Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä pilkkaa minua siitä etten ole "oikea" vegaani

Vierailija
02.03.2018 |

Olen siis 90% ajasta vegaani. Kutenkin joskus kylässä tai juhlissa ei ole tarjolla vegaaniruokaa (vaikka olisinkin siis ilmoittanut etukäteen ruokavaliostani) eikä äitini vanhana ihmisenä ymmärrä tällaisten villitysten päälle. Näissä tilanteissa siis syön ihan tavan vegeruokaa vaikka seassa olisikin maitoa tai munaa. Äitinikin osaa jo olla tarjoamatta minulle lihaa.

Sekasyöjä kaverini ei kuitenkaan sulata tätä. Vittuilee ihan armotta siitä kuinka en ole johdonmukainen tai sitoutunut päätökseeni. En siis toitota vegaaniuttani tai moralisoi hänen ruokavaliotaan, miksi hän kokee oikeudekseen ruotia minun? Kaipaisin jotain nasevaa vastausta jolla voin laittaa luun kurkkuun seuraavan kerran kun kaveri aloittaa tämän "ai tänään sulla on vegaanipäivä, no katsotaan kauanko menee ennenkuin sorrut taas rikkomaan ruokavaliotasi ehe ehe".

Kommentit (204)

Vierailija
161/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vegaanina voin sanoa että ottaa päähän ihmiset jotka on "osa-aikaisia vegaaneja", tästä tulee ihmisille mielikuva siitä, että vegaanit mässäävät suklaata salaa. Veganismi on aate ja elämäntapa, ei ruokavalio. Kannattaa vain alkaa sanoa että syöt enimmäkseen kasvipohjaista ruokavalioa. Palaa vegaani sanan käyttöön kun olet tehnyt muutoksen ruokavaliossani ja elämäntavoissasi. En yritä olla ilkeä tai mitään, sanon vain että veganismi ja kasvipohjainen ruokavalio ovat eri asioita

Kun näitä sanoja alkoi tulemaan maailmankartalle Suomeen, niin ensin oli

Vegetaristi

Noh, vegetaristi oli sellainen joka söi kasviksia, ei lihaa. 

Myöhemmin keksittiin sitten kaikenlaisia muita nimityksiä lokeroimaan ihmisten ruokailuja; Tuli lakto-ovo-vegetaristi, joka kertoi että kyseinen ihminen syö myös maitotuotteita ja munaa kasvikunnan tuotteiden lisäksi. Sitten keksittiin vegaani, joka tarkoittaa sitä ettei käytä RAVINNOKSEEN ollenkaan eläinkunnan tuotteita. Vasta nyt MYÖHEMMIN vegaanius tarkoittaakin sitä ettei saa laittaa nahkakenkiä jalkaan.

Joten TOTTAKAI voi olla vegaani, joka syö vaikkapa pari kertaa vuodessa kananmunaa, onhan sitä vegaani silloinkin vaikka söisi tietämättään juustoa.

Ihan samoin kun minusta ei tuole tupakoitsijaa sillä että poltan sikrain jouluna, ja puoli askia röökiä juhanuksena, eikä lessboa sillä että suutelen naista kerran vuoteen.

Vierailija
162/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vegaani, vaikka viikonloppuisin muutun A-luokan lihansyöjäks. Määrä ei siis ratkaise, vaan keskimääräisyys, eli jos syöt keskimäärin enemmän vegaaniuksia, olet vegaani. So simple is thät.

No it is not.

Et ole vegaani etkä edes vegetaristi vaan ehta sekaani.

Mutta lienee provo.

Mistä näitä tasotautisia oikein sikiää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on tehnyt sinulle epävegaanista ruokaa, ilman että omaa kantaasi asiaan on kysytty, niin silloinhan voit sen ihan hyvin syödä. Se on ostettu ja valmistettu jo, et voi sen aiheuttamaa pahaa enää estää. Jos et söisi sitä, niin joku muu söisi. Ja jos ei söisi, se menisi roskiin aivan turhaan. Se mitä itse päätät kaupoista ostaa, on se mikä merkitsee.

Vierailija
164/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta kaikkia kommentteja, ap ei ole vegaani vaan hän on lakto-ovo, joka pyrkii syömään vegaanisesti. Ei kukaan täysjärkinen kutsu itseään kasvissyöjäksi, jos välillä syö kinkkupizzaa.

On hienoa, että syöt pääsääntöisesti vegaanisesti, mutta vegaanit eivät syö mitään eläinperäistä, eli et voi kutsua itseäsi vegaaniksi.

Ymmärrän kyllä kaveri kuittailun asiasta.

Vierailija
165/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukematta kaikkia kommentteja, ap ei ole vegaani vaan hän on lakto-ovo, joka pyrkii syömään vegaanisesti. Ei kukaan täysjärkinen kutsu itseään kasvissyöjäksi, jos välillä syö kinkkupizzaa.

On hienoa, että syöt pääsääntöisesti vegaanisesti, mutta vegaanit eivät syö mitään eläinperäistä, eli et voi kutsua itseäsi vegaaniksi.

Ymmärrän kyllä kaveri kuittailun asiasta.

Riippuu missä yhteydessä niitä eläinperäisiä tuotteita syö.

Vierailija
166/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vegaani, vaikka viikonloppuisin muutun A-luokan lihansyöjäks. Määrä ei siis ratkaise, vaan keskimääräisyys, eli jos syöt keskimäärin enemmän vegaaniuksia, olet vegaani. So simple is thät.

No it is not.

Mutta lienee provo.

Äläpäs nimittele. Olen itse sekaani. Kyse ei ole muusta kuin sanoista ja mitä ne tarkoittavat.

Vierailija
167/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime lauantain hesarissa oli iso juttu ruokansa dyykaavasta kemianopettajasta. Siinä todettiin, että hän on vegaani ja syö dyykattuja eläinperäisiä ruokia. Siitäs saitte, terminiuhottelijat.

Vierailija
168/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko sinä Jumala sitä, että ihmiset joilla on koko ajan ajatuksia mielessä eivät voi kontrolloida tekojaan tunteiden hetkellä, ihmiset jotka ajattelevat koko ajan heillä on jokin hyvä/paha persoona käynnissä niinkuin tietokoneen käyttöjärjestelmä. Miksi annat tälläisten ihmisten määrätä "heikompien" ihmisten elämää, jotka pysähtyvät välillä miettimään maailmaa, ja tajuavat paljon kokonaisuuksia koko elämästä, eivätkä tavoittele omia etujaan ja täydellisyyttään kuin tietokone ohjelmat. Voisitko Jumala nämä joka hetkellä ajattelevat ihmiset laittaa hel**ttiin heidän kuolemansa jälkeen, koska he haluavat vain pahaa toisilleen, varsinkin "heikoimilleen" -eli valaistuneille jotka ymmärtävät kuinka väärin on tuottaa pahuutta toisilleen tällaisessa maailmassa.

Kiitos Jeesus.

Vierailija
169/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime lauantain hesarissa oli iso juttu ruokansa dyykaavasta kemianopettajasta. Siinä todettiin, että hän on vegaani ja syö dyykattuja eläinperäisiä ruokia. Siitäs saitte, terminiuhottelijat.

No kas, siinä käytettiin kyseistä termiä väärin, kuten muodikasta on. Ei ome ensimmäinen kerta.

Vierailija
170/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kaikki muovi? Voiko oikea vegaani ostaa hyvällä omalla tunnolla muovituotteita? Muovia on luonnossa Argentiinan pinta-alan verran, siihen kuolee valaita, merilintuja, kilpikonnia ja kaikkia muitakin merenn eläimiä. Joten saako oikean vegaanin tittelin, jos käyttää ja ostaa muovia?

Oikeat Vegaanit ovat nimenomaan mikromuovin suurtuottajia, kun eivät saa käyttää esimerkiksi villaa tai nahkaa.

Vierailija
171/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kas, siinä käytettiin kyseistä termiä väärin, kuten muodikasta on. Ei ome ensimmäinen kerta.

Eihän se väärin ole. Hän on vakaumukseltaan vegaani ja syö vain dyykattua lihaa, joka menisi muuten hukkaan. Sanojen merkitys muuttuu ajan myötä. Vertaa vaikka kihlautumiseen. Ennen kaikki kihlaparit menivät naimisiin, nykyään enää harva.

Vierailija
172/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se väärin ole. Hän on vakaumukseltaan vegaani ja syö vain dyykattua lihaa, joka menisi muuten hukkaan. Sanojen merkitys muuttuu ajan myötä. Vertaa vaikka kihlautumiseen. Ennen kaikki kihlaparit menivät naimisiin, nykyään enää harva.

Vegaani-sanan merkitys ei ole muuttunut. Aito vakaumus punnitaan teoissa.

Hyvä mielestäni, että syö niitä lihoja, mutta vegaani hän ei ole.

Vierailija
173/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kommentti sai minut tosi hyvälle tuulelle! Tätä vegaanihullutusta tulee tälläkin palstalla niin paljon, että on kiva kuulla ihmisten osaavan vielä käytöstavat :)

Vierailija
174/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No it is not.

Mutta lienee provo.

Äläpäs nimittele. Olen itse sekaani. Kyse ei ole muusta kuin sanoista ja mitä ne tarkoittavat.

Huumorilla heitin, ei ollut muita taka-ajatuksia :)

Vierailija
175/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:ta. Itse olen keliaakikko ja ruokavalioni on gluteeniton ja vegaaninen. Sukujuhlissa syön minulle erikseen tehdyt gluteenittomat ruoat mukisematta, vaikka ne nyt sitten sattuisivat sisältämään kananmunaa ja maitoa. Minusta olisi äärimmäisen epäkunnioittavaa jättää syömättä, sillä on nähty vaivaa minua varten. Vanhat ihmiset eivät kuitenkaan vegaanisuudesta ymmärrä.

Kerran olin hautajaisissa, ja jälkiruokana oli täytekakkua. Minulle oli tehty oma gluteeniton täytekakku, vaikka olin ainoa keliaakikko paikalla. Kohteliaasti söin kakkua, vaikka miellän itseni vegaaniksi ruokavalion osalta. Jos jonkun mielestä en ole ruokavalioltani vegaani kun saatan erikoistilanteissa poiketa ruokavaliostani, niin voi voi. Ei oikeasti kiinnosta.

Jos joku kysyy ruokavaliostani, niin koen helpommaksi todeta ruokavalioni olevan gluteeniton ja vegaaninen. Enpä jaksa siihen lisätä, että kerran vuodessa sukujuhlissa saatan syödä jotain epävegaanista.

Ei kaikesta tarvitse tehdä niin vaikeaa.

Äsh! Lainaus unohtui. Tämä kommentti siis oli kyseessä :'D

175

Vierailija
176/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanillahan tarkoitetaan henkilöä, jolle asia on myös eettinen valinta, eli suomeksi sanottuna ei poikkeuksia ihan omasta tahdosta. Plant based eli kasvipohjaisella ruokavaliolla oleva kuvaa siis tilannettasi paremmin. :) Jos tämä on vain ruokavalintoja koskeva asia, niin käytä tätä termiä niin kaveri ei pääse nälvimään.

Vierailija
177/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat aivan hysteerisiä ilmastonmuutosuutisten ja/tai netin ravitsemusasiantuntijoiden vuoksi. En todellakaan sano, ettei olisi ekologista syödä kasvispainotteisesti eikä lihan tehotuotantokaan ole eettistä. Itsekin olen viime aikoina vähentänyt erityisesti punaisen lihansyöntiä ja suosinut lähiruokaa. On mielestäni kuitenkin tekopyhää vaatia kaikilta 100 prosenttista uskollisuutta "aattelle" tai on automaattisesti huono ja syntinen. Kaikki kasvisruokakaan ei ole ympäristöystävällistä, esim. riistaruoka tai onkimasi ahven taas on hyvinkin eettistä ja ekologista. Kaikkien elimistö ei myöskään pelaa monipuolisimmallakaan vegaaniruokavaliolla, ihmiset kun eivät ole kaikki samanlaisia. Mielestäni on hyvä, että ihmiset pyrkivät syömään eettisesti ja terveellisesti. Se kirkkain kruunu ei kuitenkaan kuulu automaattisesti vain jollekin "äärivegaanille", ei itseään ole pakko ahtaa johonkin selkeästi rajattuun muottiin, jotta voi olla hyvä ihminen ja elää ympäristöystävällisesti. Voi olla terveempääkin jättää turhat määritelmät omaan arvoonsa ja noudattaa eettiseksi katsomiaan elintapoja maltillisesti, ei niin, että kaikki on pilalla jos syöt juhlissa sitä mitä on tarjolla. Kompostiinko se "hävikki" pitää heittää? Vai kannattaisiko sen vegaaninkin syödä?

Vierailija
178/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanillahan tarkoitetaan henkilöä, jolle asia on myös eettinen valinta, eli suomeksi sanottuna ei poikkeuksia ihan omasta tahdosta. Plant based eli kasvipohjaisella ruokavaliolla oleva kuvaa siis tilannettasi paremmin. :) Jos tämä on vain ruokavalintoja koskeva asia, niin käytä tätä termiä niin kaveri ei pääse nälvimään.

Jos jotkut ovat plant based niin äärivegaanit.

Vierailija
179/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota kutsutaan kielen rappeutumiseksi.

Vierailija
180/204 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota kutsutaan kielen rappeutumiseksi.

Niin, joidenkin mielestä varmasti avioliitonkin merkitys on rappeutunut, kun sen määritelmä on laajentunut genderneutraaliksi. Mutta varmaankin useimmat pitävät hyvänä asiana, että kielenkäyttäjät uusintavat kieltä tarpeen mukaan. Aika hankalaa olisi, jos sanojen merkitykset olisivat yhä samat kuin Agricolan aikana. T. semivegaani n. 50%

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän