Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä pilkkaa minua siitä etten ole "oikea" vegaani

Vierailija
02.03.2018 |

Olen siis 90% ajasta vegaani. Kutenkin joskus kylässä tai juhlissa ei ole tarjolla vegaaniruokaa (vaikka olisinkin siis ilmoittanut etukäteen ruokavaliostani) eikä äitini vanhana ihmisenä ymmärrä tällaisten villitysten päälle. Näissä tilanteissa siis syön ihan tavan vegeruokaa vaikka seassa olisikin maitoa tai munaa. Äitinikin osaa jo olla tarjoamatta minulle lihaa.

Sekasyöjä kaverini ei kuitenkaan sulata tätä. Vittuilee ihan armotta siitä kuinka en ole johdonmukainen tai sitoutunut päätökseeni. En siis toitota vegaaniuttani tai moralisoi hänen ruokavaliotaan, miksi hän kokee oikeudekseen ruotia minun? Kaipaisin jotain nasevaa vastausta jolla voin laittaa luun kurkkuun seuraavan kerran kun kaveri aloittaa tämän "ai tänään sulla on vegaanipäivä, no katsotaan kauanko menee ennenkuin sorrut taas rikkomaan ruokavaliotasi ehe ehe".

Kommentit (204)

Vierailija
181/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä kaveri. Kunhan et väitä olevasi täysi vegaani niin mikäs siinä. Musta tollanen rento suhtautuminen on jopa parempi kuin tosi tiukka vegaanius.

Ihmisillä on kauhea tarve luokitella ihmiset kaikessa suhteessa. Ihan hyvin voi sanoa mielestäni, että syö pääasiassa vegaanista ruokaa, mutta poikkeustapauksissa myös ihan peruskasvisruokaa. Itse olen ollut kasvissyöjä yli 20vuotta ja osan siitä täysin vegaani. Nykyään lähes vegaani poikkeuksena muutamat herkut, joissa maitotuotteita. Niin moneen väittelyyn olen aikananu joutunut ruokavalioni takia, etten enää edes suostu ruokavaliostani keskustelemaan vaikka nykyään moni onkin ihan aidosti vain kiinnostunut mm. Vegaaniruoasta. Jokainen syököön mielestäni sitä pystyy ja haluaa syödä. Tuollaiset et ole aito vegaani tai aito sitä tai tätä kun olet tuollainen kuulostaa lähinnä teinien musta-valkoiselta ajatustavalta. Ymmärrän teineltä tällaisen kärjistämisen, arvostelevan ja kärkkään suhtautumisen asiaan kuin asiaan, mutta iän myötä olisi hyvä nähdä myös muita sävyjä ääripäiden välissä. Pääsee itsekin helpommalla kun jättää muut tuomitsematta ja antaa muiden valintojen olla heidän valintojaan.ja ymmärtää että on monta tapaa olla ja elää.

Vierailija
182/204 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen heteroseksuaalinen mies. Joskus, vain ihan vähän tulee nusaistua toisia miehiä, mutta koska se tapahtuu vain viikonloppuisin, lasken itseni heteroksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/204 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen heteroseksuaalinen mies. Joskus, vain ihan vähän tulee nusaistua toisia miehiä, mutta koska se tapahtuu vain viikonloppuisin, lasken itseni heteroksi.

Tämä!

Lol

Vierailija
184/204 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuosta en pidä osassa vegaaneista. Heille kyse on juuri kruunun kiillottamisesta ja kaikille pitää tehdä selväksi, että olen suuri ja mahtava vegaani. Itse taas, jos vegaani olisin, en edes puhuisi siitä ja vaikuttaisin vain valinnoillani. Toisten valintoihin en voi vaikuttaa ja kylässä söisin mitä tarjotaan. Ja jos olisin köyhä söisin vaikka ruokajakelusta saamaani lihaa.

Mitäs veikkaat, harmittaako luontoäitiä kauheasti se, jos joku on vaikkapa "vain" 360 päivää vuodesta vegaani? Sanooko, että kun et kerran ole oikea vegaani, niin parempi kun et edes yritä?

Vierailija
185/204 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisen, joka ei suostu koskemaankaan nahkaan tai turkikseen, kunnon show aiheella "luoja noita kuolleita eläinparkoja, meinaan pyörtyä" ja ruokatauolla vetelee meetvurstileipää hyvällä halulla, perusteena lähinnä "ei minusta kasvissyöjäksi ole, metukat, pekonit sun muut on niin hyvää" :D Ja tällä en todellakaan halua pilkata oikeita vegaaneja, valitettavasti "turkiseläimet on niin söpöjä"- ideologialla tuntuu ratsastavan kaiken maailman vaihtoehtomaailmanpelastajia... 

Vierailija
186/204 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät eivät pilkkaa.

Vierailija
187/204 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vegaanina voin sanoa että ottaa päähän ihmiset jotka on "osa-aikaisia vegaaneja", tästä tulee ihmisille mielikuva siitä, että vegaanit mässäävät suklaata salaa. Veganismi on aate ja elämäntapa, ei ruokavalio. Kannattaa vain alkaa sanoa että syöt enimmäkseen kasvipohjaista ruokavalioa. Palaa vegaani sanan käyttöön kun olet tehnyt muutoksen ruokavaliossani ja elämäntavoissasi. En yritä olla ilkeä tai mitään, sanon vain että veganismi ja kasvipohjainen ruokavalio ovat eri asioita

"Veganismi on aate, ei ruokavalio", kiitos kun sanoit sen niin selkeästi. Olenkin ihmetellyt miksi ruokavaliosta ollaan niin fanaattisia, mutta jos se onkin aate, tämä selittää paljon. Vegaanit ovat samalla lailla tulisieluisia ja mielestään pelastavat maailman, kuin joskus olivat kommunistit. En yritä olla ilkeä, tämä oli vain maailmanhistorian näkökulmasta.

Niin, veganismi on oikeuksiin liittyvä aate, samoin kuin naisoikeusliike tai vaikka orjuudenvastustamisliike tai muut ihmisoikeusliikkeet. Kyllä nämä oikeusasiat ovat aina maailmanhistoriassa edenneet parempaan suuntaan, itse uskon myös että tulevaisuudessa niin eläinten oikeudet kuin ihmistenkin paranevat. Mutta eivät itsekseen vaan niistä pitää jakaa tietoa ja myös käytännössä tehdä jotain. Itse vastustan tulisieluisesti esim. sukuelinten silpomista, lapsiavioliittoja ja eläinrääkkäystä ym. Jos haluat kutsua minua fanaatikoksi niin ole hyvä jos se saa olosi tuntumaan paremmaksi. Ei ole mitään pahaa siinä että jakaa tietoa esimerkiksi vaateteollisuuden hikipajoista, sukuelinten silpomisesta tai tuotantoeläinten huonoista oloilta ja boikotoi tuotteita jotka aiheuttavat kärsimystä muille elollisille olennoille. Et ole yhtään sen parempi ihminen kun olet hieno aatteeton ihminen, vain siksi että sinua ei kiinnosta muiden elävien olentojen kärsimys. Jatka elämistä kuplassasi jossa ei tarvitse ajatella muita kuin itseä, "jaaha minkähän väristä kynsilakkaa laittaisin tänään..."

Vierailija
188/204 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyläpolliisi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin piikittely ja kiusaaminen yms. on väärin, mutta tosiasia on se, että sinä et ole vegaani. Vegaani on vegaani 100% ajasta. Tämä tuossa aiemminkin jo todettiin. Ei tupakoiva ihminenkään sano olevansa tupakoimaton, "paitsi sen muutaman kerran päivässä 10min".

Paljon törmää juuri tällaisiin kommentteihin, että "olen vegaani, MUTTA...". Ei siinä ole mitään muttia, joko on tai ei ole.

Ja juuri tämä varmaankin on se yksi syy tuohon piikittelyyn, että halutaan jotain kuvitteellisia "lisäpisteitä" käyttämällä tuota vegaaninimitystä, vaikka itsekin sen tiedostaa ettei määritelmä täyty.

Kyllä mää nyt kauhiast ihmettelen, miten se 'vegaanius' tai ylipäätään muutkin asiat määritellään. Kenellä on valtuudet julistaa mitä on aito vegaanius, aito uskovaisuus, aito vasemmistolaisuus tai aito tupakoimattomuus?? Millainen on oikea uskovainen? Julistaa uskoaan koko ajan, elää raamatun oppien mukaan 100 % ?? Millainen on oikea vasemmistolainen? Osaa kannesta kanteen Marxit ja Engelsit ja elää niiden mukaan?  Ei maailma ole mustavalkoinen ja ehdoton, ei edes vegaaneille.

Niin, kenellä on valtuudet julistaa mitä eri sanat tarkoittavat? Mitä tarkoittaa sana kukka, sininen tai vesi, eläin tai vegaani, kenellä on oikeus julistaa mitä nämä sanat tarkoittavat?

Vegaaniliitto määrittelee näin: Vegaani on henkilö, joka ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita kuten lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja niiden johdannaisia. Vegaani ei myöskään osta eläinperäisiä vaatteita, kuten nahkaa ja villaa, eikä tue palveluita, jotka perustuvat eläinten riistoon.

Wikipedia näin: Veganism is the practice of abstaining from the use of animal products, particularly in diet, and an associated philosophy that rejects the commodity status of animals. A follower of the diet or the philosophy is known as a vegan

Mietipä sanaa absolutisti, mitä se tarkoittaa? Henkilö joka ei ikinä juo alkoholia? Henkilö joka juo kerran vuodessa, kerran kuussa tai kerran viikossa? Missä menee raja? Kenellä on valtuudet määritellä mitä on aito absolutismi? Wikissä sanotaan näin: Absolutismi tarkoittaa ehdotonta raittiutta, jossa henkilö pidättäytyy alkoholin käytöstä nautintoaineena täysin. Absolutismin harjoittajaa kutsutaan absolutistiksi eli ehdottoman raittiiksi.

Itse juon joskus kerran kuussa, joskus kerran vuodessa, joskus kerran viidessä vuodessa. Mutta ei minulla ole tarvetta kutsua itseäni absolutistiksi. Jos kerran viikossa tai kuussa juova kutsuisi itseään absolutistiksi niin mielestäni se olisi termin vesittämistä. Mihin silloin tarvittaisiin edes koko sanaa absolutisti?

Nyt vaihda sana absolutisti vegaaniksi. Jos ihminen syö eläintuotteita silloin tällöin ja toinen ihminen ei ikinä mutta molemmat kutsuvat itseään vegaaneiksi, miten sitten voisimme kutsua näitä jotka eivät ikinä syö eläintuotteita jotta ero tulisi selväksi? Itse en syö eläintuotteita koskaan, 15 vuoteen en ole syönyt enkä halua syödä vahingossakaan, miten minun tulisi sitten kutsua itseäni etten esimerkiksi ravintolassa tulisi sotketuksi sellaiseen henkilöön jota ei haittaa jos ruoassa on hieman maitoa, munaa, kanaa, kalaa tai lihaa?

Uskovainen on mielestäni henkilö joka harjoittaa jotain uskontoa. Vasemmistolainen äänestää vasemmistoa ja tupakoimaton ei tupakoi koskaan. Sikaria silloin tällöin polttava ei ole mielestäni tupakoimaton. Minusta on helppoa määritellä näin.

Tupakoimaton ei yleensä pidä tupakan savusta ja mielellään välttelee sitä. Itsekään en pidä tupakasta, siksi kotonani ei polteta enkä oleile paikoissa joissa haisee tupakka, minulle tulee siitä huono olo. En myöskään oleile mielelläni paikoissa joissa haisee lihan käry enkä myöskään ota ikinä ruokaa samalla lihakauhalla saati söisi kylässä epävegaanista ruokaa “ettei muut pahoittaisi mieltään”, se on minusta epämiellyttävää, se ei liity siihen että on “oikea” vegaani. Olen aikuinen ihminen ja Suomessa on vapaus päättää asioistaan. Minä en tee asioita jotka ovat minusta epämiellyttäviä. Muilla ei ole oikeutta vaatia minua tekemään asioita jotka aiheuttavat itselleni kärsimystä, minulla ei ole velvollisuutta tehdä asioita jotka pahoittavat minun mieleni sen vuoksi ettei muut pahoittaisi mieltään. Pyydän että kunnioitatte minun ja muiden vegaanien elämäntapoja ettekä nälvi, kiusaa tai painosta meitä joustamaan. En minäkään nälvi 100 % absolutistia valinnastaan vaan kunnioitan hänen henkilökohtaista päätöstään.

Vierailija
189/204 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä joskus syöt eläinperäistä niin et sä silloin ole vegaani vaan ihan tavallinen kasvissyöjä. Kuittailisin minäkin, jos joku väittäisi olevansa vegaani, mutta joskus söisi maitoa ja munaa. Ei silloin ole vegaani! Veganismi on nimenomaan aate ja elämäntapa, jossa mitään eläinperäistä ei syödä eikä käytetä vaatteissa tai muussakaan. Ei pidetä edes lemmikkejä. Kuulee jo siitä "ismi" lopusta.

Vierailija
190/204 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius ei ole mikään villitys tai ruokavalio (varsinkaan osa-aikainen). Se on elämäntapa ja koskee kaikkia elämän osa-alueita, joissa pitää valita käyttääkö eläinperäistä tuotetta vai ei.  Voit ihan reilusti vain sanoa olevasi lakto-ovo vegetaristi.

Juurihan tuo sanoi silloin tällöin syövänsä lihaakin. Ei ole silloin lov.

Vierailija
191/204 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sä joskus syöt eläinperäistä niin et sä silloin ole vegaani vaan ihan tavallinen kasvissyöjä. Kuittailisin minäkin, jos joku väittäisi olevansa vegaani, mutta joskus söisi maitoa ja munaa. Ei silloin ole vegaani! Veganismi on nimenomaan aate ja elämäntapa, jossa mitään eläinperäistä ei syödä eikä käytetä vaatteissa tai muussakaan. Ei pidetä edes lemmikkejä. Kuulee jo siitä "ismi" lopusta.

Ei ole kasvissyöjä, jos syö eläinperäistä.

Vierailija
192/204 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti suomen kieli ei ole tässä kovin looginen.

vegetarist = kasvissyöjä (voi syödä esim. maitoa ja kananmunia)

vegan = vegaani (ei syö mitään eläinperäistä)

Eli olet väärässä. 

Vierailija
193/204 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti suomen kieli ei ole tässä kovin looginen.

vegetarist = kasvissyöjä (voi syödä esim. maitoa ja kananmunia)

vegan = vegaani (ei syö mitään eläinperäistä)

Eli olet väärässä. 

Totta. Silloin kun vegetarismi-käsite saapui Suomeen, tarkoitti vegetaristi sitä, wttä ei syö lihaa (tai kalaakaan). Sitten alettiin versioida ovo-lakto- jne. kun vegetarismi eli kieltäytyminen lihasta yleistyi.

Vierailija
194/204 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kanssa ns. osa-aikavegaani, eli todellisuudessa lakto-ovo-vege. Syön vegaanisesti suurimman osan ajasta, mutta en ole ehdoton, juuri mm. iäkkään mummoni takia. Määrittelen itse minkä verran ja missä tilanteissa syön kananmunia ja maitotuotteita. En syö niitä, jos vegaanisia vaihtoehtoja pitäisi olla saatavilla (= olen tekemisissä tiedonhankintataitoisten normaaliälyisten ihmisten kanssa).

Vierailija
195/204 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja kommentteja. Ihan hyvin voi kutsua itseään vegaaniksi jos syö pääosin vegeruokaa. Maailma ei ole mustavalkoinen.

Vierailija
196/204 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta. Voisin tältä istumalta luetella ainakin kolme vegaanituttua, joilla on kissat.

Vierailija
197/204 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävä ystävä. Kuka voi toisen puolesta sanoa, onko tämä vegaani vai ei? Sinä olet aivan riittävän hyvä vegaani sellaisena kun olet. Jos ystäväsi ei tätä ymmärrä, hän ei ole oikea ystävä.

Vierailija
198/204 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta kutsumasta itseäsi vegaaniksi. Ja ongelmaasi: sano kaverillesi, että kiitos, olet rekisteröinyt hänen mielipiteensä eikä hänellä ole enää kommentointioikeutta. Tai kun osaat jo arvella, mitä on tulossa, ennakoi ja tarjoa hänelle mahdollisuutta esittää vakifraasinsa.

Tietenkään en lakkaa kutsumasta itseäni vegaaniksi.

Vierailija
199/204 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni ryhtyi vegaaniksi ja muistaa kyllä arvostella meitä sekasyöjiä. Itselleni valintansa on OK,en tunne huonommuutta enkä paremmuutta, jokainen saa elää elämäänsä omalla tyylillään.

Vierailija
200/204 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sekasyöjä joka kuitenkin osasta ajasta suosii vegeruokaa