Miten IHMEESSÄ sanoa työkaverille, etten halua ystävystyä, loukkaamatta!?
Töissä on yksi tyyppi, joka vaikuttaa yksinäiseltä, ja vaikka minun käykin hitusen häntä sääliksi, en voi kyllä sanoa että syy olisi muissa. On aikatavalla rasittava ja itsekeskeinen minäminäminä-ihminen.
No, nyt hän kuitenkin on ryhtynyt pommittamaan minua, on kysellyt kahvilaan, leffaan, lenkille, ja yrittänyt järjestää suht samanikäisille lapsillemme leikkitreffejä että itse kahvittelisimme siinä samalla ym..
Minä olen vältellyt parhaani mukaan häntä töissä, ja yhtä kertaa lukuunottamatta (tämän kerran poikkesin töiden jälkeen kahvilassa kanssaan, kun tuppasi seuraani töistäpäästyämme) kieltäytynyt kaikista ehdottamistaan tapaamisista vedoten epämääräisesti kiireisiini, harrastuksiini ja muihin "ennaltasovittuihin menoihin". No, tämän huomattuaan hän onkin nyt siirtynyt toiseen taktiikkaan, kutsui että jos tulisin hänelle kahville 1,5 kk päästä, "merkkaa kalenteriis sinne joku päivä, ettei sulla vielä ole menoa? Eikö olisi mukavaa kahvitella ja vaikka istua iltaa?"
Mitä hittoa tällaiseen voi vastata ihmiselle, jonka kanssa jatkossakin pitäisi pysyä väleissä? Ei kai voi/pidä suoraan sanoa, että ei, todellakaan en halua viettää kanssasi aikaa vähällä vapaa-ajallani?!
Mä tyydyin vaivautuneena sopertelemaan jotain että "no niin, voishan se olla, katotaan lähempänä.."
APUA!! Miten hoitaa tilanne fiksusti? Mulla ei ihan oikeasti ole halua alkaa kaveeraamaan tämän ihmisen kanssa, eikä siihen aikaakaan.
Kommentit (254)
kenenkän kanssa ei ole pakko alkaa olemaan paratsa kaveria. Sulla ei oo mitään hävettävää tai moitittavaa jos et halua. Elä anna painostaa tommoseen. Jokainen valitsee seuransa itse.
Minun työkaverini hoiti asian niin, ettei puhunut minulle ikinä mitään. Se oli kätevää ja ymmärsin pysyä kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua vituttaa just tuollaiset ihmiset, jotka keksimällä keksii kaikenlaisia selityksiä ja usein roikottaa muita päiviäkin löysässä hirressä kun ei saa aikaiseksi kieltäytyä. Jotain kunnioitusta kanssaihmisiä kohtaan, Pliis. Suora puhe on yleensä paras tapa.
Siis ihan oikeasti, jos joku kysyy että "tulisitko joskus 1,5 kk päästä kahville, eikö olisi kiva höpötellä ja istua iltaa?" Niin te meinaatte, että pitäisi sanoa suoraan että "Ei olisi. En halua kahville kanssasi".
Oikeasti? Te rehellisyyttä penäävät, näinkö oikeasti toimitte ja sanotte?
Itsekin pidän rehellisyyttä hyveenä, mutta tuollainenhan menee vaan moukkamaisen loukkaamisen puolelle..?
Ap
Sanot, ette halua vapaa-ajalla tavata työkavereita. Käytät vapaa-ajan perheeseen ja läheisiin ystäviin. Mutta voitte vaihtaa kuulumiset kahvitauolla töissä. Tulee ainakin kunnon tauko, kun ei käytä taukoa työasioista keskustelemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä väheksy ihmistä joka haluaa tutustua sinuun ja näyttää pitävänsä sinusta. et ehkä välitä hänestä nyt, mutta voi tulla päivä jolloin tarvitset hänen ystävällisyyttään enemmän kuin mitään muuta.
En väheksy häntä ja kuten aloituksessa sanoin, en todellakaan halua loukata häntä mitenkään!
Mulla vaan ei ole aikaa enää yhdellekään uudelle kaverille, en ehdi tavata edes vanhoja hyviä ystäviäni niin usein kun haluaisin ja oma aika on todellakin kortilla, en kertakaikkiaan aio uhrata vähää aikaani tyypille, josta en edes pidä! Hyvät välit työkaverina haluan häneen säilyttää ja olla ystävällinen, mutten halua hänestä itselleni ystävää!
Ap
Puhuit itsesi pussiin; kyse olikin siitä ettet pidä hänestä ja silti haluat esittää muuta. Miksi ihmeessä?!
Puhuin pussiin, miten..? Lue aloitukseni uudelleen. Sanoin jo siinä, että on rasittava ja itsekeskeinen tyyppi. Mutta totta kai työkavereita kohtaan tulee olla asiallisen ystävällinen ja kohtelias, ja välttää tahallista loukkaamista. Oletko eri mieltä? Missä sun käytöstavat on?
Ap
Siten, että esität kyseessä olevan ajanpuutteen. Tai ettet muka väheksy häntä. Kyllähän sä haukut ja väheksyt.
Minulla on kauniit käytöstavat. En esitä pitäväni ihmisestä, josta en pidä. Enkä sepittele menoja, joita minulla ei ole. Jotkut osaavat olla rehellisiä ja suorapuheisia ilman että ovat epäkohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua vituttaa just tuollaiset ihmiset, jotka keksimällä keksii kaikenlaisia selityksiä ja usein roikottaa muita päiviäkin löysässä hirressä kun ei saa aikaiseksi kieltäytyä. Jotain kunnioitusta kanssaihmisiä kohtaan, Pliis. Suora puhe on yleensä paras tapa.
Siis ihan oikeasti, jos joku kysyy että "tulisitko joskus 1,5 kk päästä kahville, eikö olisi kiva höpötellä ja istua iltaa?" Niin te meinaatte, että pitäisi sanoa suoraan että "Ei olisi. En halua kahville kanssasi".
Itsekin pidän rehellisyyttä hyveenä, mutta tuollainenhan menee vaan moukkamaisen loukkaamisen puolelle..?
Ap
Muu susta ei ole moukkamaista valehdella toiselle? Tai ajatella hänestä pahaa, miten kamalaa olisi hänen kanssaan viettää seuraa? (Todennäköisesti vieläpä kauhistelet ja hohhoijaat tätä ongelmaa muillekin kuin anonyymina täällä)
Älä viitti. Olet jo epäkunnioittava.
Älä itse viitsi. Usko tai älä, mä olen empaattinen ja kiltti ihminen, en todellakaan hohhoijattele ongelmaa muille enkä käyttäydy epäkunnioittavasti häntä kohtaan. Ehkä juuri siksi minun kanssa haluaakin ystävystyä, olen kohtelias ja ystävällinen kaikille, myös niille joista en pidä.
Tänne palstalle uskalsin anonyymisti tulla pyytämään ongelmaan ratkaisua, koska EN halua loukata häntä, vaikken hänestä pidäkään (kai mielipide saa olla?) Enkä halua häntä ystäväkseni.
Ap
Et voi olla niin vätys ettet puhu suoraan...
Vierailija kirjoitti:
Minun työkaverini hoiti asian niin, ettei puhunut minulle ikinä mitään. Se oli kätevää ja ymmärsin pysyä kaukana.
Ap ei tule toimimaan näin. Selvästi tämä "työtoveruus" on hyvin tärkeää ap:lle. Onko kyseessä sittenkin pomosi,ap?
Olet ap kaikkea muuta kuin empaattinen. Olet ihmisten kiusaaja ja hyväksikäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Muu susta ei ole moukkamaista valehdella toiselle? Tai ajatella hänestä pahaa, miten kamalaa olisi hänen kanssaan viettää seuraa? (Todennäköisesti vieläpä kauhistelet ja hohhoijaat tätä ongelmaa muillekin kuin anonyymina täällä)
Älä itse viitsi. Usko tai älä, mä olen empaattinen ja kiltti ihminen, en todellakaan hohhoijattele ongelmaa muille enkä käyttäydy epäkunnioittavasti häntä kohtaan. Ehkä juuri siksi minun kanssa haluaakin ystävystyä, olen kohtelias ja ystävällinen kaikille, myös niille joista en pidä.
Tänne palstalle uskalsin anonyymisti tulla pyytämään ongelmaan ratkaisua, koska EN halua loukata häntä, vaikken hänestä pidäkään (kai mielipide saa olla?) Enkä halua häntä ystäväkseni.
Ap
No mun mielestä valehtelu ja teeskentely on epäkunnioittavaa käytöstä, tietää toinen osapuoli siitä, tai ei.
Voi että sentään, sanot hänelle seuraavalla kerralla kun hän ehdottaa jotain suunnitelmia että musta kuule tuntuu ettei meillä ole tarpeeksi yhteistä kahvitteluihin. Sinä olet tosi kiva työkaveri mutta mulla on niin paljon kiireitä etten varmaan ehdi nyt enkä jatkossa kahville sun kanssa.
ja jos haluat välttyä tältä, et voi kanssakäydä hänen kanssaan mistään muusta kuin pakolliset työasiat muuten et kerro asioitasi hänelle etkä ota mitään kontaktia. ellei hän ole jotenkin rajoittunut ymmärtämään niin varmasti ymmärtää ettei ystävyytenne ole molemminpuolista :(
Mua kiinnostais mitä ap hyötyy tästä ihmisestä töissä. Selvästi jotain....
"En halua tavata työkavereita vapaa-ajalla, koska minulla ei ole aikaa edes omille ystäville ja perheelle niin paljon kuin haluaisin. Vaihdellaan kuulumiset töissä, niin ei tule lisästressiä tapaamisten sopimisista ja aikataulujen järkkäämisestä."
on sitä kaikenlaisia ongelmia, kun liikaa ystäviksi pyritään. ole kiitollinen hänestä joka tunkee lähellesi, voi tulla päivä jolloin on sitä ikävä! en sano pahalla ,vaan elämänkokemuksella.
useimmat haluavat enemmän ystäviä, joten olkaa tarkkana ennenkun alatte työntää ihmisiä pois luotanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä väheksy ihmistä joka haluaa tutustua sinuun ja näyttää pitävänsä sinusta. et ehkä välitä hänestä nyt, mutta voi tulla päivä jolloin tarvitset hänen ystävällisyyttään enemmän kuin mitään muuta.
En väheksy häntä ja kuten aloituksessa sanoin, en todellakaan halua loukata häntä mitenkään!
Mulla vaan ei ole aikaa enää yhdellekään uudelle kaverille, en ehdi tavata edes vanhoja hyviä ystäviäni niin usein kun haluaisin ja oma aika on todellakin kortilla, en kertakaikkiaan aio uhrata vähää aikaani tyypille, josta en edes pidä! Hyvät välit työkaverina haluan häneen säilyttää ja olla ystävällinen, mutten halua hänestä itselleni ystävää!
Ap
Puhuit itsesi pussiin; kyse olikin siitä ettet pidä hänestä ja silti haluat esittää muuta. Miksi ihmeessä?!
Puhuin pussiin, miten..? Lue aloitukseni uudelleen. Sanoin jo siinä, että on rasittava ja itsekeskeinen tyyppi. Mutta totta kai työkavereita kohtaan tulee olla asiallisen ystävällinen ja kohtelias, ja välttää tahallista loukkaamista. Oletko eri mieltä? Missä sun käytöstavat on?
Ap
Siten, että esität kyseessä olevan ajanpuutteen. Tai ettet muka väheksy häntä. Kyllähän sä haukut ja väheksyt.
Minulla on kauniit käytöstavat. En esitä pitäväni ihmisestä, josta en pidä. Enkä sepittele menoja, joita minulla ei ole. Jotkut osaavat olla rehellisiä ja suorapuheisia ilman että ovat epäkohteliaita.
Kiva sulle! Annahan sanasta sanaan esimerkki miten toimisit rehellisesti ja suorapuheisesti ilman, että olet epäkohtelias ja siten, että säilytät välit työkaveriin niin me arvostellaan! *hakee popcornia*
Vierailija kirjoitti:
"En halua tavata työkavereita vapaa-ajalla, koska minulla ei ole aikaa edes omille ystäville ja perheelle niin paljon kuin haluaisin. Vaihdellaan kuulumiset töissä, niin ei tule lisästressiä tapaamisten sopimisista ja aikataulujen järkkäämisestä."
"Mut jos haluat taas kerran tulla tekemään puolet mun töistä, niin se käy kyllä.... ja neuvomaan miten se toinen puolikas saadaan tehtyä! Mut muuten en halua olla sun kaveri"
Noin. Siinä sun vinkkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No halooo!!
Vaikka kaikista työkavereista ei pidä, täytyy heidän kanssa tulla toimeen. Sehän olis jo riidan lietsomista ja tosi epäkohteliasta töksäyttää työkaverille että mä en pidä sinusta.
Tuon takia työpaikoilla on ongelmallista jos joku oikein sitkeästi ehdottelee vapaa-ajan viettoa yhdessä, toiset vaan on kohteliaisuuttaan töissä kivoja kaikille ja monet ihmiset on vapaalla erilaisia ihmisiä kun töissä.
Mä ainakin tiedostan täysin sen, ettei kaikki työkaverit ehkä pidä minusta, en minäkään kaikkien kans haluais viettää vapaa-aikaa, vaikka töissä ollaankin ihan ok väleissä.
Töissä vaan täytyy olla kohtelias työkavereille, helpompaa se on niin kun kaikki on siellä kuitenkin töissä. Ja useinhan metsä vastaa niinkun sinne huudetaan. Joitain poikkeuksia lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
on sitä kaikenlaisia ongelmia, kun liikaa ystäviksi pyritään. ole kiitollinen hänestä joka tunkee lähellesi, voi tulla päivä jolloin on sitä ikävä! en sano pahalla ,vaan elämänkokemuksella.
useimmat haluavat enemmän ystäviä, joten olkaa tarkkana ennenkun alatte työntää ihmisiä pois luotanne.
Määrä ei korvaa laatua. Varsinkaan ystävissä. Jos ap hamuaa liikaa hyvänpäiväntuttuja eikä hänellä ole aikaa oikeasti tavata ystäviään ja pitää ystävyyttä yllä, hänellä ei ole kohta yhtäkään oikeaa ystävää. Yksi hyvä ystävä on parempi kuin iso lössi puolituttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Minulla on kauniit käytöstavat. En esitä pitäväni ihmisestä, josta en pidä. Enkä sepittele menoja, joita minulla ei ole. Jotkut osaavat olla rehellisiä ja suorapuheisia ilman että ovat epäkohteliaita.Kiva sulle! Annahan sanasta sanaan esimerkki miten toimisit rehellisesti ja suorapuheisesti ilman, että olet epäkohtelias ja siten, että säilytät välit työkaveriin niin me arvostellaan! *hakee popcornia*
Siis mitä?! Täällähän on tullut jo moneen otteeseen ja ITSEKIN kehuit niitä. Ei jestas. Mihin sä poppareita tarvitset? Ja joo, todella ihanalta vaikutat! Just siltä mitä mainostit: kiltti ja empaattinen.
Tuossa sanoit asian hyvin omin sanoin. Voit aivan hyvin sanoa sen samalla tavalla työkaverillesikin, toki ystävällisesti. Jos hän ei sitä ymmärrä eikä kunnioita, se on hänen ongelmansa, ei sinun. Hänellä on tarve uudelle ystävälle, sinulla ei. Ei voi mitään, aina ei mene intressit yksiin.