Ystävä pilkkaa minua siitä etten ole "oikea" vegaani
Olen siis 90% ajasta vegaani. Kutenkin joskus kylässä tai juhlissa ei ole tarjolla vegaaniruokaa (vaikka olisinkin siis ilmoittanut etukäteen ruokavaliostani) eikä äitini vanhana ihmisenä ymmärrä tällaisten villitysten päälle. Näissä tilanteissa siis syön ihan tavan vegeruokaa vaikka seassa olisikin maitoa tai munaa. Äitinikin osaa jo olla tarjoamatta minulle lihaa.
Sekasyöjä kaverini ei kuitenkaan sulata tätä. Vittuilee ihan armotta siitä kuinka en ole johdonmukainen tai sitoutunut päätökseeni. En siis toitota vegaaniuttani tai moralisoi hänen ruokavaliotaan, miksi hän kokee oikeudekseen ruotia minun? Kaipaisin jotain nasevaa vastausta jolla voin laittaa luun kurkkuun seuraavan kerran kun kaveri aloittaa tämän "ai tänään sulla on vegaanipäivä, no katsotaan kauanko menee ennenkuin sorrut taas rikkomaan ruokavaliotasi ehe ehe".
Kommentit (204)
Harvoin, jos koskaan, voi hyvällä omalla tunnolla todeta.. VOI V*ITTU... onneks en tunne ainakaan tuota "kaveria"..
Älä tuo tota vege paskaa tänne!!
T. Peris
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius ei ole mikään villitys tai ruokavalio (varsinkaan osa-aikainen). Se on elämäntapa ja koskee kaikkia elämän osa-alueita, joissa pitää valita käyttääkö eläinperäistä tuotetta vai ei. Voit ihan reilusti vain sanoa olevasi lakto-ovo vegetaristi.
No lässynlää. Voi ihan hyvin sanoa olevansa vegaani, jos on sitä 99 % ajasta. Miksi kaikessa pitäisi olla 100 % ehdoton?
Sinäkin voit vaikka tietämättäsi syödä vahingossa vegaaniruokaan piilotettua kalakastiketta. Lakkaatko silloin olemasta vegaani, vaikka noudatatkin ko elämäntapaa muuten?
"Onko vegaanius uskonto, jos jo kauhalla koskeminen tekee ruoasta rituaalisesti epäpuhdasta? Ei ainakaan voi olla kyse ruan eettisyydestä tai terveellisyydestä, jos näin joustamattomat näkemykset on omattava saadakseen kutsua itseään tosi vegaaniksi."
Käsi sydämelle, otetaanpa esimerkki. Jos menisit kannibaaleille kylään ja siellä olisi tehty kaksi munuaispiirasta, toinen ihmisen munuaisesta ja toinen ihan sinua varten eläimestä(koska oletettavasti et ole kannibaali), molempia piirakoita otettaisiin samalla kauhalla, söisitkö sillä kauhalla missä on ihmismunuaisen rippeitä?
Tämä on minulle sama asia. Kun on kymmeniä vuosia ollut kasvissyöjä, eläinten ruumiden syönti on jo ajat sitten alkanut tuntumaan yhtä hirvittävälle kuin joku ihmissyönti, tai muut barbaariset tavat kuten kidutuskammiot tms. Itselleni ainakin on ehdoton nou nou syödä ruumista, en syö edes samalla pannulla/grillissä laitettua kasvista, en sen takia että yritän kiillottaa kruunua vaan siksi että se on minusta niin kuvottava ajatus. Kaikki lihan haju ja nesteet ja eläinrasva ällöttää minua sanoinkuvaamattomasti, voi tulla oksennuskin. Eikä minua voi kukaan pakottaa syömään muuta kuin mitä haluan, minulla on itsemääräämisoikeus siihen mitä syön. Turha pahoittaa mieltä, lappaa vaan itse eläimen ruumista ääntä kohti mutta älä tule minua moittimaan siitä että en syö samalla kauhalla kasvisruokaa.
Tämä on minun elintapa. Miksi vaaditte että vegaanin pitää kunnioittaa teitä kun ette kunnioita itse vegaanin elämäntäpaa. Mutta arvostan aina kun joku valitsee edes yhden vegeaterian liha-aterian sijaan. En pidä itseäni parempana, olen itsekin ollut ennen lihaani ja minun oli todella vaikeuksia alussa siirtyä vegaaniksi, jumitin laktovegenä yli 10 vuotta kun olin niin koukussa juustoon ja suklaaseen. Tuolloin ei ollut niin hyviä korvikkeita kuin nykyisin.
p.s. jos noudattaa 90% vegaaniruokavaliota mutta joustaa kylässä, matkoilla, kursseilla, minusta hyvä kutsuma on kotivegaani, eli syö kotona vegaanisesti, muualla joustaa. Toivoisin että ei kutsuisi silloin itseään vegaaniksi varsinkaan just sillä hetkellä kun joustaa, sillä se voi aiheuttaa ongelmia seuraavalle 100% vegaanille. Toinen kutsuma voisi olla flexaaja sellaiselle joka osan viikosta syö kasvisruokaa osan lihaa eli ei ole äärilihaaniuskovainen.
Terveisin Vegaanipapitar
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni ei koskaan sano olevansa vegaani, vaan sanoo pääsääntöisesti syövänsä (ja tekevänsä muita valintoja) vegaanisesti. Minusta noin kannattaa tehdä, niin ei mene herne vegaanien nenuun.
Esim. kun "oikea" vegaani kieltäytyi syömästä vegaanista laatikkoruokaa, johon oli koskettu liharuoan kauhalla, niin tälle kelpasi hyvin. On jopa syönyt kalaa, joka olisi muuten heitetty roskiin.
Aloituksessahan oli kyse siitä, että sekasyöjällä meni herne nenään. Herneen vetäminen nenuun "oikeasta" vegaaniruokavaliosta on paljon yleisempää sekasyöjillä kuin vegaaneilla, mikä on jotenkin outoa.
Ja tuollainen veganismi, jossa ei voida syödä kasvisruokaa johon on koskettu liharuoan kauhalla, on lähinnä puhdasta idiotismia! Eihän tuossa ole enää kyse mistään valinnoista..
Vierailija kirjoitti:
"Onko vegaanius uskonto, jos jo kauhalla koskeminen tekee ruoasta rituaalisesti epäpuhdasta? Ei ainakaan voi olla kyse ruan eettisyydestä tai terveellisyydestä, jos näin joustamattomat näkemykset on omattava saadakseen kutsua itseään tosi vegaaniksi."
Käsi sydämelle, otetaanpa esimerkki. Jos menisit kannibaaleille kylään ja siellä olisi tehty kaksi munuaispiirasta, toinen ihmisen munuaisesta ja toinen ihan sinua varten eläimestä(koska oletettavasti et ole kannibaali), molempia piirakoita otettaisiin samalla kauhalla, söisitkö sillä kauhalla missä on ihmismunuaisen rippeitä?
Tämä on minulle sama asia. Kun on kymmeniä vuosia ollut kasvissyöjä, eläinten ruumiden syönti on jo ajat sitten alkanut tuntumaan yhtä hirvittävälle kuin joku ihmissyönti, tai muut barbaariset tavat kuten kidutuskammiot tms. Itselleni ainakin on ehdoton nou nou syödä ruumista, en syö edes samalla pannulla/grillissä laitettua kasvista, en sen takia että yritän kiillottaa kruunua vaan siksi että se on minusta niin kuvottava ajatus. Kaikki lihan haju ja nesteet ja eläinrasva ällöttää minua sanoinkuvaamattomasti, voi tulla oksennuskin. Eikä minua voi kukaan pakottaa syömään muuta kuin mitä haluan, minulla on itsemääräämisoikeus siihen mitä syön. Turha pahoittaa mieltä, lappaa vaan itse eläimen ruumista ääntä kohti mutta älä tule minua moittimaan siitä että en syö samalla kauhalla kasvisruokaa.
Tämä on minun elintapa. Miksi vaaditte että vegaanin pitää kunnioittaa teitä kun ette kunnioita itse vegaanin elämäntäpaa. Mutta arvostan aina kun joku valitsee edes yhden vegeaterian liha-aterian sijaan. En pidä itseäni parempana, olen itsekin ollut ennen lihaani ja minun oli todella vaikeuksia alussa siirtyä vegaaniksi, jumitin laktovegenä yli 10 vuotta kun olin niin koukussa juustoon ja suklaaseen. Tuolloin ei ollut niin hyviä korvikkeita kuin nykyisin.
p.s. jos noudattaa 90% vegaaniruokavaliota mutta joustaa kylässä, matkoilla, kursseilla, minusta hyvä kutsuma on kotivegaani, eli syö kotona vegaanisesti, muualla joustaa. Toivoisin että ei kutsuisi silloin itseään vegaaniksi varsinkaan just sillä hetkellä kun joustaa, sillä se voi aiheuttaa ongelmia seuraavalle 100% vegaanille. Toinen kutsuma voisi olla flexaaja sellaiselle joka osan viikosta syö kasvisruokaa osan lihaa eli ei ole äärilihaaniuskovainen.
Terveisin Vegaanipapitar
Käsi sydämellä: minulle olisi oikeasti ihan se ja sama, kumpaa piirasta söisin.
En ymmärrä miksi ihmisillä on niin suuri tarve kategorisoida itsensä niin tiukasti ja perustaa koko identiteettinsä jonkun ruokavalion mukaan.
Jos katson omaa ruokavaliota voisin sanoa, että se on vegaaninen, mutta jos menen vaikka vanhemmilleni käymään tai vierailulle paikkaan jossa tarjotaan lihaa/maitotuotteita, en ala nirsoilemaan vaan syön mitä tarjotaan. Itse en siis osta lihaa tai maitotuotteita, mutta kuten sanoin en arvostele muiden valintoja tai odota saavani vegaanista ruokaa.
Jotenkin hankalampi edes suhtautua kasvisruokavalioon myönteisesti jos ulkopuolelta arvostellaan heti jos joskus vahingossa syö juustoviipaleen. Pois mustavalkoinen ajattelu. Voihan sitä syödä vaikka puolet viikosta kasvisruokaa ja puolet liharuokaa jne.
Ärsyttää kaikki luokittelu ja sen korostaminen, että on vegaani tai ovo-vegetaristi tai mikä ikinä. Oikeasti mitä väliä? Syökää niinkuin haluatte, onko kaikelle pakko olla nimi.
Mä oon 50% vegaani. Syön lihaa vain silloin, kun kanaa ei ole tarjolla.
No oikeassahan hän on.
Vähän sama asia kuin nämä "olen kasvissyöjä, mutta syön kalaa ja kanaa". Heeeey, wait a minute, mistä lähtien hauki ja tipi ovat olleet kasvikunnan tuotteita.
sä oot sekasyöjä- joko puhdas 100% joku vege semi ovo vegaani . turha spliffaa omaa aikaansa jakomielipirpailaiseksi. mut onhan se meriittia kutsua itseään joksku mihin uskoo ees sen 46 % ajasta
ärsyttäää kun ennen oli selkeet linjat ja nykyään kuulee useinkin että oon kasvissyöjä mutta syön sillon tällön lihaa tai kalaa tai hei kanaa!
Elimistölle on hyväksi, että välillä syö muutakin kuin vegeruokaa. Siispä syö hyvällä omallatunnolla muutakin silloin, kun ei ole vegeä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
ethän sä oo oikee vegaani
Määrittele ”oikea vegaani”. Onko vegaani, jos käyttää ennen vegaaniutta ostamiaan villa- ja nahkatuotteita? Onko vegaani, jos ei käytä vegaanista hammastahnaa? Onko vegaani, jos pesee vaatteet muulla kuin pesupähkinällä? Onko vegaani, jos omistaa kissan/koiran/hevosen tai muun eläimen? Onko vegaani jos lentää ja ajaa autoa (aiton alle jääneet eläimet, lentokoneen propelleihin kuolleet eläimet ja päästöt sekä hakkuut, jotka tappaa eläimiä kun yritetään saada oljyä). Onko vegaani jos käyttää tuotteita, jossa palmuöljyä (orankeja ja muita eläimiä kuolee ja kituu ihan simona hakkuiden takia). Onko vegaani jos käyttää lääkkeitä? Onko vegaani, jos ei osta kaikkia mahdollisia ja mahdottomia pesuaineita vegaanisena?
Kuka määrittelee ja päättää siitä kuka saa aidon ja oikean vegaanin tittelin?
Harhainen nössö. Vegaani-hintti
uus trendi. terveystrendi.
who forget Animals?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ihmisillä on niin suuri tarve kategorisoida itsensä niin tiukasti ja perustaa koko identiteettinsä jonkun ruokavalion mukaan.
Jos katson omaa ruokavaliota voisin sanoa, että se on vegaaninen, mutta jos menen vaikka vanhemmilleni käymään tai vierailulle paikkaan jossa tarjotaan lihaa/maitotuotteita, en ala nirsoilemaan vaan syön mitä tarjotaan. Itse en siis osta lihaa tai maitotuotteita, mutta kuten sanoin en arvostele muiden valintoja tai odota saavani vegaanista ruokaa.
Jotenkin hankalampi edes suhtautua kasvisruokavalioon myönteisesti jos ulkopuolelta arvostellaan heti jos joskus vahingossa syö juustoviipaleen. Pois mustavalkoinen ajattelu. Voihan sitä syödä vaikka puolet viikosta kasvisruokaa ja puolet liharuokaa jne.
Ärsyttää kaikki luokittelu ja sen korostaminen, että on vegaani tai ovo-vegetaristi tai mikä ikinä. Oikeasti mitä väliä? Syökää niinkuin haluatte, onko kaikelle pakko olla nimi.
Olen kasvissyöjä, joka syö 80-90% vegaanisesti. En keuhkoa, en saarnaa, en arvostele muita ja ole nipottamassa titteleistä. Olen saanut jotkin lähipiirini ihmisistä syömään pääosin kasvispainotteisesti ihan vain sillä, etten saarnaa ja kategorisoi negatiivisella tavalla. En levitä puhdasoppisuuden ilosanomaa. Yksi kaveri sanoi, ettei olisi koskaan alkanut syömään pääosin kasvispainotteisesti, jos olisin tuollainen ”oikea vegaani”. Saarnaamaton ote ja positiivinen esimerkki sai hänet muuttamaan omia kulutustottumuksiaan, ei syyttely ja tuomitseminen. Ihan vain vinkkinä näille ”oikeille vegaaneille”.
oikea ihminen ei määrittele itseään mitenkään. se on sitä mitä on eikä huutele tai kerro taikka saatikka perustelu mitä on. On mitä on.
Nykypäivä on tuonut tarpeen kertoa ja egostella. Siinä syy miksi on niin paljon katerigoita kaikelle mitä nyt maailmassa löytyy, ja ajattelee.
Miksi pitää ottaa kantaa ääneen? Eikö riitä että on? Onko pakko edes vastata kellekkään mitään jos joku kysyy ja vaikka ihmettelee? olisi se sitten äiti taikka kaveri. Lapselle voi kertoa olevansa salainen agentti ja on parempi että hän tietää vasta kun on aikuinen. Taikka että Joulupukin takia.
Olen vegaani. Eikö täällä ole mitään vegaanista tarjottavaa? Onko tämä eettisesti valmistettu? Käyttääkö tämä lentokone mitä energian lähdettä? Enkö voi vai sallinko itselleni jotain asioita sen takia että olen vannoutunut? Kuinka vannoutunut on terroristi?
Vege ja vegaani ovat eri asioita. Yleensä vegellä tarkoitetaan lakto-ovo-vegeä.
Tosin kummankaan ei kuulu käyttää liivatetta.