Köyhää on turha syyllistää varojensa yli elämisestä kun varat on sellaiset ettei niillä ihminen pärjää.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mielestäni se on asenneongelma, jos et voi nauttia elämästäsi. Jos sinulle elämän nauttiminen kietoutuu siihen, että voisit törsätä ja mennä miten haluat ajattelematta rahaa, niin se on sinun ongelma ja ehkä sinun kannattaisi hakea siihen apua.
Voisinhan minäkin heittäytyä lattialle itkemään, kun ei ole varaa ostaa vaikka uusia kenkiä tai uutta takkia ja sitten itkeä sitä seuraavat pari kuukautta. Tai voisin ottaa uuden asenteen ja suuntautua muuttamaan omaa tilannettani. Muutokset eivät tule hetkessä, mutta aina voi tehdä jotain. "
Niin no asenneongelma tai masennus, tuo jälkimmäinen nyt ainakin löytyy.
Kyse nyt ei kuitenkaan ole törsäämisestä vaan siitä, että en voi tehdä oikeastaan mitään miettimättä rahaa. Sinustako tämä on normaalia ja mukavaa elämää? Ja "kannattaisi hakea apua", luuletko että sitä apua oikeasti saa naps tuosta vain? Kun ei saa useista paikoista kerjäämälläkään.
Niin, aina voi tehdä jotain ja luuletko, että en tee mitä pystyn? Kirjoitinhan että "jos joutuisin elämään näin vielä pitkälle tulevaisuuteen hyppäisin sillalta". Tilapäisesti kestää melkein mitä vain, mutta mikä idea olisi elää loppuelämänsä venyttäen joka penniä?
Monella ei tunnu olevan mitään käsitystä masennuksesta, köyhyydestä tai toivottomuudesta. Pysykää reippaina ja muistakaa nuijia vähemmän reippaat maanrakoon siinä sivussa.
Minulla on vakava masennus. Ei sen kanssa ole helppoa elää, mutta mitä muutakaan tässä voi? Vaatia muita elättämään minua ja antamaan minulle sama elintaso, kuin niillä jotka tekevät töitä 8h+ päivässä? Ei se minusta oikein ole.
Ja jos ei halua loppuelämää venyttää penniä, niin sitten tilanteeseen tekee muutoksen. Istumalla kotona voivottamalla asiaa tilanne ei muutu mitenkään.
Eli ongelmistaan ei saa kertoa? Ja kuka muka on puhunut samasta elintasosta, muu kuin sinä? On vain sanottu, että "ruhtinaalliset tuet" eivät pidä paikkaansa ja että tämä köyhyys ja jatkuva syyllistyksen kohteeksi joutuminen on väsyttävää.
Missä vaiheessa on sanottu, ettei ongelmista saisi kertoa tai puhua? Ja kuka on väittänyt, että tuilla elää leveästi? Mitä olen itse puhunut on se, että tämänhetkisillä tuilla kyllä elää ja syö terveellisesti ja että kyllä sen rahamäärän kanssa voi myös tehdä, jos HALUAA ja panostaa.
Haluaisin lisätä, että tuntuu, että heittäydyt uhrin asemaan koska en ole sinun puolellasi, vaikka lukemani mukaan olemme samanlaisessa tilanteessa, mutta en kuitenkaan puolustele ja vaadi isompia tukia köyhille.
En ole vaatinut isompia tukia, mutta en myöskään voi hyväksyä tätä köyhiin kohdistuvaa ajojahtia jonka mukaan köyhät saavat jo nyt liikaa tukia.
Mistä lähtien terveellisesti syöminen on hyvän elämän ainoa vaade? Eiköhän siihen muutakin tarvita.
Kyllä se siltä vaikuttaa että ongelmista ei saisi mielestäsi puhua. Ensimmäinen viestini: "Niin, kyllä minäkin pienellä rahalla pärjään ja voin syödä terveellisesti, mutta enpä voi sanoa nauttivani elämästä. Jos tietäisin jo nyt, että joutuisin elämään näin vielä pitkälle tulevaisuuteen, hyppäisin saman tien sillalta."
Kerroin ongelmistani, en vaatinut mitään lisätukia, mutta vastasit, että minulla on asenneongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 400 on ihan sopiva summa perustoimeentuloon, voisi olla jopa alempi. Noin 350 jää kotivakuutuksen, puhelimen ja netin jälkeen. Se tekee kympin päivä muuhun kulutukseen. Bussilippua ei tarvitse joka päivä ilman säännöllistä työssäkäyntiä. Jos tuolla rahalla ei pidä itseään hengissä ja löydä myös mielekästä harrastettavaa, joutaa haihtumaan pois. Yhteiskunnan ei ole tarkoituskaan maksaa joka perjantaita pilkkuun asti radalla, autoa tai hinnakkaampia harrastuksia. Sellasta se nyt vaan on rajallisten resurssien maailmassa, jossain toisessa maassa saisi asua pahvilaatikossa kujalla.
Mitä tuolla rahalla voi harrastaa? Ei mitään maksullista ainakaan.
Menet kauppaan ja ostat perinteisen sukset tai lenkkarit, vajaan satasen korkeintaan. Tai ostat halvemmalla rantalentopallon ja odotat kesää, ilmaisia kenttiä löytyy. Jos sukset ovat liian kalliit, talvellakin pärjää lenkkareilla kunhan muistaa villasukat. Mielikuvitusta voi käyttää.
Laskuvarjohyppyyn, ananaskäärmejoogaan, ratsastukseen tai jääkiekkoon ei ehkä ole varaa.
Laskuvarjohyppyä ja jääkiekkoa ei voi harrastaa, eikä ralliautoilua.
Tt tuella pitää maksaa KAIKKI muu paitsi vuokra!
En tunne enää mitään huonoa omaatuntoa varastelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenteet on todella koventuneet. Toisilla on helvetin hyvä elintaso ja haukkuvat loisiksi niitä, joilla menee huonommin, koska "minun veropennini". Kuka tässä maassa enää kestää asua, kun se on täynnä kylmiä ihmisiä jäätävän ilmaston lisäksi? Ne joilla on vaihtoehtoja lähtevät kyllä litomaan.
Aika harva täällä loisiksi haukkuu. Todella moni kyllä on sitä mieltä, että pitäisi pärjätä eikä valittaa. Ja kyllä itselläkin niskakarvat nousee pystyyn, kun joku ihan oikeasti valittaa, että ei ole varaa harrastaa. Kun kaikki rahat tulevat yhteiskunnalta.
haista home, ja toiv joku raisk
aa lapsesiVaikka keskustelu kävisi kuumana niin miten voi toivoa toiselle tuollaista, sairasta.
Eikä ole. Siinäpähän oppisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, voi tulla kokeilemaan, millaista on elää 400e kuussa, ja ihmetellä, kun "ethän sä käy missään", esim. Finnkinon superpäiväkin on vaan tyyliin kerran kuussa..........
Oko köyhän pakko käydä missään? Jos haluaa luksusta ja muuta ylellisyyttä elämään, niin sitten kannattaa joko säästää tai hankkia parempi duuni.
Eli köyhän kuuluu syrjäytyä ja jumiutua neljän seinän sisälle? Ok, tästä lähin en lähde edes kauppaan, annan kaverille rahaa ja pyydän käymään kaupassa. Pysyn piilossa ettei vaan sinulle tule paha mieli nähdä taas yhtä köyhää ulkona.
Niin. Totuus on jossakin puolivälissä. On se niinkin, että ihan jokainen pienituloinen tai köyhä ei osaa elää kovin taloudellisesti. Hassataan rahaa aika tyhmiin asioihin (tupakkaan, kauheaan lemmikkileegioon ja vaikkapa valmisruokaan) ja sitten kitistään, kun ei ole rahaa ruokaan.
MUTTA köyhälläkin ON oikeus välillä hemmotella itseään. Jopa ihan perustoimeentulotukeen on kuulkaas laskettu mukaan rahaa harrastus- ja virkistystoimintaan. Toki koko summa on todella pieni, mutta edes Kelan viranomaiset eivät ajattele siis, että raha pitäisi käyttää vain absolut välttämättömimpiin asioihin, leipään, juureksiin ja mäntysuopaan.
Ja on aika selvää, että jos ihmisellä on lapsia tai hän haluaa olla sosiaalisesti aktiivinen tai jos köyhyyttä on kestänyt ja kestää hamaan hautaan asti, halu pysyä sataprosenttisen järkevissä hankinnoissa voipi olla heikonlainen. Jokainen voi kokeilla itse. Joku lyhytkestoinen, vapaaehtoinen köyhyysvaihe esim. opintojen tai hoitovapaan aikana on aivan eri asia kuin vaikkapa se, että putoaa sairauksien takia sairaseläkkeelle koko lopuksi ikäänsä. Lyhytkestoisen köyhyyden päässä häämöttää helpotusta, loppuelämän jatkuva kituuttaminen masentaa ja voi hyvinkin synnyttää tunteen, että paskankos tässä enää on väliä!
Symppaan siten kyllä köyhiä. Ja ymmärrän hyvin, että VAIKKA noin objektiivisesti katsoen ehkä jokaisen talonpidosta voisi löytää vielä järkeistettävää, semmoinen ulkoapäin tuleva sormi ojossa neuvominen koetaan alentuvaksi nöyryyttämiseksi.
T. Viisikymppinen hyvätuloinen akateeminen, joka mielellään maksaisi veroja jopa enemmän, jos sosiaaliturvan tasoa sillä saisi nostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mielestäni se on asenneongelma, jos et voi nauttia elämästäsi. Jos sinulle elämän nauttiminen kietoutuu siihen, että voisit törsätä ja mennä miten haluat ajattelematta rahaa, niin se on sinun ongelma ja ehkä sinun kannattaisi hakea siihen apua.
Voisinhan minäkin heittäytyä lattialle itkemään, kun ei ole varaa ostaa vaikka uusia kenkiä tai uutta takkia ja sitten itkeä sitä seuraavat pari kuukautta. Tai voisin ottaa uuden asenteen ja suuntautua muuttamaan omaa tilannettani. Muutokset eivät tule hetkessä, mutta aina voi tehdä jotain. "
Kyse nyt ei kuitenkaan ole törsäämisestä vaan siitä, että en voi tehdä oikeastaan mitään miettimättä rahaa. Sinustako tämä on normaalia ja mukavaa elämää? Ja "kannattaisi hakea apua", luuletko että sitä apua oikeasti saa naps tuosta vain? Kun ei saa useista paikoista kerjäämälläkään.
Niin, aina voi tehdä jotain ja luuletko, että en tee mitä pystyn? Kirjoitinhan että "jos joutuisin elämään näin vielä pitkälle tulevaisuuteen hyppäisin sillalta". Tilapäisesti kestää melkein mitä vain, mutta mikä idea olisi elää loppuelämänsä venyttäen joka penniä?
Monella ei tunnu olevan mitään käsitystä masennuksesta, köyhyydestä tai toivottomuudesta. Pysykää reippaina ja muistakaa nuijia vähemmän reippaat maanrakoon siinä sivussa.
Minulla on vakava masennus. Ei sen kanssa ole helppoa elää, mutta mitä muutakaan tässä voi? Vaatia muita elättämään minua ja antamaan minulle sama elintaso, kuin niillä jotka tekevät töitä 8h+ päivässä? Ei se minusta oikein ole.
Ja jos ei halua loppuelämää venyttää penniä, niin sitten tilanteeseen tekee muutoksen. Istumalla kotona voivottamalla asiaa tilanne ei muutu mitenkään.
Eli ongelmistaan ei saa kertoa? Ja kuka muka on puhunut samasta elintasosta, muu kuin sinä? On vain sanottu, että "ruhtinaalliset tuet" eivät pidä paikkaansa ja että tämä köyhyys ja jatkuva syyllistyksen kohteeksi joutuminen on väsyttävää.
Missä vaiheessa on sanottu, ettei ongelmista saisi kertoa tai puhua? Ja kuka on väittänyt, että tuilla elää leveästi? Mitä olen itse puhunut on se, että tämänhetkisillä tuilla kyllä elää ja syö terveellisesti ja että kyllä sen rahamäärän kanssa voi myös tehdä, jos HALUAA ja panostaa.
Haluaisin lisätä, että tuntuu, että heittäydyt uhrin asemaan koska en ole sinun puolellasi, vaikka lukemani mukaan olemme samanlaisessa tilanteessa, mutta en kuitenkaan puolustele ja vaadi isompia tukia köyhille.
En ole vaatinut isompia tukia, mutta en myöskään voi hyväksyä tätä köyhiin kohdistuvaa ajojahtia jonka mukaan köyhät saavat jo nyt liikaa tukia.
Mistä lähtien terveellisesti syöminen on hyvän elämän ainoa vaade? Eiköhän siihen muutakin tarvita.Kyllä se siltä vaikuttaa että ongelmista ei saisi mielestäsi puhua. Ensimmäinen viestini: "Niin, kyllä minäkin pienellä rahalla pärjään ja voin syödä terveellisesti, mutta enpä voi sanoa nauttivani elämästä. Jos tietäisin jo nyt, että joutuisin elämään näin vielä pitkälle tulevaisuuteen, hyppäisin saman tien sillalta."
Kerroin ongelmistani, en vaatinut mitään lisätukia, mutta vastasit, että minulla on asenneongelma.
Tuet ovat määrätty pakollisten menojen kustantamiseen, ei leveästi elämiseen. En ole vieläkään sanonut missään, ettei ongelmista saisi puhua, joten se, että yrität vääntää sanoistasi jotain mitä ne eivät ole, ei ole mielestäni kovinkaan hyvä tapa keskustella asioista. Myöskin miksi sanoin asian olevan asenneongelma oli se, että sanoit, ettei elämästä voi nauttia köyhänä. Kyllä voi. On kyse asenneongelmasta, jos onnellisuus on sidottu rahan määrään. Maailmassa on vielä köyhempiäkin ihmisiä, kuin tt-tuella olevat suomalaiset ja heistäkin on varmasti onnellisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä, jotka tajuaa tilanteensa ja toiset ei.
Tuttu on etsinyt pienempää asuntoa jo toista vuotta. Asuu 80 neliön asunnossa poikansa kanssa.
Koti on kaaos. On jämähtänyt menneisyyteen, maksoin tästä 3000 mk, kyllä tästä 500 e pitää saada.
Nyt ei ole enää rahaa, ei osta enää mitään, mutta krääsä ei liiku. Huvittavinta oli, kun hänen äitinsä muutti nyt hoivakotiin. Yritti myydä irtaimistoa, mutta jopa ikivanhasta tietosanakirjasta halusi rahaa, eihän kauppa käynyt. Nyt äidin irtaimisto on tässä tuttavani kodissa ja siellä on vain käytävät tiellä. Ikävä kyllä huushollissa asuu myös pieni lapsi.Jatkuvasti pyytää apua kaikilta, mutta täysi vastuu puuttuu. Nyt kotona on ainakin 5 isoa lastulevyhyllyä, joiden myyntiarvo on max 5 e. Torissa on ilmoitus , pyytää 100 e kpl.
Sitten on ystäväni, joka on jämähtänyt ex.n takia pienelle paikkakunnalle. Jos muuttaisi, ex ei tapaisi poikaansa.
Ja mitä ystävä tekee ? Käy fillarilla kaikki paikkakunnan kirppikset läpi päivittäin. Varsinkin ilmaishyllyt ovat tärkeitä. Ottaa millä on käyttöä, tuunaa ja myy. Saa joskus keikkaa kahvilasta, siivoojana vaikka on akateemisesti koulutettu.Jälkimmäisellä on tilillä rahaa tonni, koti on siisti ja tarpeeton myyty.
Ja eka vaan odottaa, että joku tulee ja pelastaa tilanteen.
Niin, jälkimmäinen asuu myös puolet pienemmässä kodissa.Miehesi perse ra iskaa tytärtäsi.
Siinä tulevan "vallankumouksen" kantava. Ei kauheasti pelota.
Ei me kaikki tuollaisia olla todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, voi tulla kokeilemaan, millaista on elää 400e kuussa, ja ihmetellä, kun "ethän sä käy missään", esim. Finnkinon superpäiväkin on vaan tyyliin kerran kuussa..........
Oko köyhän pakko käydä missään? Jos haluaa luksusta ja muuta ylellisyyttä elämään, niin sitten kannattaa joko säästää tai hankkia parempi duuni.
Tästähän se köyhän syrjäytyminen alkaa. Kaverit näkevät toisiaan kaupungilla kahvittelun merkeissä mutta eipä köyhällä ole sinne mitään asiaa. Koko elämä alkaa rajoittua oman pienen kämpän ja viikottaisen kirjastokäynnin ympärille, ja ahdistuneisuus ja työkyvyttömyys senkun pahenee.
No eipäs ala. Olen ihan keskituloinen ihminen enkä IKINÄ istuskele kaupungilla kahvilla kavereiden kanssa. En edes keskituloisena raaski ostaa jotain vitosen latteja. Kavereita voi nähdä lukuisissa ilmaisissa paikoissa, kuten kotona tai kuntopolulla.
Samoin. Minä tienaan nelisen tonnia bruttona, enkä käy koskaan leffassa, kahvilassa tai muuallakaan turhassa kulutuspaikassa. Vaatteitakaan en osta solkenaan vaan käytän edellisen loppuun ennen kuin ostan uuden. Kavereita tapaan kotona tai vaikka kävelyn merkeissä. Kirjastossa kyllä käyn useamman kerran kuussa. Samaan kasvatan lastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaslomalla.
Eikä leffassa käynti, ulkona syömässä käynti, kahvilla käynti ja matkustelu ole mitään luksusta, vaan lähihoitajakin tekee noita kaikkia juttuja. Ihan perus. Kunhan ei mitään kerjäläiselämää pidä elää.
Olen toimihenkilö ja tienaan ihan ok. Olen käynyt viimeksi leffassa katsomassa Rukajärventie ja vuosi oli 1999. En käy kahviloissa, syömme mieheni kanssa kerran tai kaksi vuodessa ulkona. Lomailemassa käymme kerran vuodessa joko kotimaassa tai Euroopassa. Ei kaikki, ei edes ne, joilla on varaa, tarvitse jotain maksullista ekstraa elämäänsä. Niin paljon muutakin voi tehdä ja vieläpä hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu on etsinyt pienempää asuntoa jo toista vuotta. Asuu 80 neliön asunnossa poikansa kanssa.
Koti on kaaos. On jämähtänyt menneisyyteen, maksoin tästä 3000 mk, kyllä tästä 500 e pitää saada.
Nyt ei ole enää rahaa, ei osta enää mitään, mutta krääsä ei liiku. Huvittavinta oli, kun hänen äitinsä muutti nyt hoivakotiin. Yritti myydä irtaimistoa, mutta jopa ikivanhasta tietosanakirjasta halusi rahaa, eihän kauppa käynyt. Nyt äidin irtaimisto on tässä tuttavani kodissa ja siellä on vain käytävät tiellä. Ikävä kyllä huushollissa asuu myös pieni lapsi.Jatkuvasti pyytää apua kaikilta, mutta täysi vastuu puuttuu. Nyt kotona on ainakin 5 isoa lastulevyhyllyä, joiden myyntiarvo on max 5 e. Torissa on ilmoitus , pyytää 100 e kpl.
Sitten on ystäväni, joka on jämähtänyt ex.n takia pienelle paikkakunnalle. Jos muuttaisi, ex ei tapaisi poikaansa.
Ja mitä ystävä tekee ? Käy fillarilla kaikki paikkakunnan kirppikset läpi päivittäin. Varsinkin ilmaishyllyt ovat tärkeitä. Ottaa millä on käyttöä, tuunaa ja myy. Saa joskus keikkaa kahvilasta, siivoojana vaikka on akateemisesti koulutettu.Jälkimmäisellä on tilillä rahaa tonni, koti on siisti ja tarpeeton myyty.
Niin, jälkimmäinen asuu myös puolet pienemmässä kodissa.Miehesi perse ra iskaa tytärtäsi.
Ja minäkin joka olen, omaan opiskelupaikan hoitoalalta josta olen ollut tauolla mt ongelmien vuoksi. Koulu ei tiedä näistä tietenkään, en ole tyhmä. Toivottavasti hoitooni tulee aikanaan ketjun kermaperseitä ja heidän lapsiaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien terveellisesti syöminen on hyvän elämän ainoa vaade? Eiköhän siihen muutakin tarvita.Kyllä se siltä vaikuttaa että ongelmista ei saisi mielestäsi puhua. Ensimmäinen viestini: "Niin, kyllä minäkin pienellä rahalla pärjään ja voin syödä terveellisesti, mutta enpä voi sanoa nauttivani elämästä. Jos tietäisin jo nyt, että joutuisin elämään näin vielä pitkälle tulevaisuuteen, hyppäisin saman tien sillalta."
Kerroin ongelmistani, en vaatinut mitään lisätukia, mutta vastasit, että minulla on asenneongelma.Tuet ovat määrätty pakollisten menojen kustantamiseen, ei leveästi elämiseen. En ole vieläkään sanonut missään, ettei ongelmista saisi puhua, joten se, että yrität vääntää sanoistasi jotain mitä ne eivät ole, ei ole mielestäni kovinkaan hyvä tapa keskustella asioista. Myöskin miksi sanoin asian olevan asenneongelma oli se, että sanoit, ettei elämästä voi nauttia köyhänä. Kyllä voi. On kyse asenneongelmasta, jos onnellisuus on sidottu rahan määrään. Maailmassa on vielä köyhempiäkin ihmisiä, kuin tt-tuella olevat suomalaiset ja heistäkin on varmasti onnellisia ihmisiä.
Väänsithän sinäkin sanomisiani sellaisiksi kuin olisin vaatinut jotain lisätukia.
En sanonut ettei elämästä voisi kukaan nauttia köyhänä, vain että en itse nauti tästä rahastressistä. Lisäksi sanoin olevani masentunut, mikä tietenkin vaikuttaa asiaan.
Niin, tuet on määritelty pakollisten menojen kustantamiseen ja siihen ne juuri ja juuri riittävätkin. Miksi jotkut sitten vaativat tukien pienentämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenteet on todella koventuneet. Toisilla on helvetin hyvä elintaso ja haukkuvat loisiksi niitä, joilla menee huonommin, koska "minun veropennini". Kuka tässä maassa enää kestää asua, kun se on täynnä kylmiä ihmisiä jäätävän ilmaston lisäksi? Ne joilla on vaihtoehtoja lähtevät kyllä litomaan.
Aika harva täällä loisiksi haukkuu. Todella moni kyllä on sitä mieltä, että pitäisi pärjätä eikä valittaa. Ja kyllä itselläkin niskakarvat nousee pystyyn, kun joku ihan oikeasti valittaa, että ei ole varaa harrastaa. Kun kaikki rahat tulevat yhteiskunnalta.
aa lapsesiVaikka keskustelu kävisi kuumana niin miten voi toivoa toiselle tuollaista, sairasta.
Kuule, mieti mitä haluat. Haluatko myötätuntoa, rikkaille paremman tajun köyhien tilanteesta? Ja poliittisesti sellaista ajattelua, että sosiaalitukien tasoa pitäisi nostaa?
Oisko hyvä juttu?
Jos vastaat kyllä, lopeta tuollainen vihapuhe. Toivomalla ventovieraiden lasten raiskaamista et kyllä pätkääkään edistä köyhien asiaa.
Ei tietenkään tarvitse nöyristellä. Mutta ollaan eri mieltä asioista, ei haukuta. Minäkin olen eri mieltä tuosta, ettäkö köyhän menoja olisi "meillä veronmaksajilla" oikeus syynätä suurennuslasilla.
95
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minäkin joka olen, omaan opiskelupaikan hoitoalalta josta olen ollut tauolla mt ongelmien vuoksi. Koulu ei tiedä näistä tietenkään, en ole tyhmä. Toivottavasti hoitooni tulee aikanaan ketjun kermaperseitä ja heidän lapsiaan....
Tässähän tulee ihan sairaanhoitajalakko mieleen. Vedetäänkö keskoset kaapista tälläkin kertaa? Miten kehtaatte edustaa ammattikuntaanne tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, mieti mitä haluat. Haluatko myötätuntoa, rikkaille paremman tajun köyhien tilanteesta? Ja poliittisesti sellaista ajattelua, että sosiaalitukien tasoa pitäisi nostaa?
Oisko hyvä juttu?
Jos vastaat kyllä, lopeta tuollainen vihapuhe. Toivomalla ventovieraiden lasten raiskaamista et kyllä pätkääkään edistä köyhien asiaa.
Ei tietenkään tarvitse nöyristellä. Mutta ollaan eri mieltä asioista, ei haukuta. Minäkin olen eri mieltä tuosta, ettäkö köyhän menoja olisi "meillä veronmaksajilla" oikeus syynätä suurennuslasilla.
95
Sori, siis 112. Täällä on mahdoton tarkistaa kommenttinumeroa, kun on jo ehtinyt kirjoittaa kommenttinsa.
112
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhän kuuluu syrjäytyä ja jumiutua neljän seinän sisälle? Ok, tästä lähin en lähde edes kauppaan, annan kaverille rahaa ja pyydän käymään kaupassa. Pysyn piilossa ettei vaan sinulle tule paha mieli nähdä taas yhtä köyhää ulkona.
Kyse taisi olla turhasta kuluttamisesta eikä sosiaalisesta elämästä. Ihmisiä voi tavata maksuttomastikin tai halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän tulee ihan sairaanhoitajalakko mieleen. Vedetäänkö keskoset kaapista tälläkin kertaa? Miten kehtaatte edustaa ammattikuntaanne tuolla tavalla.
Kaikissa maissa ei ole keskoskaappeja eikä sairaahoitajia, älä valita.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Totuus on jossakin puolivälissä. On se niinkin, että ihan jokainen pienituloinen tai köyhä ei osaa elää kovin taloudellisesti. Hassataan rahaa aika tyhmiin asioihin (tupakkaan, kauheaan lemmikkileegioon ja vaikkapa valmisruokaan) ja sitten kitistään, kun ei ole rahaa ruokaan.
Niin, en kyllä ymmärrä miten kellään minun tuloillani (n. 400 kuussa) on varaa varsinkaan tupakkaan. Nykyään pystyn useimmiten säästämään hiukan joka kuukausi, jos vaikka jotain hajoaa, mutta jos röökäisin ei jäisi kyllä latin latia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin ongelmistani, en vaatinut mitään lisätukia, mutta vastasit, että minulla on asenneongelma.Tuet ovat määrätty pakollisten menojen kustantamiseen, ei leveästi elämiseen. En ole vieläkään sanonut missään, ettei ongelmista saisi puhua, joten se, että yrität vääntää sanoistasi jotain mitä ne eivät ole, ei ole mielestäni kovinkaan hyvä tapa keskustella asioista. Myöskin miksi sanoin asian olevan asenneongelma oli se, että sanoit, ettei elämästä voi nauttia köyhänä. Kyllä voi. On kyse asenneongelmasta, jos onnellisuus on sidottu rahan määrään. Maailmassa on vielä köyhempiäkin ihmisiä, kuin tt-tuella olevat suomalaiset ja heistäkin on varmasti onnellisia ihmisiä.
Väänsithän sinäkin sanomisiani sellaisiksi kuin olisin vaatinut jotain lisätukia.
En sanonut ettei elämästä voisi kukaan nauttia köyhänä, vain että en itse nauti tästä rahastressistä. Lisäksi sanoin olevani masentunut, mikä tietenkin vaikuttaa asiaan.
Niin, tuet on määritelty pakollisten menojen kustantamiseen ja siihen ne juuri ja juuri riittävätkin. Miksi jotkut sitten vaativat tukien pienentämistä?En ole missään vaiheessa sanonut, että sinä pyysit lisätukia, vaan totesin, että on köyhiä jotka ovat vaatimassa lisätukia, vaikka nykyisilläkin eletään ihan hyvin.
Se, miksi ihmiset vaativat tukien pienentämistä on hyvin yhteydessä siihen, että jotkut saavat työstä saman verran rahaa kuin mitä kotona istuva tt-tuen saava saa. Tätä ei koeta oikeudenmukaiseksi, eikä myöskään motivoivaksi. Minä ymmärrän sen, ettei ole mukavaa ihmisten katsella, kun tt-ihmiset voivat laittaa rahaa sinne ja tänne tekemättä mitään, kun taas he joutuvat käymään töissä saaden lähes saman - tai parisataa enemmän. Ja kaiken lisäksi on näitä henkilöitä tt-tuella, jotka eivät tee mitään ja välttelevät töihin joutumista. Näin olen asian ymmärtänyt.
Ei ole yhtään kokopäivätyötä mistä jäisi käteen 600 e kuussa! Puhut ihan pölhöjä.
No silloin varmaan ei varsinkaan tarvitse käydä missään. Jos on niin sairas ettei jaksa käydä töissä ei kyllä luulis jaksavan muuallakaan juosta.