Millä kalorirajalla olette onnistuneet laihuttamaan lievästä ylipainosta normaaliin? Itellä 1250 kcal lihottaa...
Itselläni olisi vain 3 kiloa matkaa normaalin painon ylärajalle, siitä haluaisin varmistella painon pysymistä siinä, joten pari kiloa vielä siitä eli yhteensä 5 pitäisi pudottaa. Onnistun aina tiputtamaan 2 kiloa, sitten annan periksi taas jollekin herkulle, ja paino nousee heti takaisin sen mitä juuri tiputinkin. Nyt yritän olla tällä 1200 kcal dieetillä, mutta eilen esim. söin 1250 kcal ja lihoin 100 grammaa, mikäli vaakaa on uskominen, tai sitten se on vesikertymää, jolloin paino siis pysyi samana. Mitään muutosta se ei ihmeemmin tuonut tähän painoon ( 67 kg).
huolestuttaa tuo 1200 kcal koska se on niin vähän että alkaa kehossa tuntua uupumuksena, liikkeet hidastuu, on kylmäm olo, pulssi on hidas.jne. Vaan mitä muuta voi?
Tässä tämän viikon syödyt kalorimäärät:
to 1352, pe 1334, la 1342, ma 1412 (repsahdin suklaaseen), ti 1422, ke 1250.
liikuntana ollut wc pesu, yhtenä iltana 20 min stepperiä+40 min jumppaa sis. käsipainoja, lihaskuntoliikkeitä jne. yhtenä päivänä usean huoneen imurointi.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä pakkomielteitä nämä painorajat ja bmi-arvot. Kituutetaan mitättömillä kaloreilla ja valitetaan, että ei jakseta liikkua. no mikä ihme se on.
Kituuttamalla olo on saamaton, kiukkuinen, väsynyt ja viluinen. Mitään et saa tehtyä ja se kasvattaa edellä mainittuja olotiloja entisestään.
Kun syöt terveellisesti ja riittävästi jaksat paremmin, nukut paremmin, jaksat kuntoilla. Liikunta itsessään tuo jo niin hyvän mielen jälkikäteen, että sitä haluaa tehdä lisää.
Voit helposti nostaa päivän kulutuksesi ja ruokailusi vaikkapa 2500 kalorin tasolle. Syöt viisi kertaa päivässä ja juot paljon vettä. Ota ne kalorit kunnon ruuasta, jätä einekset ja sokerit pois. Huomaat pian, että jaksat tehdä enemmän asioita päivän aikana, olet aktiivisempi, iloisempi ja rasvakin palaa kun urheilet kunnolla.
Unohda se vaaka ja ota mitat. Vertaa mittoja vaikka kerran kuussa.
Ei tämä ole mikään kahden viikon tehokuuri, tämä on elämäntapa.
no kyllähän sitä 2-kymppinen voi syödä 3000 kcal joka päivä ja silti painaa 55 kiloa, helposti. Muista itsekin, kun silloin urheili paljon, ja käveli kaikkialle. Pysty syömään ihan mitä tahansa kun aineenvaihdunta toimi. Keski-iässä aineenvaihdunta tyssää, ja muukin hormonitoiminta on loppu.
Kun sanot että jätä sokerit pois, ilmeisesti tarkoitat ettei yhtän hedelmää saisi syödä? Mistä sinä otat c-vitamiinit tai kaliumit ym? Hampaat tippuu kun iskee keripukki.
Marjoista?? Puolukka, karpalo, mustikka, herukat, tyrni jne. Vähemmän sokeria kuin hedelmissä.
Todella moni kieltäytyy uskomasta sitä, että kitudieetillä ei tosiaan välttämättä laihdu. Että muka aivan varmasti kuka tahansa laihtuu, ja nämä epäonnistujat vaan valehtevat (itselleen ja muille) syömänsä ruoan määrän tai sitten eivät osaa laskea kaloreita. Mulle jopa tuo 1200 kaloria olisi käsittämättömän suuri määrä, ei tule edes puolia siitä. Enkä siis laihdu. Haluaisin lisätä syömistä, jotta jaksaisin paremmin, mutta en voi koska lihoisin heti. Elimistö säästöliekkitilassa, tiedän. En silti ymmärrä miten näin pahaksi voi tilanne mennä.
Jatkuvan nälkiintymisen takia jaksan tietenkin huonosti, mutta pakotan silti itseni liikkumaan lähes päivittäin. Kävelyä ja pyöräilyä, mihinkään sen raskaampaan ei voimia ole. Kävelyä tulee usein 10 km päivässä, mielestäni kohtalaisen paljon. Ja sitten toisaalta kaloreita vain esim. 300.
Tällä tavalla olen elänyt jo vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä pakkomielteitä nämä painorajat ja bmi-arvot. Kituutetaan mitättömillä kaloreilla ja valitetaan, että ei jakseta liikkua. no mikä ihme se on.
Kituuttamalla olo on saamaton, kiukkuinen, väsynyt ja viluinen. Mitään et saa tehtyä ja se kasvattaa edellä mainittuja olotiloja entisestään.
Kun syöt terveellisesti ja riittävästi jaksat paremmin, nukut paremmin, jaksat kuntoilla. Liikunta itsessään tuo jo niin hyvän mielen jälkikäteen, että sitä haluaa tehdä lisää.
Voit helposti nostaa päivän kulutuksesi ja ruokailusi vaikkapa 2500 kalorin tasolle. Syöt viisi kertaa päivässä ja juot paljon vettä. Ota ne kalorit kunnon ruuasta, jätä einekset ja sokerit pois. Huomaat pian, että jaksat tehdä enemmän asioita päivän aikana, olet aktiivisempi, iloisempi ja rasvakin palaa kun urheilet kunnolla.
no kyllähän sitä 2-kymppinen voi syödä 3000 kcal joka päivä ja silti painaa 55 kiloa, helposti. Muista itsekin, kun silloin urheili paljon, ja käveli kaikkialle. Pysty syömään ihan mitä tahansa kun aineenvaihdunta toimi. Keski-iässä aineenvaihdunta tyssää, ja muukin hormonitoiminta on loppu.
Kun sanot että jätä sokerit pois, ilmeisesti tarkoitat ettei yhtän hedelmää saisi syödä? Mistä sinä otat c-vitamiinit tai kaliumit ym? Hampaat tippuu kun iskee keripukki.
Aineenvaihdunta ei merkittävästi pysähdy keski-iässä. Kyllä se syöminen ja liikunta. Olen 52 eikä mitään ongelmaa, kun liikun 5 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Todella moni kieltäytyy uskomasta sitä, että kitudieetillä ei tosiaan välttämättä laihdu. Että muka aivan varmasti kuka tahansa laihtuu, ja nämä epäonnistujat vaan valehtevat (itselleen ja muille) syömänsä ruoan määrän tai sitten eivät osaa laskea kaloreita. Mulle jopa tuo 1200 kaloria olisi käsittämättömän suuri määrä, ei tule edes puolia siitä. Enkä siis laihdu. Haluaisin lisätä syömistä, jotta jaksaisin paremmin, mutta en voi koska lihoisin heti. Elimistö säästöliekkitilassa, tiedän. En silti ymmärrä miten näin pahaksi voi tilanne mennä.
Jatkuvan nälkiintymisen takia jaksan tietenkin huonosti, mutta pakotan silti itseni liikkumaan lähes päivittäin. Kävelyä ja pyöräilyä, mihinkään sen raskaampaan ei voimia ole. Kävelyä tulee usein 10 km päivässä, mielestäni kohtalaisen paljon. Ja sitten toisaalta kaloreita vain esim. 300.
Ei kitudieetillä laihdukaan, olethan itsekin sen huomannut. Tosin en usko tuohon 300 kcal:iin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Paino tällä hetkellä 62kg ja joudun pitämään kalorit minimissä, ettei nouse. Syön varmaan myös noin 1 000- 1 200 kaloria päivässä. Luulen, että mun ns. luontainen normaalipaino on korkeampi, minkä takia tuo 62kg on vaikea pitää. Yleensä paino on siinä 64-65kg paikkeilla, jollen tarkkaile syömisiäni. Minkä pituinen olet?
Ja siis alle tuon 62kg en pääse ilman jotain aivan järjetöntä kitudieettiä, ärsyttää kun tavoitepainoni olisi 57-58kg ja tuntuu melkein mahdottomuudelta sen saavuttaminen :(
Tämä on naisille ihan helvetin tyypillistä kroonista tyytymättömyyttä ja elämän hukkaan heittämistä täysin turhaan asiaan.
Kenen kuvittelet huomaavan sen viiden kilon muutoksen? Mitä luulet sillä aidosti saavuttavasi?
Ja kerronpa tarinan: Kaverin täti marisi aina, siis vuosikymmeniä siitä kuinka pitäisi se 5 kiloa saada pois. Sitten lapsensa kuoli, ja täti oli niin surun murtama, että syömättömyyden seurauksena se 5 kiloa lähti, pysyvästi.
Sitten marisi sitä, että ei hän nyt näin olisi sen painon halunnut putoavan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kitudieetillä laihdukaan, olethan itsekin sen huomannut. Tosin en usko tuohon 300 kcal:iin.
Joo, tuolla kirjoittajalla on aivan armasti vastapainoksi myös ahmimiskohtauksia, koska elimistö nyt vaan sattuu toimimaan niin, että se pakottaa ihmisen ottamaan energiaa sisäänsä, jos sitä on tarjolla. TAI kirjoittaja olisi jo terminaalivaiheen anorektikko.
Sellaisella 800-1000 kcal/päivä meiningillä pieni nainen voi säästöliekillä säilyttääkin liikakilonsa. Mutta 300, ei onnistu.
No niin, ja tästä syystä ihmisten ei pitäisi tuijottaa vaakaa, vaan mitata hyvinvointiaan siinä miten jaksaa tehdä asioita. Treenaa lihaskuntoa ja syö kunnon ruokaa. Lihaksen kehittyminen voi nostaa painoa. Painona vaa'alla näkyy myös kehon neste ja suoliston sisältö. Joku 100 g on täysin merkityksetön heitto.
lauantain kalorit: 1224
sunnuntain kalorit: 1196
Maanantai aamulla sama paino, ei grammaakaan ole laskenut. 67,1 on ja pysyy. Tuo digitaalivaaka saattaa kyllä olla jumiutunut näytämään samaa painoa. Käytän joskus myös vanhanmallista vaakaa. Se näyttää suunnilleen samaa. n. 66 kg mutta sitä voi säädellä ja se säätönappula on säädetty näyttämään pikkuisen liian vähän.
Huomasin kun tarkastin että mansikkahillo jota olen lisäillyt rahkaan, onkin suurempi annos kuin mitä olen sen merkannut, siitä tulee joka päivälle n. 30 kcal lisää- Mutta ei sekään kaikkea selitä. Ilmeisesti mun peruskulutus on juuri tuo 1200kcal/päivä ja jos en sitä alita en vaan laihdu. Myös veden juonti iltaisin liikunnan jälkeen varmasti nostaa aamuksi painoa. Peilin mukaan olen hieman laihtunut.
Eiln tein jumppaa painoijen kanssa, lauantaina tein suursiivousta, hakkasin mattoja, imuroin, luuttusin , pyyhin pölyjä, tämä oli paljon rankempaa kuin tavallinen aerobic tunti.
Hyperkortisolini varmaan on se suurin syy miksi keho pitää kiinni rasvasta, olen lukenut siitä nyt enemmän tieteellisiltä sivustoilta, ja se selitää varman osan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjoista?? Puolukka, karpalo, mustikka, herukat, tyrni jne. Vähemmän sokeria kuin hedelmissä.
Lanttu, nauris, paprika...
Vierailija kirjoitti:
lauantain kalorit: 1224
sunnuntain kalorit: 1196
Maanantai aamulla sama paino, ei grammaakaan ole laskenut. 67,1 on ja pysyy. Tuo digitaalivaaka saattaa kyllä olla jumiutunut näytämään samaa painoa. Käytän joskus myös vanhanmallista vaakaa. Se näyttää suunnilleen samaa. n. 66 kg mutta sitä voi säädellä ja se säätönappula on säädetty näyttämään pikkuisen liian vähän.
Huomasin kun tarkastin että mansikkahillo jota olen lisäillyt rahkaan, onkin suurempi annos kuin mitä olen sen merkannut, siitä tulee joka päivälle n. 30 kcal lisää- Mutta ei sekään kaikkea selitä. Ilmeisesti mun peruskulutus on juuri tuo 1200kcal/päivä ja jos en sitä alita en vaan laihdu. Myös veden juonti iltaisin liikunnan jälkeen varmasti nostaa aamuksi painoa. Peilin mukaan olen hieman laihtunut.
Eiln tein jumppaa painoijen kanssa, lauantaina tein suursiivousta, hakkasin mattoja, imuroin, luuttusin , pyyhin pölyjä, tämä oli paljon rankempaa kuin tavallinen aerobic tunti.
Hyperkortisolini varmaan on se suurin syy miksi keho pitää kiinni rasvasta, olen lukenut siitä nyt enemmän tieteellisiltä sivustoilta, ja se selitää varman osan.
ap
Jos nyt lähdetään siitä, että kilo rasvaa on sen noin 7000 kaloria, niin sen polttaminen vaatii aika paljon työtä. Jos liikunta on vähäistä ja näin ollen kulutus myös, ei tuolla kituuttamalla saa tuloksia aikaan.
Kuukaudessa voi lähteä kilo, mutta vaaka ei sitä välttämättä edes kerro.
Ihan suosiolla, lisää liikuntaa ja syö enemmän kunnon ruokaa. Jaksat enemmän, voit paremmin ja kulutat rasvaa pois.
"lisää liikuntaa ja syö enemmän kunnon ruokaa. Jaksat enemmän, voit paremmin ja kulutat rasvaa pois"
ei voi paljon enempää lisätä liikuntaa. Viime viikolla liikuin joka päivä paitsi kahtena. Yksi lepopäivä kuulemma pitää olla viikossa. Laskin liikunnaksi rajun ja pitkällisen siivoamisen, koska se todella kuluttaa, ja ainakin mulle on raskasta.
jos söisin (taas-kuten ennenkin) eli 1400-1700 kilokaloria, paino nousisi taas takas siihen mihin se oli noussut aiemmin eli 68-69 kg. Enää en riskeeraa sitä. Tää "enemmän syöminen"-mantra on nyt nähty. Mikä toimii sun keholla, ei toimi muilla. Jotta saisin joka päivä kulutettua liikunnalla sen ylimääräisen 400-500 kilokaloria, pitäisi liikkua joku maratoni per päivä.
Vierailija kirjoitti:
"lisää liikuntaa ja syö enemmän kunnon ruokaa. Jaksat enemmän, voit paremmin ja kulutat rasvaa pois"
ei voi paljon enempää lisätä liikuntaa. Viime viikolla liikuin joka päivä paitsi kahtena. Yksi lepopäivä kuulemma pitää olla viikossa. Laskin liikunnaksi rajun ja pitkällisen siivoamisen, koska se todella kuluttaa, ja ainakin mulle on raskasta.
jos söisin (taas-kuten ennenkin) eli 1400-1700 kilokaloria, paino nousisi taas takas siihen mihin se oli noussut aiemmin eli 68-69 kg. Enää en riskeeraa sitä. Tää "enemmän syöminen"-mantra on nyt nähty. Mikä toimii sun keholla, ei toimi muilla. Jotta saisin joka päivä kulutettua liikunnalla sen ylimääräisen 400-500 kilokaloria, pitäisi liikkua joku maratoni per päivä.
Jospa koittaisit muuttaa ruokasi sisältöä, voisit syödä tarpeeksi ja silti laihtua. Et voi loppuelämääsi kituutella. Se ruuan sisältö vaikuttaa painoon enemmän kuin kalorit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lanttu, nauris, paprika...
Erilaiset kaalit myös brokkoli ja kukkakaali), pinaatti, ruusunmarja, ruohosipuli/sipuli....
Vierailija kirjoitti:
Liiku kunnolla. Tunti salilla ja tuo 400-500 kaloria menee helposti.
painonvartijoissa kulemma syömisen raja on jotain 1200 kcal/pv. korjaa jos olen väärässä?
TLC:n tv sarjassa jossa tohtori Now auttaa yli 300 kiloisia laihtumaan, hän määräsi yhden miehen 1200 kcal dieetille, jotta se laihtuisi ennen mahaleikkausta. Miksi jos se olisi epäterveellistä? Sitten kun se mies ei ollut pysynyt tuossa dieetissä, tämä lääkäri määräsi hänet 900 kcal /pv dieetille. Sitten mies alkoi laihtumaan. Vasta sen jälkeen hänelle tehtiin mahalaukun kavennus opreaatio.
Kylä nuo laihutus läkärit tietää mitä ne tekee. Kaikki tän potilaat on onnistuneet.
Laihdutin n. 10kg syömällä päivässä 2700kcal. Olen mies 85kg.
Peruselintoimintoihin tarvitaan n. 1500 kcal/vrk.
Kroppa toimii niin, että se korvaa kulutetun rasvan alkuun vedellä, ja sopivan ajan kuluttua saattaa paino hyvin lyhyessäkin ajassa tippua pari kolme kiloa kun neste vähenee rasvakudoksissa. Erityisen hyvin tämän huomaa low-carb dieteillä, jolloin paino tippuu aaltomaisesti (vähän samalla tavalla kuin lentokone tiputtaa korkeuttaan lähestyessään lentokenttää). Parempiakin analogioita varmasti on, mutta nyt ei tullut parempaa mieleen :)
Laihduttamista ei voikaan rakentaa urheilun varaan, koska laihdutus on 80% ruokavaliota.
Mitään rääkkiä et tarvitse. Arkiliikunta ja säännöllinen matalasykkeinen liikunta (esim kävely) 30-60 min päivässä on paras. Pitää aineenvaihdunnan tasaisena ja käynnissä, eikä kovassa liikunnassa vapautuvat hormonit (esim adrenaliini) tule sekoittamaan asioita.