Miten järjestää lastenhoito, kun minulle tarjottiin vuorotyötä (eli ilta- ja yötyötä luvassa)? Eroperhe, vuoroviikot.
Minun on otettava työ vastaan, mutta lastenhoidosta tulee ongelma. Asun paikkakunnalla, jossa minulla ei ole mitään tukiverkostoa. Olemme eronneet mieheni kanssa ja meillä on vuoroviikot käytössä. Mies (tai uusi vaimo..) pitää pilkun tarkasti kiinni siitä, ettei minun viikollani ole mitään mahdollisuutta pyytää lastenhoitoapua, vaikka olisin 40 asteen kuumeessa. Eli heistä ei ole apua tähän työongelmaan.
Meillä on 11v, 9v ja 6v lapset. He eivät luonnollisesti voi olla keskenään iltoja tai öitä. Isovanhempia ei ole, eikä minulla ole varaa hankkia lapsenvahtia illoiksi ja öiksi - kaikki palkkarahani menisi ilta/yövuoroviikoilla lapsenvahtiin ja jäisin jopa miinukselle.
Olen neuvoton. Kun lapset ovat näin isoja, niin ei ole mitään vuoropäiväkotejakaan. Mitä ihmettä teen?
Kommentit (55)
Itse olen kahden lapsen lähivanhempi. Aiemmin tein vuorotyötä ja silloin sain sille viikolle illat ja yöt kun lapset olivat isällään. Vuoropäivähoito oli myös. Olin myös viikonloppuisin töissä. Nyt esikoinen on kouluikäinen. Mielummin olen työtön kuin menen takaisin vuorotyöhön. Niin hirveäää se elämä oli sumplia lastenhoito, työvuorot ja exän työvuorot. Ikinä ei ollut omaa aikaa kun lasten ollessa isällään olin öissä ja illoissa. Sosiaalinen elämä kärsi todella paljon.
En ikinä menisi vuorotyöhön tuossa tilanteessa. On jo semmonen tilanne, ettei tule karenssiakaan vaikka kieltäytyisi.
Joko yrität järjestää ilta- ja yövuorot lapsettomille viikoille tai sitten etsit jotain muuta työtä. Exälläsi ei todellakaan ole mitään velvollisuutta järjestää elämäänsä sinun työvuorojesi mukaan. Te olette eronneet.
Voivat olla keskenään.... 11-v on jo iso.
En kyllä itse ottais sitä työtä vastaan. Lasten hyvinvointi menee työn edelle ja olisin hyvin hämmästynyt, jos tuosta joku karenssi tulisi. 11 ja 9-vuotiaat vois jo pärjätä jos on iltapalat helposti saatavilla ja sut saa puhelimella kiinni, mutta se 6-v on vähän pieni. Tietysti riippuu aivan lapsesta, tosi reipas ei ehkä pelkäis, mutta joillekin riittää vanhempien kotonakin ollessa se, että sisarus sanoo jotain möröistä tai muista ja illalla ei tuu uni silmään, vaikka äiti on viereisessä huoneessa.
En ottaisi työtä vastaan, jos suinkin pystyisi selittämään asian työkkärille. Siitä seuraisi kohtuuton tilanne sinulle ja lapsille. Onko sinulla millaiset mahikset saada päivätyötä?
Jaa kyl me vaan oltiin keskenämme, kun äiti oli illat töissä. Näköjään pärjäävät kollegoidenkin ala-aste ikäiset lapset keskenään kotona, kun äiti on töissä.
kasvatus kysymys.
Monet munkin duunikavereiden lapsista on yön kotona yksin.... se että on lapsi, ei tarkoita sitä että on vajaa....
Kuinka täällä on näin monta ihmistä, jotka ovat oikeasti sitä mieltä, että 11, 9 ja 6 vuotiaat lapset voisivat olla yksin keskenään kotona yötä?! Eipä tulisi itsellä edes mieleen tuollainen vaihtoehto!
Ap, en mä näe tuossa tilanteessa kauheasti vaihtoehtoja. Ei sulla ole nykyisessä elämäntilanteessa mahdollisuutta tehdä kolmivuorotyötä, ellet sitten saisi ihmeen kaupalla sovittua uuden työnantajan kanssa, että teet vain aamuvuoroa ja silloin pelkkää yötä ja iltaa, kun lapset ovat isällään. En usko, että järjestyy, mutta aina voi kysyä.
Kai 6 v. sinne vuoropäiväkotiin pääsee? Eihän hän vielä ole koulussa?
Yritä sopia, että voisit olla vuorossa joka toinen viikko, kun lapset on isällään. Jos se ei onnistu, et voi ottaa työtä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai 6 v. sinne vuoropäiväkotiin pääsee? Eihän hän vielä ole koulussa?
.
6v on eskarilainen, esikoulut on opetusviraston alaisuudessa kuten koulutkin. Ei taida olla olemassa vuorokouluja?
Kyllä mun lapsi oli eskarilaisena vuoropäiväkodissa.
Jos olet kasvattanut lapsesi hyvin , ei ole mitään ongelmaa, etteivätkö pärjäisi.
Ota se työ vastaan, lopeta myös valitus
Siis ei tulisi mieleenikään jättää lapsia keskenään yöksi! En ymmärrä, miten joku voi edes ehdottaa tuota. Asumme omakotitalossa, lähimpään naapuriin on 300 metriä.
En voi pitää töissä puhelinta päällä, eli minua ei saisi millään kiinni. Työnantaja ei suostu siihen, että olisin vuoroviikoin päivätöissä, samaa kuulemma toivoo niin moni muukin. Ilta- ja yötöitä ei haluaisi tehdä kukaan.
Työkkärissä neuvottiin vain palkkaamaan joku lapsenvahti öiksi, kun tukiverkostoa ei ole. Minä tienaan noin 9 euroa tunti ja lastenvahdeille menee veroineen kaikkineen vähintään 10 euroa tunti, joten yhtälö on ihan mahdoton. Mistä maksan, kun palkkakaan ei tuohon riitä?
Ei kai tässä siis ole muutakaan vaihtoehtoa kuin palkata joku hoitamaan lapsia.
ap
Sulla on oikeus tehdä lyhennettyä työaikaa niin kauan kuin nuorin lapsi on tokaluokalla (siis käytännössä sen vuoden heinäkuun loppuun asti). Vähemmän työtunteja auttaisi sovittelemaan työvuorot helpommin niin, että teet mahdollisimman paljon tunteja, kun lapset ovat isällään ja aamuvuoroja/vapaapäiviä, kun he ovat kanssasi.
6-vuotiaan pitäisi kyllä päästä vielä vuorohoitoon. Ja vaikka olette eronneet niin kyllä isäkin voisi tulla vähän vastaan, yhteisistä lapsista kuitenkin on kyse. Työnantajalle kerro tilanne ja jos ei vuorojen sopiminen onnistu niille viikoille kun lapset on isällään niin silloin ei kannata ottaa tuota työtä vastaan. Ethän edes näe lapsia iltavuorojen aikaan. Ja mun mielestä tuon ikäiset on liian pieniä olemaan keskenään öitä.
11v PÄRJÄÄ yksin kyllä yöt.... jännä kun ,monen muun lapset osaa olla ja nukkua... ja ihan tiedoksi, puhelin saa olla päällä ja sulla oikeus vastaa.
En nyt lähtenyt lukemaan mutta muistetaanhan että eron jälkeen ei olla mikään ero-perhe. Perhe on perusyksikkö jossa eletään yhdessä. Eron jälkeen on yksinhuoltajia, perhettä ei eron jälkeen ole. Termit haltuun niin keskusteluun tulee mieltä!
Mikä tekee öistä erilaisia, kuin päivistä? Aina vedotaan tähän, että lapset ei voi olla iltaisin ja öisin keskenään, vaikka voivat sitä olla useita tunteja päivisin.
Öisin nukutaan, illalla luetaan läksyjä, kokeisiin, jne ja valmistutaan siihen nukkumaan menoon. Päivisisn lapset tuolla enemmän rymyää kavereiden kanssa.
Naapuri?
Voivat olla keskenään.