Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhää on turha syyllistää varojensa yli elämisestä kun varat on sellaiset ettei niillä ihminen pärjää.

Vierailija
01.03.2018 |

Näin se vaan on.

Kommentit (341)

Vierailija
241/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis yhteenveto apn tilanteeseen:

- Asuu talossa, jossa puutarha. Vuokra on liian korkea eikä Kela suostu maksamaan koko vuokraa. On kohdannut vääryyden. Koska kyllä talossa asuminen on ihmisen perusoikeus.

- Omistaa kolme kissaa, joille on pakko syöttää kallista ulkomaista netistä hankittua ruokaa, koska kaupan ruoka on kamalaa ja itse ei voi tehdä. Ja kissat on perheenjäseniä. Samalla logiikalla voin siis huomenna heti tilata lapsilleni gourmeruokaa (sisäfileet, kengurut ja lähitilan luomuvihannekset noin alkuun) veronmaksajien laskuun. Koska piltit on vaan kamalia enkä itse jaksa omien kersojeni ruokia vääntää.

- Pitää saada harrastaa kahvittelua, ravintoloita, elokuvia, shoppailua ja matkustelua sekä kaikkea muuta mitä muutkin työssäkäyvät ystävät koska muu kyllästyttää. Ja onhan nuo kuitenkin ihmisen perusoikeuksia. Koska sosiaalisuus. Ja ilmaiset harrastukset kyllästyttää. Ja museoihin ei voi matkustaa Vantaalta, koska joutuisi näkemään vaivan. Ja kun ne museot ei kiinnosta. Kun pitää saada ne samat huvit kun työssäkäyvät. Puutarhanhoitokin on kallista. Kun ei voi niistä alle 1 euron siemenistä kasvattaa vaan pitää saada valmiina. Koska vaiva. Käsitöitäkin tekisi mieli tehdä, muttei budjetti jousta niihin kalleimpiin uutuuslankoihin (mikään 10€/3rl seiskaveli ei kelpaa).

- Mitään laskelmia, budjetteja, säästötoimia ei kannata tehdä koska on päättänyt että nää rahat ei nyt vaan riitä. Koska kyllä 4000€ kuukausiansiot on vaan perusoikeus. Ja ei, itse ei voi tehdä mitään minkään asian eteen. Vaan Kela, se se vasta on törkeä (vaikka rahaa tippuu tilille joka kk vaikkei tekisi yhtikäs mitään).

- 40km matka sukulaisiin pitää saada tehdä. Vaikka se maksaisi paljon. Koska sukulaisten lähelle ei voi muuttaa. Tai sukulaiset ei voi käydä kylässä (talossa jossa on puutarha). Koska ei vaan voi. Kyllä tämä on ihmisoikeuskysymys.

Sori vaan ap, mutta palautit taas uskoni siihen että Suomessa ei ole yhtään oikeasti köyhää. On vaan hemmetin iso kasa ihmisiä joilla on todella paha elämänhallintaongelma. Ja se, täytyykö näitä tukea yhteiskunnan varoin, onkin sitten kysymys erikseen.

Jotenkin niin surullista ja aikaamme kuvaavaa tää teksti. Köyhä meni ja tuhlasi peräti kissoihinsa, tehkäämme me hurskaat työssäkäyvät porvarit hänestä nyt esimerkki, jolla köyhille maksettavaa summa voitaisiin entisestään pienentää. Oikeinkirjoitusta osaamaton porvaristo sitten sorvaa, ojentaa ja vertaa kissanruokaa siihen, että se olisi sama kuin hän syöttäisi lapsilleen lapsilleen lihaa sisältävää "gourmeruokaa".

Aika moneen muuhunkin täällä tuhlataan valtion varoja, joten jospa edes ne lemmikit ja niiden omistajien henkilökohtaiset syyt kustantaa omistamilleen elukoille edes hieman parempaa voitaisiin tästä yhtälöstä jättää edes pois. Itse nimittäin säälin enemmän köyhän lemmikkiä kuin sinun lapsiasi. Lemmikit ovat ihmisiin verrattuna viattomia, sen sijaan sinun kaltaisesi sivistymättömän porvariston pennut ainoastaan takaavat tämän planeetan tuhon (olette carnivores for sure ja samaa tehostettua tuotantotapaa suosisitte myös mielestänne itseänne alempiin rotuihin, sekä ihmisiin että eläimiin) ja edesauttavat kaikkien muiden luontokappaleiden kärsimystä. Oksettava näkemys. Toivottavasti voit elää sen tietämyksen kanssa, että minä nauran, sitten kun sinun lapsiasi kohdellaan samoin kuten Susanna Kosken ansiosta kohdellaan kettuja.

Vierailija
242/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, voi tulla kokeilemaan, millaista on elää 400e kuussa, ja ihmetellä, kun "ethän sä käy missään", esim. Finnkinon superpäiväkin on vaan tyyliin kerran kuussa..........

Oko köyhän pakko käydä missään? Jos haluaa luksusta ja muuta ylellisyyttä elämään, niin sitten kannattaa joko säästää tai hankkia parempi duuni.

Olen sairaslomalla. 

Eikä leffassa käynti, ulkona syömässä käynti, kahvilla käynti ja matkustelu ole mitään luksusta, vaan lähihoitajakin tekee noita kaikkia juttuja. Ihan perus. Kunhan ei mitään kerjäläiselämää pidä elää.

Olen toimihenkilö ja tienaan ihan ok. Olen käynyt viimeksi leffassa katsomassa Rukajärventie ja vuosi oli 1999. En käy kahviloissa, syömme mieheni kanssa kerran tai kaksi vuodessa ulkona. Lomailemassa käymme kerran vuodessa joko kotimaassa tai Euroopassa. Ei kaikki, ei edes ne, joilla on varaa, tarvitse jotain maksullista ekstraa elämäänsä. Niin paljon muutakin voi tehdä ja vieläpä hyödyllistä.

Tuossahan juuri luettelit "maksullisia ekstroja". Voisin elää koko vuoden käyttämättä kummemmin rahaa, jos olisi sen jälkeen varaa lomamatkaan. Nyt elän koko vuoden käyttämättä kummemmin rahaa, eikä kuitenkaan ole varaa lomamatkaan.

Mistä sun tulosi muodostuu? Oletko töissä, kouluttautunut?

Vastauksellani halusin kertoa, että ei ne maksulliset ekstrat ole pakollisia. Kirjasto, marjastaminen, sienestäminen, puutarhan hoito, talosta huolehtiminen ja hyötyliikunta. Siinäpä on meidän leffojen, kahviloiden, ulkona syömisten ja muiden turhuuksien korvaajat. Talosta huolehtiminen toki maksaa mutta siitä on selvää hyötyä ja siihen liittyy varallisuudesta huolehtimisen näkökulma.

Hah! On vähän eri asia olla käyttämättä extrarahaa jos asuu talossa ja vieläpä puutarha päälle kuin yksiössä! Kai nyt tajuat että talossa on tilaa ja viihtyvyyttä oleilla toisin kuin yksiössä, jos ei ole varaa mihinkään!

Hitto kermaperseet on tyhmiä.

Ottiko jokin asia aikaisemmassa vastauksessani jonkun itsetunnon päälle, kun näyttää viesti poistetun?

Lyhyesti:

olen tehnyt duunia teinistä lähtien, kouluttautunut (yliopisto), koko työelämäni ajan huolehtinut osaamiseni ylläpitämisestä. Ei se talo puutarhoineen tullut tyhjästä vaan omasta tekemisestä ja oikeista valinnoista lähtökohdistani huolimatta.

Edelleen terveisin, alkkisperheeseen syntynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Asuu talossa, jossa puutarha. Vuokra on liian korkea eikä Kela suostu maksamaan koko vuokraa. On kohdannut vääryyden. Koska kyllä talossa asuminen on ihmisen perusoikeus.

- Omistaa kolme kissaa, joille on pakko syöttää kallista ulkomaista netistä hankittua ruokaa, koska kaupan ruoka on kamalaa ja itse ei voi tehdä. Ja kissat on perheenjäseniä. Samalla logiikalla voin siis huomenna heti tilata lapsilleni gourmeruokaa (sisäfileet, kengurut ja lähitilan luomuvihannekset noin alkuun) veronmaksajien laskuun. Koska piltit on vaan kamalia enkä itse jaksa omien kersojeni ruokia vääntää.

- Pitää saada harrastaa kahvittelua, ravintoloita, elokuvia, shoppailua ja matkustelua sekä kaikkea muuta mitä muutkin työssäkäyvät ystävät koska muu kyllästyttää. Ja onhan nuo kuitenkin ihmisen perusoikeuksia. Koska sosiaalisuus. Ja ilmaiset harrastukset kyllästyttää. Ja museoihin ei voi matkustaa Vantaalta, koska joutuisi näkemään vaivan. Ja kun ne museot ei kiinnosta. Kun pitää saada ne samat huvit kun työssäkäyvät. Puutarhanhoitokin on kallista. Kun ei voi niistä alle 1 euron siemenistä kasvattaa vaan pitää saada valmiina. Koska vaiva. Käsitöitäkin tekisi mieli tehdä, muttei budjetti jousta niihin kalleimpiin uutuuslankoihin (mikään 10€/3rl seiskaveli ei kelpaa).

- Mitään laskelmia, budjetteja, säästötoimia ei kannata tehdä koska on päättänyt että nää rahat ei nyt vaan riitä. Koska kyllä 4000€ kuukausiansiot on vaan perusoikeus. Ja ei, itse ei voi tehdä mitään minkään asian eteen. Vaan Kela, se se vasta on törkeä (vaikka rahaa tippuu tilille joka kk vaikkei tekisi yhtikäs mitään).

- 40km matka sukulaisiin pitää saada tehdä. Vaikka se maksaisi paljon. Koska sukulaisten lähelle ei voi muuttaa. Tai sukulaiset ei voi käydä kylässä (talossa jossa on puutarha). Koska ei vaan voi. Kyllä tämä on ihmisoikeuskysymys.

Sori vaan ap, mutta palautit taas uskoni siihen että Suomessa ei ole yhtään oikeasti köyhää. On vaan hemmetin iso kasa ihmisiä joilla on todella paha elämänhallintaongelma. Ja se, täytyykö näitä tukea yhteiskunnan varoin, onkin sitten kysymys erikseen.

Hei, en haluaisi että minua luokitellaan tämän henkilön kanssa samaan joukkoon. Olen se, joka on tämän henkilön kanssa keskustellut ja todennut, että köyhä voi elää hyvin. Olen itse kuntoutustuella, kuntoudun ja opiskelen. Itse kustannan kirjani (joita mitkään tuet eivät korvaa), matkani. Olen todella kiitollinen siitä, että veronmaksajat tukevat sitä, että minä kykenen kuntoutumaan ja joskus pääsen veronmaksajaksi. 

Jos olet se, joka keskusteli "sillan alle hyppääjän" -kanssa, sanon nyt, että kissanomistaja on eri henkilö. 

t. sillan alle hyppääjä

Vierailija
244/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin niin surullista ja aikaamme kuvaavaa tää teksti. Köyhä meni ja tuhlasi peräti kissoihinsa, tehkäämme me hurskaat työssäkäyvät porvarit hänestä nyt esimerkki, jolla köyhille maksettavaa summa voitaisiin entisestään pienentää. Oikeinkirjoitusta osaamaton porvaristo sitten sorvaa, ojentaa ja vertaa kissanruokaa siihen, että se olisi sama kuin hän syöttäisi lapsilleen lapsilleen lihaa sisältävää "gourmeruokaa"..

Surullista sekin, ettei ilmeisesti ymmärretä, että täällä on monta keskustelijaa ja lisäksi laitetaan sanoja muiden suuhun. Tuossa aiemmassa viestissä oli poimittu minun ja joidenkin muiden keskustelijoiden viestejä ja punottu niistä tuollainen kiva keksitty tarina. 

"Pitää saada harrastaa kahvittelua, ravintoloita, elokuvia, shoppailua ja matkustelua sekä kaikkea muuta mitä muutkin työssäkäyvät ystävät koska muu kyllästyttää. Ja onhan nuo kuitenkin ihmisen perusoikeuksia. Koska sosiaalisuus. Ja ilmaiset harrastukset kyllästyttää. Ja museoihin ei voi matkustaa Vantaalta, koska joutuisi näkemään vaivan. Ja kun ne museot ei kiinnosta. Kun pitää saada ne samat huvit kun työssäkäyvät."

Kirjoitin ettei kaikkien lähellä ole museoita ja tuo kirjoittaja keksii, että kyse on jostain Vantaalla asuvasta, vaikken ensinnäkään puhunut itsestäni ja toiseksi, en asu lähelläkään pääkaupunkiseutua. Kukaan ei maininnut ylenpalttista shoppailua, kahvittelua jne. Hienoa mustamaalausta.

Vierailija
245/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvaavaa ajalle on, että tällaisissa uutisissa / kommenteissa valtaosa hyökkää köyhän kimppuun syyllistäen yli varojen elämisestä. Eikö olisi kohtuullisempaa pöyristyä siitä, että suurella osalla ei ole enää varaa lääkkeisiin, edes kunnalliseen hammashoitoon, puhumattakaan alennushintaan elokuvissa käymisestä?

Millä oikeudella yleensäkin ajatellaan, että on aivan OK että toisen palkka on 1200 ja toisen 4800?? Jo 2000 ja 3000 euron tulot tekevät melkoisen elintasoeron.

Eivät tee, verotus syö pois tuon tonnin bruttoeron tuosta.

Aiemmin minun brutto oli 2050€ ja puolisolla 2800€. Sain nettona n. 1550€ ja puoliso sai 1800€. Mikä homma nostaa palkkaa tuosta parista tonnista lähemmäs kolmea tonnia ja nettohyöty on naurettava. Lisäksi päivähoitomaksut nousevat heti roimasti, aiemmin sisaralennuskin oli vain 10%. Turha kadehtia jotain vajaa kolmen tonnin tuloja, ei niillä tässä maassa juhlita.

Vierailija
246/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin oikeutettu tukiin yms. mutta pyrin pärjäämään pienellä palkalla ,Omat tarpeet narikkaan,lapsille tarpeellinen se siitä.päivä kerallaan.

Ei Ole helppoa olla ainoa vanhempi ,ennakkoluuloja on miehiä kohtaan tässä yhteiskunnassa,tasa arvoa yhteiskuntaan ja tsemppiä kaikille....

Vierailija
247/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syystä tai toisesta työttömäksi joutuneelta perheelliseltä viedään käytännössä koko elämä. Tuet ei riitä mihinkään. Itse olen sairastunut ja yhden lapsen ainoa vanhempi. Ellei eläkeikäiset vanhempani, jotka hekin köyhiä, auttaisi yhtään, en todellakaan tiedä miten selviäisimme. Oma lapseni on pieni vielä, mutta varsin terävä ja viisas. Ymmärtää hyvin että meille ei oikein mitkään menemiset ole mahdollista. Nyt on ihan turha sanoa että mikset säästä.

En tiedä miten säästän matkan muumimaailmaan 800km päähän näillä tuloilla. Hiihtoloman ”matka” saman kaupungin maksulliseen elämys paikkaan päiväksi tekisi ruokineen ja kulkemisineen (bussi 20km) reilusti yli 100e. Mistään tuntureille matkustamisesta ei viitsi edes haaveilla vaikka ei edes kaukana olisi.

Sitä tämä on. Olen luopunut omasta elämästä kokonaan. Ei se enää sureta, vaan se, että lapsi menettää niin paljon.

Kiitos vain alapeukuista:) se on varmaan osanotto. Ei vaan, ihan tietoinen olen tästä suomalaisten kollektiivisesta inhosta tiettyä ihmisryhmää kohtaan. Sairaus->köyhyys->yksinhuoltajuus=paholainen. Ihmiset varmaan luvan saatuaan joukkohurmokseen asti rientäisivät kivittämään kyseisen ihmisryhmän. En yhtään ihmettele vaikka siihen lupa tulisikin, ollaan me sentään niin syyllisiä kaikkeen.

Jännä että kun olen niin muuntautumiskykyinen, sen tässä vuosien varrella oppinut, niin minusta kuitenkin tykätään. Kukaan ei uskoisi köyhäksi kun minut näkee, ehkä se johtuukin siitä että niin tykkäävät? :O

En vihaa todellakaan sairasta, köyhää tai yksinhuoltajaa ja haluan heille vaan parasta, mutta en siten että se parempi kiskotaan toisen niskasta. Olisi parempi kiinnittää siihen huomiota, että mitä töitä sairas voisi mahdollisesti tehdä, mihin kouluttautua uudelleen samoin kuin köyhän kanssa. Eli auttaa/antaa välineitä päästä omin ansioin pois siitä kurjasta tilanteesta. Sen sijaan nyt fokuksena tuppaa olemaan, miten saan ilmaiseksi enemmän ja enemmän. Ja kateus muita kohtaan. En itsekkään ole rikas (En ole käynyt ravintolassa Suomessa moneen vuoteen kertaakaan, en leffoissa, en missään muissakaan nähtävyyksissä/harrastuksissa mistä pitäisi maksaa). Ei nuo ole itseiarvoja, jotka kuuluu olla kaikilla vaikka sitten ottamalla rahat toisilta. 

Tämä on juuri sitä äärimmäiseen surullista kapeakatseisen ihmisen puhetta.

Vierailija
248/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syystä tai toisesta työttömäksi joutuneelta perheelliseltä viedään käytännössä koko elämä. Tuet ei riitä mihinkään. Itse olen sairastunut ja yhden lapsen ainoa vanhempi. Ellei eläkeikäiset vanhempani, jotka hekin köyhiä, auttaisi yhtään, en todellakaan tiedä miten selviäisimme. Oma lapseni on pieni vielä, mutta varsin terävä ja viisas. Ymmärtää hyvin että meille ei oikein mitkään menemiset ole mahdollista. Nyt on ihan turha sanoa että mikset säästä.

En tiedä miten säästän matkan muumimaailmaan 800km päähän näillä tuloilla. Hiihtoloman ”matka” saman kaupungin maksulliseen elämys paikkaan päiväksi tekisi ruokineen ja kulkemisineen (bussi 20km) reilusti yli 100e. Mistään tuntureille matkustamisesta ei viitsi edes haaveilla vaikka ei edes kaukana olisi.

Sitä tämä on. Olen luopunut omasta elämästä kokonaan. Ei se enää sureta, vaan se, että lapsi menettää niin paljon.

Meillä on pitkän aikaa eletty harhakuvitelmassa, että kaikkien lasten kuuluisi saada yhtä paljon. Ensin tuli peruskoulu, jossa kaikille lapsille haluttiin antaa tasa-arvoinen perusopetus. Sitten tuli subjektiivinen päivähoito-oikeus, jossa kaikille lapsille haluttiin antaa tasa-arvoinen varhaiskasvatus. Virheellisesti alettiin kuvitella, että kaikilla lapsilla kuuluu olla tasa-arvoinen lapsuus. Kuitenkin aina on ollut ja aina tulee olemaankin erilaisia vanhempia. Niin vanhemmuudeltaan, taloudelliselta tilanteeltaan kuin sosiaalisilta suhteiltaankin. Erilaisia isovanhempia, erilaisia sisaruksia, erilaisia kummeja. Perheet ovat erilaisia eikä lapsia voi mitenkään tasa-arvoistaa. Toisilla on enemmän ja toisilla vähemmän. Sen vuoksi vanhempien tulisi tarjota lapsilleen paras mahdollinen lapsuus, mihin vanhempien resurssit riittävät. Eikä niinkään miettiä, mistä kaikesta lapsi jää paitsi. [/

Toivottavasti karma kostaa sun mahdollisille lapsilles sen mitä paskaa jauhat toisten lapsista.

Vierailija
249/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

eimeneläpi kirjoitti:

Kahvi 1-2€.

Leffalippu 5-10€.

Ravintolaan syömään 20-30€.

Baari-ilta 20-30€, edellyttäen että juot oikeasti vain muutaman.

Ja sitten pointtini:

1. useimmilla pienituloisillakin on mahdollisuus näihin, kerran pari kuussa.

2. ellei ole ja olet suurin piirtein terve, sinulla on kuukausi aikaa keksiä keino tienata muutama kymppi. Mahdotonta?

Tietysti näistä kaikista pystyy tekemään kallista jos pitää kulkea taksilla, syödä jälkiruokaa ja tilata viiniä sapuskan kanssa, ostaa kasapäin mässyä leffateatteriin ja muutamat lasilliset päälle, jne.

Jos ei kehtaa sanoa että "nyt on rahat tiukalla joten teen näin", no, sitten on haastavampaa.

Väärin.

Leffalippu 14-16 euroa

Ravintolassa syöminen 25-30 euroa/kerta lounasiaikaa lukuunottamatta, kahvi n. 6e ja leivos mahdollisesti 4 e muualla kuin huoltoasemalla.

Baari-ilta: 20 eurolla saat korkeintaan kolme oluttuoppia keskihintaisessa baarissa, omat juomat maksavat luonnolisesti extraa, joten jos välttämättä haluat sitä alkoholia, niin juot sitä ennemmin kotona kuin baarissa, josta myös suomalaisert yrittäjät kärsivät.

Jos köyhyys kestää vain muutamia kuukausia, ei onglemaa juuri ole. Mutta nykyään toimeentulotuen varassa eläminen on pitkäkestoista, jolloin jo vuodenkin jälkeen osa tarpeellisista tavaroista voi hajota, joihin et enää saakaan tukea. Pesukone, imuri tai vaikka opiskelijalla tietokone ovat välttämättömiä asioita, joita ilman elämisestä ei pidemmän päälle tule mitään. Televisiota ei lasketa menoksi, mutta puhelin ja netti tarvitaan, koska työnantajat eivät mitään kirjeenvaihtoa ala täällä harrastaa.

Vierailija
250/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi 400€ on kaiketi asumiskulujen jälkeen?

Eläähän sillä ja jotain voi vähän tehdäkin joskus, mikäli ei ole kalliita paheita (esim. tupakka, tai baarittelu). Ei kuitenkaan kroisosteluun ole varaa.

Viinat kannattaa keittää itse. Käydä marjassa ja sienessä. Hommata joku hyvä ystävä jonka kanssa harrastaa. Hommata puutarhapalsta kesäksi.

Ihanaa elämää.

Tosta 400e menee: salimaksu, bussikortti, kukaan parikymppinen ei käy marjassa/sienessä, öö alkaisinko vielä viinaakin keitellä? Puutarhapalsta? Mitä v*ttua nää ehdotukset on? :D 

mä oon käyny marjassa ja sienessä 17v asti ihan vapaaehtoisesti...... Ja mulla on myös ollut kolmena vuonna puutarhapalsta ;( Se on kivaa! Ja maistuu paremmalle kun on nähnyt vähän vaivaa ruokansa eteen. On myös hyvää liikuntaa. Muuna aikana pelaan tietokoneella

Vierailija
251/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"40km matka sukulaisiin pitää saada tehdä. Vaikka se maksaisi paljon. Koska sukulaisten lähelle ei voi muuttaa. Tai sukulaiset ei voi käydä kylässä (talossa jossa on puutarha). Koska ei vaan voi. Kyllä tämä on ihmisoikeuskysymys."

Onko sinusta todella parempi vaihtoehto, että muutan paikkakunnalle, jossa en voi opiskella tai työskennellä missään vaiheessa? Voitko ymmärtää, että on olemassa erilaisia tilanteita? Ja mistä revit tuon, että asun talossa jossa on puutarha? Asun yksiössä.

"Pitää saada harrastaa kahvittelua, ravintoloita, elokuvia, shoppailua ja matkustelua sekä kaikkea muuta mitä muutkin työssäkäyvät ystävät koska muu kyllästyttää. Ja onhan nuo kuitenkin ihmisen perusoikeuksia. Koska sosiaalisuus. Ja ilmaiset harrastukset kyllästyttää. Ja museoihin ei voi matkustaa Vantaalta, koska joutuisi näkemään vaivan."

Niin, kyllästyttää jos ei KOSKAAN ole varaa mihinkään muuhun kuin ilmaiseen. En asu Vantaalla, sekoitat (taas) kirjoituksia. Todella yksinkertainen ajatusjuoksu jos luulee kaikkia anonyymeja samaksi henkilöksi.

"Mitään laskelmia, budjetteja, säästötoimia ei kannata tehdä koska on päättänyt että nää rahat ei nyt vaan riitä. Koska kyllä 4000€ kuukausiansiot on vaan perusoikeus. Ja ei, itse ei voi tehdä mitään minkään asian eteen. Vaan Kela, se se vasta on törkeä (vaikka rahaa tippuu tilille joka kk vaikkei tekisi yhtikäs mitään)."

Todellakin teen laskelmia, kuukausituloni ovat noin 400, enkä ole väittänyt että pitäisi saada 4000. Todellakin tekisin itse jotain asialle jos pystyisin, luuletko että ihan huvikseni elelen neljälläsadalla?

Loput hassunhauskoista tiivistelmistäsi ovat eri kirjoittajilta. 

"Sori vaan ap, mutta palautit taas uskoni siihen että Suomessa ei ole yhtään oikeasti köyhää. On vaan hemmetin iso kasa ihmisiä joilla on todella paha elämänhallintaongelma. "

*Syvä huokaus* 

Vierailija
252/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä köyhän ja yksinäisen oikein pitäisi tehdä. Lakata kai olemasta?

Vierailija
253/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä kommentoi näihin tulokeskusteluihin koska koen, että tulot ja menot on jokaisen oma asia. Mutta nyt multa alkaa mennä yli nämä "yyyyy, olen niin köyhä" -jutut.

Olemme nelihenkinen perhe, lapset 2 ja 5v. Olen ollut nyt 6 vuotta kotona ja ensi syksynä palaan sairaanhoitajan työhöni. Mieheni on ollut kaupan alalla, mutta sai yllättäen lisäopiskelupaikan ja on nyt siis opiskelija. Elämme yhteiskunnan tuilla ja opintolainalla, enkä ole siitä mitenkään ylpeä, mutta EN KOSKAAN valittaisi, että olemme köyhiä eikä raha riitä. En koe olevani köyhä enkä jää mistään paitsi.

Asumme kaupungin keskustassa, lapsilla on merkkivaatteita, ostimme juuri uuden sängyn ja olemme säästäneet kesälomamatkaa varten. MUTTA olen nähnyt myös vaivaa, että näin on. Meillä ei tupakoida eikä juoda alkoholia (joita on käytetty molempia ennen lapsia ja töissä ollessa). Lasken tarkkaan viikon ruokabudjetin, mitään ylimääräistä ei osteta. Lääkärit jonotetaan kunnalliseen. Kaikki kierrätetään ja merkkivaatteet ostetaan käytettynä tai hyvistä aleista (tämä vaatii myös aikaa ja vaivaa). Kaikki myös vertaillaan ja mietitään tarkkaan. Pitää olla suunnitelmallinen ja pysyä siinä.

Ärsyttää siis nämä kitisijät, kun rahaa ei oo, mutta kuitenkaan ei olla valmiita tekemään asian eteen mitään. Että ne kaikki luksukset tulee siihen sohvalle kun Manulle illallinen. Ei. Ne ei tule. Jos ei ole valmis tekemään yhtään oman onnellisuutensan eteen, minun mielestä on sitten parempi jäädä sinne neljän seinän sisään märisemään omaa huonommuutta.

Te saattekin kaiken maailman lapsiavustukset päälle.

Ja jos ei ole lapsia, eikä saa lapsiavustuksia, niin ei myöskään ole lapsista johtuvia menoja ja kuluja. Kasvavalle lapselle saattaa joutua ostamaan helposti neljät kengät vuodessa, joka vuoden ajalle sopivat + kumpparit ja luistimet. Kaikkia saa käytettynä kyllä, mutta jos ei ole juuri sopivan kokoista käytettyä ja suunnilleen ehjää lenkkaria tarjolla kun on tarve? Ostetaan kaupasta se halvin. No ne lenkkarit kestää pihaleikkejä ehkä 3 viikkoa jos on hyvä tuuri. Välikausihaalari, jos ostaa vähän reilun niin se menee sekä kevät+syksyn tai syksyn+kevään. Talvihaalari joka vuosi. Hanskoja muutamat (a 10-20€ markettihanskat), niitä menee myös rikki talvella ja syksyllä, vuotavat vettä sisälle. Kuravaatteet ehkä,kevätpipo, syyspipo, pari talvilakkia, kaulurit (no nää luojan kiitos menee monta vuotta), villasukkia, sisävaatteet. On se väärin että saa "kaiken maailman lapsiavustuksia", eli alle satasen ekasta lapsesta ja n. satasen tokasta.. ne pirulauta kun pakkaa syömäänkin päivittäin muutaman kerran, sekä tarttee sängyt, pari lelua, auton turvaistuimet, fillarit, rattaat ja myöhemmin ehkä jonkun pienen halvan harrastuksenkin. 

Vierailija
254/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pitkän aikaa eletty harhakuvitelmassa, että kaikkien lasten kuuluisi saada yhtä paljon. Ensin tuli peruskoulu, jossa kaikille lapsille haluttiin antaa tasa-arvoinen perusopetus. Sitten tuli subjektiivinen päivähoito-oikeus, jossa kaikille lapsille haluttiin antaa tasa-arvoinen varhaiskasvatus. Virheellisesti alettiin kuvitella, että kaikilla lapsilla kuuluu olla tasa-arvoinen lapsuus. Kuitenkin aina on ollut ja aina tulee olemaankin erilaisia vanhempia. Niin vanhemmuudeltaan, taloudelliselta tilanteeltaan kuin sosiaalisilta suhteiltaankin. Erilaisia isovanhempia, erilaisia sisaruksia, erilaisia kummeja. Perheet ovat erilaisia eikä lapsia voi mitenkään tasa-arvoistaa. Toisilla on enemmän ja toisilla vähemmän. Sen vuoksi vanhempien tulisi tarjota lapsilleen paras mahdollinen lapsuus, mihin vanhempien resurssit riittävät. Eikä niinkään miettiä, mistä kaikesta lapsi jää paitsi. 

Juokse vaikka suohon harhakuvitelminesi.

Vierailija
255/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua niin kiukuttaa tuo ihme kissojen kimppuun kävijä joka alkoi karrikoida kaikkea ja länkyttää "kalliista ulkomaisista netistä hankituista". Voi hyvää päivää mikä tyhmä tietämätön ennakkoluuloinen ihminen. Et osta itse mitään ulkomailla tuotettua etkä mitään netistä? Missä täällä Suomessa valmistetaan tietokoneiden ja puhelinten kaikki osatkin? Miten millä keinoin sinä nettaat sitten?

Tajuaako se samainen ottaa itse? mistään selvää?

Ei?

Ihmiset ostavat "ulkomailta" sekä ruokaa että hiekkoja, koska Suomessa myydään niin järjettömin hinnoin kun muualla voi olla todella paljon halvempaa sekä asioita mitä täältä ei saa! Äly hoi! Samalla 0 tai 1€ maksusta kuljetus KOTIOVELLE jopa ruokapönttöön asti nostettuna 15kg säkki esimerkiksi vanhuksille, vammaisille, huonokätisille, -jalkaisille, - selkäisille ja autottomille - kun taas arvon kotimaisista vaihtoehdoista ostaessa en ole kyllä ainakaan kuullut. Enkä törmännyt itse. Muuta kuin huonot valikoimat ja hinnat ja palvelun.

Täällä kotimaisista ostaessasi saat maksaa n 10€ siitä, arvon piloille pilatun postimme posti-ninjat jättävät luukkuun lapun miten muka kukaan ei ollut kotona, kipaisepa itse esim. taksilla postista. Ihan kiva jollei oo varaa ja tai kroppa ei toimi.

Miksikä ihmeessä köyhän tulisi ostaa kotimaista tai olla tilaamatta netistä? Mitä ihmeen vikaa netistä tilaamisessa pitäisi olla?

Miksi lihottaa ökykallista hintatasoa huonolla palvelulla ylläpitäviä kotimaisia yrittäjiä jotka eivät kyllä mieti kotimaisuuksia eivätkä välitä mistään muusta kuin omista tuloistaan eivätkä pakanat raskitse työllistää?

Siksi että pitäisi ajatella jokaikinen KOTIMAINEN yrittäjä kukkaroineen joksikin pyhäksi muiden -tavallisten pienipalkkaisten työläisten, tai eläkeläisten, opiskelijoiden, työttömien tai sairaiden pienin rahoin sponssattavaksi otukseksi?

Ikään kuin ne rahakkaammat eivät tilailisi parin euron tavaroita myöden jostain veen KIINASTA asti?

Täh?

KÄÄK. Että pistää vihaksi!

Vierailija
256/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin niin surullista ja aikaamme kuvaavaa tää teksti. Köyhä meni ja tuhlasi peräti kissoihinsa, tehkäämme me hurskaat työssäkäyvät porvarit hänestä nyt esimerkki, jolla köyhille maksettavaa summa voitaisiin entisestään pienentää. Oikeinkirjoitusta osaamaton porvaristo sitten sorvaa, ojentaa ja vertaa kissanruokaa siihen, että se olisi sama kuin hän syöttäisi lapsilleen lapsilleen lihaa sisältävää

Aika moneen muuhunkin täällä tuhlataan valtion varoja, joten jospa edes ne lemmikit ja niiden omistajien henkilökohtaiset syyt kustantaa omistamilleen elukoille edes hieman parempaa voitaisiin tästä yhtälöstä jättää edes pois. Itse nimittäin säälin enemmän köyhän lemmikkiä kuin sinun lapsiasi. Lemmikit ovat ihmisiin verrattuna viattomia, sen sijaan sinun kaltaisesi sivistymättömän porvariston pennut ainoastaan takaavat tämän planeetan tuhon (olette carnivores for sure ja samaa tehostettua tuotantotapaa suosisitte myös mielestänne itseänne alempiin rotuihin, sekä ihmisiin että eläimiin) ja edesauttavat kaikkien muiden luontokappaleiden kärsimystä. Oksettava näkemys. Toivottavasti voit elää sen tietämyksen kanssa, että minä nauran, sitten kun sinun lapsiasi kohdellaan samoin kuten Susanna Kosken ansiosta kohdellaan kettuja.

Unquote

Siis ei hyvänen aika sentään!

Kyllä köyhällä saa kissa olla : jos siihen on varaa! Ihan samalla tavalla kuin paremmin toimeentulevalla.

En kertakaikkiaan käsitä tätä ajatusmaailmaa, että ihmisen perusoikeuksiin kuulusi lemmikit ja luksus. Olisihan se hienoa, että kaikki voisivat elää sellaista elämää kun haluavat ja olla taloudellisesti riippumattomia, mutta ei tämä yhteiskuntarakenne kestä sellaista.

On hienoa , että Suomessa on ollut tilanne, että kaikista ollaan voitu pitää huolta, ja toivottavasti tämä tilanne jatkuukin. Mikä ei voi jatkua, on se , että luksusta pidetään perustarpeena. Köyhällä on oikeus luksukseen samalla tavalla kuin rikkaalla : jos sinulla on siihen varaa.

Ja tuo eläinten ja lasten rinnastaminen on helvetin huvittavaa. Mikä on takaisinmaksu suhde siinä, jos valtio ( niin, me työssäkäyvät ihmiset, jotka ollaan tässä oravanpyörässä jotta tämä paska pyörii) kustantaa latsia sun kissalle versus siinä, että tuetaan hieman rahallisesti tulevia veronmaksajia eli juurikin niitä lapsia?

Välillä tuntuu, että kun kaikilla on vaan niitä oikeuksia, mutta kenelläkään ei ole mitään velvollisuuksia. Ihan järkyttävää miten tämä maa toimii.

Vierailija
257/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä kommentoi näihin tulokeskusteluihin koska koen, että tulot ja menot on jokaisen oma asia. Mutta nyt multa alkaa mennä yli nämä "yyyyy, olen niin köyhä" -jutut.

Olemme nelihenkinen perhe, lapset 2 ja 5v. Olen ollut nyt 6 vuotta kotona ja ensi syksynä palaan sairaanhoitajan työhöni. Mieheni on ollut kaupan alalla, mutta sai yllättäen lisäopiskelupaikan ja on nyt siis opiskelija. Elämme yhteiskunnan tuilla ja opintolainalla, enkä ole siitä mitenkään ylpeä, mutta EN KOSKAAN valittaisi, että olemme köyhiä eikä raha riitä. En koe olevani köyhä enkä jää mistään paitsi.

Asumme kaupungin keskustassa, lapsilla on merkkivaatteita, ostimme juuri uuden sängyn ja olemme säästäneet kesälomamatkaa varten. MUTTA olen nähnyt myös vaivaa, että näin on. Meillä ei tupakoida eikä juoda alkoholia (joita on käytetty molempia ennen lapsia ja töissä ollessa). Lasken tarkkaan viikon ruokabudjetin, mitään ylimääräistä ei osteta. Lääkärit jonotetaan kunnalliseen. Kaikki kierrätetään ja merkkivaatteet ostetaan käytettynä tai hyvistä aleista (tämä vaatii myös aikaa ja vaivaa). Kaikki myös vertaillaan ja mietitään tarkkaan. Pitää olla suunnitelmallinen ja pysyä siinä.

Ärsyttää siis nämä kitisijät, kun rahaa ei oo, mutta kuitenkaan ei olla valmiita tekemään asian eteen mitään. Että ne kaikki luksukset tulee siihen sohvalle kun Manulle illallinen. Ei. Ne ei tule. Jos ei ole valmis tekemään yhtään oman onnellisuutensan eteen, minun mielestä on sitten parempi jäädä sinne neljän seinän sisään märisemään omaa huonommuutta.

Te saattekin kaiken maailman lapsiavustukset päälle.

Ja jos ei ole lapsia, eikä saa lapsiavustuksia, niin ei myöskään ole lapsista johtuvia menoja ja kuluja. Kasvavalle lapselle saattaa joutua ostamaan helposti neljät kengät vuodessa, joka vuoden ajalle sopivat + kumpparit ja luistimet. Kaikkia saa käytettynä kyllä, mutta jos ei ole juuri sopivan kokoista käytettyä ja suunnilleen ehjää lenkkaria tarjolla kun on tarve? Ostetaan kaupasta se halvin. No ne lenkkarit kestää pihaleikkejä ehkä 3 viikkoa jos on hyvä tuuri. Välikausihaalari, jos ostaa vähän reilun niin se menee sekä kevät+syksyn tai syksyn+kevään. Talvihaalari joka vuosi. Hanskoja muutamat (a 10-20€ markettihanskat), niitä menee myös rikki talvella ja syksyllä, vuotavat vettä sisälle. Kuravaatteet ehkä,kevätpipo, syyspipo, pari talvilakkia, kaulurit (no nää luojan kiitos menee monta vuotta), villasukkia, sisävaatteet. On se väärin että saa "kaiken maailman lapsiavustuksia", eli alle satasen ekasta lapsesta ja n. satasen tokasta.. ne pirulauta kun pakkaa syömäänkin päivittäin muutaman kerran, sekä tarttee sängyt, pari lelua, auton turvaistuimet, fillarit, rattaat ja myöhemmin ehkä jonkun pienen halvan harrastuksenkin. 

Ei ainakaan minusta ole ollenkaan väärin, että lapsiperheet saavat avustuksia. Alkuperäisessä viestissä taas oli väärää se, että luullaan muiden vain hallitsevan rahankäyttönsä huonosti, kun itsellä on ihan eri tilanne, kulujen jakaja ja enemmän tukia. Kaikki nyt vain on yksinasujalle suhteessa kalliimpaa.

Vierailija
258/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuporvarillista kirjoitti:

Siis ei hyvänen aika sentään!

Kyllä köyhällä saa kissa olla : jos siihen on varaa! Ihan samalla tavalla kuin paremmin toimeentulevalla.

En kertakaikkiaan käsitä tätä ajatusmaailmaa, että ihmisen perusoikeuksiin kuulusi lemmikit ja luksus. Olisihan se hienoa, että kaikki voisivat elää sellaista elämää kun haluavat ja olla taloudellisesti riippumattomia, mutta ei tämä yhteiskuntarakenne kestä sellaista.

On hienoa , että Suomessa on ollut tilanne, että kaikista ollaan voitu pitää huolta, ja toivottavasti tämä tilanne jatkuukin. Mikä ei voi jatkua, on se , että luksusta pidetään perustarpeena. Köyhällä on oikeus luksukseen samalla tavalla kuin rikkaalla : jos sinulla on siihen varaa.

Ja tuo eläinten ja lasten rinnastaminen on helvetin huvittavaa. Mikä on takaisinmaksu suhde siinä, jos valtio ( niin, me työssäkäyvät ihmiset, jotka ollaan tässä oravanpyörässä jotta tämä paska pyörii) kustantaa latsia sun kissalle versus siinä, että tuetaan hieman rahallisesti tulevia veronmaksajia eli juurikin niitä lapsia?

Välillä tuntuu, että kun kaikilla on vaan niitä oikeuksia, mutta kenelläkään ei ole mitään velvollisuuksia. Ihan järkyttävää miten tämä maa toimii.

Ongelma on se, ettei eläimiä voi kohdella miten sattuu. Jos ne on otettu hyvinä aikoina ja sitten jäädään työttömäksi, niitä ei voi vain "heittää roskiin". 

En ota itse eläimiä juuri siksi, etten tiedä milloin rahatilanteeni paranee.

Vierailija
259/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua niin kiukuttaa tuo ihme kissojen kimppuun kävijä joka alkoi karrikoida kaikkea ja länkyttää "kalliista ulkomaisista netistä hankituista". Voi hyvää päivää mikä tyhmä tietämätön ennakkoluuloinen ihminen. Et osta itse mitään ulkomailla tuotettua etkä mitään netistä? Missä täällä Suomessa valmistetaan tietokoneiden ja puhelinten kaikki osatkin? Miten millä keinoin sinä nettaat sitten?

Tajuaako se samainen ottaa itse? mistään selvää?

Ei?

Ihmiset ostavat "ulkomailta" sekä ruokaa että hiekkoja, koska Suomessa myydään niin järjettömin hinnoin kun muualla voi olla todella paljon halvempaa sekä asioita mitä täältä ei saa! Äly hoi! Samalla 0 tai 1€ maksusta kuljetus KOTIOVELLE jopa ruokapönttöön asti nostettuna 15kg säkki esimerkiksi vanhuksille, vammaisille, huonokätisille, -jalkaisille, - selkäisille ja autottomille - kun taas arvon kotimaisista vaihtoehdoista ostaessa en ole kyllä ainakaan kuullut. Enkä törmännyt itse. Muuta kuin huonot valikoimat ja hinnat ja palvelun.

Täällä kotimaisista ostaessasi saat maksaa n 10€ siitä, arvon piloille pilatun postimme posti-ninjat jättävät luukkuun lapun miten muka kukaan ei ollut kotona, kipaisepa itse esim. taksilla postista. Ihan kiva jollei oo varaa ja tai kroppa ei toimi.

Miksikä ihmeessä köyhän tulisi ostaa kotimaista tai olla tilaamatta netistä? Mitä ihmeen vikaa netistä tilaamisessa pitäisi olla?

Miksi lihottaa ökykallista hintatasoa huonolla palvelulla ylläpitäviä kotimaisia yrittäjiä jotka eivät kyllä mieti kotimaisuuksia eivätkä välitä mistään muusta kuin omista tuloistaan eivätkä pakanat raskitse työllistää?

Siksi että pitäisi ajatella jokaikinen KOTIMAINEN yrittäjä kukkaroineen joksikin pyhäksi muiden -tavallisten pienipalkkaisten työläisten, tai eläkeläisten, opiskelijoiden, työttömien tai sairaiden pienin rahoin sponssattavaksi otukseksi?

Ikään kuin ne rahakkaammat eivät tilailisi parin euron tavaroita myöden jostain veen KIINASTA asti?

Täh?

KÄÄK. Että pistää vihaksi!

Nimenomaan ne rikkaat ja rikkaitten oksettavat kermapersepennut niitä tavaroita tilaileekin Kiinasta. Niin nähty ne ällötävät saiturit. Tehdään halvalla taloja myyntiin. Niin nähty mitä ne hökkelit on!!

Vierailija
260/341 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vinkki:

kielitaitoiset lukutoukat, halpaa ja ilmaista lukemista kasapäin e-kirjoina kun poikkeatte Amazon piste comiin ja teette tilin. Jokin kortinnumero pitää antaa. Lataatte sivuilta tietokoneelle (tai mobiiliin playstä) ilmaisen Amazon Kindle sovelluksen ja kirjaudutte sisään. Yleensä siinä on jo muutama ilmainen valmiiksi ja Bestseller listojen kautta löytyy maksulliset ja tarjouksena ilmaiset 2 eri välilehdeltä. Maksullisissa on tarjouksina penkoa osaavalle silmitön määrä $0.99 kirjoja mikä on näillä vaihtokursseilla sen euron. Mitään rajoituksia ei ole. Kerran ilmaisena klikattu on ja pysyy "kirjastossasi". Minulta ei ole koskaan peritty turhia. Jos jollakulla on ongelmia tai kysyttävää, kysykää tällä palstalla niin koetan neuvoa. Eikun lukemaan.

Säästää ne kirjaston bussirahat! ja valikoima mieletön. Kotimaiset / pohjoismaiset verkkokaupat hirveän hintaisia kehnolla valikoimalla. Kielitaitoisen ei kannata sählätä niiden kaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme