Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas oli lapsen pitänyt koulussa kertoa, missä on hiihtolomalla matkustanut. Opettaja sitten kehuskellut lapsille omalla matkallaan ja tuonut kuvia nähtäväksi. Nyt opettajakin on lähtenyt tähän kilpavarusteluun mukaan.

Vierailija
26.02.2018 |

Otsikossa ihmetyksen aihe. Onko opettajalla oikeutta mennä kehuskelemaan matkoillaan oppilaille? Sanoin tyttärelleni, että ei ole välttämätöntä kertoa, että kävimme Kanarialla, ei viitsi aiheuttaa sillä pahaa mieltä muille, mutta opettaja sitten oli kunnostautunut tässä itse.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä kärsit = muidenkin pitää kärsiä? No jo on siinäki logiikka.

Vierailija
102/118 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Kolumbus olisi ollut suomalainen, kukaan ei vieläkään tietäisi, että Amerikka on olemassa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin matkustamisesta on tullut kehuskelua? 

Vierailija
104/118 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minkään kehuskelisi millään Kanarian matkalla. Parempi olla vaan hiljaa...

Vierailija
105/118 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuopa onkin jännä asenne lomailuun. Muistelen aikoja joskus 20-30v takaa kun joku pääsi ulkomaan lomalle niin niitä valokuvia katseltiin sitten innoissaan jokaisen kanssa, kuvia haluttiin nähdä ja tarinoita kuulla. Sitten vähitellen tuli inhotus ja pilkan kohde kun joku halusi näyttää lomakuvia, ketään ei enää kiinnostanut varsinkaan nähdä lomakuvia. Tänä päivänä ulkomaan lomista kerrotaan vain että käyty on (tai ei välttämättä edes sitä) ja millainen sää kohteessa oli. Ketään ei kiinnosta kertoa lomastaan vaikka kuinka kyselisi. Usein tulee tunne että oliko loma edes vaivan ja rahan väärti jos ei niistä ole mitään kerrottavaakaan? Ns paska reissu. Mutta ehkä se on liian helppoa ja tavallista tehdä se viikon lomamatka ulkomaille tänä päivänä, liian monen saavutettavissa. Mutta että kehuskelua? Sitäkö se onkin tänä päivänä?

Vierailija
106/118 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomatkin oli kouluaikaan talvella lähinnä sukuloimista kun isä ei kiireiltään koskaan ehtinyt.Huomattiin myös tuo peesaaminen ja reissuja sitten  alettiin jo hiukan keksiä paremmiksi kun nosti sitten osakkeita opettajan silmissä jonka ensin huomasi luokan rahakkaista.

Vierailija
107/118 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä v*tuttaa. Teinkin palstalle aloituksen että "Miksi HIIHTOLOMA on ennen lapsilisiä"

Pitäkööt rikkaat reissunsa omana tietonaan. Tasa-arvoinen koulu kaikille :)

Vierailija
108/118 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sellainen, joka ei ikinä pääse matkustelemaan juuri tykkää nähdä niitä kuvia ja kuulla kertomuksia. Siinä oppii ja voi myös olla kuin pääsisi itsekin hyppäämään matkalle mukaan. Näin omastakin kokemuksesta.

Vierailija
109/118 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika osuva ketju! Lapseni kertoi juuri helpottuneena, kuinka nykyisellä luokalla ei tarvitse kertoa lomamatkoista :-) Ihmettelin hiukan kommnettia, koska perheemme kuitenkin matkustelee joka kesä. Ilmeisesti hiihtolomillakin olisi sitten "matkustettava" jonnekin hienoon paikkaan  ;-)

Vierailija
110/118 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa ihmetyksen aihe. Onko opettajalla oikeutta mennä kehuskelemaan matkoillaan oppilaille? Sanoin tyttärelleni, että ei ole välttämätöntä kertoa, että kävimme Kanarialla, ei viitsi aiheuttaa sillä pahaa mieltä muille, mutta opettaja sitten oli kunnostautunut tässä itse.

Ei viitsi aiheuttaa pahaa mieltä muille, kun olette perheenne kanssa päässeet käymään kanarialla? Ovatko ihmiset todellakin noin kateellisia ja pahantahtoisia että tekee pahaa kuulla toisten matkakertomuksia? Itse henkilökohtaisesti olen aina iloinen kun kuulen toisten matkakertomuksia ja tuntuu kivalta ajatella jospa sitä joku päivä itsekin pääsee matkoille. On kiva kuulla toisten kokemuksia positiivisista asioista koska suomalaiset on aina niin älyttömän negatiivisia ja kertovat yleensä vain huoliansa tai juoruilevat toisista pahaa. Kai olen sitten jotenkin älyttömän erikoinen kun toisten ilo ei ole minulle mikään kateuden aihe vaan ilon aihe, toisten ilo, on minun ilo myös. Tämän takia just en tykkää olla suomalaisten kanssa tekemisissä kun aina kateus ja ennakkoluulo kukoistaa!!

Vierailija
111/118 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei viitsi aiheuttaa pahaa mieltä muille, kun olette perheenne kanssa päässeet käymään kanarialla? Ovatko ihmiset todellakin noin kateellisia ja pahantahtoisia että tekee pahaa kuulla toisten matkakertomuksia? Itse henkilökohtaisesti olen aina iloinen kun kuulen toisten matkakertomuksia ja tuntuu kivalta ajatella jospa sitä joku päivä itsekin pääsee matkoille. On kiva kuulla toisten kokemuksia positiivisista asioista koska suomalaiset on aina niin älyttömän negatiivisia ja kertovat yleensä vain huoliansa tai juoruilevat toisista pahaa. Kai olen sitten jotenkin älyttömän erikoinen kun toisten ilo ei ole minulle mikään kateuden aihe vaan ilon aihe, toisten ilo, on minun ilo myös. Tämän takia just en tykkää olla suomalaisten kanssa tekemisissä kun aina kateus ja ennakkoluulo kukoistaa!!

Kyllä, ihmiset ovat kateellisia. Juuri tämä on yksi niistä syistä, miksi siirryin pois opettajan töistä muihin hommiin. Oppiaille ei voi nykyään puhua mistään oppituntien ulkopuolisesta asiasta ilman, että joku suuttuu. Ainoa asia, jota kodilta voi edellyttää on se, että oppilaalla on jotkin vaatteet päällä. Minkään muun edellyttäminen ei ole mahdollista. 

Koulujen meno ei muutu ennen kuin Suomi on pohjalla.

Vierailija
112/118 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni täällä vertaa kuinka oli omassa nuoruudessaan kiva... Aika moni muukin asia "kiva" nuoruudessa. Riitti että repussa oli joku lelu roikkumassa ja tarroja.. Ei 100€ kånken...

Kännyköitä ei ollut.. Varsinkaan tonnin iphoneja.. Jossain kohtaa tuli kännykät ja sekin oli silloin hieno juttu ja uusi.. Oli kiva soittaa kotio kaverin kännykällä että jäädään koulun jälkeen kaupungille.. Nykyään kännykkä on pilkan kohde.

Riitti että vaatteet oli ehjiä ja puhtaita ja jos jokin vaate olikin "villitys" siihen oli kaikilla varaa.

Syntymäpäivät ei tosiaan ollut tälläinen rahanmeno kuin nykyään pakko kun on olla sirkussynttärit kiitoslahjoineen..

Joten hyvin ymmärrän et nykyään pelkkä kotona olo hiihtolomalla voi olla pilkan aihe ja kyllä lapset siitä asiasta keskenään puhuu. Joillekkin voi olla ahdistavaa kun luokan edessä opettaja pyytää kertomaan hiihtoreissuistaan ja ulkomaan matkoistaan ja itsellä on tarina vaan kotona olemisesta pulkkamäessä.

Vierailija
113/118 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysymys oli muotoiltu niin, että missä oli matkusteltu, niin todella hölmöä. Jos taas on kysytty, mitä hiihtolomalla on tehty, niin ok. Ala-asteen opettajani matkusti paljon lomilla, näytti usein kuvia reissuistaan ja toi yleensä luokalle karkkia lomatuliaisina.

Ei antanut opettaja hyvää kuvaa ilmastotietoisuudestaan:(

Vierailija
114/118 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään ekoteko että hyppää koneeseen.

Niin kai se on opettajillakin että "älä tee kuten minä teen , vaan kuten sanon". Eli että muut pysyy kotonaan ilman matkustelua.

Vierailija
115/118 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan mielenkiintoista kuulla jonkun open Etelänapa matkasta mutta Pirkon tai Martti open Kanarian reissukertomukset ei oikeestaan kiinnosta.

Vierailija
116/118 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella ei ole isovanhempia, toivoisin että kukaan ei leuhkisi sillä on ollut mummolassa lomilla :D Meidän lapset on matkustanut 3kk ikäisistä 3-4 kertaa vuodessa, ja niille joku etelän loma tarkoittaa samaa kuin toiselle kesämökki, kysyin että mitä kertoi kesästä koulussa ja eipä ollut edes muistanut meidän aikuisten kohokohtaa eli sitä 2 viikon rantalomaa mainita. Kesästä kerrottiin lähiön pihojen leikkejä, lintsi, tramppa ja vesisota. En minäkään lapsena muistanut ihailla tai kadehtia niitä jotka matkustivat, vaikka en käynyt ulkomailla kertaakaan. Suomen lomakohteista kyllä, joku suomenlinna tuntui meidänkin köyhässä perheessa saavuteltavalta, muttei koskaan menty. 

Vierailija
117/118 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällä lomaviikolla käyty kerran uimassa, kerran kirjastossa, kerran kahvilassa, kahdesti ulkona syömässä, kahdesti tallilla. Sitten on katsottu kotona elokuvia, leivottu, laitettu ruokaa, pelattu ja oltu vaan. Lapset ovat hiihtäneet ja laskeneet mäkeä kotipihassa ja lähialueella, leikkineet aiemmin talvella tehdyssä lumilinnassa. Eilen käytiin kävelemässä jäällä ja syötiin eväitä. Meillä on ollut ihan tosi hauskaa!

Jos joku koulussa kertoo olleensa ulkomailla, niin se kyllä tuntuu lapsista jännältä ja näitä juttuja kertovat innoissaan kotona, mutta pätkääkään kateellisia eivät kyllä osaa olla! Meidän intressitkin on ihan jossain muualla kuin rantalomakohteissa ja siksi ei matkusteta vielä nyt. Odotellaan, että lapset kasvaa vielä ja omatoimistuvat lisää että matkustaminen olisi mahdollisimman helppoa, ja lähdetään vasta sitten ihmettelemään muuta maailmaa.

Nyt riittää kotikulmat, mummola ja kesällä kotimaan hienot kohteet. Suomessakin on paljon upeita paikkoja ja kyllä niiden kiertämiseen yhden lapsuuden saa kulutettua. Itse ainakin miehen kanssa ollaan kiitollisia siitä että meidän omat vanhemmat teki meille Suomea tutuksi, kun myöhemmin niillä omilla reissuilla mielenkiinto veti muualle.

Vierailija
118/118 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta lapsi sanomaan opelle, että oletkin sitten tainnut naida rahaa kun ei opettajan palkoilla kovin kummoisia reissuja tehdä. 

Menee jauhot suuhun, takaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme