksi ainut perusvoide. Enkä silti sano, että "olen lopettanut ihonhoidon". :D
Kevyt kuorinta 1-2 kertaa viikossa, jonka jälkeen kosteuttava naamio.
Muuten putsaus (eka misellivedellä, toiseks puhdistusmaidolla ja lopuks päälle kasvovesi), seerumi (sisältää hyaluronihappoa) ja kosteusvoide.
Oma iho on parantunu huomattavasti ton tuplaputauksen (miselli+maito) ja seerumin käyttöönoton jälkeen, joten ne on mun vinkki!
Täysin vehnätön ja sokeriton ruokavalio tuntui auttavan, mutta se on lähes mahdoton pitää, varsinkin tällaisena valmiiksi alipainoisena ja ahdistuneena lopputulos on se, että paino vaan laskee ja laskee eikä tule syötyä enää mitään, kun jatkuva ruokien miettiminen ei vaan jaksa kiinnostaa. :( Tällä hetkellä iho ihan täynnä tulehtuneita finnejä e-pillerien lopettamisen takia, ja olen jo tosi epätoivoinen ja ahdistunut. Työttömänä myöskin rahatilanne estää tuotekokeiluja tehokkaasti, pitäisi saada tosi edullisesti että voisin edes kokeilla.
Luonnonkosmetiikkaan siirtyminen on parantanut mun ihoa ihan huomattavasti. Mun ihonhoitorutiinit nyt:
- aamulla vesipesu, päälle reilusti kasvovettä, kasvovoide ja mineraalimeikki (luonnonkosmetiikkaa sekin)
- illalla puhdistusemulsio, reilusti kasvovettä, öljy tai seerumi sekä yövoide
- kerran viikossa aha-hedelmähappokuorinta
- pyrin pesemään meikit musliiniliinalla, puhdistaa ihon paremmin. Ihan joka ilta ei kyllä jaksa, vaikka tiedän että olis hyvä ;)
Unohda puhdistusgeelit ja -vaahdot, ne kuivattaa ihoa. Käytä oikeasti reilusti kasvovettä, sitä voi taputella suoraan puhtaalle iholle, vanulaput imee vain suotta kasvovettä. Ei mekaanisia kuorintoja. Esim. ruusuvesi on hyvä kuivalle ja herkälle iholle.
Omia suosikkeja luonnonkosmetiikasta on -
- Madara (aha peel, Smart-kasvoide, Pihlaja-kasvovoide, Pihlaja-öljytipat, sy-voide)
- Mossa (aha kuorinta, ihoöljy)
- Franstsilan ja Neal`s Yard Remediesin ruususarjojen puhdistusemulsio ja kasvovoide
- Khadi Pink Lotus-öljy (tämä on mielestäni niin vahvaa, että käytän vain saunan jälkeen, parantaa ihoa mutta en voi ajatella meikin alle
- arganöljy
- Evolve-hyaroliniseerumi
- jos mineraalimeikit kiinnostaa, niin Flow (suomalainen), Everyday minerals, paras minusta Alima Pure. Vaatii harjoittelua ja kunnon kabukin, mutta auttaa iho-ongelmiin kun iho hengittää. Käytän joskus myös niin, että sekoitan mineraalipuuteria kasvovoiteeseen, tulee meikkivoide! Ei voi tehdä kuin kerralla tarvittavan määrän näin.
Tämän talven pakkasissa pintakuiva ja herkkä iho on ollut kovilla, siihen on auttanut Pihlaja- kasvovoide ja öljytipat, joita laitan aamuin illoin. Iho tykkää!
Vierailija kirjoitti:
Täysin vehnätön ja sokeriton ruokavalio tuntui auttavan, mutta se on lähes mahdoton pitää, varsinkin tällaisena valmiiksi alipainoisena ja ahdistuneena lopputulos on se, että paino vaan laskee ja laskee eikä tule syötyä enää mitään, kun jatkuva ruokien miettiminen ei vaan jaksa kiinnostaa. :( Tällä hetkellä iho ihan täynnä tulehtuneita finnejä e-pillerien lopettamisen takia, ja olen jo tosi epätoivoinen ja ahdistunut. Työttömänä myöskin rahatilanne estää tuotekokeiluja tehokkaasti, pitäisi saada tosi edullisesti että voisin edes kokeilla.
Vertaile hintoja, googlaa alennuksia. Työttömänä on on aikaa tutkia. Hinnat vaihtelee tosi paljon, esim. Frantsilan kasvovesi oli jossain nettikaupassa 21,90 ja Prismassa 15,90. Ihan esimerkkinä. Nettikaupoissa on usein myös alennuksia ja alekoodeja, etsi niitä. Esim. Madaralla on pari kertaa vuodessa -40% ale, tilaan silloin sieltä mitä tarvitsen, vähän ennakoidenkin jos on varaa.
Iho on paremmassa kunnossa kuin ikinä aikuisiässä: pesu Mossan valkoherukkapuhdistusvoiteella ja se päälle Mossan misellivedellä. Voiteeksi mustikkapäivävoide tai yövoide.
En koskaan enää vaihda pois luonnonkosmetiikasta!
Mun iho on aika ongelmallinen. Löytyy aknea, ruusufinniä, couperosaa ja on rasvainen mutta pintakuiva. Olen aina ollut siinä uskossa, että rasvainen iho pitäisi puhdistaa narskuvan puhtaaksi, mahdollisimman ytyillä tuotteilla, mutta nyt kymmenien vuosien ja monien nettikommenttien jälkeen olen ottanut toisenlaisen lähestymistavan. Eli, muutama viikko sitten ostin herkän ihon tuotteita ja nimenomaan kosteuttavia, paitsi kasvojen puhdistusaine on hieman vahvempaa kamaa.
Pyrin myös suosimaan luonnonkosmetiikkaa ja eläimillä testaamattomia.
1. Puhdistus Lactoline pesunesteellä (se mikä sisältää maitohappoa) tai toisinaan rakeisella hunajalla.
2. Atopik kasvovesi taputellen iholle 1-2 kerrosta.
3. Atopik sinkkivoide T-alueelle taputellen.
4. Atopik silmänympärysvoide.
5. Xyliderm geeli koko kasvoille (ei tosin silmienympärys) ja kalulalle myös taputellen.
(taputtelu vaikuttaa pintaverenkiertoon ja näin auttaa ihoa uudistumaan, sekä tuotteet imeytyy paremmin ihoon ja on myös hellävaraisempi käsittely herkälle iholle kuin pyöritteleminen ja hankaaminen)
Kuorin satunnaisesti käytetyillä kahvinpuruilla ja sitten tuo rakeinen hunaja käy siihen myös. Naamioiden käyttöä olen vähentänyt, kun ne lähes aina aiheuttaa sen, että n. viikon naama on täynnä paiseita.
En käytä meikkiä, joten sen puhdistamiseen en tarvitse mitään eri tuotetta.
Ihon kunto on parantunut huomattavasti ja rasvatuotanto hieman vähentynyt. Näppyjä on aina välillä muutama, mutta nekin vähentyneet.
Ruokavaliossa välttelen sokeria ja maitoa käytän lähinnä vain kahvissa. Juusto ja mm. rahkatuotteet eivät aiheuta mitään oireita, eikä viljat. Nyt olen huomannut, että kirsikkatomaatit ja viinirypäleet aiheuttavat ruusufinniä, joten nekin jäävät toistaiseksi pois. Vettä juon n. 2L/pv.
On niistä hyötyä, seerumit ovat käytännössä vaikuttavat aineet tiiviimmässä/vahvemmassa muodossa. Ja ymmärrän että kovat kuorinnat eivät sovellu kaikille, vaihtoehtona tällöin entsymaattinen kuorinta, eli ei hankausta.
Kuorinta on kuitenkin kuivalle iholle tärkeä, sillä eihän kuolleen ihon rasvaus mitään auta :) kun saa terveen/uuden ihon mahdollisimman hyvin esiin niin siihen kunnolla hoitoa että ei pääse uudelleen tai yhtä pahasti kuivumaan ja se kuorinta säännöllisesti. Sitä ei tarvi arastella, tekee sen mukaan miten oma iho kestää ja hyvältä tuntuu. Itse kuivimpina aikoina kuorin joka toinen päivä, sitten vähennän kerta viikkoon jne.