Taas oli lapsen pitänyt koulussa kertoa, missä on hiihtolomalla matkustanut. Opettaja sitten kehuskellut lapsille omalla matkallaan ja tuonut kuvia nähtäväksi. Nyt opettajakin on lähtenyt tähän kilpavarusteluun mukaan.
Otsikossa ihmetyksen aihe. Onko opettajalla oikeutta mennä kehuskelemaan matkoillaan oppilaille? Sanoin tyttärelleni, että ei ole välttämätöntä kertoa, että kävimme Kanarialla, ei viitsi aiheuttaa sillä pahaa mieltä muille, mutta opettaja sitten oli kunnostautunut tässä itse.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tietysti opettaja voi omia matkojaan jonkin verran esitellä, se ei aiheuta vielä oppilaissa eriarvoisuutta. Mutta joissain koulussa tehdään jotain ihme matkaesitelmiä tms. matkoista mitä on tehny, niin ne on semmosia mitkä voi aiheuttaa eriytymisiä luokassa, kun ei kaikilla ole kuitenkaan varaa mennä välttämättä edes minnekään.
Meillä ala-asteella 90-luvulla pidettiin esitelmiä aina jos oli käynyt matkoilla. Aika harva kävi, mutta yksi poika oli vähän varakkaammasta perheestä ja he kävivät ainakin kerran vuodessa ulkomailla. Kerran olivat Filippiineillä, mikä oli tosi eksoottista siihen aikaan. Ehkä ajat ovat muuttuneet ja aikuisten kateus levinnyt jo lapsiinkin, mutta meille nuo esitelmät olivat aina kovin kiinnostavia ja tosi kivoja kuunnella. Paljon herätti keskustelua ja kysyttävää. Eikä me muut tunnettu itseämme mitenkään eriarvoisiksi, meistä oli vaan hienoa tuntea joku, joka oli käynyt jossain hienossa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa ihmetyksen aihe. Onko opettajalla oikeutta mennä kehuskelemaan matkoillaan oppilaille? Sanoin tyttärelleni, että ei ole välttämätöntä kertoa, että kävimme Kanarialla, ei viitsi aiheuttaa sillä pahaa mieltä muille, mutta opettaja sitten oli kunnostautunut tässä itse.
Otsikko ON ihmetyksen aihe. Ei siihen tarvii koko stooria tunkea!
Parhaita tunteja koulussa oli aikoinaan, kun opettaja kertoi reissuistaan ja näytti kuvia. Savannit, aavikot, sademetsät, vuoristot, Mongolian arot ja kaikki ne siellä asuvat ihmiset saivat kasvot. Ihan mahtavaa. En minäkään älynnyt että kateellinen Ois pitänyt olla.
Opettajan pitäisi opettaa, että matkustaminen tuhoaa maapallon.
Ei kaikki opet täysillä kulje. Jos ope itse on kympin tyttö ja mies DI ja autona bemari niin eipä tajua nykymenosta yhtään mitään. Tyttären luokalla on huostaanotettu oppilas ja yksi lähti sairaalakouluun ja on siellä muutakin ongelmaa. Opettaja vaikuttaa narskulta.
Ai hitto unohtui opettaa lapselle, miten hänen tulee uhriutua, jos joku koulussa kertoo olleensa ulkomailla lomalla. Me käytiin vain pulkkamäessä, byhyyyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tietysti opettaja voi omia matkojaan jonkin verran esitellä, se ei aiheuta vielä oppilaissa eriarvoisuutta. Mutta joissain koulussa tehdään jotain ihme matkaesitelmiä tms. matkoista mitä on tehny, niin ne on semmosia mitkä voi aiheuttaa eriytymisiä luokassa, kun ei kaikilla ole kuitenkaan varaa mennä välttämättä edes minnekään.
No eikö sitten ole hyvä, että saa vöhön käsitystä maailman monimuotoisuudesta, kun joku muu kertoo kokemuksistaan? Sitä paitsi, mielenkiintoisen esitelmän saisi myös siitä, mitä nöhtiin ja koettiin talvisella metsäretkellä tai lähiseudun kulttuurikohteista. Näissä käyminen on joko ilmaista tai suhteellisen edullista. Varmasti saa niistä pitää esitelmän, jos haluaa. Vanhemmista kiinni, viekö Lapsia näihin paikkoihin.
Jos ei ole lomaa, niin miten viedä? Kaikki ei tosiaan ole opettajia tai muita julkisen sektorin runsaslomaisia tyyppejä.
Viikonloppuna. Iltaisin. Metsään voi mennä myös alkuillasta otsalampun kanssa ja sytyttää nuotion. Ainakin meilläpäin oli esim hiihtoloman aikaan lukuisia päivätapahtumia kouluikäisille seurakunnan, kaupungin, museoiden ja yhdistysten taholta, jos vanhemmat ei kykene järjestämään.
Koulussa voi pitää esitelmän ulkomaan lomakohteesta eli esitellä valokuvia ja jakaa karkkia muille tuliaisena. Tätä mahdollisuutta ei ole mistään metsäretkistä tai museovierailuista. Nyt on kyse ulkomaan lomareissuista, ei muusta puuhastelusta. Viikonloppuisin ei moneenkaan maahan kannata lähteä jo ihan kustannusten takia eli lennot vaikka yhdeksi yöksi Espanjaan on järjettömän hintaiset.
Joo. Meillä lapsi lasketteli koko hiihtoloman. Oltiin siis kotona ja käytiin läheisessä laskettelukeskuksessa päivittäin. Mietti sitten jo viikonloppuna mitä kertoo oikeestaan lomastaan, koska heillä pitää kertoa aina KOLME ERI JUTTUA ja hän on tehnyt vain yhtä ja samaa...
Muistan itse, etta lapsena ollessani (80-luvulla) opettajat tykkasivat kertoa matkoistaan. Opettajat olivat pikkupaikkakunnalla parempaa vakea ja oppilaista taas juuri kukaan ei matkustanut mihinkaan. Ei sita osannut leuhkimisena ajatella, joskin nain myohemmin olen todennut, etteivat ne opettajien havainnot todellakaan mitaan suurempaa viisautta olleet, perusturistien jupinoita. Karkkiakin tuotiin joskus ja se oli mukavaa.
Toki opettaja saa varsinkin ala-asteella kertoa missä kävi lomalla ja näyttää kuvia, lapsista ne ovat varmasti kiinnostavia, oli opettajan motiivi ne näyttää sitten mikä tahansa.
Esim. lukiossa kuitenkin on minulla opettaja, joka on nyt kaksi kuukautta muistanut joka tunti mainita, että oli joululomalla Dubaissa... Ihan kiva, mutta tarviikohan joka päivä siitä mainita. Itse en edes Dubain tyylisiä paikkoja halua tukea matkaamalla sinne.
Tuo asioilla "keuliminen" ja siitä loukkaantuminen on niin nykypäivän juttu. Ei kukaan ennen moisesta loukkaantunut. Nykyään pitäs kaikkien pukeutua rääsyihin kun sillä yhdellä nikopetterillä on ongelmavanhemmat jotka ei hallitse elämäänsä.
Todellako oli tehtävänantona kertoa, missä on matkustanut? Vaiko kertoa lomasta, jolloin suuri osa matkustelleista lapsista tietty kertoi siitä?
Meillä ala-asteella se oli kohokohta kun joku tuli reissusta. Oli se sitten opettaja tai muksu. Yleensä aina tuotiin tuolta kohteesta joku matkamuisto tai kaikki sai maistaa sen maan erikoisia karkkeja tms. Oppilaat ja opettajat lähetteli kortteja matkakohteista ja niistä sitten kerättiin sellainen iso seinällinen hienoja muistoja. Veikkaan, että opittiin noista kertomuksista enemmän maiden kulttuureista kuin maantiedon tunneilla yhteensä.
Minä pääsin käymään ulkomailla ensimmäisen kerran 18vuotiaana kun ensin itse säästin kesätöistä sen verran, että sain ostettua matkan. Ei tullut mieleenkään muksuna olla kateellinen näille muille, sitä itsekin eläytyi kokemuksiin ja seikkailuihin - etenkin opettajan kertomiin koska hän oli niin taitava kertoja. Katseltiin kuvia ja haaveiltiin, että sitten joskus kun ollaan itse aikuisia niin seikkaillaan kanssa maailmalla. Meillä oli koululuokassa useampi sellainen joiden perheillä ei ollut varaa matkustaa mutta ei se mitään eripuraa aiheuttanut. Ei kaikilla ole sitä mitä kaikilla muilla on, se on hyvä oppia jo lapsena. Ja muksuna opin ainakin sen tärkeän asian eli toisten ilosta iloitsemisen, ei se ollut minulta pois että viereisen pöydän Maija pääsi hiihtolomalla käymään ulkomailla kun minä taas tein hiihtoretkiä äidin kanssa ja istuttiin laavulla juomassa kaakaot. Ihan yhtä paljon minäkin lomistani silti nautin. Olisi ollut kamalaa jos se Maija ei olisi saanut lomastaan mitään kertoa koska joku voisi olla kateellinen. Sillä tavalla niitä kieroon kasvaneita muksuja syntyy.
Me vietettiin lomat kotona. Kesällä kohokohta oli viikon hevosleiri tutulla tallilla. Joka syksy kun kysyttiin miten kesä meni, kaikki jo tiesivätkin että jossain kohtaa kesälomaa minä olin ollut hevosleirillä. Talvet tunneilla ja kesät viikon leirillä. Tallinna on ainoa paikka jossa olen käynyt ja monen monta kertaa. Ikinä en ole lentokoneella mennyt mihinkään. Niin. Ja Lapin matka tehtiin vanhalla mersulla ja se reissu kesti 2 viikkoa.
Meillä oli lukiossa maantiedon valinnaiskurssi, josta iso osa koostui opettajan lomakuvien katselusta. (Jokainen toki laati esitelmän jostain maasta ja pääsi ääneen tunnilla).
Vaikka osin naurattikin katsella kuvia opesta ja hänen vaimonsa mätsäävistä shortseista, oli kiinnostavaa kuulla henkilökohtaisia kokemuksia eri maista ja niiden kulttuureista.
Jos ei ole lomaa, niin miten viedä? Kaikki ei tosiaan ole opettajia tai muita julkisen sektorin runsaslomaisia tyyppejä.[/quote]
Olen julkisella puolella töissä ja lomapäiviä on kertynyt 38, mutta joulun aikaan on 6 viikon ja pääsiäisen aikoihin 3 viikon lomakielto. Syys- ja hiihtolomalla saa olla 1/ammattiryhmä eli käytännössä lomailin lasten kouluvuosina kerran syyslomalla, hiihtolomalla en kertaakaan. Kesälomalla kaikkien on otettava vähintään viikko touko- tai syyskuussa ja lomat on laitettava pötköön eli oikeaoppisen, juhannukselta alkavan loman saa max kerran kymmenessä vuodessa. Vaihtaisin lomani mielellään 5-6 viikkoa / vuosi systeemiin, jos saisin lomailla jouluna ja juhannuksen jälkeen sekä joskus hiihto- tai syyslomalla.
Koko tasa-arvo höpinä on naurettavaa. Jos tulee paha mieli siitä että muilla on enemmän rahaa, niin siihen totuttautumista on syytä jo koulussa opetella. Ei tämä maailma siitä mihinkään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Koko tasa-arvo höpinä on naurettavaa. Jos tulee paha mieli siitä että muilla on enemmän rahaa, niin siihen totuttautumista on syytä jo koulussa opetella. Ei tämä maailma siitä mihinkään muutu.
Niinpä. Edes kommunismissä ei kaikilla ollut yhtä paljon rahaa ja materiaa ja oikeuksia. Suomalaistenkin olisi aika omaksua jenkkien ajatusmaailma jossa jos joku näkee rikkaan miehen ajavan porschella golfaamaan niin se ei ajattele että jumankauta mikä leveilevä urpo, vaan saattaa mennä juttelemaan ystävällisesti siitä että ompa hieno auto, millainen se on ajaa, ja sanoo toivovansa itse joskus yltävänsä samaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta kannattaisi opettaa niille matkusteleville penskoille, ettei arttetai pilkata tai väheksyä, vaikka toinen on viettänyt lomansa kotona/mummulassa/mökillä.
nimim. taas tuli lapsi itkien kotiin kun pari kermapers...anteeksi, keskiluokkaisen perheen tenavaa pilkkasivat köyhästä talvilomasta.
Ja hei, ihan tavisduunareita ollaan ja suht pienellä asuntolainalla tms. mutta ei meillä oikeasti ole varaa lähteä kuin korkeintaan sinne mummulaan. Tai joo, voidaan lähteä mutta sitten jää huvipuistoreissut yms välistä ja niistäkin tulee sanomista syksyllä kun koulut alkavat. Ehkä meidän lapsen luokalle on vain sattunut pari idioottia. Mene ja tiedä.
Ala-asteen opettaja näytti kuvia lomiltaan, mm. Ahvenanmaalta. Minusta oli kiva, että opettaja näytti kuvia, ne olivat mielenkiintoisia, koska opettaja osasi yhdistää ne opetukseen. En tuntenut pahaa mieltä, vaikka meillä ei ollutkaan vara matkustaa.