Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten järjestää lastenhoito, kun minulle tarjottiin vuorotyötä (eli ilta- ja yötyötä luvassa)? Eroperhe, vuoroviikot.

Vierailija
26.02.2018 |

Minun on otettava työ vastaan, mutta lastenhoidosta tulee ongelma. Asun paikkakunnalla, jossa minulla ei ole mitään tukiverkostoa. Olemme eronneet mieheni kanssa ja meillä on vuoroviikot käytössä. Mies (tai uusi vaimo..) pitää pilkun tarkasti kiinni siitä, ettei minun viikollani ole mitään mahdollisuutta pyytää lastenhoitoapua, vaikka olisin 40 asteen kuumeessa. Eli heistä ei ole apua tähän työongelmaan.

Meillä on 11v, 9v ja 6v lapset. He eivät luonnollisesti voi olla keskenään iltoja tai öitä. Isovanhempia ei ole, eikä minulla ole varaa hankkia lapsenvahtia illoiksi ja öiksi - kaikki palkkarahani menisi ilta/yövuoroviikoilla lapsenvahtiin ja jäisin jopa miinukselle.

Olen neuvoton. Kun lapset ovat näin isoja, niin ei ole mitään vuoropäiväkotejakaan. Mitä ihmettä teen?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulkaas, ainakin teknologiateollisuus maksaa 9 alkavaa palkkaa. Iltalisä on euron ja yölisä 2. Vuokrafirmojen kautta työllistyessä mennään lähes aina näillä tes minimeillä.

Itsekin vuoroa tehneenä kun lapset olivat pieniä, en ikinä tekisi enää. Viime syksynä otinkin karenssin juuri siitä syystä.

Vierailija
42/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja pyrkii joustamaan, mutta yksikössä jossa on paljon ihmisiä töissä on myös paljon erilaisia elämäntilanteita. Jos aloittajalle luvataan päivätyö niin muut joutuvat joustamaan omasta elämästään. Kaikki tekee tasapuolisesti kaikkia vuoroja, varsinkin jos on vuorotyötä. Onko aloittajan lapset tärkeämpiä kuin muiden työntekijöiden lapset. Ei...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun lapsi oli eskarilaisena vuoropäiväkodissa.

Mutta siellä on myös ne 9- ja 11-vuotiaat. Mä en ikinä voisi jättää mun 9-vuotiasta yksin yöksi. Ja kyllä, hän on normaali, terve, pärjäävä lapsi. Ja ajattelin pitääkin hänet sellaisena, mm. siten, että en jätä häntä yöksi yksin kotiin.

Vierailija
44/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tilanne työnantajalle ja ehdota, että työnantaja palkkaa luoksesi lastenhoitajan ilta- ja yövuorojesi ajaksi. Jos se ei onnistu, en näe, miten voisit ottaa työtä vastaan. 11v, vielä 15-vuotiaskin on liian nuori huolehtimaan itsestään ja kahdesta pilkusisaruksestaan säännöllisesti iltaisin ja etenkin öisin.

Alaikäiselle ei kuulu valtava vastuu itsestään ja muista lapsista yön yli. Lapselle ei tule sälyttää aikuisen vastuuta.

Ehkä voisitte tehdä uuden tapaamissopimuksen. Lapset ovat isänsä luona, kun sinulla on ilta- tai yövuoro ja muuten sinun luonasi. Saat varmasti joidenkim viikkojen työvuorot tietää etukäteen, iömoitat ne exällesi ja tapaamiset menevät niiden mukaan.

Vierailija
45/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet yö ja iltavuoroja silloin kun lapset ovat isällään. Silloin kun sulla, teet päivävuoroja. Ihme jos ei pomo ymmärrä. Eihän järjestely kestä lopun ikää vaan siihen asti kun pärjäävät keskenään. Voisiko joskus, satunnaisesti, tulla mummo yökyläilemään teille? MLL:n lastenhoitopalvelu? Palkkaat opiskelijatytön? 

Vierailija
46/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös alle 12-vuotiasta sairasta lastakin saa jäädä hoitamaan kotiin palkallisena sen max. 3 päivää, eli aika outoa että yksin voisi olla öitä kun vanhempi töissä.

Muistaakseni myös lastensuojelu taitaa puuttua jos alle 12-vuotiaat on säännöllisesti yksin kotona öitä.

Vierailija
47/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isästä tulee lähivanhempi ja lapset ovat sinun luonna silloin kun sinulla on päivävuoro tai vapaa-päivä. Maksat tietty myös isälle elaireita.

Vierailija
48/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä kunnasta, olisiko niillä mitään apuja tällaisessa tilanteessa tarjota? Kultaisella ysärillä, jolloin perheet vielä sai kaikenlaisia palveluja, olisi kunnasta saatettu järjestää hoitaja lapsille kotiin. Näin ei ehkä ole nykyään, mutta tilanteen selittäminen ja kysyminen ei maksa mitään.

Vierailija
49/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasu perheestäsi. Jos lastensuojelu toteaa että et voi jättää lapsiasi yksin kotiin, voit seuraavaksi olla yhteydessä työkkäriin ja työnantajaan ja kysyä että mitäs nyt.

Vierailija
50/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelkäsin pienenä kahdestaan siskon kanssa ollessani ja olin lisäksi tosi huono nukkumaan. Vieläkin näin aikuisena muistan sen pelon. En kertonut vanhemmilleni. En todellakaan jättäisi tuon ikäisiä yksin.

Vierailija
51/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin isälle lähivanhemmaksi ryhtymistä jos hän ei ole vuorotyössä. Mikäli ei olisi halukas niin sitten olisi pakko jättää työ ottamatta.

Vierailija
52/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano isälle, että et pysty enää viikko-viikko systeemiin. Isä voi ottaa lapset itselleen ja sinä sitten vaikka joka toinen viikonloppu.

Ei tuon ikäisiä voi jättää yksin yöksi. Et ota työpaikkaa vastaan, jos hoito ei järjesty. Itse irtisanouduin, koska työnantaja ei joustanut vuorojen kanssa. Ei töissä voi käydä jos koko palkka menee lastenhoitajaan.

Vierailija
53/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän itkemistä siinä on jos lapset on kasvatettu itsenäisiksi? Hyvin kasvatettu lapsi tietää mihin ottaa yhteyttä hätätilanteessa, osaa käyttää mikroa, pestä hampaat, käydä vessassa ja suihkussa, vaihtaa vaatteet, tehdä läksyt, tietää mihin aikaan mennä nukkumaan. Heikosti menee jos ei yli 8-vuotias näitä osaa.

Ja by The way meillä maalla oli lähimpään naapuriin yli 2km ja täällä itketään kun on vajaa 300m. Ihmettelen edelleen miten ollaan hengissä, kun nykyajan lapset kasvatetaan uusavuttomiksi.[/quote]

Ylläolevan kirjoittaneelle kommenttina: on eri asia tiedon tasolla osata toimia kuin se, onko psyykkiseltä kypsyystasoltaan valmis ottamaan sellaista vastuuta itsestään ja sisaruksistaan. Tuon ikäiset lapset tarvitsevat aikuisen läsnäoloa tunnetasolla. Näitä liian varhain "itsenäistettyjä" on monet aikuisiällä ahdistuneisuudesta kärsivät.

Vierailija
54/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kahden lapsen lähivanhempi. Aiemmin tein vuorotyötä ja silloin sain sille viikolle illat ja yöt kun lapset olivat isällään. Vuoropäivähoito oli myös. Olin myös viikonloppuisin töissä. Nyt esikoinen on kouluikäinen. Mielummin olen työtön kuin menen takaisin vuorotyöhön. Niin hirveäää se elämä oli sumplia lastenhoito, työvuorot ja exän työvuorot. Ikinä ei ollut omaa aikaa kun lasten ollessa isällään olin öissä ja illoissa. Sosiaalinen elämä kärsi todella paljon.

Samaa tein aikoinaan, paitsi ei ollu vuoropäivähoitoa. Hitokseen raskasta, mutta pakkohan se vaan oli jaksaa!

Ja ei voi tosiaan olla iltoja ja öitä keskenään tuon ikäiset lapset!!!

Vierailija
55/55 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös alle 12-vuotiasta sairasta lastakin saa jäädä hoitamaan kotiin palkallisena sen max. 3 päivää, eli aika outoa että yksin voisi olla öitä kun vanhempi töissä.

Muistaakseni myös lastensuojelu taitaa puuttua jos alle 12-vuotiaat on säännöllisesti yksin kotona öitä.

Johtuu sopimuksesta. Meidän liiton vihkosessa lukee, että alle 10-vuotiasta saa jäädä hoitamaan 2 päiväksi (palkallisena). Oli miten oli, niin Ap:n lapset ovat liian pieniä ollakseen öitä keskenään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi